PDA

View Full Version : dringend! welke gitaar vd drie??



tompie
11 januari 2009, 12:30
taylor 114e, taylor 114ce of taylor 214e? laat maar horen welke jullie zouden nemen als jullie moesten kiezen uit deze drie modellen én waarom! ik vraag me ook af of de meerprijs tussen de 214e en de 114e wel zijn geld waard is?

blindfaith85
11 januari 2009, 12:54
214 is van Rosewood (gelamineerde zij en achterkant) de 114 van sapele. DEnk dat je ze gewoon moet proberen welke het lekkerste klinkt. Versterkt zal het niet heel veel uitmaken. Zelf wil ik graag nor een 214E en dna zonder cutaway. Alhoewel er ook erg lekere 114's zijn

Wizz
11 januari 2009, 12:57
Mee eens. In de winkel waar ik werkte hadden we ze meestal alle drie, en soms blies een 114 een 214 helemaal weg, net zo vaak was het andersom. Ik maakte zelfs mee dat mensen een 214 E kochten met de mededeling dat ze hem zeker weten nooit zouden gaan versterken, simpelweg omdat 'ie acoustisch beter klonk dan de 214 zonder pickup die ernaast stond !

Wizz

blablablabla
11 januari 2009, 14:11
Nog niet zo lang geleden (enkele jaren geleden) was de 200 serie van sapele (masief zelfs dachtik).
Is mogenlijk dat je die nog tegenkomt.

Wizz
11 januari 2009, 14:23
Dat is waar, en inderdaad: Massief ! Ze zien eruit als de tegenwoordige 100-serie.

Wizz

Guitar GoD
11 januari 2009, 14:59
taylor 214e geweldige gitaar :B

Steeff
11 januari 2009, 19:17
Ik zit eigenlijk een beetje nog met dezelfde gitaren in de knoop.. Zou graag de 214(e) naast de 214ce (dus met cutaway) willen horen, even de verschillen luisteren. Wellicht ook de 114s nog even. Kent iemand een muziekwinkel in de buurt van Leiden en omstreken waar dit zou kunnen? Bij de Feedback Rotterdam hadden ze laatst (week geleden) alleen de 214. Rock Palace in Den Haag heeft geloof ik alleen de CE versie. Wil ze graag naast elkaar horen, zo werkt het niet helemaal namelijk :P Iemand suggesties?

blindfaith85
11 januari 2009, 19:44
Probeer Casa Benelly dara hebben ze veel taylors of dijkman alkmaar heeft veel 114/214s en als je de 214 NONCUTAWAY wild moet je snel zijn die gaan er uit. en inderdaad tot een jaar/anderhalf waren ze massief de 214's die waren echt super! Qua klank zit er niet echt verschil tussen de met en zonder cutaway, maar vind de looks zonder gewoon mooier

tompie
11 januari 2009, 21:25
blindfaih, je bedoelt dat je zonder cutaway mooier vind qua uitzicht? hoe bedoel je dat de 214 eruit gaat? wanneer dan?

blindfaith85
11 januari 2009, 23:34
Ja bedoel dat ik zonder cutaway mooier vind. Per nu en al ff geleden, heb ik via casa benelly (eximporteur) gehoord. Alleen de cutaway versies worden nog maar leverbaar, dus op is op

tompie
18 januari 2009, 19:40
ik hem m gekocht...de taylor 214e..zalig zalig.. maar nu een paar vraagjes: met wat kan ik zo'n gitaar het best poetsen (hij is mat)? na hoelang moet je snaren vervangen? er zat ook n papier bij met allerlei gedoe over vochtigheidsgraad enzo maar allemaal in het engels..wat moet ik daarmee? en tot slot: er is een snaar (of twee) die een beetje natrillen tijdens het spelen, vrij vervelend.. laten afstellen?

--=HANS=--
18 januari 2009, 20:00
Gefeliciteerd man!

Gewoon met een vochtige schone doek en daarna met een droge doek na wrijven. Ik poets m`n gitaren eigenlijk zelden of nooit, alleen de toets zo nu en dan en als de snaren eraf zijn het stukje waar je normaal niet bij kan komen. Niet vergeten de toets af en toe met wat daarvoor bestemde olie te behandelen.

Snaren vervangen is persoonlijk, ik doe een maandje of 2-3 met een setje, andere mensen gooien er ieder week nieuwe op en weer andere bijna nooit, dus gewoon wat je zelf wil.

Ik zou hem idd even goed af laten stellen als hij fretbuzz heeft.

Wat de luchtvochtigheid betreft, ik doe daar niet al te spastisch over. Een hoge luchtvochtigheid geeft in de regel weinig problemen en als er wel problemen zijn dan zijn ze meestal goed op te lossen. Een te lage luchtvochtigheid kan wel serieus gedonder geven, bijv. scheuren in het hout. Ik heb een hygrometertje en zorg vooral in de winter als er zoals afgelopen periode droge vrieslucht is en we volop stoken dat de kamer vochtig genoeg blijft.

tompie
18 januari 2009, 22:04
bedankt voor het advies! wat bedoel je precies met de toets?

Eduard37
18 januari 2009, 22:19
Je kan beter iedere 2 a 3 maanden je snaren vervangen. setje snaren kost 8 euro. Met allerlij vloeistoffen zou ik maar uitkijken op je frets, of dat het 't hout aan tast of iets dergelijks. als je gewoon iedere maand 5 euro reserveerd kun je normaal optijd je snaren vervangen

--=HANS=--
18 januari 2009, 22:27
bedankt voor het advies! wat bedoel je precies met de toets?

De toets is het deel van de hals waar de frets in zitten en waar je dus je vingers op zet.

blindfaith85
18 januari 2009, 22:34
Gefeliciterd man!

Betreft poetsen hoefje eiegnlijk nooit te doen, mijn crafter DE6 is ook helemal satin mat en poets hem nooit. Plus dat je er ook weinig opziet das heb ej met gelakt veel meer en sneller.