PDA

View Full Version : b5 substitutie voorbeelden



piet elektron
11 januari 2009, 12:00
Hallohallo,

Ik ben bezig met (b5) substituties. Wie weet daar goede voorbeelden van; in bestaande muziek, op youtube, of standards uit realbooks? Ik wil graag een indruk krijgen hoe dit in de praktijk wordt toegepast....:noob:

gorgasm
11 januari 2009, 12:44
ik volg deze

ot, ik gebruik dan leidtonen naar de V. Kspreek uiteraard over begeleiding. Daarom volg ik hem ook

piet elektron
11 januari 2009, 13:37
ik volg deze

ot, ik gebruik dan leidtonen naar de V. Kspreek uiteraard over begeleiding. Daarom volg ik hem ook

ot? :???: ik niet helemaal begrijp...

jaspie
11 januari 2009, 16:38
Dm7 G13 Cmaj7 wordt met tritone subs van de dominant Dm7 Db7#9 Cmaj7

EuroCinema
11 januari 2009, 16:41
4 on 6 van Wes Montgomery, het aflopende stuk vanaf Cm7, de eerste drie II-Vjes zijn allemaal met tritoon sub.
Maar eigenlijk elke willekeurige andere jazzplaat ook. Speel het een tijdje zelf, experimenteer ook met de b5 als gealtereerd akkoord, met extensies en als maj7 akkoord, die variaties komen allemaal weleens langs. Als je het geluid eenmaal in je oor hebt, hoor je het overal langskomen.

piet elektron
11 januari 2009, 16:58
4 on 6 van Wes Montgomery, het aflopende stuk vanaf Cm7, de eerste drie II-Vjes zijn allemaal met tritoon sub.
Maar eigenlijk elke willekeurige andere jazzplaat ook. Speel het een tijdje zelf, experimenteer ook met de b5 als gealtereerd akkoord, met extensies en als maj7 akkoord, die variaties komen allemaal weleens langs. Als je het geluid eenmaal in je oor hebt, hoor je het overal langskomen.

Thanks :rockon:

Voidhead
11 januari 2009, 19:35
One Note Samba heeft ze erin zitten, Blue In Green ook... Er zijn heel veel standards met tritone subs, maar je kunt ze altijd gebruiken om een normale II-V-I te altereren en als de band dan goed luisterd gaan ze met je mee. (Of juist niet, als jij Dm7-Db7-Cmaj7 speelt en de band Dm7-G7-Cmaj7 dan speel je eigenlijk gewoon gealtereerd over G7)

gorgasm
11 januari 2009, 21:06
Maar eigenlijk elke willekeurige andere jazzplaat ook. Speel het een tijdje zelf, experimenteer ook met de b5 als gealtereerd akkoord, met extensies en als maj7 akkoord, die variaties komen allemaal weleens langs. Als je het geluid eenmaal in je oor hebt, hoor je het overal langskomen.
zie je het zitten om es het 1 en het ander uit te schrijven?

piet elektron
11 januari 2009, 21:44
.. experimenteer ook met de b5 als gealtereerd akkoord...

Wat is een gealtereerd akkoord? :noob:

jaspie
12 januari 2009, 09:47
Wat is een gealtereerd akkoord? :noob:

Meestal wordt er een dominant gealtereerd akkoord mee bedoelt. Houd in dat de extensie verhoogd of verlaagd wordt : A7b5 A7#5 A7b13 etc

gorgasm
12 januari 2009, 21:09
wat speel je op een min7 b5akkoord?:chicken:

-=JEROEN=-
13 januari 2009, 00:17
m7b5 is trap VII dus lokrisch

probeer ook eens de melodische ladder van de terts, dus over Am7b5 speel je C melodisch

EuroCinema
13 januari 2009, 10:08
wat speel je op een min7 b5akkoord?:chicken:

Meestal is dat akkoord onderdeel van een mineur ii-V-i. Dus bijvoorbeeld Am7b5-D7b9-Gm7. Je kan dan beter denken in ii-v licks/patronen dan in ladders. De kunst is om de juiste akkoordtonen mee te pakken op het juiste moment. Luister bijvoorbeeld eens naar Midnight Blue van Kenny Burrell, daar zitten prachtige stukjes solo over mineur ii-V-I's in. Het belangrijkste is eigenlijk dat je op de V de terts meepakt.

Jimi Hendrix
13 januari 2009, 10:42
m7b5 is trap VII dus lokrisch

probeer ook eens de melodische ladder van de terts, dus over Am7b5 speel je C melodisch

of II of VI of #IV (night & day-syndroom, zie maat 9 en verder van Night & Day door Cole Porter).

lokrisch met een verhoogde 2 gebruik ik ook vaak.
over am7b5 speel je dan cm melodisch, wat jeroen al zei.
of denk in gebroken akkoorden: Cmineur of Ebmaj7#5 over am7b5.

Jimi Hendrix
13 januari 2009, 11:01
Meestal wordt er een dominant gealtereerd akkoord mee bedoelt. Houd in dat de extensie verhoogd of verlaagd wordt : A7b5 A7#5 A7b13 etc

mwa, een gealtereerd akkoord is wat mij betreft een akkoord dat bestaat uit een of meer noten die niet te verklaren zijn in de toonsoort.
Voorbeeld: maj7#5 op de eerste trap: alteratie #5 ipv 5.
Of G7b5 als V: de D is gealtereerd tot een Db. Je krijgt bij deze voorbeelden ook ladders die niet diatonisch zijn.

Een G7b9 als V is in majeur in feite een alteratie (maar goed verklaarbaar: de ab is de moldur sext). Een G7b9 als V is in mineur geen alteratie, maar een gewone toevoeging (want de ab komt voor in c mineur).

meestal kom je er wel uit met termen als mol-dur, mineur, majeur, frygisch, myxolydisch etc. Als je er dan echt niet uitkomt/geen diatonische verklaring kan vinden, kom je uit bij het afvalputje van de tonale verklaring: de alteratie ;-)
een voorbeeld: Dbmaj7 in Cmajeur: is een gealtereerde II, maar wel een die makkelijk te verklaren is: Dbmaj7 is namelijk geleend uit C frygisch en die noem je dan bII.

EuroCinema
13 januari 2009, 13:07
of II of VI of #IV (night & day-syndroom, zie maat 9 en verder van Night & Day door Cole Porter).

lokrisch met een verhoogde 2 gebruik ik ook vaak.
over am7b5 speel je dan cm melodisch, wat jeroen al zei.
of denk in gebroken akkoorden: Cmineur of Ebmaj7#5 over am7b5.

Dizzy Gillespie zag m7b5 akkoorden altijd als m6 akkoorden met de 6 in de bas. Dus am7b5 zag hij als Cm6/A. En Dizzy was zeker geen leek op theoriegebied.

Over gealtereerde akkoorden: in praktijk bedoelt men daarmee normaliter een dominant septiem akkoord met een kruis of mol voor de 5 en/of de 9.

[DISCLAIMER: ik ben bekend met de discussie of dat nou de juiste aanduiding is, moet je een b5 niet #4 noemen etc. Ik heb geen zin om daar nu over te gaan emmeren, het is voor de muzikant een handig ezelsbruggetje]

Jimi Hendrix
13 januari 2009, 16:36
Dizzy Gillespie zag m7b5 akkoorden altijd als m6 akkoorden met de 6 in de bas. Dus am7b5 zag hij als Cm6/A. En Dizzy was zeker geen leek op theoriegebied.

Over gealtereerde akkoorden: in praktijk bedoelt men daarmee normaliter een dominant septiem akkoord met een kruis of mol voor de 5 en/of de 9.

[DISCLAIMER: ik ben bekend met de discussie of dat nou de juiste aanduiding is, moet je een b5 niet #4 noemen etc. Ik heb geen zin om daar nu over te gaan emmeren, het is voor de muzikant een handig ezelsbruggetje]

Met Dizzy ben ik het dan eens ;-)

Over je disclaimer: wat mij betreft heeft het geen enkele zin om met technische termen te smijten als je niet snapt wat ze inhouden.
Je hoeft natuurlijk niet te weten hoe een auto werkt als je er in wilt rijden, maar wat heeft het voor zin als jij als bestuurder zonder je er echt in te verdiepen een cilinder aanziet voor een bougie? anyway, carry on

jaspie
13 januari 2009, 19:04
Een G7b9 als V is in majeur in feite een alteratie (maar goed verklaarbaar: de ab is de moldur sext). Een G7b9 als V is in mineur geen alteratie, maar een gewone toevoeging (want de ab komt voor in c mineur).



de meeste mensen spreken dan toch gewoon over een gealtereerd dominant in het laatste geval?

en in het eerste geval G7b9 naar Cmaj7, hoe soleer je daar lekker over dan? Door een soort Cmajeur met b6 te gebruiken?

gorgasm
13 januari 2009, 20:06
ik weet van nix anders dan altered scale

terrasbeest
13 januari 2009, 22:32
Dit is denk ik wel een goede illustratie :

http://nl.youtube.com/watch?v=rIpkABVrdn8

http://nl.youtube.com/watch?v=0n0DFKqKU7I

Als je deze toonladder gaat harmoniseren en gaat toepassen over dominant akkoorden zijn de alteraties bijna onbeperkt. Kan ook met 1 semitoon hoger (kan ook met majeur toonladder), 1 toon lager, 4 en 5 tonen hoger.
Vraag mij niet hoe deze modi heten....

Wat betreft het min7b5 akkoord : voor mij is dit een dominant akkoord, nl een 9 dom zonder grondtoon..... met akkoorden kan je zowat alle kanten uit.

MAAR WAT IK NOG STEEDS NIET WEET : als er G7alt op een leadsheet staat, WTF : welk alt-akkoord bedoelen ze dan

EuroCinema
14 januari 2009, 09:46
Dat mag je zelf bepalen. Lang niet alle gealtereerde mogelijkheden liggen en klinken lekker op gitaar en elke muzikant heeft zo zijn voorkeuren. Daarnaast is de melodie van het stuk natuurlijk van belang: als daar een b9 inzit over dat akkoord, zul je die in je begeleiding wellicht ook gebruiken. Ik heb ook weleens gelezen dat je in een majeur ii-V-I eerder een V met #9 zou gebruiken en in een mineur ii-V-i eerder een b9.

Oh en hendrix, over die disclaimer: ik ben het natuurlijk met je eens. Maar topics gaan regelmatig naar de kl*te omdat mensen enorm "wie heeft de langste" gaan doen over een bijzaak. Dat hoopte ik met die disclaimer enigszins voor te zijn.

Voidhead
14 januari 2009, 11:37
Dan bedoelen ze alles uit de altered scale... Dus b9, #9, b13(#5) , #11
Dus dan kun je zelf kiezen welke je pakt...
edit: eurocinema was me voor, wat hij zegt :)

piet elektron
14 januari 2009, 15:10
..."wie heeft de langste"..

Dat ben ik, einde discussie.
;)

jaspie
14 januari 2009, 15:43
Dit is denk ik wel een goede illustratie :

Wat betreft het min7b5 akkoord : voor mij is dit een dominant akkoord, nl een 9 dom zonder grondtoon..... met akkoorden kan je zowat alle kanten uit.



je kan hem ook al 2e trap gebruiken Dhalfdim G7#5 Cm9 zoiets.
en als dominant zou je toch eerder bv Dm7 Bhalfdim Cmaj7 ofzo doen??
dat Bhalfdim het zelfd is als G9/B

terrasbeest
14 januari 2009, 18:48
Alt akkoord = zelf kiezen, dus op het gehoor.
Niemand die weet wat harmonisch ' de regels' hiervoor zijn?

Al.de
14 januari 2009, 23:23
Een G7b9 als V is in majeur in feite een alteratie (maar goed verklaarbaar: de ab is de moldur sext). Een G7b9 als V is in mineur geen alteratie, maar een gewone toevoeging (want de ab komt voor in c mineur).

Hier gaat het fout. De benoeming alteratie mbt tot het akkoordsymbool is niet afhankelijk van de toonaard maar enkel en alleen van het zelfstandige akkoord zelf. In een C-mineur omgeving, om maar te wat te noemen, worden een G6 en een G9 niet als alteraties gezien. Mocht daar G7alt staan dan voldoet G13 bv dus niet maar wel G7b9 of G7b10. In dat geval kun je zeggen dat er 'naar de toonsoort wordt toe gealtereerd'.

Dit systeem heeft zeker zijn voordelen --> b.v. bij het á vu lezen van partijen. Het betrekken van toonaarden in akkoordsymboliek zou dingen veel complexer maken.

Hope it helps,
Al

-=JEROEN=-
15 januari 2009, 00:12
Zeer duidelijk Al http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

DTmaster
15 januari 2009, 14:39
ot? :???: ik niet helemaal begrijp...

OT = OF TERWIJL denk ;)

piet elektron
18 januari 2009, 14:45
Zeer leerzaam allemaal.

Ik heb mijn geploeter naar aanleiding van bovenstaande reakties even geupload naar youtube. Stukje van "Black Orpheus", twee takes...beetje rommelig nog...:B:

http://nl.youtube.com/watch?v=MdH6_FQDEio