PDA

View Full Version : augmented mogelijkheden



piet elektron
11 januari 2009, 15:49
Hallohallo,

Ik was vanmiddag een beetje aan het klooien met augmented sounds, uitgaande van G augmented greepje:

xxx443

Welnu;

Als ik daar verschillende roots onder zet krijg ik allerlei andere (minmaj7, 9b5, maj7#5, 7#5, aug) akkoorden.

Op alle 12 noten die er zijn krijg ik een akkoord, behalve op D en Fis. Klopt dat?

p.s: Ik heb hierbij http://www.all-guitar-chords.com/chord_name.php geraadpleegd. Op zich een hele handige site, hoewel ik ook het idee heb dat hij sommige akkoorden niet vinden kan.

:lp:

jaspie
11 januari 2009, 16:36
met elke grondnoot krijg je een akkoord toch?? gewoon de intervallen checken om er achter te komen hoe het akkoord heet.

en wat is er overmatig aan minmaj7, 9b5 akkoorden?

DeiDRagonas
11 januari 2009, 17:07
en wat is er overmatig aan minmaj7, 9b5 akkoorden?

Niets.. Maar dat zegt ie ook niet. Hij zegt dat ie met het toevoegen van roots op dergelijke akkoorden uitkomt en dat kan heel best natuurlijk.

Grt R!

piet elektron
11 januari 2009, 17:08
Hmm.. :confused:
In geval van root=FIS zou dat dus worden:

xx4443

in geval van root=D zou dat worden:

x5x443

en (overigens) in geval van root=A# zou dat worden:

6xx443

Dat zou volgens de intervallen zoiets worden als een "sus4add6b9" akkoord, klopt dat?

-=JEROEN=-
11 januari 2009, 17:30
Als ik te lui ben, om de intervallen uit te schrijven, gebruik ik deze vaak: http://www.gootar.com/guitar/

Maar uitschrijven is wel een goede oefening:
D = d fis a = 1 3 5, dus d b es g = 1 6(of 13) b2(of b9) 4(of 11) = Dsus4(b9,13) of D(b9,11,13) of D6b9sus4 of D6(b9,11) *

F# = fis ais cis = 1 3 5, dus fis b dis g = 1 4 13 b9 = F#sus4(b9,13) = F#(b9,11,13), de naam is eigenlijk niet zo belangrijk, Baug/F# mag ook, of Eb+/F# of G#5/F#, er zijn geen duidelijke regels voor dit soort dingen *

* eigenlijk hangt de naam van een akkoord af van de functie van het akkoord, maar bijna niemand (van de amateurs) houdt zich hier aan.

piet elektron
11 januari 2009, 17:36
Als ik te lui ben, om de intervallen uit te schrijven, gebruik ik deze vaak: http://www.gootar.com/guitar/

Maar uitschrijven is wel een goede oefening:
D = d fis a = 1 3 5, dus d b es g = 1 6(of 13) b2(of b9) 4(of 11) = Dsus4(b9,13) of D(b9,11,13) of D6b9sus4 of D6(b9,11) *

F# = fis ais cis = 1 3 5, dus fis b dis g = 1 4 13 b9 = F#sus4(b9,13) = F#(b9,11,13), de naam is eigenlijk niet zo belangrijk, Baug/F# mag ook, of Eb+/F# of G#5/F#, er zijn geen duidelijke regels voor dit soort dingen *

* eigenlijk hangt de naam van een akkoord af van de functie van het akkoord, maar bijna niemand (van de amateurs) houdt zich hier aan.

Duidelijk :) dankjewel.

-=JEROEN=-
11 januari 2009, 17:36
Ah, ok, dat snapte je dus al.

De regels voor akkoordnamen zijn erg onduidelijk. Het ene boek zeg dit, het andere zegt iets heel anders. Zeker met dit soort zelf-gefabriceerde-akkoorden is het lastig, maar eigenlijk zijn het gewoon alteraties van een standaard akkoord. Daar komt dus functie om de hoek kijken. Weet je de functie van het akkoord, dan is dat de basis van de benaming, althans, zo heb ik het geleerd.

piet elektron
11 januari 2009, 17:45
Ah, ok, dat snapte je dus al.

De regels voor akkoordnamen zijn erg onduidelijk. Het ene boek zeg dit, het andere zegt iets heel anders. Zeker met dit soort zelf-gefabriceerde-akkoorden is het lastig, maar eigenlijk zijn het gewoon alteraties van een standaard akkoord. Daar komt dus functie om de hoek kijken. Weet je de functie van het akkoord, dan is dat de basis van de benaming, althans, zo heb ik het geleerd.

Ik weet dat er inderdaad geen eenduidigheid is mbt akkoordnotatie. En ik begrijp dat het de voorkeur geniet om een inversie te nemen als naam, boven het gebruik van een ingewikkelde naam enkel om de root te houden. Maar ik miste enkel deze drie in het verhaal van hierboven. En als IK te lui ben zet ik het op dit forum ;)

EuroCinema
12 januari 2009, 11:16
Weet je wat grappig is aan dat vormpje (aan alle augmented triads eigenlijk)?
Als je welke noot dan ook 1/2 stap verhoogt, krijgt je een mineur drieklank. Als je welke noot dan ook 1/2 stap verlaagt, krijg je een majeur drieklank.
Pat Martino heeft daar hele theorieen over.

gorgasm
12 januari 2009, 12:49
Pat Martino heeft daar hele theorieen over.

zo ook over diminished septiemakkoorden

piet elektron
12 januari 2009, 14:23
zo ook over diminished septiemakkoorden

En @ Euro: inderdaad! die kende ik nog niet, die van gorg wel; vanuit een dim 7-akkoord kan je alle dominant-liggingen vinden als je 1 van de posities verlaagd:

x3424x

-> x2424x
-> x3324x
-> x3414x
-> x3423x

EuroCinema
13 januari 2009, 09:47
Yep, samen zijn dat dan de twee "automatic parental forms" of zo toch? Geniale vent.

piet elektron
13 januari 2009, 14:24
Geniale vent.

dankje :B

(en dan hier nog wat ekstraa teekensch omdat andersch dit bericht niet geplaatstst wordtdt: @#$%^&*()"""?)

terrasbeest
23 januari 2009, 13:42
Weet je wat grappig is aan dat vormpje (aan alle augmented triads eigenlijk)?
Als je welke noot dan ook 1/2 stap verhoogt, krijgt je een mineur drieklank. Als je welke noot dan ook 1/2 stap verlaagt, krijg je een majeur drieklank.
Pat Martino heeft daar hele theorieen over.

Net even naar Pat Martino gebeld, maar hij was er even niet.

Wat is het practische nut van bovenstaande theorie ????

terrasbeest
23 januari 2009, 18:33
Pat Martino, voor zover ik het al zou hebben begrepen, en zonder er echt 'werk' van te hebben gemaakt, werkt met het concept dat een 4-noten akkoord feitelijk 'een triad + één' is, en die triad is bij hem ( meestal ) mineur.
bvb een Dmin7b5 = D + F triad.
Correct me if I'm wrong.

Ik heb net de eerste 2 blz bekeken uit het boek waar gisteren ik een ander topic over ben gestart, en dat lijkt eveneens in die richting te gaan.( mel bay etc).

Met akkoorden kan je alle richtingen uit:confused:
Kan echt wel frustrerend werken, maar dit is what keeps me going....ik zal Pat Martino waarschijnlijk best nog effe bellen, als ie tenminste van die berg af wil dalen..
Groot gitarist trouwens. Ik heb ' al' zijn CD's, nou ja ik heb al de CD's van iedereeen ( zie ander topic ' beste gitaarsolo 2008 ')

vincedepooh
13 februari 2009, 23:34
heej wat grappig, mijn gitaarleraar heeft me dit pas geleden uigelegd. Hij heeft dus wel een paar jaar geleden Pat opgebeld om te vragen of hij les bij hem kon nemen en is een tijdje in America geweest.

piet elektron
14 februari 2009, 22:17
Het is eigenlijk het grote geheim van de gitaar: De wholetone scale/ladder en de verminderde- of diminished scale / ladder. Dit artikel vond ik zojuist:

http://www.patmartino.com/Articles/GuitarPlayer_April_2004.pdf
:B