PDA

View Full Version : afstellen?!



tompie
11 januari 2009, 21:34
stel dat ik in duitsland een gitaar koop, die ik gwn meekrijg in een doos:

1. moet die persé afgesteld (en wat houdt dat dan in)?
2. wat kan er mis zijn aan zo'n gitaar (omdat men het altijd zo afraadt)?

het enige dat ik me herinner ooit, was dat ik via internet een gitaar bestelde en de snaar trilde een beetje tegen de nek, dus moest een kerel hier in een muziekzaak even met een schroevenedraaier fzo wat doen that's all.. voor de rest was ie piccobello in orde..

arcane
11 januari 2009, 21:55
1. moet niets.
2. Wat er mis kan zijn? Echt van alles. Ikzelf heb ook een gitaar via internet besteld, die was echt tip top in orde. Maargoed, voor het zelfde geld krijg je een gitaar die niet zo netjes is afgewerkt. Je hebt natuurlijk kans dat zo'n winkel dan een gitaar stuurt die minder goed is, terwijl ze misschien wel precies zo'n zelfde gitaar hebben staan die beter is, met of zonder opzet. Zo kan de hardware minder goed zijn, frets scherp zijn, foutjes in de lak etc.

charles
11 januari 2009, 22:38
1. Arcane heeft gelijk, het hoeft niet. Ik heb een aantal gitaren die ik lekker genoeg vind spelen , dus van mij hoeft het niet. Het houdt meestal in dat de nek recht is (truss rod) en dat de snaren niet te hoog zijn (als de nek recht is) - de zadel wordt dan lager gemaakt, soms moet de kam ook aangepast worden.

Maar als het lekker speelt en de intonatie is goed (blijft zuiver overal op de nek) dan hoeft het niet.

2. Hier heb ik geen ervaring mee, maar wel beide verhalen gehoord - gitaar is prima aangekomen, en gitaar is niet prima aangekomen (en dan dingen zoals schuren, aangetaste lak door temperatuur verschillen onderweg, niet netjes afgewerkt, enz).