PDA

View Full Version : Nood aan distortion



KarelV
11 januari 2009, 01:37
Hoi ik heb een peavey rage 158 zo eentje http://images.quebarato.com.br/photos/big/D/0/158BD0_1.jpg simpel oefenversterkertje met clean en distortion kanaal, wel hier is het probleem, de clean is perfect, de distortion zuigt :p, je moet de versterker en de gitaar al op maximum volume zetten (letterlijk) voor et iets of wat zoals distortion klinkt, ik dacht eerst een nieuwe versterker te kopen, maar ik vraag mij af of dit probleem ook te fixen valt met een distortion pedaal, mijn vragen zijn ga ik dan ook mijn versterker met pedaal op maximum moeten zetten voor distortion te horen?En met zo een pedaal kan je van clean(versterker) naar distortion(pedaal) gaan met ze in te duwen, kan je dan ook trg op clean door nogmaals in te duwen?

budje
11 januari 2009, 08:57
Dat gaat vast wel helpen, maar je zal nog steeds over een jaar een andere versterker willen. Dus waarom niet meteen een versterker en jezelf het pedaal besparen?

Vooraf geld besparen :satisfie:

FruscianteFan
11 januari 2009, 10:17
Dat gaat vast wel helpen, maar je zal nog steeds over een jaar een andere versterker willen. Dus waarom niet meteen een versterker en jezelf het pedaal besparen?

Vooraf geld besparen :satisfie:Als het clean nu ok klinkt, is er voorlopig geen reden om een nieuwe versterker te komen. En als je een beetje een goed distortionpedaal koopt (proco rat ofzo) dan heb je daar later ook nog wat aan.

En nee, een distortionpedaal hoef je niet voluit te zetten voor je iets hoort. Ik zou trouwens wel even je amp laten nakijken, want wat je omschrijft klinkt niet goed. Overigens zou ik aanraden om het volume van je gitaar standaard vol open te zetten (maar als jij dat niet doet, moet je het helemaal zelf weten).

Izegrim
11 januari 2009, 10:57
Peavey verkopen en een Roland Cube 20X van Marktplaats halen en je kunt weer ff vooruit. Ik ben er na een jaar nog niet op uitgekeken iig.

KarelV
11 januari 2009, 12:51
Als het clean nu ok klinkt, is er voorlopig geen reden om een nieuwe versterker te komen. En als je een beetje een goed distortionpedaal koopt (proco rat ofzo) dan heb je daar later ook nog wat aan.

En nee, een distortionpedaal hoef je niet voluit te zetten voor je iets hoort. Ik zou trouwens wel even je amp laten nakijken, want wat je omschrijft klinkt niet goed. Overigens zou ik aanraden om het volume van je gitaar standaard vol open te zetten (maar als jij dat niet doet, moet je het helemaal zelf weten).

Nja de clean klinkt echt ok, het probleem is vooral dat ik extreem harde feedback krijg als ik hem op distortion wil zetten, de post gain en pre gain moet al zeer hoog staan, en dan doen mijn oren al zeer zonder dat het volume maar aanstaat :p, het is gewoon weak distortion je moet em extreem hard gaan zetten voor zo metal distortion te krijgen wat niet de bedoeling is denkik :p


@ budje & izegrim ; als ik geen nieuwe versterker moet kopen doe ik dat liever niet, aangezien mn versterker clean zeer goed is, en ik dan zou ff kunnen door sparen voor echt goede 50-75 wat versterker dat ik een hele tijd goed zit.

Niemand heeft deze vraag nog beantwoord, met zo een pedaal kan je dus als je clean op je versterker speelt, naar distortion gaan door pedaal inteduwen, kan je dan ook trg schakelen naar clean channel door nogmaals indrukken van pedaal?

Nielsje
11 januari 2009, 12:53
.

Niemand heeft deze vraag nog beantwoord, met zo een pedaal kan je dus als je clean op je versterkt speelt, naar distortion gaan door pedaal inteduwen, kan je dan ook trg schakelen door nogmaals indrukken van pedaal?

Jup, gewoon aan en uit te trappen. Blijkbaar heb je nog niet eerder een pedaal geprobeerd. Veel plezier en ga maar vast sparen :D
Ik raad je aan om eens een middag in een gitaarzaak te gaan zitten, lekker spelen. Een digitech Bad Monkey is een goed betaal, en bruikbaar pedaal.

Mitch
11 januari 2009, 12:58
Het zou een beetje raar zijn als je een pedaal wél aan, maar niet uit kon zetten hè :)
Die transistor Peaveys kunnen best goed reageren op pedalen. Je zou er dan naar mijn idee wel verstandig aan doen om een pedaal met drie bands EQ te zoeken in plaats van met een enkele tone-knop, zodat je wat meer controle hebt over het middengebied, wat in mijn ervaring wel nodig is met dergelijke versterkers. Volgens mij staat er nog een Shredmaster kloon op Gitaarmarkt, zoiets zou wel handig zijn.

KarelV
11 januari 2009, 17:23
welke pedaal moek nu kopen >.< :p

Nielsje
11 januari 2009, 17:31
welke pedaal moek nu kopen >.< :p

Dat is niet aan ons toch? Je moet iets kopen wat jij fijn vindt klinken, dat kunnen wij niet voor je bepalen..

tillens
11 januari 2009, 17:36
je moet mijn pedaal kopen... simpel... :seriousf:

ErikE
11 januari 2009, 20:17
de post gain en pre gain moet al zeer hoog staan, en dan doen mijn oren al zeer zonder dat het volume maar aanstaat :p, het is gewoon weak distortion je moet em extreem hard gaan zetten voor zo metal distortion te krijgen wat niet de bedoeling is denkik :p


Ik krijg het idee dat je niet helemaal door hebt hoe de amp werkt; Post Gain is eigenlijk Volume voor het leadkanaal, de distortion maak je met Pre Gain. Als je dus op laag volume distortion wilt zet je Pre Gain vol open en draai je Post Gain vanaf 0 in tot het gewenste volume.

De knop Volume werkt alleen op het Clean kanaal.

arcane
11 januari 2009, 20:25
Jup, gewoon aan en uit te trappen. Blijkbaar heb je nog niet eerder een pedaal geprobeerd. Veel plezier en ga maar vast sparen :D
Ik raad je aan om eens een middag in een gitaarzaak te gaan zitten, lekker spelen. Een digitech Bad Monkey is een goed betaal, en bruikbaar pedaal.

Ik heb ook een bad monkey, die gebruik ik voor mijn buizenbak als extra boost, maar als normale distortion voor metal is dat ding echt niet voldoende als je de monkey gebruikt op een clean kanaal. Een vette crunch kun je er wel uit halen, maar niet een metal distortion.

Nielsje
11 januari 2009, 21:03
Daar ben ik mij volledig van bewust. Maar aangezien de TS niet echt een duidelijk richting aangaf qua drive, dacht ik:

We doen een algemene, simpele, goedwerkende drive. Prima om mee te beginnen dacht ik zo.

Rude Perception
12 januari 2009, 00:24
Daar ben ik mij volledig van bewust. Maar aangezien de TS niet echt een duidelijk richting aangaf qua drive, dacht ik:

We doen een algemene, simpele, goedwerkende drive. Prima om mee te beginnen dacht ik zo.

Hij geeft wel een duidelijke richting aan, metal:satisfie:.
Misschien heb je eroverheen gelezen. Was niet heel duidelijk vermeldt.
@topicstarter, probeer eens de functie 'modern', pre-gain hoog, gitaarvolume voluit en dan het volume te regelen met je post-gain.
Verder met de eq spelen. Als het niet metal genoeg klinkt zou wat midden eruit halen goed moeten helpen, doe dit echter niet te extreem. Zeker als je ooit in een band speelt zul je midden nodig hebben. Thuis kan het wel leuk zijn om wat meer midden eruit te halen voor een metalgeluid.

Een metalgeluid moet goed te doen zijn met die versterker. Ik heb hem ook gehad.

Nielsje
12 januari 2009, 00:30
Je hebt gelijk! Excuus. Heb z'n bericht wel drie keer moeten lezen voordat ik ergens metal zag staan..

:dontgeti:

edit: *snif* 9000 berichten... Ik moet wat met m'n leven gaan doen..

Rude Perception
12 januari 2009, 00:31
Je hebt gelijk! Excuus. Heb z'n bericht wel drie keer moeten lezen voordat ik ergens metal zag staan..

:dontgeti:

:sssh:pssst, ctrl+f:satisfie:

KarelV
12 januari 2009, 13:58
ja het klinkt al veel beter, ik zette altijd post gain en pre gain in een hoek naar boven naar elkaar, en mijn gitaar volume zeer stil, daarmee begon ik altijd met enorm harde feedback en trok het op niet veel :p

@ rude perception wat bedoel je met midden eruit halen?

tillens
13 januari 2009, 00:06
midden uit je amp zagen....

Flying paul
13 januari 2009, 00:26
Als het clean nu ok klinkt, is er voorlopig geen reden om een nieuwe versterker te komen. En als je een beetje een goed distortionpedaal koopt (proco rat ofzo) dan heb je daar later ook nog wat aan.

En nee, een distortionpedaal hoef je niet voluit te zetten voor je iets hoort. Ik zou trouwens wel even je amp laten nakijken, want wat je omschrijft klinkt niet goed. Overigens zou ik aanraden om het volume van je gitaar standaard vol open te zetten (maar als jij dat niet doet, moet je het helemaal zelf weten).

ehm..
ik vind dat als je speelt met volume op je gitaar dat je dan heel veelzijdig kunt klinken. iets minder volume geeft minder gain en minder treble, en maakt het perfect voor bijvoorbeeld ritme-partijen. vol open is dan bijv. lekker voor solo's

een distortionpedaal is altijd een goeie koop idd. kun je altijd nog een nieuwe versterker aanschaffen... heeft ook leuk afwisseling als de drive van je amp je wel is gaan bevallen.

Rude Perception
13 januari 2009, 02:06
ja het klinkt al veel beter, ik zette altijd post gain en pre gain in een hoek naar boven naar elkaar, en mijn gitaar volume zeer stil, daarmee begon ik altijd met enorm harde feedback en trok het op niet veel :p

@ rude perception wat bedoel je met midden eruit halen?

T knopje waar midden onder staat een stukje tegen de klok in draaien;).
Bij metal wordt dat veel gedaan. Ik ben er niet zo'n fan van (vooral in een band ben je dan slecht hoorbaar), maar als je thuis metal wilt klinken kan het een heel handig truucje zijn.

KarelV
13 januari 2009, 02:17
oh ik dacht gewoon dat je iets anders bedoelde aangezien er gewoon mid staat bij dat knopje dat je noemde.

LaszloVersteeg
13 januari 2009, 09:59
Als het clean nu ok klinkt, is er voorlopig geen reden om een nieuwe versterker te komen. En als je een beetje een goed distortionpedaal koopt (proco rat ofzo) dan heb je daar later ook nog wat aan.

En nee, een distortionpedaal hoef je niet voluit te zetten voor je iets hoort. Ik zou trouwens wel even je amp laten nakijken, want wat je omschrijft klinkt niet goed. Overigens zou ik aanraden om het volume van je gitaar standaard vol open te zetten (maar als jij dat niet doet, moet je het helemaal zelf weten).

bij iedere beginnersversterker is dat zo, daar zit gewoon geen fatsoenlijke distortion op.

als ik jou was zou ik ff doorsparen en dan 'n klein line 6 kopen. daar heb je op z'n misnt 4 kanalen met op welk volume ook een goed geluid.

LaszloVersteeg
13 januari 2009, 10:05
T knopje waar midden onder staat een stukje tegen de klok in draaien;).
Bij metal wordt dat veel gedaan. Ik ben er niet zo'n fan van (vooral in een band ben je dan slecht hoorbaar), maar als je thuis metal wilt klinken kan het een heel handig truucje zijn.

ik heb deze tip helaas 'n paar jaar terug gegeven aan een vriend van mij... heeft 't iets te letterlijk genomen.... z'n line 6 op Insane, dan de gain vol open, plus de extra gain er nog bovenop(is 'n verborgen functie) bass op 10, mid op 0, trebble op 10....:dontgeti:

KarelV
13 januari 2009, 18:54
nu is ie ok hoor mijn versterker :D ik speel nog maar een paar weken, en ik word al zeer goed :) ik denk alsk ik een versterker koop ik ineens een 50-75 watter koop voor een tijdje goed te zijn :) de mijne gaat luid en goed genoeg voor alles behalve met band spelen/optreden

Rude Perception
14 januari 2009, 02:53
ik heb deze tip helaas 'n paar jaar terug gegeven aan een vriend van mij... heeft 't iets te letterlijk genomen.... z'n line 6 op Insane, dan de gain vol open, plus de extra gain er nog bovenop(is 'n verborgen functie) bass op 10, mid op 0, trebble op 10....:dontgeti:

Ik geloof dat ik het voorzichtig genoeg heb gezegd toch? Ik heb express een stukje terug gezegd, het is een truucje waar men mee moet oppassen. Ik ben zelf absoluut geen fan ervan.

@topicstarter, gelukkig maar, het is namelijk een heel aardig versterkertje in mijn herinnering (was ook ooit eens m'n eerste versterker