PDA

View Full Version : nieuwe snaren



pueblo
11 januari 2009, 12:22
ik heb een ibanez gsr 200, en ik wil wel eens nieuwe snaren, maar wat neem ik het beste als dikte?

Roro92
11 januari 2009, 12:34
Experimenteren. Dikker betekent hogere snaarspanning dunner een lagere snaarspanning, maar dat kan leiden tot ratelen.

Experimenteren!

pueblo
11 januari 2009, 12:39
en hoe kan ik te weten komen welke snaardikte ik nu heb? en is het verschil van snaarspanning groot?

Mr.Fingers
11 januari 2009, 12:44
standaard staat er .045-.100 op een basgitaar (in 90% van de gevallen)

pueblo
11 januari 2009, 13:31
oke, en dikkere snaren (voor een hogere spanning dus), kan dat gevolgen hebben voor de hals (vanwege die hogere spanning)?

Wizz
11 januari 2009, 13:42
Bij een dikkere snaar moeten de gleuven (Weet ook geen beter woord) in de topkam breder gemaakt worden, anders kan de hele topkam in stukken scheuren, een dure en dus onnodige reparatie als gevolg. Ook moet de halspen strakker aangedraaid worden, om de hogere spanning te compenseren. Ook moeten de brugzadels opnieuw gepositioneerd worden (vaak kunnen ze als gevolg van de hogere spanning wat lager gezet worden), de hogere snaarspanning heeft grote gevolgen voor de intonatie.
Op Ibanez GSR 200 zit van fabriekswege .40-.95 dus je moet of die dikte weer gebruiken, of de bas (laten) afstellen.
Overigens zegt dikte alleen ook niet alles: Ik speel op DR Hibeam en dan in de dikte .45-.105 en die hebben dezelfde spanning als .50-.110 van Rotosound, D'addario, GHS.

Wizz

Mr.Fingers
11 januari 2009, 13:56
even offtopic: Wizz, zeg AUB niet dat je van die zware snaren op je 4001 hebt staan! :o

Wizz
11 januari 2009, 14:25
Dus wel !
Op die bas lijken ze echter helemaal niet zo zwaar, terwijl diezelfde snaar, alle afstelling ten spijt, een Ibanez of een Vendex Jazzbass nagenoeg onbespeelbaar maakt.

Wizz

Mr.Fingers
11 januari 2009, 14:49
:o 4001's hebben een andere halsconstructie van een 4003 en zijn erop berekend om slechts flatwound snaren te dragen (die minder hard spannen dan roundwounds). Het zal zeker niet de eerste keer zijn dat de trussrods afbreken en dat de toets van de hals scheurt (op rickrecourseforum staat een foto van een 4001 die roundwounds heeft gehad).

http://www.rickresource.com/forum/download/file.php?id=8399&mode=view

http://www.rickresource.com/forum/download/file.php?id=8397&mode=view

Roro92
11 januari 2009, 14:57
http://www.pattex.nl/images/pattex/logo_pattex_print.jpg

Wizz
11 januari 2009, 16:06
:o 4001's hebben een andere halsconstructie van een 4003 en zijn erop berekend om slechts flatwound snaren te dragen (die minder hard spannen dan roundwounds). Het zal zeker niet de eerste keer zijn dat de trussrods afbreken en dat de toets van de hals scheurt (op rickrecourseforum staat een foto van een 4001 die roundwounds heeft gehad).

http://www.rickresource.com/forum/download/file.php?id=8399&mode=view

http://www.rickresource.com/forum/download/file.php?id=8397&mode=view

Klopt, maar mijne is een 4001S en die heeft juist een dikke nek, geen nitro-lak maar polyurethaan en nog zo wat tegemoetkomingen aan het Britse klimaat.

Wizz

pueblo
11 januari 2009, 19:26
dus het is 040 als ik dezelfde dikte wil als er nu opzit?
en welke snaren zijn aan te raden?
http://www.thomann.de/be/cat.html?gf=040_string_sets_e-bass&oa=pra

Nico2
11 januari 2009, 22:46
http://www.pattex.nl/images/pattex/logo_pattex_print.jpg

Spam!!:sneaky:

Wizz
12 januari 2009, 08:33
Klopt. Goede snaren imo zijn Rotosound Swingbass, DR Lo Rider (ik gebruik zelf Hi Beam maar dan moet je wel je bas afstellen op de hogere spanning), Ernie Ball Slinky, GHS Bass-boomers.
D'addario vind ik heel mooi maar ze zijn bij mij al na een week op, Elixir vindt iedereen te gek maar ik snap niet waarom...

Huismerksnaartjes van Thomann zijn ruk, die hele winkel trouwens. Kunnen alleen korting verkopen en trekken terloops alle goede winkels met zich mee het graf in.

Wizz

Henkie spenkie
12 januari 2009, 11:59
ik heb een ibanez gsr 200, en ik wil wel eens nieuwe snaren, maar wat neem ik het beste als dikte?
Persoonlijk vind ik dunne snaren iets beter slappen, en dikkere fijner voor het rustige vinger baswerk, maar zolang je een beetje normale dikte gebruikt maakt het allemaal niet zoveel uit. Gewoon af en toe proberen wat je fijn vind. Over het algemeen vind ik dat er op dit forum een hoop gelult wordt over snaren, maar volgens mij hoor je amper verschil. Gewoon kijken wat jou bevalt, en als je niet zo lang speelt kun je gewoon naar de winkel gaan en vragen naar de meest standaard maat:hippie:


Bij een dikkere snaar moeten de gleuven (Weet ook geen beter woord) in de topkam breder gemaakt worden, anders kan de hele topkam in stukken scheuren, een dure en dus onnodige reparatie als gevolg. Ook moet de halspen strakker aangedraaid worden, om de hogere spanning te compenseren. Ook moeten de brugzadels opnieuw gepositioneerd worden (vaak kunnen ze als gevolg van de hogere spanning wat lager gezet worden), de hogere snaarspanning heeft grote gevolgen voor de intonatie.
Op Ibanez GSR 200 zit van fabriekswege .40-.95 dus je moet of die dikte weer gebruiken, of de bas (laten) afstellen.
Overigens zegt dikte alleen ook niet alles: Ik speel op DR Hibeam en dan in de dikte .45-.105 en die hebben dezelfde spanning als .50-.110 van Rotosound, D'addario, GHS.

Wizz

Woow gast, ik speel ook op een Ibanez GSR en ik heb verschillende diktes kwa snaren geprobeerd, als ik jou verhaal mag geloven is mijn hele gitaar aan gort en compleet ontregelt. Wat een bullshit. Beide is niet het geval. Als je gewoon een klein beetje dikker of dunner neemt dan wat er standaard op zit hoef je geen extreme dingen te verwachten volgens mij. Je zou het zelf een beetje bij kunnen stellen maar in 90% van de gevallen was er bij mij niets aan de hand. Zelfs de intonatie bleef vrijwel compleet goed.

Okee, als je wat extreme maten neemt kan ik me voorstellen dat je hem wat bij moet stellen, maar een beetje normale snaar.. kom op zeg..

Wizz
12 januari 2009, 16:15
Woow gast, ik speel ook op een Ibanez GSR en ik heb verschillende diktes kwa snaren geprobeerd, als ik jou verhaal mag geloven is mijn hele gitaar aan gort en compleet ontregelt. Wat een bullshit. Beide is niet het geval. Als je gewoon een klein beetje dikker of dunner neemt dan wat er standaard op zit hoef je geen extreme dingen te verwachten volgens mij. Je zou het zelf een beetje bij kunnen stellen maar in 90% van de gevallen was er bij mij niets aan de hand. Zelfs de intonatie bleef vrijwel compleet goed.

Okee, als je wat extreme maten neemt kan ik me voorstellen dat je hem wat bij moet stellen, maar een beetje normale snaar.. kom op zeg..

Ik denk dat je geluk hebt gehad. Ik heb erg veel problemen gezien met de nekken van GSR als gevolg van dikke snaren.

Wizz

Henkie spenkie
12 januari 2009, 19:55
Ik denk dat je geluk hebt gehad. Ik heb erg veel problemen gezien met de nekken van GSR als gevolg van dikke snaren.

Wizz

Aah gast, neem je me nou in de maling ofzo?

een maatje meer of minder, hoeveel druk verschil maakt dat nu helemaal uit? en hoe slap denk je dat zo'n nek is... pff

pueblo
12 januari 2009, 21:25
soms had ik wel wat het gevoel dat het was slap was af en toe, dus misschien toch 045 nemen

Wizz
12 januari 2009, 21:59
Aah gast, neem je me nou in de maling ofzo?

een maatje meer of minder, hoeveel druk verschil maakt dat nu helemaal uit? en hoe slap denk je dat zo'n nek is... pff

Neeeh dude, ik heb er alleen maar enkele tientallen met onherstelbaar getordeerde halzen ter reparatie aangeboden gekregen. Die nek is slapper dan mijn (ge)lul, in ieder geval.

Wizz

arcane
12 januari 2009, 22:12
Ik ben echt blij met mijn bas, die heeft een grafieten (carbon) hals, die is onbreekbaar, dus geen geklooi met trusrods etc. Ontstemt ook bijna niet, zelfs niet door temperatuursverschillen.

Henkie spenkie
12 januari 2009, 22:17
Neeeh dude, ik heb er alleen maar enkele tientallen met onherstelbaar getordeerde halzen ter reparatie aangeboden gekregen. Die nek is slapper dan mijn (ge)lul, in ieder geval.

Wizz

Wat voor snaren waren daar dan opgezet? en hoe? Ik heb zoveel verschillende snaren op mijn bas gehad, en er is noooooit wat gebeurt.. Alles na advies van mijn basleraar die er ook nooit problemen mee gehad heeft..:chicken:

Valentijn
13 januari 2009, 00:02
:o 4001's hebben een andere halsconstructie van een 4003 en zijn erop berekend om slechts flatwound snaren te dragen (die minder hard spannen dan roundwounds). Het zal zeker niet de eerste keer zijn dat de trussrods afbreken en dat de toets van de hals scheurt (op rickrecourseforum staat een foto van een 4001 die roundwounds heeft gehad).

http://www.rickresource.com/forum/download/file.php?id=8399&mode=view


wist niet dat dat zo erg was.... ik speel 45-105 (Ernie Ball) op al mn bassen incl mn rickenbacker 4001

DeGecko
13 januari 2009, 00:52
Ik heb al een hoop GSR 180 en GSR 200 bassen besnaard, afgesteld en bijgewerkt. Meestal leg ik er vanzelf al dikkere snaren op dan de fabrieksdikte... Nog NOOIT een probleem gehad. Ze stellen makkelijk af, blijven redelijk lang goed en de topkam hoeft helemaal niet uitgeveild te worden! Zeker op goedkopere basjes zijn er standaard topkammen geplaatst met een kleine marge, waardoor je dus makkelijk een iets dikkere snaar kan leggen. Als je natuurlijk een 130 wil om BEAD te gaan stemmen heb je idd wel een probleem, maar een 105 of zelfs 115 heeft me nog geen last opgeleverd...

Demonturtle
13 januari 2009, 11:41
mijn persoonlijke favoriet zijn de ernie ball 45-105

DeGecko
13 januari 2009, 16:56
- Op m'n Gibson Victory gebruik ik Elixir 45-105, mag iets dikker zijn op die bas :)
- Op m'n gewone basjes (Cortje, Yamaha 5-String) zitten gewone D'Addario's.
- De akoestische (Fender BG-32, oude reeks (=nog wél massief :D)) zitten Martin Phosfor Bronze snaren. Weet alleen niet meer of het 40-100 of 45-105 is... Ze klinken in elk geval lekker warm en vol, zoals een akoestische zou moeten klinken...
- Voor m'n Egmond Princess ('50s hollowBody) twijfel ik tussen D'Addario Chromes en Rotosound Black Nylon. Beide flatwounds, maar de nylons gaan net dat ietsje dieper en zingen iets meer, terwijl de chromes wat metaliger en "brighter" (vind het juiste woord niet) gaan...
- 'k Heb ook net een Fender MusicMaster uit '78 gekocht en daarop weet ik nog niet wat ik ga zetten... Gezien er een Strat-pup in zit geeft hij iets minder diep weer... Ik moet dus 'ns rondzoeken bij de shortscale-strings :D

Suggesties?

Shaggy
22 januari 2009, 11:10
Neeeh dude, ik heb er alleen maar enkele tientallen met onherstelbaar getordeerde halzen ter reparatie aangeboden gekregen. Die nek is slapper dan mijn (ge)lul, in ieder geval.

Wizz


:D


DR heeft toch zowieso meer spanning omdat ze het meest aan massa heeft vergeleken met snaren van dezelfde diktes, ze walsen er nog meer nikkel in dan normaal ofzo. Dit gaat in ieder geval op voor de Tite Fit van dr.

pueblo
23 februari 2009, 19:05
Bij een dikkere snaar moeten de gleuven (Weet ook geen beter woord) in de topkam breder gemaakt worden, anders kan de hele topkam in stukken scheuren, een dure en dus onnodige reparatie als gevolg. Ook moet de halspen strakker aangedraaid worden, om de hogere spanning te compenseren. Ook moeten de brugzadels opnieuw gepositioneerd worden (vaak kunnen ze als gevolg van de hogere spanning wat lager gezet worden), de hogere snaarspanning heeft grote gevolgen voor de intonatie.
Op Ibanez GSR 200 zit van fabriekswege .40-.95 dus je moet of die dikte weer gebruiken, of de bas (laten) afstellen.
Overigens zegt dikte alleen ook niet alles: Ik speel op DR Hibeam en dan in de dikte .45-.105 en die hebben dezelfde spanning als .50-.110 van Rotosound, D'addario, GHS.

Wizz
sorry voor de bump, maar ik was even aan het kijken op de site van ibanez en daar stond op dat hun bassen zijn uitgerust met 0.45-0.100

Bass4 .045 .065 .80 .100