PDA

View Full Version : delay voor hi gain leads



Izegrim
12 januari 2009, 01:24
Hee jongens,

Ik heb m'n PODxt Live de deur uit gedaan en heb helder voor ogen welke features ik gebruikte en nu door losse pedalen ga vervangen. Ik heb eigenlijk alles al en wil alleen nog een delay om leads wat smeuïger te laten klinken. Zelf denk ik tussen de €100 en €200, afhankelijk of ik nog wat oude gitaarspullen kwijt kan via marktplaats.

Het liefst heb ik een TB pedaal, want dan heeft het geen effect op m'n slaggeluid. Twee pedalen die mijn aandacht hebben zijn de MXR Carbon Copy en de Hardwire DL-8. De een analoog en de ander digitaal. Ik vind ze allebei fantastisch, maar ik kan ze niet in een bandsituatie uitproberen dus ik wil weten waar ik dan rekening mee moet houden. Misschien is de CC prima om het geluid aan te dikken, maar de repeats zijn wat donkerder en komen ze dan wel goed door de mix? Doe ik er goed aan een digitaal pedaal te nemen of klinkt dat in de band toch wat minder dan een analoog pedaal?

Welke ervaring heb jij met het gebruiken van een delay voor een hi gain leadgeluid? Welke pedalen en features zijn belangrijk? En welke pedalen zou ik nog eens moeten checken?

Mijn setup is als volgt:
gitaar - ENGL Fireball send - MXR KFK1 - iSP Decimator - ENGL Fireball return

Marshallover
12 januari 2009, 07:03
De delays die je noemt heb ik zelf nooit geprobeerd maar gebruik zelf voor high gain leads de Line 6 Echopark. Prima apparaatje met veel opties en een voor solo-werk onmisbare ducking-delay functie. Zoek maar even op 'ducking' op dit forum, dan kun je vast wel het 1 en ander vinden over dit soort delays...

WillemdaGuide
12 januari 2009, 07:43
Het liefst heb ik een TB pedaal

Waarom? ik vind juist bij een delay een spillover lekker zodat ie niet hard wordt afgekapt wanneer je hem uitzet.

Kijk ook anders eens naar de Echohead van Marshall, die werkt voor mij vet prima!

bastiaanvanbeek
12 januari 2009, 08:27
analoge delays

ik heb qua delays al aardig wat geprobeerd. analoge delays vermormen altijd een beetje en dat geeft de analoge delay juist een heel eigen karakter. de carbon copy heb ik zelf ook uitgetest en vond ik erg goed klinken. toch is mijn uiteindelijke keuze naar de ibanez AD-9 gegaan, die bleef wat meer helder en duidelijker wat live wel belangrijk is.

digitale delays

digitale delays zijn wat duidelijker dan analoge omdat ze minder vervormen. dat vind ik live een voordeel maar eigenlijk zou ik het liefst een analoge hebben omdat ze meer karakter hebben. digitale klinken vaak naar mijn mening te perfect, omdat het digitaal is, maar dat is voor iedereen persoonlijk.
ik gebruik zelf een boss dd-6 die me erg goed bevalt, lekker veel mogelijkheden. het schijnt trouwens dat de dd-3 in geluid wat beter schijnt te zijn, maar ach, ik gebruik m toch voor live.

conclusie

voor hi gain zo ik persoonlijk, en zeker live, voor een digitale gaan, want met analoge kan het toch wel iets rommelig worden denk ik.

Izegrim
12 januari 2009, 08:38
De delays die je noemt heb ik zelf nooit geprobeerd maar gebruik zelf voor high gain leads de Line 6 Echopark. Prima apparaatje met veel opties en een voor solo-werk onmisbare ducking-delay functie. Zoek maar even op 'ducking' op dit forum, dan kun je vast wel het 1 en ander vinden over dit soort delays...

Dank je, ga ik later vandaag even doen. Ik zal de Echopark ook uitproberen, al ben ik net blij dat ik even van Line 6 af ben. Niet dat het niet goed is ofzo, maar voorheen deed ik alles met Line 6 en wil nu wel eens wat anders.


Waarom? ik vind juist bij een delay een spillover lekker zodat ie niet hard wordt afgekapt wanneer je hem uitzet.

Kijk ook anders eens naar de Echohead van Marshall, die werkt voor mij vet prima!

Ja, aan de ene kant heb je een punt wat betreft de spillover. Ik houd echter voor ogen dat ik een delay slechts spaarzaam zal gebruiken en ik toch echt een slaggitarist ben. Natuurlijk kan ik ook een AB pedaal erbij gebruiken; ik heb dan best of both worlds. Toch gaat mijn voorkeur uit naar TB en dat is niet omdat ik besmet ben met het TB-hype virus. ;)

Echohead heb ik toegevoegd aan m'n lijstje. :)


analoge delays

ik heb qua delays al aardig wat geprobeerd. analoge delays vermormen altijd een beetje en dat geeft de analoge delay juist een heel eigen karakter. de carbon copy heb ik zelf ook uitgetest en vond ik erg goed klinken. toch is mijn uiteindelijke keuze naar de ibanez AD-9 gegaan, die bleef wat meer helder en duidelijker wat live wel belangrijk is.

digitale delays

digitale delays zijn wat duidelijker dan analoge omdat ze minder vervormen. dat vind ik live een voordeel maar eigenlijk zou ik het liefst een analoge hebben omdat ze meer karakter hebben. digitale klinken vaak naar mijn mening te perfect, omdat het digitaal is, maar dat is voor iedereen persoonlijk.
ik gebruik zelf een boss dd-6 die me erg goed bevalt, lekker veel mogelijkheden. het schijnt trouwens dat de dd-3 in geluid wat beter schijnt te zijn, maar ach, ik gebruik m toch voor live.

conclusie

voor hi gain zo ik persoonlijk, en zeker live, voor een digitale gaan, want met analoge kan het toch wel iets rommelig worden denk ik.

Bedankt voor je uitleg! Ik begrijp wel het verschil tussen analoog en digitaal en hoe het signaal van analoog bij elke repeat afzwakt. Ik vind dat zelf heel mooi, maar je verwoordt ook duidelijk dat het live misschien niet helemaal over komt. Dat bevestigt mijn vooronderstelling. Ik ben toch ook benieuwd naar andere ervaringen. Ik houd Boss trouwens ook even van de de lijst om dezelfde reden als Line 6. Ik wil ook eens ervaring met andere merken.

almarvk
12 januari 2009, 08:45
Ik heb zelf de simpele DE-7 van Ibanez en die blijft bij mij in de band prima door de mix heen komen.

Mitch
12 januari 2009, 11:16
Da's zeker een optie, maar die moet bij high gain absoluut in de loop. Als je een TB delay wil die prima door de mix komt en zowel vóór de pre amp kan als in de FX loop: BYOC delay. Staat er momenteel een te koop op Gitaarmarkt.

the sure thing
12 januari 2009, 11:54
DE-7 van Ibanez of anders de DD-7 van Boss. Die laatste heb ik nu en er zit een "analog" standje op: de herhalingen worden steeds doffer. Dus: het mooie van digitaal en "analoog" in een pedaaltje. Prima buffer zit er in dat ding: ik hoor geen verschil of ie wel of niet in de keten staat. Ik heb m ook daarvoor uit mijn Lehle looper gehaald en in mijn "chain" gezet.

Ibanez666
12 januari 2009, 11:58
DE-7 van Ibanez of anders de DD-7 van Boss. Die laatste heb ik nu en er zit een "analog" standje op: de herhalingen worden steeds doffer. Dus: het mooie van digitaal en "analoog" in een pedaaltje. Prima buffer zit er in dat ding: ik hoor geen verschil of ie wel of niet in de keten staat. Ik heb m ook daarvoor uit mijn Lehle looper gehaald en in mijn "chain" gezet.

DD-7 bevalt mij ook prima, mooie analoge optie inderdaad. Met een tap pedaaltje erbij nog super handig in het gebruik ook!

The Lo Lands
12 januari 2009, 14:11
Ik heb de T-Rex Replica. Digitale delay met o.a. brown filter, oftwel; snijd in het hoog om de repeats wat doffer/donkerder te maken. Delay werkt prima in een effectsloop en met hi gain leads. Persoonlijk houdt ik niet van delays die te helder en gedefineërd klinken in solo situatie. Wel een wat prijzige delay!

Verder blijft het een kwestie van smaak.

Klaasj Vaak
13 januari 2009, 21:55
Ik zweer nog steeds bij de Ibanez AD-9, ook voor het betere scheurwerk.

Maar wat is je bedoeling, echt een lange delay, of je geluid wat verbreden? Dat eerste gaat een AD-9 in ieder geval niet lukken, dat tweede met verve.

ben vanhoof
13 januari 2009, 22:56
Ik heb thuis een rocktron intellifex en een boss dd3, en de boss moet wel degelijk onderdoen. Die doet té hard wat hij eig moet doen; een deel van het signaal een tijdje later terug weergeven. Je kan de mix en de feedback van de delay wel zachter zetten enzo, maar hij blijft het gwn te hard doen.
In tegenstelling tot de intellifex, die er een mooier geheel van maakt. Hij geeft veel meer breedte aan je geluid en doet het opleven.

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel, maar ik vind dit persoonlijk erg belangrijk. Je moet weten wat je juist wilt als je een delay koopt...

Yek1
14 januari 2009, 08:14
Zoals Mitch zegt: als je je gain uit je versterker haalt, zul je een delay in de loop moeten zetten. Vervolgens is het afhankelijk wat voor loop je versterker heeft:
a) heeft ie alleen een line level loop (+4 dB), dan heb je een delay nodig die line level aankan. Er vallen dan een hoop pedalen af.
b) heeft ie een parallelle i.p.v. een seriële loop, dan heb je een delay nodig met een "mix" knop, zodat ie alleen de delay trails doorgeeft.

Izegrim
15 februari 2009, 13:46
Nog even een update...

Ik heb afgelopen maand nog e.e.a. uitgeprobeerd wat delays betreft en kwam eigenlijk op drie delays uit die ik erg fijn vond. De Ibanez, Boss en Digitech pedaaltjes zijn allen erg bruikbaar, maar qua sound en gebruiksgemak kwam ik uit op (toch) de Carbon Copy en de DL-8 en ben ik bijzonder gecharmeerd van de EHX MM+Hazarai. De CC heeft erg lekkere repeats en als je aan de knoppen draait krijg je echt hele vage shit eruit: heel spacy!! De DL-8 komt erg in de buurt bij de CC als je gewoon een delay wilt en niet tijdens het spelen ook nog aan de knoppen wil gaan morrelen. Heerlijke analoge modus en de lo fi klinkt ook super. Verder heeft hij nog een loop en tap functie wat het pedaal wat extra toepassingsmogelijkheden geeft tov de CC. De MM is het eigenlijk helemaal als het gaat om mogelijkheden en net als bij de CC kun je er bijzonder veel vreemde geluiden uithalen. Toch realiseerde me ik al vrij snel 2 dingen: hij ligt buiten mijn budget en ik had misschien mijn PODxt Live niet moeten verkopen, want daar haal ik ook dat soort sounds uit.

Ik ben uitgekomen op de DL-8 omdat het een superpraktisch pedaal is om een leadsound aan te dikken. Hij opereert op 18V wat handig is in de FX loop; is TB (want ik speel 97% alleen maar slag), klinkt net zo muzikaal als de CC en het doosje ziet er gewoon onverwoestbaar. Het enige wat voor anderen misschien een con zou kunnen zijn is dat de potmeters in kleine stapjes klikken maw niet traploos instelbaar.

Ik heb hem nou bijna 2 weken en ik kan m'n geluk niet op! :)