PDA

View Full Version : Effectpedaal (maar wel voor piano)



J-sus Rulez
11 januari 2009, 21:09
ALs hij verkeerd staat sorry, maar ik wist niet waar ik hem moest zetten.

Ik heb een Roland EXR-5 keyboard, maar wil hier graag een volumepedaal en een sustainpedaal op aansluiten... maar ik heb maar 1 input.. hoe moet ik dit regelen?

Ik zie nu wel dat sommige volumepedalen 2 ingangen hebben, kan ik hier dan het sustainpedaal op aansluiten? of kan ik er maar 1 pedaal op aansluiten?

Mitch
11 januari 2009, 21:28
Ja hoor, stereo volumepedaal kun je gewoon gebruiken. Stereo inpluggen is een mogelijkheid, geen verplichting. Maar dan heb ik het dus alleen over volume ;)
Voor een sustain pedaal heb je als het goed is een aparte ingang en je kan niet je sustain regelen met een volumepedaal. Een volumepedaal heeft namelijk geen aan/uitschakelaar die je voor een sustainpedaal nodig hebt.
Je kunt je volumepedaal gewoon 'achter' de synth hangen en dan naar je DI of versterking, het sustainpedaal prik je in in de betreffende ingang (zal wel footswitch bij staan, mag ik aannemen).

J-sus Rulez
11 januari 2009, 21:31
Maar dan heb ik wel een stereovolumepedaal nodig, niet?
Want die andere bevatten geen in en uitgang...

Heynis
11 januari 2009, 21:37
Maar dan heb je het over een volumepedaal tussen de outputs en de versterker/PA? Als ik me niet vergis heeft die piano ook de mogelijkheid dat volume intern te regelen. Dan heb je 2 mogelijkheden, of er zit een stereobus in voor zowel het volume en de sustain tegelijk bedienen, of je kunt er maar een te gelijk doen. In het eerste geval is het zo simpel als een spittertje (Stereo --> L/R, niet Stereo --> 2x Stereo) erin prikken, en dan de gebruikelijke expressiepedalen voor zulke apparaten in de ene prikken, en een sustain pedaal in de andere.

Edit: en met midi moet het ook kunnen lijkt me?

J-sus Rulez
11 januari 2009, 23:10
Maar dan heb je het over een volumepedaal tussen de outputs en de versterker/PA? Als ik me niet vergis heeft die piano ook de mogelijkheid dat volume intern te regelen. Dan heb je 2 mogelijkheden, of er zit een stereobus in voor zowel het volume en de sustain tegelijk bedienen, of je kunt er maar een te gelijk doen. In het eerste geval is het zo simpel als een spittertje (Stereo --> L/R, niet Stereo --> 2x Stereo) erin prikken, en dan de gebruikelijke expressiepedalen voor zulke apparaten in de ene prikken, en een sustain pedaal in de andere.

Edit: en met midi moet het ook kunnen lijkt me?

Nee zo gata het niet, de ingeplugde footswitch kan je enkel gebruiken als sustain... dus ik ga het op de Mitch Methode doen :satisfie:

Mitch
12 januari 2009, 00:14
Mitch Methode rules :D
Ik heb het nog even opgezocht voor je, maar inderdaad: er is alleen een ingang voor een sustain pedaal, niet voor een expressiepedaal (dat je dan als volumebediening kan gebruiken zonder in het signaalpad te gaan zitten). Sustainpedaal kun je dan gewoon zelf maken door een non latching switch in een willekeurige behuizing te stoppen. Volumepedaal zou ik niet aan gaan klooien maar gewoon kopen ;)

J-sus Rulez
12 januari 2009, 16:44
Speelt de kwaliteit van het volumepedaal een rol voor het geluid? of niet?

Nielsje
12 januari 2009, 17:05
Speelt de kwaliteit van het volumepedaal een rol voor het geluid? of niet?

Wat denk je zelf?
Als je jezelf dat soort vragen stelt, lijkt het me niet verstandig als iemand een pedaaltje bij je zou kopen...

Mitch
12 januari 2009, 21:45
Op een keyboard heb je daar minder snel last van omdat het laagohmig wordt uitgestuurd. Tenzij je natuurlijk een hoogohmig volumepedaal gaat gebruiken :D

Gjalt
13 januari 2009, 08:15
ej rulez,

dat gaat je niet lukken ben ik bang.
Ik heb zelf ook nog zo'n exr keyboard staan en die heeft ook maar 1 pedaal input. wat je misschien wel zou kunnen doen is een midi volumepedaal kopen, stop je die in de midi in.

Je kan ook nog een stereo volumepedaal aan de lineouts hangen, alleen dan heb je er niet veel aan want je hoort dan nog steeds 't geluid uit de speakers.

Nitefly7
13 januari 2009, 10:11
ej rulez,

dat gaat je niet lukken ben ik bang.
Ik heb zelf ook nog zo'n exr keyboard staan en die heeft ook maar 1 pedaal input. wat je misschien wel zou kunnen doen is een midi volumepedaal kopen, stop je die in de midi in.

Je kan ook nog een stereo volumepedaal aan de lineouts hangen, alleen dan heb je er niet veel aan want je hoort dan nog steeds 't geluid uit de speakers.

ik weet niet of de EXR-serie geschikt is om 'eventjes' een midi volumepedaal in te pluggen hoor..

maar de Mitch methode werkt prima:

- sustainpedaal in 'footswitch' input
- volumepedaal (stereo of mono, bij mono heb je ook input/output, maar dan maar voor 1 kanaal..) aansluiten op line-out (line-out -> INPUTS volumepedaal-> PA (of PA via DI-box)

speakers staan toch altijd zachter dan de PA, dus die kun je halverwege zetten, zonder dat het gaat storen..

mocht het geluid uit de interne speakers te hard staan, dan kun je gewoon een losse plug of een koptelefoon in de headphone-out stoppen; voila: instant speaker mute (en ik denk/hoop dat de line-out het dan ook blijft doen.. !)

Nitefly7
13 januari 2009, 10:17
Maar dan heb ik wel een stereovolumepedaal nodig, niet?
Want die andere bevatten geen in en uitgang...

niet geheel correct:

je hebt volumepedalen met ingang/uitgang en je hebt 'expressiepedalen' (enkel een 'uitgang' of aangeklonken kabel..

bij het volumepedaal zet je 't pedaal tussen keyboard en versterker (DI, PA, versterker etc..) en kun je kiezen of je de L/mono (of R/mono) uitgang gebruikt met 2 kabels (keyboard->pedaal->versterking) of 4 kabels (keyboard->L+R line-out->pedaal->L+R uitgang->2 kanalen op versterker)..
als je de L/Mono (of R/Mono) uitgang gebruikt heb je dus 'mono' geluid en anders heb je 2 kanalen stereo..

volumepedalen heb je in mono (1 input/output paar) en stereo (2 input/output paren)

expressiepedalen regelen gewoon een zeker voltage (het zijn een soort schuifweerstanden voor keyboards/effects), dat op basis van je keyboard aan verschillende dingen gelinkt kan worden (volume, maar ook pitch of modulatie).. het is niet hetzelfde als via MIDI, maar is wel te vergelijken..
sustain aan een expressiepedaal koppelen zou vreemd zijn, omdat sustain alleen aan/uit is (wat zou vertalen naar 'gaspedaal helemaal omlaag'/'helemaal omhoog'..) en dus aan een (latching; aan/uit) voetschakelaar genoeg heeft...

Mitch
13 januari 2009, 18:53
En in het storende geval dat de speakers blijven werken hang je het volumepedaal direct aan de koptelefoonuitgang...

Nitefly7
13 januari 2009, 20:08
En in het storende geval dat de speakers blijven werken hang je het volumepedaal direct aan de koptelefoonuitgang...

The Mitch Methode revisited...!