PDA

View Full Version : Preamp buizen testen



Jan Buurman
11 januari 2009, 11:00
Ik ga zeer binnenkort een aantal Preamp buizen testen op de V1 positie in mijn 4210.
Ik heb al begrepen dat ik na een half uur opwarmen het geluid pas kan bepalen.
Maar als ik de buizen wissel moet dan de stroom ervan af?
Of alleen maar op Standby?
Of laat ik hem gewoon aanstaan terwijl ik de ene buis eruit trek en de andere erin steek (Met ovenwant)?

Jan Buurman
11 januari 2009, 12:02
Iemand?
Ik ben van plan vanmiddag te gaan testen.

jor15
11 januari 2009, 12:08
ik wissel buizen meestal met de amp op standby. Uitzetten kan natuurlijk ook. Volledige spanning erop en dan buizen trekken is niet ok.

Dat half uur opwarmen is imho wat overtrokken voor preamp buizen. Ik heb vrij vaak preampbuizen getest en meestal hoor je direct (na 30-60 seconden wachten) wel of er verschil is en wat.

Veel plezier!

Jantje Poen
11 januari 2009, 18:39
Ik zet mijn versterker altijd uit.

Ik hoor trouwens meteen of het anders/beter/slechter is.

Ik heb deze week ook 1 en ander uitgeprobeerd, er zijn veel verschillen, belangrijk is te weten wat je zoekt qua geluid.

Misschien wel handig:
http://www.tube-town.net/info/doc/tt-tubemap.pdf

Succes ermee!

hole
11 januari 2009, 19:00
Het lijkt me niet verstandig om te gaan rommelen in iets waar de stekker nog van in het stopcontact zit, ongeachte of het apparaat op standby staat of niet.

Chris Winsemius
11 januari 2009, 20:21
(Jan vanmiddag nog gesproken toen hij met de buizentest bezig was/wilde beginnen)

Ip. kun je buizen vervangen als de amp op standby staat (ik doe het zelfs weleens als dat niet zo is maar ik heb natuurlijk wel wat elektronica-kennis/ervaring/etc.). NB.!!! als je twijfelt/etc.: gewoon samen met iemand doen die dat al vaker heeft gedaan bijvoorbeeld.

Als ik 'n andere pre-amp-buis er "zo insteek" merk ik dat het geluid in de eerste paar minuten sterk verandert. Imho kun je na 'n half uurtje (aan of op standby) pas echt de buis beoordelen. Geluid onthouden is vrij lastig, beschrijven ook maar ga gewoon op je eigen oren en gevoel af.

Klaasj Vaak
11 januari 2009, 20:34
Sorry voor de inbraak in het topic, maar Chris, je hebt pm.

Chris Winsemius
11 januari 2009, 22:31
Hoi Klaas, je krijgt straks of morgenmiddag 'n mailtje.

mvg/etc.

Chris