PDA

View Full Version : verschil ibanez effecten



ibanez260
10 januari 2009, 21:06
wat is nu juist het verschil tussen de effecten van de tone-lok series of de effecten van de 9series??

Nielsje
10 januari 2009, 21:09
wat is nu juist het verschil tussen de effecten van de tone-lok series of de effecten van de 9series??

Er zijn talrijke verschillen. Fysieke constructie, circuit, onderdelen, noem maar op.

Wat wil je specifiek weten? Volgens mij zijn er best wel sites die alle grote verschillen (alsmede de kleine details) bijhouden.

ibanez260
10 januari 2009, 21:19
Er zijn talrijke verschillen. Fysieke constructie, circuit, onderdelen, noem maar op.

Wat wil je specifiek weten? Volgens mij zijn er best wel sites die alle grote verschillen (alsmede de kleine details) bijhouden.

eum het verschil dat je uiteindelijk gaat horen
is de ene egt beter of klink de andere warmer ofzo zulke dingen..

robert-gitarist
10 januari 2009, 21:42
Vergeet de waarde niet ;)
Een pedaal uit de 9 serie behoud ook meer zijn waarde. Een pedaal uit de Tonelock serie brengt tweedehands stuk minder op. De duurste is z'n beetje de DE-7. Daar waar de prijzen ophouden van de DE-7, beginnen de prijzen van de 9 serie z'n beetje ;) (TS-9/CS-9 beginnen daar z'n beetje).
Nieuw kost de tonelock serie ook minder natuurlijk dan de 9 serie maar goed, het is een verschil ;) Ik vind persoonlijk de 9 serie helemaal geweldig! Ik heb een paar Tonelock's gehad en zaten wel leuke bij maar meerdendeel vond ik echt niks. De PM-7 en de DE-7 vind ik uitblinkers van die serie.

Mitch
10 januari 2009, 21:45
Dat soort dingen moet je per pedaal bekijken.
TS9 en TS7 bijvoorbeeld zijn prima uitwisselbaar qua sound. De chorus en flanger daarentegen: de CS9 chorus en FL9 flanger zijn prima pedalen, de CF7 is een heel erg middelmatig digitaal pedaal dat probeert interessant te zijn door twee sounds te combineren in één pedaal, maar doet dat helaas erg slecht. De PT9 is een prima phaser, de PH7 een flutding maar de PM7 is weer een heel interessant pedaal met veel mogelijkheden; niet alleen een phaser maar een pedaal op zich. De AD9 is een mooie analoge delay, een klassieker. De DE7 is dan wel een budget digitale delay, maar wel één meteen prima analoge sound en een lange delaytijd.
Van een paar van die 9-serie zijn heruitgaven gemaakt, oftewel: deze effecten uit de jaren '80 zijn ook tweedehands nog zó populair dat Ibanez het waard vond ze weer opnieuw op de markt te brengen. Terwijl de 'huidige' lijn dus eigenlijk de Tonelok serie is.

ibanez260
10 januari 2009, 22:15
Dat soort dingen moet je per pedaal bekijken.
TS9 en TS7 bijvoorbeeld zijn prima uitwisselbaar qua sound. De chorus en flanger daarentegen: de CS9 chorus en FL9 flanger zijn prima pedalen, de CF7 is een heel erg middelmatig digitaal pedaal dat probeert interessant te zijn door twee sounds te combineren in één pedaal, maar doet dat helaas erg slecht. De PT9 is een prima phaser, de PH7 een flutding maar de PM7 is weer een heel interessant pedaal met veel mogelijkheden; niet alleen een phaser maar een pedaal op zich. De AD9 is een mooie analoge delay, een klassieker. De DE7 is dan wel een budget digitale delay, maar wel één meteen prima analoge sound en een lange delaytijd.
Van een paar van die 9-serie zijn heruitgaven gemaakt, oftewel: deze effecten uit de jaren '80 zijn ook tweedehands nog zó populair dat Ibanez het waard vond ze weer opnieuw op de markt te brengen. Terwijl de 'huidige' lijn dus eigenlijk de Tonelok serie is.
maar waar zit het verchil nu??
zijn de effecten van de 9serie beter??

Mitch
10 januari 2009, 22:28
Je vroeg om de verschillen tussen de series. Ik heb gezegd dat je dat niet op die manier moet bekijken (het is immers geen wedstrijd), omdat de pedalen uit die series hun individuele kwaliteiten hebben. Dan neem ik de moeite om uit te wijden over die pedalen en dan doe je net alsof ik je geen antwoord hebt gegeven?
:confused:

Dirk_Hendrik
10 januari 2009, 22:37
maar waar zit het verchil nu??
zijn de effecten van de 9serie beter??

Nee.
Anders.

Zoals elke fabrikant maakt ook Ibanez een ontwikkeling door, probeert dingen, gaat mee met de mode (voorbeeld: SH-7, distortion gericht op 7-snarige metal, of van de soundtankjes, de CD5 cyberdrive voor de Satriani adepten), gaat op z'n bek, noem het maar.

De 9 serie heeft een paar grote hits gehad. Neem de AD9, de FL9 en de CS9 als voorbeelden. Gelukkig toeval? Misschien wel. De 7 serie heeft dat ook. De DE7 en PM7 die Mitch en Robert al noemden bijvoorbeeld. Excellente pedalen en zeker voor de prijs.

Maar als het gaat om "beter" als in "warmer' of "betere sound... nee, echt niet. Ook op dit moment heeft Hoshino (de verkooporganistatie waar Ibanez onderdeel van uitmaakt) een prima ontwerpteam waar een hoop "boetiek" pedalenbouwerds bij in de leer kunnen. Vernieuwend maar nooit hun historie (en die van hun voorgangers, de Maxon jongens, verloochenend. Kudo's.

Daarnaast heeft de Tonelock serie IMHO het meest doorontwikkelde en doordachte behuizngsontwerp ooit bij een effectpedaal toegepast.

shredneck
11 januari 2009, 02:20
Waarom vind je dat?

Een Tonelock pedaal vind ik maar lelijk, technisch niet meer dan een boss pedaal met knoppen die je kunt induwen...of dat zo handig is als je even snel in 2 sec je zetting wil aanpassen...

Verder zijn de switches slecht en de kwaliteit van de buffer ( ok, niet behuizing gerelateerd) is ronduit slecht.

De Tonelock serie is niet beter dan de soundtanks.

De 9 serie is het beste, de 10 serie kijk ik niet meer naar om en Tonelocks suck ass.

Dus. :-)

Dirk_Hendrik
11 januari 2009, 18:46
OK,
Die switch weten we.... die commentaar is al zo vaak voorbij gekomen. Minpuntje. Bekend.

Lelijk. geen argument. Schoonheid is aan de eigenaar.

Inderdaad, de regelaars. Je kunt ze indrukken. En da's verdomde handig.

En dan,
Eindeloos gejank over jacks die op de print gemonteerd zijn, klassiek euvel met de masters en de powers, brekende soldeerlassen. Afgevangen bij de tonelocks. Geen mechanische belasting van de jacks meer.
Idemdito voor de DC jack die bij de tonelocks mechanisch op de behuizing ontlast is.

En is dat bijzonder? ja. Wel in een pedaal wat vervolgens is gemassaproduceerd voor een verkooprijs van 70 euro en minder.

Daarnaast zijn de tonelocks de enige pedalen die ik ken waar de montagegaten om em vast te schroeven aan je pedalenplank fabriekswege al beschikbaar zijn. Een detail? zeker maar wel erg mooi!

tubeonly
12 januari 2009, 09:03
Waarom vind je dat?
Verder zijn de switches slecht en de kwaliteit van de buffer ( ok, niet behuizing gerelateerd) is ronduit slecht.

Dus. :-)

Hmm, switches van de 9 serie kunnen ook kapot, trust me ;)



De Tonelock serie is niet beter dan de soundtanks.

Qua behuizing ben ik het zeker absoluut niet met je eens. Ik denk dat met 1 op de 5 soundtanks die ik langs heb zien komen wel iets mis was. Afgebroken knoppen, weigerende switches, batterijklepjes kwijt. Verder zijn sommige van de soundtanks professioneel totaal niet inzetbaar wegens het geluid, nog los van de case. (uitgezonderd van de overdrives en delays!)



De 9 serie is het beste, de 10 serie kijk ik niet meer naar om en Tonelocks suck ass.

De 10 serie heeft ook een paar zeer mooie pedalen. En je vergeet de master serie die van binnen zeer dicht bij de 9 serie ligt en zeeeeer goede value for money is.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar de 9 serie. Misschien raar, maar ik vind als ik speel de grote switch al zo lekker aanvoelen en werken dat het mijn spelen beïnvloedt. Ik weet dat dit raar klinkt maar die dingen waren gewoon goed. Dat voel je eigenlijk meteen als je zo'n brok oud ijzer oppakt.

Ik heb een aantal tonelocks en de Delay is bijvoorbeeld een perfect pedaal. Daar kun je prima mee op het podium gaan en zwaar misbruiken. Dat raad ik je af met een soundtank die wat mij betreft meer voor in de hobbysfeer is. (en die dingen zijn voor mij een hobby op zichzelf!)

Dus ;)

schizo910
12 januari 2009, 09:45
Ik heb de TC7 uit de Tonelock serie heel kort gehad. Ik had absoluut geen Chorus nodig maar kon dat ding zo belachelijk goedkoop overnemen voor €35,-. Ik was erg onder de indruk van zowel het geluid als de behuizing en vond het erg handig dat je die knopjes in kon drukken om zo je instelling vast te houden. Ik heb hem met dikke winst door verkocht omdat ik qua chorus verslingerd ben aan m'n RC99, maar toch deed het wel een beetje pijn.

Verder kan iedereen hier zeggen wat hij wil, maar stiekem vertrouw ik D_H blind als het gaat om Ibanez effectjes :p:D

Dirk_Hendrik
12 januari 2009, 09:53
kwaliteit van de buffer is ronduit slecht.



Deze had ik nog even gemist!
Zowel de 9, de 10, de Master, de soundtanks en de tonelocks maken al jarenlang gebruik van dezelfde buffers waar zelfs in componentwaardes amper verschillen te vinden zijn. Als jij ineens een enorm verschil ervaart tussen een 9 en een tonelock is dat heel apart.

Mitch
12 januari 2009, 11:13
Zwetsneck? :D
Ja sorry, als je de Master-serie voor het gemak even overslaat, de buffers ineens slecht vindt, de behuizing lelijk-dus-slecht.... dan kijk je met een heel erg nauwe blik. Je kan dan natuurlijk aanvoeren dat het maar jouw mening is en dat je die mag delen op een forum maar als die mening nergens op gebaseerd is mogen wij 'm ook van harte afbranden :cheerup:

BamBuFan1
12 januari 2009, 12:05
Zwetsneck? :D
Ja sorry, als je de Master-serie voor het gemak even overslaat, de buffers ineens slecht vindt, de behuizing lelijk-dus-slecht.... dan kijk je met een heel erg nauwe blik. Je kan dan natuurlijk aanvoeren dat het maar jouw mening is en dat je die mag delen op een forum maar als die mening nergens op gebaseerd is mogen wij 'm ook van harte afbranden :cheerup:

+1 voor de Master-serie. Zitten verd*md leuke pedalen bij (STL, DDL).

the sure thing
12 januari 2009, 13:41
+1 voor de DE-7 !! Geweldig pedaal. Ik heb m ge A/B 'd met de DD-7 van Boss en vooral de "analog" stand van Boss in vergelijking met de "echo" stand van Ibanez, vind ik eigenlijk de Ibanez nog beter klinken.

Maar ja, ik werd verliefd op de reverse mode van Boss....

De aan/uit switch van de Tonelock series heb ik wel eens ruzie mee gehad. Gewoon in een looper zetten, heb je daar ook geen last van :)

zoon van Piet
12 januari 2009, 16:36
ik ben een groot fan van de 9-serie..
maar GROOT geldt ook voor mijn voeten..
lomp ook, trouwens..
ik schop de instellingen van mn TS-9 en SD-9 regelmatig in een drastisch andere stand, vooral op het podium.
( en altijd een verkeerde stand.. nooit wordt het beter door mijn voetenwerk!)
Tot nu toe had ik weinig belangstelling voor de Tonelocks..
maar na D_H's uitleg denk ik erover toch eens naar die dingen te gaan kijken..