PDA

View Full Version : Welk geluid kiezen voor je eigen nummers



koentrend
11 januari 2009, 20:49
Misschien niet helemaal voor dit deel van het forum, maar wel het deel met de meeste lezers:)

Ik ben de laatste tijd bezig met recording van eigen nummers. Het gaat allemaal lekker, maar als ik dan uiteindelijk een keuze moet maken tot een gitaarsound voor dat nummer dan vind ik dat heel heel moeilijk! Hoe komen jullie tot jullie keuzes???

Ik heb bijvoorbeeld een rock-ballad geschreven. Klinkt lekker, maar alleen een overdrive met delay vind ik te weinig. Ik vind het heel moeilijk om een zeer breed geluid te maken.
Wie tips?

pasqual
11 januari 2009, 21:06
ik weet niet of je dat via pc doet of iets anders? ik gebruik cool edit om thuis op te nemen. het belangrijkste is dat je een goed basisgeluid hebt wat je lekker vindt. dit geluid kun je later nog bewerken via de ontelbare mogelijkheden van de software, zoals breder maken met "expand" of een lichte chorus en delay, etc....

maar kijk uit dat je niet gaat overdrijven en het geluid "kapot" maakt door teveel te doen.

groeten Pasqual.

koentrend
11 januari 2009, 21:32
ik weet niet of je dat via pc doet of iets anders? ik gebruik cool edit om thuis op te nemen. het belangrijkste is dat je een goed basisgeluid hebt wat je lekker vindt. dit geluid kun je later nog bewerken via de ontelbare mogelijkheden van de software, zoals breder maken met "expand" of een lichte chorus en delay, etc....

maar kijk uit dat je niet gaat overdrijven en het geluid "kapot" maakt door teveel te doen.

groeten Pasqual.

Ik gebruik, Cubase, Presonus FireStudio. Mijn vraag heeft betrekking op de electrische gitaar. Ik ben benieuwd hoe jullie dat aanpakken bij eigen nummers.

dunnoaname
11 januari 2009, 21:48
Ik heb eens voor de gein een instrumentaal symphonisch nummer opgenomen. Daarvoor wilde ik ook een gigantische sound hebben. uiteindelijk heb ik dat gedaan door de slaggitaar twee keer in te spelen, ene op brugelement door een recto-simulatie. Andere op tussenstand hals en brug door een marshall simulatie. Beetje compressie, klein beetje reverb, en dan de ene iets links pannen en de andere iets rechts. Werd wel behoorlijk massief en breed op die manier.
De lead was deels rechtstreeks mijn blackstar distortion met een beetje delay, en een deel met harmonische leads (ik geloof 4 stemmig) was een Vox simulatie met reverb en gepanned.

koentrend
11 januari 2009, 22:06
Voor mijn rockballad zit ik nog met het refrein!
Ik wil het enerzijds met een vette galm+delay en een beetje gain benadrukken.
Anderzijds heb ik zoiets van gooi de distortion maar open om het te laten pompen.

Het is geen beladen nummer, maar zoek gewoon een breed geluid wat een leegte momenteel moet opvullen. Anders: het schijnt dat je met een bijna clean geluid ook een breed geluid kan neerzetten, hoe zouden jullie dat doen?

Dweezman
11 januari 2009, 22:24
Bekijk je ieder nummer op zich? Of werk je ook aan een eigen sound/stijl, terugkomend in meerdere songs?

Als je je sounds per nummer zoekt, kijk je mss al snel (of te snel) naar bekendere songs in een dergelijke stijl, en probeer je die sounds te evenaren.

Schrijf je in bandverband, of met dat doel, dan vind ik een eigen sound veel belangrijker. Een eigen basissound, voor clean, crunch en soli. Luister dan naar je eigen nummers en bepaal waar je in details wilt afwijken van je basissounds, in de sfeer van je song.

zoiets.

RobertoL
12 januari 2009, 08:54
Je doet je gewone akkoordenlijn achterstevoren zetten en speelt daar wat overheen en je draait ze alletwee om klinkt dat best wel lekker.

almarvk
12 januari 2009, 09:12
Deze gaat naar Diversen.

Gitaristje 18
12 januari 2009, 11:16
Als ik een sound zoek voor een nummer, dan ga ik eerst nadenken wat voor sound het moet zijn. Aan de hand daarvan kies ik een gitaar. Wil ik een heldere sound, kies ik mijn Fender strat, een wat zware, licht vintage gevoicede sound, de Washburn N2, of een agressievere sound, dan neem ik de Washburn X40.
Ik heb zelf, zoals hierboven al genoemd is, een aantal basis sounds, dus dan ga ik kijken welke van die basis sounds ik wil. Die pas ik dan eventueel wat aan op het gebied van EQ, delay, reverb, enzovoort, enzovoort.
Als je een brede opname wilt, dan kan je dit eens proberen. Je neemt 4 kanalen op. 2 voor links en 2 voor rechts. Het balans doe je dan als volgt:
Kanaal 1: 100% links
Kanaaal 2: 50% links
Kanaal 3: 50 rechts
Kanaal 4: 100% rechts.

(Eventueel kan je dan kanaal 1 en 4 wat minder luid zetten.)

Zo krijg je een brede sound.

Zo doe ik dat dus:satisfie:

Succes;)

De Beer
12 januari 2009, 13:39
Als je met 1 signaal een breed geluid wilt maken kun je deze helemaal links pannen en een kopie van dat signaal met een vertraging van ergens tussen de 25 en 30ms helemaal rechts pannen.

dunnoaname
12 januari 2009, 17:30
Helemaal links en rechts pannen vind ik zelf vaak te extreem, als je bijvoorbeeld dicht bij 1 speaker zit of maar 1 oortje in heb klinkt het nergens meer naar. Heb dat ervaren met een paar platen uit het begin van de stereo-tijd die zo extreem gepanned zijn en vind het ontzettend irritant.

FruscianteFan
12 januari 2009, 17:51
Helemaal links en rechts pannen vind ik zelf vaak te extreem, als je bijvoorbeeld dicht bij 1 speaker zit of maar 1 oortje in heb klinkt het nergens meer naar. Heb dat ervaren met een paar platen uit het begin van de stereo-tijd die zo extreem gepanned zijn en vind het ontzettend irritant.Ik heb er sowieso een hekel aan om muziek maar met 1 oortje of 1 speaker te horen.

Als ik mijn opnames breder wil laten klinken (en dat is vaak!) neem ik gewoon extra instrumenten op. Een slagpartij nog een keer opnemen, een akoestische gitaar, een 12-snaar, beetje synthesizer, gitaar met strijkstok en een hoop galm. De truc is dan (denk ik) om je pan en volume goed te gebruiken: het moet breed, maar eigenlijk moet je niet meteen kunnen zeggen wat je hoort. Als je alles goed hoort, wordt het een rommeltje.

dunnoaname
12 januari 2009, 17:54
Ik heb er sowieso een hekel aan om muziek maar met 1 oortje of 1 speaker te horen.


Ja ik ook wel eigenlijk, maar ook met 2 speakers is 100% pannen vervelend als je bijvoorbeeld door de kamer loopt..

De Beer
12 januari 2009, 19:18
dat is zo....maar....

Je hebt in mijn voorbeeld maar 1 bron signaal waardoor je niet de gitaar alleen maar links hoort je hoort hem ook rechts.
Door het minimale tijds verschil van enkele milliseconden kunnen je hersens daar geen 2 signalen in horen (haas effect) maar klinkt het wel grootser.

dunnoaname
12 januari 2009, 20:12
en werkt dat niet als je 30/70 % doet? of 20/80%

FruscianteFan
12 januari 2009, 22:19
en werkt dat niet als je 30/70 % doet? of 20/80%Mijn ervaring is dat het niet meer mooi klinkt als je 100% pant, zo rond de 20-30 en 20-80 is inderdaad veel mooier. Ik vind het alleen wel moeilijk om de boel een beetje symmetrisch te laten klinken zonder elke partij twee keer erin te hebben.

Wat betreft die kleine vertraging: in mijn geval werkt dat sowieso niet omdat ik de sporen handmatig (gelukkig met de geluidsbalkjes voor mel) moet synchroniseren. Ik ben dus al dolblij als de boel synchroon staat, en als dat niet zo is klinkt het voor mij alleen maar alsof het mixen mislukt is. Maar als je de sporen niet los opneemt en dan naar je software importeert, kan het natuurlijk wel werken.

koentrend
12 januari 2009, 22:37
Ik heb er sowieso een hekel aan om muziek maar met 1 oortje of 1 speaker te horen.

Als ik mijn opnames breder wil laten klinken (en dat is vaak!) neem ik gewoon extra instrumenten op. Een slagpartij nog een keer opnemen, een akoestische gitaar, een 12-snaar, beetje synthesizer, gitaar met strijkstok en een hoop galm. De truc is dan (denk ik) om je pan en volume goed te gebruiken: het moet breed, maar eigenlijk moet je niet meteen kunnen zeggen wat je hoort. Als je alles goed hoort, wordt het een rommeltje.


Wat bedoel je precies met "Een slagpartij nog een keer opnemen" Daar zie ik het nut niet van in...

Liquid_Metal
12 januari 2009, 22:42
Doen jullie effecten (delay, reverb, maar ook chorus en phaser) via software, of 'in het echt'? Dus via een effectenbak of stompboxes via de gitaar zelf. Op die manier krijg je volgens mij een mooier geluid, maar je kunt niet meer tweaken. Ik weet zelf niet zo goed wat standaard gedaan wordt. Ik zie in pro studio's altijd effectenbakken aan de computer geschakeld staan, dus dan neem ik aan dat ze de effecten er later op gooien. Zelf neem ik ze vaak meteen op.
Overigens gebruik ik een aantal standaard sounds (clean, crunch, low gain, high gain, mild lead, phat lead, epic lead) en die zijn voor mij genoeg. Een enkele keer komt er een phaser oid overheen, maar vooralsnog stel ik die ook vooraf in (dus op mn multi-effect, niet in de software)

FruscianteFan
13 januari 2009, 10:09
Wat bedoel je precies met "Een slagpartij nog een keer opnemen" Daar zie ik het nut niet van in...Niet per se een slagpartij trouwens, want zovaak heb ik die niet. Ik bedoel dat je een partij die je al hebt gespeeld, gewoon nog een keer speelt. Alsof je de partij in de software kopieert, maar dan speel je niet vals. Is nog leuker ook, omdat het nét niet hetzelfde klinkt.

Ik gebruik niet zoveel effecten, maar als het gaat om effecten die ik in stombox heb, neem ik de partij gewoon opnieuw op (want ik kan niet vanaf de computer het signaal door de effecten sturen). Maar ik vind het ook leuk om te spelen met de effecten die ik in Mixcraft heb, maar dan meestal geen 'standaard gitaareffecten'.