PDA

View Full Version : Akoestiek buiten de muren?



bubbles
11 januari 2009, 18:11
Hallo

Ik heb hier al verschillende dingen gelezen ivm akoestiek, bassstraps, geluidsabsorbers enzovoort.
Maar blijkbaar moet je dan ook binnenin de muur vanalles doen?
In mijn kamer heb ik daar de mogelijkheid niet voor, is het mogelijk om toch nog een "deftige" akoestiek te creëeren zonder in de muren zelf iets te veranderen?
Aan de binnenkant van mijn kamer mag ik doen wat ik wil.
Het is vooral om het geluid te dempen voor de medehuisgenoten en buren.

STW
11 januari 2009, 18:19
akoestiek en isolatie zijn 2 verschillende dingen
aan de akoestiek valt wel n beetje te sleutelen met kleden, meubels en basstraps enzo
de boel geluidsdicht krijgen is heel lastig en duur

over deze onderwerpen is hier al een hoop gezegd, ik zou zeggen, zoek eens rond

bubbles
11 januari 2009, 20:50
Ik heb hier ook heel wat gezocht, maar is het om die dingen aan te passen zonder in de muren iets te veranderen of is dat onbegonnen werk?

MjS
11 januari 2009, 21:05
Je muren kunnen gewoon blijven, je moet er gewoon een soort extra wand voor bouwen. Het beste is dat je een hele kamer in je kamer bouwt, met rubbers / trillingdempers ontkoppeld van je oorspronkelijke kamer. Duur en veel werk...

Roman
12 januari 2009, 10:47
Voor de goede orde:

* Isolatie is het isoleren van geluid van binnen naar buiten en vice versa.

* Akoestiek is de klankkleur BINNEN in je ruimte.

2 verschillende zaken die toch weer met elkaar te maken hebben.
Het isoleren (dus zorgen dat de buren geen last van je hebben) is een zaak van massa, hierover is al veel geschreven. Je ontkomt niet aan een kleine verbouwing. Aan de binnenkant van je kamer zou je idd een nieuwe ruimte kunnen bouwen of iets dergelijks. Isoleren is lastig, verkijk je er niet op.

De akoestiek kun je zelf redelijk eenvoudig en voor weinig geld aanpassen. Wil je het echt goed, dan moet je het door een engineer laten oplossen. Er komt wel wat werk bij kijken. Maar er zijn wel snelle globale oplossingen. Ook hierover is al veel geschreven op dit forum.

Dus, om je vraag te beantwoorden moeten we weten wat je wilt. De akoestiek aanpassen zodat de kamer aan de binnenkant beter klinkt of de boel isoleren zodat mensen geen last van je hebben als je in de dead-of-night een stevig potje wilt blasten op de drumkit ?

bert k
12 januari 2009, 12:41
En ff praktisch: isoleren van je kamer is duur. Ik ga geen prijs noemen, maar reken op een paar duizend euro.

Han S
12 januari 2009, 12:54
Ik heb een sticky geopend over isolatie. Het zou mooi zijn als daar ook de links komen naar de diverse discussies over het onderwerp zodat de aspirant oefenruimtebouwers daar een bron van info hebben.

bubbles
12 januari 2009, 19:39
Ik heb het nagevraagd en de muren openhalen is geen optie.
Een kamer in mijn kamer zou gaan, maar dan wordt het wel erg klein.
De kamer is ongeveer 3m op 4,5m.
Ik zal het maar zo laten. :(