PDA

View Full Version : Probleem met afstellen



Chroxy
12 januari 2009, 11:16
Na afgelopen herfst heb ik mijn Jazzmaster even uit mijn 'gigrig' gehaald. Hij was simpelweg op, had een goede afstelberut nodig en de electronica kon een nacheck gebruiken.

AFgelopen weekend had ik tijd, dus ben ik aan de gang gegaan. Electronica gefixt, en heb hem een goeie afstelbeurt gegeven: 0.11 snaren erop, actie is medium hoog, intonatie is correct. De hals was alleen wat plat, dus heb hem met de halspen wat holler gemaakt, en hij staat nu helemaal perfect, maare!

Alles is zuiver, alleen wanneer ik een een D/E/A snaar tap vanaf de 12 fret (ik duw dus nergens een fret in, ik tap alleen), dan klinkt hij retevals, er klinkt immers een andere fret (op die snaar) mee..

GEzien mijn correctie intonatie, medium actie etc, waar zou het nog aan kunnen liggen?

Gearjunkie
12 januari 2009, 12:14
Hoeveel ruimte heb je tussen de snaar en de 6e fret, als je de snaar op de eerste en zeventiende fret drukt?

Heb je al geprobeerd om de zadeltjes ietsjes hoger te zetten?

gengar
12 januari 2009, 14:22
klinkt alsof je misschien een probleem hebt achteraan de toets, kijk eens of er een fret of enkele net wat hoger liggen en dan zou je dat deel van de toets onder handen kunnen nemen.
je hebt al een vrij hoge actie geef je aan, als je dan nog fretbuzz hebt dan klopt er iets niet. Geen buzz bij open snaren, dan is er waarschijnlijk geen probleem bij de topkam. Juiste upbow (of geen upbow, je hoeft niet per se relief in de hals te hebben) dus daar ligt het ook niet aan. Probeer de fret te localiseren die het probleem geeft (je kunt dit zien en horen aan de toonghoogte normaal) en kijk of je met het aanpakken van een of enkele frets het probleem kan verhelpen. Lukt dit niet omdat je hele achterste deel van de toets niet wegvalt of in ieder geval vlak is dan moet je dit hele stuk aanpakken. Check ook of de nek wel goed in de gitaar staat.

aaronstonebeat
12 januari 2009, 14:33
Zou het kunnen zijn dat je nu, omdat je hals iets holler staat, het stuk snaar tussen de topkam en de getapte noot mee hoort trillen?

Chroxy
12 januari 2009, 17:45
owke; nieuwe bevindingen:

Hals Holler; nee, hij had dit probleem al voordat ik uberhaupt aan de halspen draaide. Hier lijkt het me dus niet aan te liggen.

Actie: Deze is al flink verhoogd (hele brug ipv zadeltjes omhoog) en hij heeft het probleem nog steeds.

Snaarhoogte; wanneer ik de 1e fret en 17e fret induw, heb ik ter hoogte van de 6e fret ongeveer 2 mm speling, erg ruim dus al!

Hij klinkt verder helemaal prima en buzzt nergens, de topkam lijkt me dus ook prima. Daarnaast zit ook de nek erg goed en stevig in de gitaar.

Wel heb ik ontdekt, dat het niet alleen vanaf 12e fret en hoger gebeurt, maar ook op de lagere posities (en alle snaren, ipv EAD). Wanneer ik dus een open snaar 'tab' dan hoor je een valse noot mee, van 2 fretten eerder. Deze noot pakt hij dus ook, ongeacht welke snaar of fret je pakt.

Het stopt dus wanneer ik een simpele hammer-on pak (bijvoorbeeld, mijn vinger staat op 12e fret en ik hammer on op 14e fret..)

wat kan dit dus zijn?

aaronstonebeat
12 januari 2009, 17:52
Zou het kunnen zijn dat je nu, omdat je hals iets holler staat, het stuk snaar tussen de topkam en de getapte noot mee hoort trillen?

Ik blijf bij dit idee vooralsnog.
Iets dergelijks gebeurt ook als je de elementen extreem dicht bij de snaren zet (stringpull); kan echt afgrijselijk klinken.

Chroxy
12 januari 2009, 18:02
hmm, omdat ik van nature wat eigenwijs ben, heb ik het toch even zitten nachecken!

Wanneer ik dus ene noot tap, en met mijn 'fret' hand, die dus dan niets fret, dezelfde snaar demp (bijvoorbeeld 1e fret), dan heeft hij die valse bij-noot niet. Dus denk ik toch dat je gelijk hebt. Dit betekend dus dat mijn hals weer platter moet ? ipv boller

aaronstonebeat
12 januari 2009, 18:10
Hals weer platter lijkt me niet, als jij het zo prettig vindt (ik vind zelf die 2 mm wel fors). En zelfs als de hals exact recht is, raakt een gefrette (op getapte) snaar de frets niet tussen de plek waar gefret wordt en de topkam; die bijtoon kan dus altijd optreden (ik ken dat zelf ook wel).
Oplossing lijkt me idd je techniek zo ontwikkelen dat je dat deel van de snaar met je linkerhand dempt; tappen gebeurt toch heel vaak met beide handen, dus je linkerhand is altijd in de buurt om te dempen. Toch?

Chroxy
12 januari 2009, 19:45
2mm vond ik ook te fors, dit was extra hoog, om te kijken of het probleem aan de actie lag.

Inmiddels is de actie weer verlaagd en speelt mijn gitaar heerlijk. Uit je verhaal begrijp ik dus dat dit probleem niet met een slechte afstelling te maken heeft, maar een beetje 'gitaar eigen' is?

Het is daarnaast voro mij geen probleem, alleen na het afstellen liep ik even de gitaar na en 'ontdekte' ik dit, natuurlijk tap geen open snaren.. bedankt voor de info!