PDA

View Full Version : grootmembraan vs. kleinmembraan



Harald
11 januari 2009, 09:46
Wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen groot en kleinmembraan in de praktijk? Specifieke 'favoured' toepassingen bv.

Wat zou je gebruiken voor een akoestische gitaar (solo, zonder zang), voor een vol, aanwezig, en ruimtelijk beeld? (en ruimtelijk beetje spannend geluidsbeeld)

PS hier een youtubevideo van Tommy over zijn recording setup. Only vind ik nog steeds een van de best klinkende akoestische gitaarcd's die ik ken (heb ik het even over het geluid) Indertijd was Aerial Boundaries van Michael Hedges ook een openbaring voor me, na vooral veel van de redelijk rechttoe rechtaan 70 en 80er jaren gitaaropnames. Tommy heeft het over compressie op de gitaar. Neem aan dat je dat in de mix doet, of gebeurt dat bij het opnemen?
http://nl.youtube.com/watch?v=r1KI8JQEzz4 (http://nl.youtube.com/watch?v=r1KI8JQEzz4)

Han S
11 januari 2009, 12:03
Hij zegt daar dat hij een Neumann M149, een U87 en en AKG C414 heeft gebruikt, alle drie LDC's waarvan de M149 een buizenmic is en toevallig ken ik die goed. De C414 is een verzamelnaam voor een aantal uitvoeringen van dat type, ik heb hem nooit zo geweldig gevonden, wel een echt werkpaard.

De mooiste opname die ik heb gemaakt met een akoestische gitaar was met een enkele AKG C451, maar dat was een briljante gitarist met een prachtig klinkende Martin en ik denk dat daar het geheim in ligt, de gitaar en zijn bespeler. Als dat niet goed klinkt helpt geen enkele microfoon meer.

Bruce Swedien gebruikt vaak een Blumlein paar van U47 fet's, ook LDC's en je zou in het algemeen kunnen zeggen dat LDC's wat kleuren, maar stlller zijn dan de rechter klinkende SDC's.

Maar nogmaals, het zit hem voornamelijk in de bron en dat zit bij jou wel snor Harald.

skanky
11 januari 2009, 12:19
Bruce Swedien gebruikt vaak een Blumlein paar van U47 fet's,


Heeft ie ze laten modificeren? Ik ken alleen de supernier versie, die trouwens ook fenomenaal klinkt.

Han S
11 januari 2009, 12:29
Dat zou je aan Bruce moeten vragen, uiteraard kan Blumlein alleen met fig 8. Maar mogelijk gebruikt hij er andere mics voor, in ieder geval LCD's.

Harald
11 januari 2009, 12:46
LDC Large diaphragm condenser ?
SDC small diaphragm condenser ?
Grootmembraan kleurt meer, maar minder ruis?
Begrijp ik dat goed?

Uiteraard moeten de gitaar, gitarist en snaren goed zijn. Los van een nieuw setje snaren, kan ik daar weinig aan veranderen. Kan hooguit wat vrienden lief aankijken of ik wat gitaren kan lenen. Maar op zich is er niets mis met mijn Maton. Voor sommige dingen is een Martin of Taylor ook wel mooi. Maar goed, eer je dan weer aan die gitaar gewend bent, moet je hem toch even een paar dagen bespelen.

Zit nu te kijken naar wat voor mics ik zou kunnen gebruiken/aanschaffen. Rode NT1A kom ik bij wat vrienden tegen. Die opnames klinken zeker niet verkeerd. De grootmembraan mics die ik heb zijn echt budget. Daar valt wel op te verbeteren. Ruisvrij is voor akoestisch gitaar toch wel heel fijn, aangezien ppp op zo'n instrument ook echt heel stil is, en fff nog best meevalt. (al kun je er best mee oversturen, pal een mic in) Andere voorstellen? Gematchte stereoparen zie ik alleen bij de kleinmembraan mics. Klopt dat?

Harald
11 januari 2009, 12:50
PS het gaat me niet erom de sound van Tommy letterlijk te kopieren. Wat me, met name op Only, erg aanspreekt is de ruimtelijkheid ervan, en de enorme presence en detail in de opnames. De gitaar staat echt voorop ook bij stukken met enorm veel galm, en alle noten hebben een mooie plaatsing in het stereobeeld. Had net toevallig om eens te luisteren wat oude opnames van Sacksioni opstaan. (van zijn eerste plaat, dus ergens in de 70er jaren) Overgezet ooit van tape op cd, dus het zegt niet alles, maar dat klinkt dan toch een stuk platter. En dat geldt voor veel van het oudere Stefan Grossman spul, van blues, tot mensen als John Renbourn tenslotte ook. En die ruimtelijkheid, dat was net zo mooi, en toen nog redelijk onverwacht, op Aerial Boundaries van Hedges.

PPS @Han, als je niets te doen hebt vanmiddag, we spelen bij je in de buurt, in Hoorn in café de Klinker. pak em beet rond 17:00 uur.

skanky
11 januari 2009, 12:55
Ik heb wel posts van'm gelezen dat ie m149's in blumlein gebruikt en ook wel u48 (=u47 die ipv omni, fig8 kan)

Ik vond zojuist een plaatje van'm van een sessie met 2 u47 fets op acc gitaar.
Zo te zien is het een 90graden XY opstelling.

http://acapella.harmony-central.com/forums/attachment.php?attachmentid=211794&d=1160758902

weer een mysterie opgelost......
:)

skanky
11 januari 2009, 12:59
Harald,

Als je deze XY microfoon plaatsing aanhoud met 2 mooie (hoeft niet duur te zijn) mics, en je neemt dit op een ruimte met een mooie akoestiek dan kom je echt al een heel eind.
Je kan bijv. 2 Studio Projects B1's nemen, volgens mij kan je op deze manier prachtige opnames maken.

Han S
11 januari 2009, 13:07
Met een paar B1's in ORTF ergens in een goed klinkende ruimte kun je sublieme opnames maken, de plek waar ze staan is cruciaal. Ik heb in mij sig als youtube 3 een opname staan van gitaarvrouwtje. Helemaal aan het eind hoor je het geluid naar stereo gaan. Hier gaan we met de faders in de automatisering van een C451 naar een ORTF paar van B1's welke voor haar stonden op ooghoogte en schuin naar beneden gericht. Het gaat om de gitaar als de zang is afgelopen.

LDC's zijn inderdaad stiller, dus minder ruis dan de SDC, die op zijn beurt minder kleurt. Maar het is juist die kleuring die we vaak zo mooi vinden.

Blumlein is in een goed klinkende ruimte ideaal, het is immers een dubbel XY stel, de een op de gitaar, de ander op de ruimte er achter. Als je de ultieme stereobreedte zoekt moet je naar MS.

Harald
12 januari 2009, 08:58
OK, maar hier hebben jullie het specifiek over een goed klinkende ruimte als ik jullie goed begrijp? Dat gaat thuis sowieso niet haalbaar zijn. Dood opnemen, en later galm toevoegen. Bovendien heb ik van die nummers die een korte galm nodig hebben, andere juist een mooi nat geluid. Dat zou je dan op verschillende plekken moeten doen. Kan wel erg mooi zijn trouwens. Belgische kennis van vroeger heeft wel eens een cd in een kerk opgenomen met klassiek gitaar. Dat klonk geweldig.

Ik bedoel een ander soort ruimtelijkheid. Meer de manier waarop verschillende frequentiegebieden verdeeld zijn over de klankkast en de hals. Maar goed, zal iig eens experimenteren met genoemde opstellingen.

Jullie zouden de studioprojects B1 kiezen ipv de Rode N1a ? Zo te zien heeft de B1 wel meer kans op ruis.
Hoe is die Samson CO stereo microfoon vergeleken met een Rode NT5?

bert k
12 januari 2009, 12:48
Akoestische gitaar kan je op twee manieren opnemen. (Oké, wel op honderd manieren, maar ik noem er twee:)) Je kan een echte stereo-opstelling maken, zoals boven beschreven, maar dan moet je een mooi klinkende ruimte hebben.
Je kan ook in een dode/gedempte ruimte opnemen, en dan 1 mic op je klankkast richten en de andere meer op je fretboard. Dat neem je op als twee monosporen, en later ga je een mooie balans zoeken. Galm naar smaak toevoegen. Plaatsing blijft uiteraard een kwestie van expirimenteren.

Harald
13 januari 2009, 15:12
Ik heb wel posts van'm gelezen dat ie m149's in blumlein gebruikt en ook wel u48 (=u47 die ipv omni, fig8 kan)

Ik vond zojuist een plaatje van'm van een sessie met 2 u47 fets op acc gitaar.
Zo te zien is het een 90graden XY opstelling.

http://acapella.harmony-central.com/forums/attachment.php?attachmentid=211794&d=1160758902

weer een mysterie opgelost......
:)

Net een stukje opgenomen in die opstelling. Nog niet echt kunnen mixen, maar eerste indruk is dat er nauwelijks ruimtelijke info meekomt. Is opgenomen met 2 Superlux CM-H8A. Kan het gebrek aan stereobeeld te maken hebben met de karakteristiek van de microfoons? (zie
http://www.superlux.us/images/CM-H8A_data_sheet.jpg ) Het levert opzich wel een heldere natuurlijke sound op, maar afgaande op snel terugluisteren zijn die andere opnames in het stereobeeld wat spannender. Nu is wat ik zoek ook een soort virtuele ruimte. Meer alsof je zowat in het instrument zit qua detail. Dus niet in eerste instantie een puntbron in een mooi klinkende ruimte, waarbij de ruimtelijkheid bepaald wordt door de nagalm in die ruimte. Wil de gitaar juist meer als lijnbron laten klinken, en daaromheen de galm.

Kwam bij het googelen wat reviews tegen die de mics met een Neumann U87 vergeleken... dat zal wel meevallen lijkt me. Maar dan word ik toch weer nieuwsgierig.
http://reviews.harmony-central.com/reviews/Microphone/product/Superlux/CM-H8A/10/1

Misschien eens een keer een shootout met wat verschillende microfoons en opstellingen doen voor akoestische gitaar?

Han S
13 januari 2009, 15:18
Harald, ik ben ook nooit zo kapot geweest van een XY opstelling met cardioids of nieren, mogelijk zal het met super of hypernieren meer stereo opleveren, maar ik ga meestal voor de ORTF plaatsing en dat levert een realistischer stereoplaatje op.

berolios
13 januari 2009, 15:48
Toevallig gisteren een akoestische versie opgenomen van een singeltje dat binnenkort uitkomt ... daarbij heb ik de akoestische gitaar met 1 mic opgenomen (Earthworks SR-25, mini-membraam ;)) en dat vond ik verbazingwekkend goed resultaat opleveren (!)

Ik denk dat het er maar helemaal aan ligt welke klankkleur je voor welke toepassing toepassing zoekt of je een groot- of klein (of mini-) membraam zou kiezen.

Harald
19 februari 2009, 19:40
Net mijn bestelling van Thomann binnen. Nog niet echt kunnen hobbyen, maar wel even snel een testopname gemaakt. Ik heb geprobeerd de microfoon posities voor alle 3 de sets gelijk te houden. Moet nog eens opnieuw, met wat meer tijd. Maar aangezien morgen de kinderen weer thuiskomen, weet ik niet hoe snel dat lukt.

Had al een set Superlux grootmembraan mics. Daar is nu een matched pair Rode NT1A bij (grootmembraan) en een set Samson CO2 (kleinmembraan) Het verschil tussen de budget Superlux en de Rode is behoorlijk groot. Duidelijk hogere output, en een breder geluid bij de Rode. Tussen de Superlux en de Samson hoor ik geen verschil. Heb zelfs zitten kijken of ik wel de goede stukjes aan het vergelijken was, maar tenzij ik heel erg heb zitten stunten zijn dat opnames met een groot en een kleinmembraan. Beide budgetmicrofoons, en op het eerste gehoor een identieke sound.

Als ik nog eens rustig heb kunnen hobbyen kan ik misschien wat opnames neerzetten.

blindfaith85
8 maart 2009, 17:36
Hi

als je ook elec gaat doen, probeer de C02 onder 45 graden op de speaker en combineer dat eventueel met een sm57, maar enkel werkt dat ook niet verkeerd

MjS
6 augustus 2009, 14:48
Om even een ouder topic omhoog te schoppen:

Ik zie dat de algehele tendens is:

grootmembraan: minder ruis, gekleurder geluid
kleinmembraan: meer ruis, neutraler geluid

Nou heb ik zowel de Rřde NT1a van een vriend als de NT3 gebruikt voor mijn zang, en ik prefereerde de laatste. Het was echter geen A/B vergelijking en de opnames van de eerst genoemde zijn helaas gesneuveld, dus echt goed vergelijken kan ik niet. Maar wat ik me afvraag: wat is nou precies de 'kleuring' die een LDC geeft ten opzichte van een SDC? Misschien dat er ergens soundsamples zijn van de verschillen? Of dat iemand het wat meer kan toelichten?