PDA

View Full Version : Ibanez Gitaar Stemmen Lukt niet



Ramm25stein
11 januari 2009, 20:15
Hoi,
Ik Wil mijn Gitaar Tunen Naar Drop B,
En heb er dikke snaren voor gekocht.
Maar als ik ze allemaal heb gestemd.Dan is de helft van de snaren alweer ontstemt.
Ik heb van alles gedaan om dit Te voorkomen maar kom er niet meer uit.
Heeft iemand verstand van Ibanez Gitaren
Met vriendelijke groet Dillon

Bram+
11 januari 2009, 20:16
Vraag 1: Wat voor een Ibanez heb je?

pannekoek
11 januari 2009, 20:16
Hoi,
Ik Wil mijn Gitaar Tunen Naar Drop B,
En heb er dikke snaren voor gekocht.
Maar als ik ze allemaal heb gestemd.Dan is de helft van de snaren alweer ontstemt.
Ik heb van alles gedaan om dit Te voorkomen maar kom er niet meer uit.
Heeft iemand verstand van Ibanez Gitaren
Met vriendelijke groet Dillon

wat voor ibanez is het, heb je een floyd rose?

RoelTM
11 januari 2009, 20:16
Ik neem aan dat je een Floyd Rose (Edge in het geval van je Ibanez) brug hebt?
Bekende klacht in ieder geval. :)

strat 91
11 januari 2009, 20:17
Heb je een floyd rose, of wat voor gitaar heb je?
Als je zo laag gaat moet je idd een paar keer stemmen en je snaren inspelen

Ramm25stein
11 januari 2009, 20:17
Ik neem aan dat je een Floyd Rose (Edge in het geval van je Ibanez) brug hebt?
Bekende klacht in ieder geval. :)

Ik heb een Ibanez Gio Grg270B
tis geen Floyd Rose

RoelTM
11 januari 2009, 20:20
Hmm, als ik die gitaar google zie ik wel degeljik een FR.
http://www.ooshop.es/images/grg270b.gif

Nouja, Edge dan. Maar dat is afgeleid van het FR systeem, vandaar dat iedereen 'm gewoon FR noemt.

Kijk anders eens naar dit filmpje, kan misschien wel handig zijn:

http://www.youtube.com/watch?v=P1c-7-VMY_w&eurl=http://www.gitaar.nu/gitaarles/gear/floyd-rose-brug-afstellen&feature=player_embedded

Bram+
11 januari 2009, 20:23
Ik heb een Ibanez Gio Grg270B
tis geen Floyd Rose
De GRG270B heeft afhankelijk van uit welk jaar hij komt een ILT1 of een Edge III tremolo, allebei zwevende systemen. Dat betekent dat als je de spanning op de snaren drastisch verandert (bijvoorbeeld d.m.v. een andere tuning of snaardikte) je het 'evenwicht' van het systeem moet herstellen. Dat doe je door te herstemmen, herstemmen en te herstemmen.

JP074
11 januari 2009, 20:25
Hey,

heb je wel goed de spanning op de snaren gehouden toen je ze erop plaatste? Hoe lang zitten die snaren er al op?

arcane
11 januari 2009, 20:27
Je kunt ook overwegen de brug vast te zetten als je de tremelo-arm toch niet gebruikt. Dan is het stemmen zo gedaan.

Ramm25stein
11 januari 2009, 20:29
Hey,

heb je wel goed de spanning op de snaren gehouden toen je ze erop plaatste? Hoe lang zitten die snaren er al op?

Ik heb gewoon die snaren Gister gekocht en Die gitaar heb ik nu al in april gekocht en Als ik alle snaren erop heb gezet Ga ik m stemmen en dan zet ik die knopjes op die nek en dan is de helft weer ontstemt :p Dat is mijn taktiek:p

arcane
11 januari 2009, 20:31
Je zult de gitaar wel gekocht hebben in een standaard E-stemming, daar is de brug op afgestemd. Wil je de stemming verlagen, dan zul je dus de brug, of beter gezegd de veren moeten aanpassen. Je moet ervoor zorgen, dat als de gitaar gestemd is, de brug gelijk staat aan de body, horizontaal zeg maar, als je de gitaar vlak zou leggen.

Ramm25stein
11 januari 2009, 20:32
Je zult de gitaar wel gekocht hebben in een standaard E-stemming, daar is de brug op afgestemd. Wil je de stemming verlagen, dan zul je dus de brug, of beter gezegd de veren moeten aanpassen. Je moet ervoor zorgen, dat als de gitaar gestemd is, de brug gelijk staat aan de body, horizontaal zeg maar, als je de gitaar vlak zou leggen.

Ja ik heb al eerder in die Winkel M laten stemmen op drop D maar dat wilde ik niet meer toen heb ik er 4 veren gekregen maar zal het goed zijn als ik er een 5e bij doe ?

RoelTM
11 januari 2009, 20:35
Ja ik heb al eerder in die Winkel M laten stemmen op drop D maar dat wilde ik niet meer toen heb ik er 4 veren gekregen maar zal het goed zijn als ik er een 5e bij doe ?

Jij wil hem nog lager stemmen.
Minder snaarspanning => minder spanning in de veren om dat te compenseren.
Dus je zou eerder een veertje weg moeten halen.

arcane
11 januari 2009, 20:35
Je hoeft niet per definitie veren toe toe voegen of weg te laten. Ze zitten vast aan een schroef, die kun je bijstellen.
Ik ben alleen donders slecht in natuurkunde (ben een echte alfa-man), dus ik weet zo niet of je ze strakker of losser moet zetten, maar met mijn logische gedachtengang zou ik zeggen losser, dus de schroeven losser aandraaien.

Maar ik heb mijn gitaar nog nooit zo laag gestemd, dus ik weet niet of het wel of niet nodig is een 5e veer te gebruiken. Mijn Jackson had er maar 3, wat voor drop 3 ook voldoende was.

Ramm25stein
11 januari 2009, 20:40
Jij wil hem nog lager stemmen.
Minder snaarspanning => minder spanning in de veren om dat te compenseren.
Dus je zou eerder een veertje weg moeten halen.

Ik heb er Nu 3 Veren laten Spannen En moet ik dan nog m strakker schroeven ?

RoelTM
11 januari 2009, 20:45
Je moet iets onbuigbaars en plats onder de brug leggen, bijvoorbeeld een dun metalen plaatje.
daarna draai je de scroeven van de veren vast (de body in) zodat de brug vast tegen het metalen plaatje zit.
Dan kun je de gitaar stemmen, zonder dat de brug beweegt, en daardoor dus goed gestemd blijft.

Als je 'm gestemd hebt, haal je het plaatje weg. De brug zal nu heeel iets de body in zakken.
Nu draai je de schroeven ietsjes losser, hierdoor zal de brug weer zo gaan staan als eerst.
Het is nu de kunst om de brug zo te zetten, zodat ie precies zo stond als met plaatje, waardoor de gitaar dus weer goed gestemd is.

De Beer
12 januari 2009, 11:12
Je trem effe vast zetten met iets wat precies past (stapel viltjes, houtje oid, doe dit in je trem cavity dus even dat plaatje aan de achterkant van gitaar er af en dat tussen het tremblock en de body "iets" klemmen) veren een beetje los draaien, zodat de brug onder snaar spanning(gestemd) recht staat.

(dus blokje oid er tussen--->veren losser----stemmen in gewenste tuning)

Dan ga je je veren strakker draaien zodat je geimproviseerde blokje er zo goed als uitvalt.
Dan is je snaar spanning dus gelijk aan je veer spanning en voila.
met je veren kun je het hele handeltje nog een beetje finetunen tussen de 2 veren schroeven.

verder finetunen (nauwelijks nodig) met je floyd finetuners.Er is al veel over geschreven op dit forum... als je de zoek functie van het forum gebruikt met als zoek functies floydrose, stemmen, probleem...oi dan zul je wat toppics vinden waar behoorlijk wat info in staat.

Nobler
12 januari 2009, 12:38
Ramm25stein: hoe vaak had je eigenlijk al nieuwe snaren gezet op de gitaar die je in april hebt gekocht of heb je meer gitaren waar je al vaker snaren op vervangen hebt? Uit je reacties leid ik namelijk af dat het wel eens zo kan zijn dat je nog niet eerder snaren hebt vervangen

Als dat zo is, dan zal jou misschien nog niet bekend zijn dat nieuwe snaren in het begin ALTIJD een tijd lang snel weer een heel eind ontstemmen, en dan zou dat dus, naast alle andere ellende die de anderen hebben ge-opperd, misschien de oorzaak van jouw probleem kunnen zijn.

Elke keer dat je nieuwe snaren weer bijstemt zullen ze de volgende keer weer minder gezakt zijn. Bij stalen snaren zoals op een electrische gitaar kan het zijn dat ze dezelfde avond al op stemming blijven, misschien de volgende dag nog een keer bijgestemd moeten worden. Nieuwe nylon snaren op een klassieke gitaar kunnen veel langere tijd blijven zakken.

Je kunt dit proces versnellen door nadat je de snaar op spanning hebt gebracht even in het midden (terhoogte van de 12e fret) voorzichtig een paar centimeter van de toets te proberen te tillen.