PDA

View Full Version : enkele kleine goedkope versterkers tegenover elkaar.



Mcgryphon
11 januari 2009, 16:29
Zoals de topictitel al zegt, zet ik hier enkele 15 watt versterkers tegenover elkaar, die ik allemaal heb uitgeprobeerd in mijn zoektocht naar de voor mij beste eerste versterker. Als men opmerkingen/aanmerkingen heeft, reageer dan, leer ik er zelf ook nog wat van. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. Alle versterkers zijn getest met een Epiphone Les Paul standard.

Marshall MG15CD
prijs: 120 euro.
Veruit de simpelste versterker die ik geprobeerd hebt. Clean en overdrive channels, allebei een volumeknop, bij de overdrive ook nog een gain-knop. Equalizer met bass, contour en treble, die erg goed werkt en waarmee je toch verbazend veel verschillende geluiden kan krijgen. Daarnaast de FDD-knop. Ik raad aan om deze te allen tijde ingedrukt te laten staan, je krijgt een veel dynamischer geluid, en de versterker klinkt opeens veel groter. De clean is goed, mist enkel wat volume, op 8 is ie nog steeds niet echt hard, vergelijkbaar qua volume met overdrive op ~2,5 a 3 met gain op 5. Het overdrive kanaal kan wel flink hard gaan, enkel iets meer achtergrondruis bij hoge volumes en gain dan je eigenlijk zou willen, maar als je speelt merk je dat al niet meer.
+
ik kon er na wat moeite "mijn" sound bijna perfect op krijgen
goed geluid voor zo'n kleine amp!
volume op overdrive-kanaal
't is een marshall... ;)
-
weinig opties
ruis bij hoge gain en hoog volume
gebrek aan volume op clean

Roland Cube 15X
Prijs: 100 euro.
De Roland Cube werd me overal aangeraden, vanwege de modeling opties, het geluid dat door velen beter wordt beoordeeld dan dat van de marshall, en de prijs. De prijs kan ik hier meteen wegstrepen, aangezien die gelijk is aan die van de Marshall MG15CD, Line6 Spider III 15, en Peavey Vypyr 15. De modeling opties zijn leuk, maar waar ik tegenop liep was dat de verschillende modellen weliswaar duidelijk verschilden, maar dat geen ervan mij daadwerkelijk kon bekoren. De Crunch kwam nog het dichtste in de buurt bij wat ik zocht, en de Metal Stack voor de wat zwaardere nummers die ik nog wil leren spelen, maar de beide gezochte geluiden kon ik beter namaken op de Peavey en Marshall dan op de Cube. De Cube klonk ook ietwat "plat", iets killer dan de Marshall met FDD aan en de Peavey.
+
verschillende geluiden na te maken
alleszins redelijk geluid
-
weinig flexibiliteit per model amp, nauwelijks overlap tussen verschillende gain modi.
redelijk plat geluid

Line6 Spider III 15
Prijs: 100 euro
Ah, de Line6, aangeraden door de een en afgebrand door de ander. Op papier een leuke versterker, 4 amp models, 6 digitale effecten. De praktijk valt helaas tegen. De clean is nog doenbaar, maar de 3 overdrivekanalen klinken weinig waarheidsgetrouw en de digitale effecten blijken weinig meer dan speelgoed te zijn. De geluiden klinken platter dan bij de cube, de versterker reageert totaal niet als een buizenbak, het is duidelijk te merken dat dit een transistorbak is waar een digitaal filter overheen wordt gegooid voor de verschillende geluiden. Het laag klinkt weinig gedefinieerd, het hoog ietwat schel. Begrijp me niet verkeerd, deze versterker is niet echt slecht, maar het is in mijn beleving de slechtste amp van dit zootje.
+
redelijk goede cleans
volume
-
duidelijk digitale geluiden
frequentiebreik van de speaker lijkt tekort te schieten
weinig diepgang in het geluid

Peavey Vypyr 15
Prijs: 100 euro.
Deze versterker is pas net geïntroduceerd door Peavey, en moet de strijd aanbinden met de Roland Cube en de Line6 spider. De 15 watt is de kleinste en meest uitgeklede versie, je hebt verder ook nog 30 watt transistor, 60 watt buizen, 75 en 100 watt transistor, en 120 watt buizen. Als je vanaf de 15 naar de 30 gaat krijg je een grotere speaker, midi in, 12 stompbox effecten, onboard effectloop en compatibiliteit met Peavey's eigen Sanpera pedalboard. Dat de 15 dit niet heeft maakt het nog geen slechte versterker, integendeel. De 12 amp models klinken allemaal goed, enkel sommigen passen neit echt in mijn straatje maar je hebt niet hetzelfde idee als bij de oinsane van de Line6, het is niet zo dat je distortion hebt om maar meer distortion te hebben. De ingebouwde effecten op deze versterker klinken beduidend beter dan die op de Line6. Ook het gehele frequentiebereik klinkt goed door de speaker, je hoort goed wat de bas precies doet en het hoog is ietwat harder dan je in eerste instantie misschien zou willen bij alle instellingen op 12 uur maar schel is een groot woord. Het enige dat mij ervan weerhoudt deze versterker te kopen is de slechte verkrijgbaarheid hier in nederland in combinatie met ouders die niet willen dat ik wat koop op internet.
+
veel opties, die daadwerkelijk verschil maken
goede speaker
redelijk goede effecten
-
gedonder met importeur.

Vox AD15VT-XL
Prijs: 270 euro.
De vox is de duurste versterker die ik getest heb, met een prijs van 270 euro. Dit is de enige versterker met een buizenvoorversterker, en dat verschil hoor je. De betere voorversterker en de 10" speaker van deze versterker zorgen voor een erg goed geluid. Deze amp is net als alle anderen m.u.v. de Marshall een modelingversterker. Je hoort ook hier, net als bij de Peavey, duidelijk verschil tussen de verschillende amp models, en de amp models klinken ook redelijk nauurlijk. Voor mij een groot nadeel was dat ik enkel wat kon met de modellen Glass t/m Trashed, wat daarna kwam gaf zoń zwaar vervormd geluid dat ik maar besloot die niet te gebruiken omdat ik niets zwaarders nodig had. Deze versterker lijkt erg op metalfans te zijn gericht, met een behoorlijk aantal high-gain modellen. De effecten op de Vox klonken nauwelijks minder dan die van een goed pedalboard, wat dus voor sommige mensen kan schelen in de totale kosten. Met een Ibanez gitaar met high-output elementen kwam er een mooie overdrive uit de voorversterker, ook op het Glass-kanaal. Deze versterker is beter dan de andere 4 die ik getest heb, maar de meerprijs van 60 euro (hij kostte nog maar 160 vanwege een kleine beschadiging op een van de hoeken) was hij me niet waard, onder meer omdat ik ruim de helft van de amp models niet eens goed zal kunnen gebruiken.
+
buizen!
heerlijk geluid vergeleken met enkele andere 15-watters
èchte overdrive bij high-output elementen of boostpedal
-
prijs
erg op metal gericht

Voor mij is de keuze dus uiteindelijk toch op de Marshall MG15CD gevallen. De gitaar die ik erbij neem is een Epiphone SG G-400.
edit: uiteindelijk een Vox AD15VT-XL icm een epi SG G-400, vanwege verbeterde financiele situatie ;)

Genoemde prijzen zijn adviesprijzen, veel shops duiken hier onder, bij de Vox vooral.

Mitch
11 januari 2009, 17:08
Ik zeg: sticky :seriousf:
Met de ontelbare vragen naar amps-on-a-budget denk ik dat dit een populair topic gaat worden... bedankt voor de review!

zeiler
11 januari 2009, 17:10
zo!

die AD15VT(XL) is daar dan wel lomp duur :o, in Zwolle is 'tie 199,
in wezep staat hij ook voor 199...

En da's idd een topper :D!

de gewone AD15VT (dus niet de XL!!!) is veel meer gericht op cleane geluiden,
de XL juist meer op de matal-side-of-life :)

en idd, gave sticky dit :D

Izegrim
11 januari 2009, 17:22
De 15X heeft geen power squeezer, wat op lagere volumes enorm uitmaakt in warmte en volheid. De 20X valt misschien buiten je budget (zeker niet op marktplaats), maar is wat mij betreft een blijvertje; ook met andere amps in huis.

kenx
11 januari 2009, 17:53
+
buizen!


1 buisje in de voorversterking neem ik aan dat je bedoeld...
Echter geen buizenversterker hé...

Verder een heel goed topic om naar te verwijzen bij steeds opnieuw die vragen over welke beginnersset iemand moet aanschaffen...

mvg,

kenny

Spitfire
11 januari 2009, 18:04
De 15X heeft geen power squeezer, wat op lagere volumes enorm uitmaakt in warmte en volheid. De 20X valt misschien buiten je budget (zeker niet op marktplaats), maar is wat mij betreft een blijvertje; ook met andere amps in huis.
Mijn 15X heeft gewoon een power squeezer hoor...:dontgeti:

Mcgryphon
11 januari 2009, 18:28
1 buisje in de voorversterking neem ik aan dat je bedoeld...
Echter geen buizenversterker hé...

Verder een heel goed topic om naar te verwijzen bij steeds opnieuw die vragen over welke beginnersset iemand moet aanschaffen...

mvg,

kenny
ik bedoelde inderdaad buizen in de voorversterker, dat verschil hoor je toch wel :)

En bedankt mensen!:satisfie: :)

kenx
11 januari 2009, 19:36
Inderdaad, dat verschil hoor je goed zelfs.

Mvg,

kenny

pannekoek
11 januari 2009, 20:04
hmmmm, de marshall mg15 als winnaar? dat knaagt:confused:

Mcgryphon
11 januari 2009, 20:50
hmmmm, de marshall mg15 als winnaar? dat knaagt:confused:

niet als overall winnaar die voor iedereen het beste is, als winnaar voor mij persoonlijk. En dan nog vooral omdat de Vypyr slecht leverbaar is en de Vox te duur was. Beter dan de Cube en de Spider is ie voor mij wel zonder twijfel.
Vergelijken met de vox is echter niet helemaal eerlijk, daś een heel andere prijsklasse. Het scheelt maar "een paar tientjes", maar een budget van 100 euro is er niet voor niets.

Gitaar4LifeDude
11 januari 2009, 20:50
hmmmm, de marshall mg15 als winnaar? dat knaagt:confused:

ik vond 't ook een zeer vreemde uitslag aangezien dat degene is die ik absoluut als laatste had gezet.

Epic
11 januari 2009, 22:04
ik bedoelde inderdaad buizen in de voorversterker, dat verschil hoor je toch wel :)

En bedankt mensen!:satisfie: :)
Om het even precies te maken.. het buisje wordt niet in de voorversterker gebruikt:


Valve Reactor technology.
The XL-series uses VOX’s patented Valve Reactor technology, featuring a power amp circuit that contains a 12AX7 (ECC83) dual triode vacuum tube (valve), normally used in a preamp, and a dummy speaker circuit that simulates the varying impedance of a real speaker. This produces the true sound and feel of a bonafide all-tube amp.

zeiler
11 januari 2009, 22:06
niet als overall winnaar die voor iedereen het beste is, als winnaar voor mij persoonlijk. En dan nog vooral omdat de Vypyr slecht leverbaar is en de Vox te duur was. Beter dan de Cube en de Spider is ie voor mij wel zonder twijfel.
Vergelijken met de vox is echter niet helemaal eerlijk, daś een heel andere prijsklasse. Het scheelt maar "een paar tientjes", maar een budget van 100 euro is er niet voor niets.

nogmaals even,

maareh, waar heb je eigenlijk getest?

de AD50VT-XL kun je bij promusic.nl voor 299 kopen :o!!!

de AD15VT-XL kost 200, en met een beetje geluk heb ik hem via internet wel eens voor 170 gezien!!!

Arjan12
11 januari 2009, 22:14
Toch grappig, ik kreeg juist absoluut geen goede sound uit de Marshall MG15. Ik speel dan ook vooral clean, en wat dat betreft legde hij het met afstand af tegen de Cube 15x. Ik vond de Marshall een plat, levenloos geluid hebben. Totaal geen dynamiek, en... het klonk eigenlijk gewoon nergens naar.

Mcgryphon
11 januari 2009, 22:14
nogmaals even,

maareh, waar heb je eigenlijk getest?

de AD50VT-XL kun je bij promusic.nl voor 299 kopen :o!!!

de AD15VT-XL kost 200, en met een beetje geluk heb ik hem via internet wel eens voor 170 gezien!!!

Ik heb getest bij muziekcentrum Dortmans te veghel, en ik probeerde ongeveer de adviesprijzen te nemen in de review. En 160 euro is nog steeds een stukje meer dan 100 euro, dus dan valt de Vox alsnog in een andere prijscategorie. Niet zozeer als wanneer je de adviesprijzen aanhoudt, maar het blijft een andere prijsklasse. 100 euro is een budget dat je vooral vaak ziet bij jongeren die net beginnen, niet veel geld hebben en een leuk versterkertje willen hebben. Voor deze groep is 60 euro extra vaak al een behoorlijke tik in de portemonnee ;)

Toch grappig, ik kreeg juist absoluut geen goede sound uit de Marshall MG15. Ik speel dan ook vooral clean, en wat dat betreft legde hij het met afstand af tegen de Cube 15x. Ik vond de Marshall een plat, levenloos geluid hebben. Totaal geen dynamiek, en... het klonk eigenlijk gewoon nergens naar.
Heb je de FDD-functie op de Marshall ook geprobeerd? Zo ja, dan is dit een voorbeeld van "smaken verschillen", wat bij vertserkers wel vaker speelt. Zo nee, dan kan het daaraan liggen, de FDD laat de Marshall een stukje voller en groter klinken.

Jeroen76
11 januari 2009, 22:21
respect voor deze review, blij te horen dat m'n eerste versterkertje er redelijk goed af komt. Hup Marshal.:cheerup:
Sticky,
Jeroen

Mcgryphon
12 januari 2009, 22:06
In mijn omgeving raadt iedereen me erg sterk aan de Vox te nemen in verband met toekomstperspectieven, dus dat blijkt nu toch nog een kanshebber te zijn. I'll be sure to keep you all posted...

Snijdie
12 januari 2009, 22:34
Val ik buiten iedereen, of buiten je omgeving :hippie:?


Veel succes met het kiezen, het is een lastig iets. Gelukkig kon ik zelf een tweedehands versterker op de kop tikken, anders had ik ook zo'n dilemma.


Wat ik me nog afvraag is hoeveel die verschillende modellen echt meerwaarde hebben. Aan een clean en niet-clean geluid heb ik genoeg. Noem me lui, maar ik ga echt niet bij elk nummer aan alle knopjes zitten.

Mcgryphon
12 januari 2009, 22:37
Val ik buiten iedereen, of buiten je omgeving :hippie:?


Veel succes met het kiezen, het is een lastig iets. Gelukkig kon ik zelf een tweedehands versterker op de kop tikken, anders had ik ook zo'n dilemma.


Wat ik me nog afvraag is hoeveel die verschillende modellen echt meerwaarde hebben. Aan een clean en niet-clean geluid heb ik genoeg. Noem me lui, maar ik ga echt niet bij elk nummer aan alle knopjes zitten.

Jij was de hele tijd weg of kwijt ofzo, dus heb nog niet echt de gelegenheid gehad aan jou te vragen ;)
p.s. komende zaterdag van 10 tot 2 ofzo tijd? Kunnen we ff langs feedback enzo.

zeiler
12 januari 2009, 22:37
In mijn omgeving raadt iedereen me erg sterk aan de Vox te nemen in verband met toekomstperspectieven, dus dat blijkt nu toch nog een kanshebber te zijn. I'll be sure to keep you all posted...

idd, maar dan zou ik wel voor de 30, of zelfs de 50 watt gaan. De 15 is niet genoeg om een drum te overstemmen, 30 komt in de buurt maar is er niet, 50 lukt 't mee :)

er staat nu btw wel een AD15VT op gitaarmarkt in NH dacht ik ;)! -niet van mij-

Mcgryphon
12 januari 2009, 22:38
idd, maar dan zou ik wel voor de 30, of zelfs de 50 watt gaan. De 15 is niet genoeg om een drum te overstemmen, 30 komt in de buurt maar is er niet, 50 lukt 't mee :)

Maar dan schiet de prijs weer dermate omhoog dat het niet meer mogelijk gaat zijn, ik leg voor mezelf nu de lat definitief op de Vox AD15VT-XL als duurste mogelijkheid. Anders blijf ik maar uitstellen tot ik uiteindelijk uitkom bij een vintage SG met vintage plexi ;)

samthegreat4
12 januari 2009, 22:53
heb zelf een 30vt. De gewone dus en ik weet niet waarom iedereen altijd jankt dat je er niet mee boven de drums uitkomt, onze drummer clipt iig niet 180 decibel ^_^.De XL heeft zelfs een grotere speaker maar veel te lompe sounds. De gewone is in dat opzicht heel flexibel. Buisje zit overigens in de "endstuffe" --> eindtrap ;) (staat tenminste in mijn Duitse handleiding). En nou stop ik maar, anders raken m'n duimen nog overspannen van die PSP .....(vandaar ook telegramstijl :p)

Snijdie
12 januari 2009, 23:05
Jij was de hele tijd weg of kwijt ofzo, dus heb nog niet echt de gelegenheid gehad aan jou te vragen ;)
p.s. komende zaterdag van 10 tot 2 ofzo tijd? Kunnen we ff langs feedback enzo. Goed idee. En ik had een druk weekend ja, werken, les, naar een optreden van Davide zijn band geweest. Ik laat nog wel wat weten.

Back ontopic :).

JimmY41
13 januari 2009, 09:04
mooi topic!

Zou dit ook gemaakt kunnen worden voor een tusseklasse zegmaar.

tusse 200~400 euro :hippie:

Ik zou het graag zelf willen doen, maar ik heb de kennis er niet voor :rockon:

Mcgryphon
13 januari 2009, 16:34
Als niemand het eerder doet wil ik dat wel eens proberen tegen de tijd dat ik wat beter kan spelen, ik heb er wel lol in altijd dingen te vergelijken eigenlijk. Doe ik met mountainbikespul vaak ook, net als Snijdie... misschien behoort een joint-effort tot de mogelijkheden ;)

Mcgryphon
25 januari 2009, 20:45
Beter laat dan nooit, was het forum bijna vergeten:chicken:
Uiteindelijk de Vox gehaald, en een epiphone SG G-400 cherry. Voor mij een zeer goede combinatie.
Dit doet echter niks af aan mijn review, behalve dat mijn eigen prioriteiten ietwat zijn verschoven, als in: prijs maakte minder uit dan toen ik de review tikte.

zeiler
25 januari 2009, 21:14
Beter laat dan nooit, was het forum bijna vergeten:chicken:
Uiteindelijk de Vox gehaald, en een epiphone SG G-400 cherry. Voor mij een zeer goede combinatie.
Dit doet echter niks af aan mijn review, behalve dat mijn eigen prioriteiten ietwat zijn verschoven, als in: prijs maakte minder uit dan toen ik de review tikte.

gaaf! goede en beste keuze uit het rijtje! ;)! gaaf man!

Mcgryphon
26 januari 2009, 16:13
Snijdie zag een test van middenklasseversterkertjes ook wel zitten, dus die is ook nog een keer te verwachten. Een keer kijken wanneer er tijd is.
Als ik het goed had gezien heb je voor die prijs ook net een leuk Laney buizenbakkie, kijken hoe die vergelijkt met transistorversterkers in die prijsklasse.

Als alles gaat zoals het hoort te gaan worden die niet getest met een epi LP standard, maar met een Epi LP ZW en een epi SG G-400 dus ;)

Jasper.
26 januari 2009, 19:19
zoveel voor dat voxje :dontgeti:

Ik betaalde 200 euro voor mijn AD30VT-XL :confused:

Mcgryphon
26 januari 2009, 20:00
zoveel voor dat voxje :dontgeti:

Ik betaalde 200 euro voor mijn AD30VT-XL :confused:

Voor de zoveelste keer (en ik zet het nu ook in de startpost): genoemde prijzen zijn adviesprijzen! Veel winkels duiken daar onder, bij het ene product wat meer dan bij het andere. Bij een Marshall MS-2 kan je nou eenmaal moelijk 100 euro in prijs zakken, hoewel je er dan wel heel erg snel vanaf komt ;)