PDA

View Full Version : hulp: welke effectenbak?



tompie
10 januari 2009, 21:03
hoi, ik heb al een tijdje een ibanez sz520. ik heb een oude effectenbak verkocht (roland gt6) en zoek nu eigenlijk iets nieuws. ik ben op zoek naar iets dat eenvoudig te bedienen is, ik hou niet zo van het echt maken van klanken, het mag erbij, maar niet te uitgebreid. ik hou liever van trappen en spelen. dus liefst heel wat klanken die speelklaar zijn. ik hou voornamelijk van geluiden richting coldplay, kane, anouk,... welke effectenbak raden jullie me aan? ik zag zonet op een site de line 6 floor model (zo'n kleintje met drie pedalen dacht ik) is dit iets? zijn er alternatieven? merk + model? ik ben echt op zoek naar een bak en niet naar losse pedaaltjes.

groovieguitarguus
10 januari 2009, 21:14
Je zit hier op de verkeerde plek. Je moet naar hoofdstuk effecten...
succes

Nielsje
10 januari 2009, 21:17
ik heb een oude effectenbak verkocht (roland gt6) en zoek nu eigenlijk iets nieuws. ik ben op zoek naar iets dat eenvoudig te bedienen is, ik hou niet zo van het echt maken van klanken...



..... de line 6 floor model (zo'n kleintje met drie pedalen dacht ik) is dit iets? zijn er alternatieven? merk + model? ik ben echt op zoek naar een bak en niet naar losse pedaaltjes.

Je spreekt jezelf hier een beetje tegen volgens mij. Het is een multi-effect, of losse pedalen. Heb je wellicht de zoekfunctie al gebruikt? Er is op het forum veel over geschreven, ook over dat multi-ding van Line6.

vulvasonic
10 januari 2009, 21:20
Het grote nadeel van die multi-effect processors, zoals ik het zelf heb ervaren in ieder geval, is het feit dat de meeste presets gemaakt zijn om gitaristen te overtuigen van hun veelzijdigheid. In de winkel klinkt het allemaal groots, maar in een bandsituatie verzuipen de meeste van die presets volledig in het totaalgeluid. De enkele presets die WEL goed genoeg zijn, zitten meestal niet goed gegroepeerd. M.a.w., voor welke processor je ook kiest, in 95% van de gevallen zul je toch eerst je eigen geluiden moeten maken.

Ik ken wel één uitzondering; de ALLEREERSTE multi-effect processor, gemaakt om met de voeten te bedienen (de eerste floorprocessor dus), was de ME 5 van Boss. Dit ding was heel simpel, had alleen de meest noodzakelijke effecten aan boord, maar zat toch al slim genoeg in elkaar om op verschillende manieren te gebruiken. Het ding klonk goed en zat heel logisch in elkaar. Ik heb er jaaaaaaaaaren met heel veel plezier gebruik van gemaakt.
Je komt ze nauwelijks nog tegen op de 2de hands markt, maar ALS je er een tegenkomt kun je ze voor een prikkie kopen (ruim onder de 100 euro). En het zou zomaar heel geschikt voor je kunnen zijn.

Mitch
10 januari 2009, 21:36
Om het wat overzichtelijker te houden heeft Boss naast de GT lijn die ME lijn nieuw leven ingeblazen met de ME50. Die heeft ook in feite losse 'pedalen' aan boord, is dus wat simpeler van opzet dan de GT lijn.
Nieuwer, duurder en waarschijnlijk ook een stuk betere geluidskwaliteit is de nieuwe Line6 Stompbox Modeller M13.