PDA

View Full Version : Oude Fender Stemmechanieken (70s)



fredv
11 januari 2009, 20:23
Heb via Ebay.de een "originele 74-er" stemmechniek gekocht voor mijn 79-er stratocaster. (de vorige was stuk)

Vind hem er verdacht nieuw uitzien en ben gaan kijken of ik ergens een verschil zie. Blijkt op mijn originele stemmachiek

"Made in W Germany" te staan , en op die van ebay:

"Made in Germany"

In de 70's had je indedaad nog E en W Germany. Moet ik er nu van uit gaan dat dat exemplaar van ebay een veel nieuwere is, of zou het toch nog een oude kunnen zijn?

Opvallend is dat beide aan de binnenkant twee stukjes koper of mesing hebben zitten, en dat die allebei er even oud uit zien.

Ik heb er trouwens 20 euro voor betaald; een complete (made in Germany) reissue set van 6 van Schaller kost ca. US 40,-

vulvasonic
11 januari 2009, 20:27
Ik heb er trouwens 20 euro voor betaald; een complete (made in Germany) reissue set van 6 van Schaller kost ca. US 40,-

Ik kan je geen antwoord hierop geven.
Ik weet echter wel dat je er niet veel voor betaald hebt. Toevallig heb ik twee weken terug nog met verbazing gekeken naar prijzen van soms meer dan 100 euro voor een origineel setje!

En dan te bedenken dat ik hier nog een setje heb liggen.... :seriousf:

fredv
11 januari 2009, 20:41
Ik kan je geen antwoord hierop geven.
Ik weet echter wel dat je er niet veel voor betaald hebt. Toevallig heb ik twee weken terug nog met verbazing gekeken naar prijzen van soms meer dan 100 euro voor een origineel setje!

En dan te bedenken dat ik hier nog een setje heb liggen.... :seriousf:

Maar als ik een reissue setje van 6 mechaieken voor 40 dollar kan krijgen, is 20 euro voor 1 mechaniek natuurlijk wel duur als het geen originele 70's zou blijken te zijn

vulvasonic
11 januari 2009, 22:52
Maar als ik een reissue setje van 6 mechaieken voor 40 dollar kan krijgen, is 20 euro voor 1 mechaniek natuurlijk wel duur als het geen originele 70's zou blijken te zijn

Voor 1 mechaniek?!?!?!?!
Ik ging ervan uit dat het om een compleet setje ging!

Nou ja, het IS dat ik een beetje heb gejokt om het verhaal wat smeuïger te maken. Ik had namelijk een setje met originele jaren 70 mechanieken (zaten aan de headstock van een tele kopie dat ik bij het grofvuil vond, lang geleden). Eén van deze mechanieken was krom geslagen, de andere 5 waren in prima staat. Volgens mij heb ik er drie of vier uitgeleend aan iemand die een experimenteel zelfbouwgitaartje in elkaar aan het knutselen was. Die jongen verblijft nu echter in Spanje.
Ik heb nog twee exemplaren over. Die twee heb ik echter bewust gehouden om als vervanging te dienen in het geval er iets mis mocht gaat met een of twee van de mechanieken op mijn strat uit begin jaren 80 (voorzien van dezelfde mechanieken), anders had je ze zo mogen hebben.

Mag ik vragen waarom je per se de originele exemplaren wilt?

Mad mind
12 januari 2009, 10:09
"Made in W Germany" te staan , en op die van ebay:

"Made in Germany"

In de 70's had je indedaad nog E en W Germany.

Inderdaad, je kan pas spreken van het Duitsland dat we nu kennen vanaf 1989 met de val van de Berlijnse muur. Of dit nu werkelijk iets aan de leeftijd van je aankoop doet weet ik niet. Maar als ze volgens de verkoper uit dezelfde periode zijn, zou toch op beiden W Germany moeten staan denk ik.

taylor
12 januari 2009, 11:10
74 mechanieken lijken veel op die van 79 maar zijn niet precies t zelfde ook van een ander bedrijf als ik t goed onthouden heb.

hoe t allemaal zit(zo uit mij hoofd) weet ik ook niet meer.. t staat wel in dat boek: Guitar Identification

Arjan12
12 januari 2009, 11:16
Inderdaad, je kan pas spreken van het Duitsland dat we nu kennen vanaf 1989 met de val van de Berlijnse muur. Of dit nu werkelijk iets aan de leeftijd van je aankoop doet weet ik niet. Maar als ze volgens de verkoper uit dezelfde periode zijn, zou toch op beiden W Germany moeten staan denk ik.

Duitsland werd pas in 1990 herenigd ;) .

Nobler
12 januari 2009, 12:29
Ook als de 'made in Germany' mechanieken pas na 'Die Wende' gemaakt zouden zijn, dan kunnen ze dus nog 18 jaar oud zijn en ze kunnen zelfs een stuk jonger zijn en er toch heel oud uit zien! Echt een vraag dus voor de detailneukers met veel kennis en literatuur om te bepalen of jouw mechanieken nu wel of niet uit de jaren '70 stammen.

fredv
12 januari 2009, 18:10
Voor 1 mechaniek?!?!?!?!

Mag ik vragen waarom je per se de originele exemplaren wilt?

Ik wil de gitaar zo origineel mogelijk houden, zodat ik hem ook nog gewoon netjes als origineel vintage kan verkopen, dwz zonder reissue parts.

fredv
12 januari 2009, 18:19
Ik kreeg onderstaande gegevens. Omdat het koper/messing er zelfs nog wat ouder uitziet dan dat op mijn 79-er tuner, denk ik dat het toch wel een originele 70's is (mocht iemand anders een andere mening hebben, dan hoor ik het graag; misschien heeft nog iemand een foto voor me van de binnenkant van een 72-74-er tuner - daar staat het Made in....)

Hier wat mijn leverancier te melden had:

die Mechaniken ( habe 2 Stück ) befinden sich seit
den 70'er Jahren in meinem Besitz.
Logischerweise hießen Produkte aus Deutschland
erst Made in Germany, dann nach Anerkennung
der DDR Made in W. Germany !! ( Von Schaller !! )
Bitte genau recherchieren, bevor du irgendwelche negativen
Bewertungen abgibst, die DDR ist erst 1989 als eigener Staat
verschwunden.
Aus dieser Zeit stammen die Mechaniken keinesfalls.

Es ist immer das gleiche mit vintage parts, weil
so viele Fakes mit Betrugsabsicht von div. Händlern verkauft werden.
Die Mechanik sieht auch deswegen so gut aus, weil ich sie
fast 30 Jahre (!!!) in einer BOX aufbewahrt habe.
Ansonsten bitte zurückschicken, ich habe dir sogar die bessere von den
2 Mechaniken geschickt, die ich hier habe..

hier noch ein Auszug aus www.wikipedia.de
Made in Germany ist kein geschütztes Qualitätssiegel. Trotzdem grenzen diverse deutsche Gerichtsurteile den Begriff klar ab. 1974 bemängelte der Bundesgerichtshof, dass der einheitliche Begriff Made in Germany eine Unterscheidung zwischen den beiden damaligen deutschen Staaten nicht ermöglichte. So hielten Made in West (oder Western) Germany (Hergestellt in Westdeutschland) und Made in GDR (Abkürzung von German Democratic Republic, also Hergestellt in der DDR) nach und nach Einzug.

1995 entschied das Oberlandesgericht Stuttgart, dass Made in Germany gegen das Wettbewerbsrecht verstößt, wenn der größte Teil des Produkts nicht aus deutschen Rohstoffen besteht oder nicht aus deutscher Fertigung kommt.

hier noch ein Bild mit versch. Fender Tunern.
Zum eindeutigen Vergleich.
Wenn dir mein Tuner zu neu aussieht oder nicht zu deinen
Tunern passt ( der von dir gekaufte Tuner stammt aus der Zeit vor
1976 !! ) ich hatte zu der Zeit nur Stratocaster von 1972-1974.
Bitte den Kauf rückabwickeln, wenn dir die Mechanik nicht
zusagt, du hast volles Rückgaberecht.
Das ist kein Problem, wenn die Mechanik nicht passt, weil sie
von 1973-1973 stammt.

Mad mind
12 januari 2009, 18:26
Duitsland werd pas in 1990 herenigd ;) .

off-topic:
Weet ik wel:
val van de Berlijnse muur: 1989
hereniging Duitsland: 1990
val van het Communisme(Sovjet Unie): 1991

Je moet mij dat niet leren, ik leer kinderen dat in school.:seriousf:

Arjan12
12 januari 2009, 19:09
off-topic:
Weet ik wel:
val van de Berlijnse muur: 1989
hereniging Duitsland: 1990
val van het Communisme(Sovjet Unie): 1991

Je moet mij dat niet leren, ik leer kinderen dat in school.:seriousf:

Een mede-historicus?

Mad mind
12 januari 2009, 20:26
Een mede-historicus?

Bwa, dat zou ik nu ook weer niet durven zeggen.
Maak er maar een mini-historicus van;)
Ik ben momenteel aan het studeren om leerkracht te worden zie je.

fredv
12 januari 2009, 22:14
Maar heeft er nog iemand foto's van de stemmechanieken, of een link naar een site daarvoor?

Ik weet overigens heel goede verschillen tussen mechanieken van voor 1966 en daar na, en van de 70's en daar na: die zijn heel groot.

Het gaat mij dus om de hele kleine verschillen binnen de 70's mechanieken, dus die waarbij de draaiknoppen niet rond zijn, maar een beetje vierkant afgerond.

taylor
13 januari 2009, 23:42
wat ik zo nog heb gevonden aan info is dat tot circa 1976 ze in huis werden gemaakt door fenders toolmaker: race & olmsted na 76 werden ze (goedkoper)gemaakt door shaller dus die van jou zullen wel van die periode zijn een niet origineel 74 mechanieken.

of je hebt een gitaar die ouder is dan 74 dat kan ook nog :)

verschillen zijn klein maar zijn wel te zien tussen de 70 periode mechanieken
http://guitarhq.com/fenddiff/fender_tuners.jpg op deze site kun je een race & olmsted 70ies mechaniek zien geen shaller