PDA

View Full Version : Slash Amp



SlashReborn
10 januari 2009, 20:56
Kk.. zoals wel te zien is aan mijn naam ben ik een
grote slash fan ^^ :dance:
en ik was dus op zoek naar zijn amp settings om toch
min of meer zijn geluid te verkrijgen.
na een tijdje zoeken op het internet heb ik dit gevonden.:

Middle 7
Bass 7
Treble 4.5
Gain 6.5
Presence 8

nu heb ik geen marshall versterker maar een niet zo goede
versterker die bij mijn eerste gitaar zat =p
en alles staat daarop behalve. "presence" kan iemand mij
misschien zeggen wat presence is ? isdat gewoon het volume
of ... ?

Nielsje
10 januari 2009, 21:01
Tja, presence betekend letterlijk "aanwezigheid". En dat doet het ook op een marshall versterker. Het maakt je geluid wat pinniger, prikt wat scherper door de mix. Is met een solo wel handig.

Toevallig heb ik je vorige post ook gelezen, maar ik denk dat je beter even wat informatie kan geven over de spullen die je hebt.
aan de hand van die informatie kunnen we beter info geven over hoe jij je versterker wellicht beter kan afstellen. Je kan amp-settings niet zomaar op elke amp toepassen, dat werkt helaas niet zo.

Zoals je ziet aan zijn settings heeft hij meer mid en laag in z'n geluid zitten dan hoog. Dat is erg afhankelijk van z'n amp. Destijds gebruikte hij een silver jubilee amp, en die oversturen (naar mijn mening) enigzins pinnig. Iets minder hoog dus, anders wordt het te scherp. Belangrijk is om je eigen oren te gebruiken, begin gewoon met alles op 12 uur, en ga dan draaien.

SlashReborn
10 januari 2009, 21:08
Tja, presence betekend letterlijk "aanwezigheid". En dat doet het ook op een marshall versterker. Het maakt je geluid wat pinniger, prikt wat scherper door de mix. Is met een solo wel handig.

Toevallig heb ik je vorige post ook gelezen, maar ik denk dat je beter even wat informatie kan geven over de spullen die je hebt.
aan de hand van die informatie kunnen we beter info geven over hoe jij je versterker wellicht beter kan afstellen. Je kan amp-settings niet zomaar op elke amp toepassen, dat werkt helaas niet zo.

Zoals je ziet aan zijn settings heeft hij meer mid en laag in z'n geluid zitten dan hoog. Dat is erg afhankelijk van z'n amp. Destijds gebruikte hij een silver jubilee amp, en die oversturen (naar mijn mening) enigzins pinnig. Iets minder hoog dus, anders wordt het te scherp. Belangrijk is om je eigen oren te gebruiken, begin gewoon met alles op 12 uur, en ga dan draaien.

Uhm de spullen die ik heb zijn niet zo uitgebreid zoals bij de meeste
onder jullie. ik heb geen enkel effect pedal of wat dan ook
waar ik het nu mee doe is:
Gibson Les Paul
Yamaha GA-15 (<- de amp dus =s)

Nielsje
10 januari 2009, 21:12
Uhm de spullen die ik heb zijn niet zo uitgebreid zoals bij de meeste
onder jullie. ik heb geen enkel effect pedal of wat dan ook
waar ik het nu mee doe is:
Gibson Les Paul
Yamaha GA-15 (<- de amp dus =s)


Serieus? Zo'n ding?

http://www.discosom.com/loja/images/_products/GA-15%20amplificador.jpg

Interessante budget-verdeling :) Ik ken de amp niet, maar meestal moet je met dat soort dingetjes de gain niet te ver open draaien.
Wellicht dat je hem beter clean kan gebruiken, en dan een pedaaltje er tussen. Maar je doet je gitaar niet echt eer aan met een dergelijke versterker. Ik zou gewoon gaan sparen voor andere versterker, zo haal je nooit fijne geluid van een les paul d'r uit..

Yek1
10 januari 2009, 21:14
kan iemand mij misschien zeggen wat presence is ?

PRESENCE regelt de hoge tonen, niet van de pre-amp maar van de power-amp in een versterker. Daarmee kan je je geluid desgewenst extra "bite" geven.

BTW, heeft nmm totaal geen zin om (nominale) settings van een andere versterker proberen te vertalen naar je eigen versterker. Vertrouw gewoon op je oren.

SlashReborn
10 januari 2009, 21:17
Serieus? Zo'n ding?

http://www.discosom.com/loja/images/_products/GA-15%20amplificador.jpg

Interessante budget-verdeling :) Ik ken de amp niet, maar meestal moet je met dat soort dingetjes de gain niet te ver open draaien.
Wellicht dat je hem beter clean kan gebruiken, en dan een pedaaltje er tussen. Maar je doet je gitaar niet echt eer aan met een dergelijke versterker. Ik zou gewoon gaan sparen voor andere versterker, zo haal je nooit fijne geluid van een les paul d'r uit..

Uhu die dus xD
Ik weet dat ik mn gibson zo geen eer aan doe :p
Maar die versterker zat dus in zo'n pakketje bij m'n eerste gitaar
en mijn les paul heb ik nog maar ongeveer een 3tal weken
aangezien ik 14 ben heb ik het geld nu nog niet om het met bakken buiten
te smijten .. maar ik probeer zodra mogelijk een goede amp aan te schaffen.
Enig advies?.
Toch zou ik voorlopig het nog willen doen met de amp die ik nu heb
(het gaat immers wel nog een tijdje dure voor ik terug geld heb)
dus als je nog enig advies zou hebben voor dat slash geluid =)
laat maar komeN.

Mitch
10 januari 2009, 21:17
Ja, ik weet niet wat daar in zit? 8 inch, 10 inch speaker? Dat soort versterkers zijn al niet veel soeps qua toonvorming, maar met een kleine budgetspeaker krijg je dan een nog 'doziger' geluid. Ook met een goed pedaal voor een dergelijke sound (Marshall Guvnor etc.) haal je het er dan vaak niet uit.
Dat wordt sparen voor een iets serieuzere versterker.... hoeft niet meteen groot en duur hoor, met een betere beginnersversterker en een goed pedaal kun je voor thuis al een prima soundje krijgen.

SlashReborn
10 januari 2009, 21:27
Ja, ik weet niet wat daar in zit? 8 inch, 10 inch speaker? Dat soort versterkers zijn al niet veel soeps qua toonvorming, maar met een kleine budgetspeaker krijg je dan een nog 'doziger' geluid. Ook met een goed pedaal voor een dergelijke sound (Marshall Guvnor etc.) haal je het er dan vaak niet uit.
Dat wordt sparen voor een iets serieuzere versterker.... hoeft niet meteen groot en duur hoor, met een betere beginnersversterker en een goed pedaal kun je voor thuis al een prima soundje krijgen.

Njaah.. maar het probleem is ook een beetje ik heb heel weinig plaats
+ het geluid gaat heel goed door alle muren etc. en mn ouders liggen
nu al te jammeren over het lawaai dus ben ik zeker nog niet direct
in de stemming om zo een bak van 1.5m hoog binnen te halen . =D
En die iets "serieuzere" versterker in wat voor een prijsklasse zit je dan
zoal.?

Mitch
10 januari 2009, 21:30
Hmmm, misschien kun je dan beter naar een Line6 Pod, Vox Tonelab of iets dergelijks tweedehands kijken en dan naar een goeie koptelefoon zoeken. Serieus, daar heb je dan meer aan.

SlashReborn
10 januari 2009, 21:33
Hmmm, misschien kun je dan beter naar een Line6 Pod, Vox Tonelab of iets dergelijks tweedehands kijken en dan naar een goeie koptelefoon zoeken. Serieus, daar heb je dan meer aan.

Hmm.. njah voorlopig doe ik het hier nog wel mee
toch bedankt voor de info =)

arcane
10 januari 2009, 21:47
Als het niet hard mag en je wilt toch enigszins die sound benaderen en je ben in het bezit van een pc dan is de Line6 toneport GX misschien wel een oplossing voor je. Het is natuurlijk niet mobiel, maar voor weinig geld kun je dan wel een lekkere sound creëren. Kost vaak rond de 70 euro.

VanBiLL.com
10 januari 2009, 22:17
Waar je ook even eens mee moet experimenteren is dat geloof ik Slash zijn ritmepartijen op de neck pickup speelt en tijdens de solo naar de brug schakeld. Althans, ik heb ooit eens begrepen dat hij dat erg vaak zo doet. Probleem is dat jij geen buizenbak hebt en dus mogelijk zo niet de tonale verschillen tussen de neck en brug zoals hem benutten?

Tsja, wat je amp betreft: daar schiet je niet veel mee op idd, daar ga je waarschijnlijk ongeacht hoe je dat ding afstelt nooit een echte dijk van geluid uit krijgen. (edit: das natuurlijk een vette understatement, oech...)

Wat iedereen je hier adviseer: kijk eens naar een POD Xt of een Toneport (tweedehands als je budgetair challenged bent)...

Mogelijk tot een verdere investering in gear even accepteren dat je niet echt bij het geluid/tone zal komen met wat je nu hebt?

Wees muziekant, bent creatief en maak er voorlopig wat van met wat je hebt -> experimenteren met je spullen kan soms ook heel leuk zijn...

JeanPaul du Vinnie
10 januari 2009, 22:37
Het verschil tussen een brug- en een nekpickup hoor je ook met een niet-buizenversterker hoor, wat is dat nu.

Maar bon: zorg er gewoon voor dat je flink wat mids en bas indraait in je versterker, de treble kan je dan achteraf naar smaak bijregelen. Ik kan me voorstellen dat je op jouw leeftijd nog geen absurde eisen aan je geluid stelt en dat dat wel even zal volstaan tot je binnen een paar jaar een betere versterker kan kopen. Als ik jou was zou 'k wel zo snel mogelijk een distortionpedaaltje (Boss DS of zoiets) kopen, dat gaat wonderen doen.

VanBiLL.com
10 januari 2009, 23:03
Het verschil tussen een brug- en een nekpickup hoor je ook met een niet-buizenversterker hoor, wat is dat nu.

Zucht: lees eens beter..."als hem..." laat maar...

Mitch
10 januari 2009, 23:39
Het valt me al mee dat de Slashfans je niet afmaken vanwege je solo-op-brugelement-advies ;)

Fiendish
10 januari 2009, 23:55
Het valt me al mee dat de Slashfans je niet afmaken vanwege je solo-op-brugelement-advies ;)

Kom nou, niet overdrijven, ze zullen hem toch niet lynchen om een foute opmerking ? Toch ?
Of zijn de Slash fans net zo'n zooitje rabiate mafkezen als al die Petrucchi, Malmsteen, Blackmore en Satriani fans ? :seriousf: ;)
Maar dat terzijde, ik heb hem nog nooit z'n pickup switch zien gebruiken.

@ JeanPaul du Vinnie : waarom een distortion ? hij kan, m.i., beter doorsparen voor een kwalitatief iets betere beginners versterker van Vox of Roland ofzo.
En gezien Slash nou niet bepaald bergen Gain gebruikt, zou zo'n pedaal sowieso al erg snel overkill zijn, toch ?

VanBiLL.com
10 januari 2009, 23:59
Het valt me al mee dat de Slashfans je niet afmaken vanwege je solo-op-brugelement-advies ;)

Jaa, daar zat ik 'm al om te knijpen, waar dacht wat wtf...(hoewel ik hem dat tijdens een optreden wel behoorlijk wat heb zien doen...maar dat terzijde...). Gaat de TS en zijn gear niet mee geholpen zijn...:confused:

Mitch
11 januari 2009, 00:01
Volgens mij gebruikt -ie dat tegenwoordig ook veel meer hoor, maar in de GNRdays gebruikte hij vaak het halselement dus dat wordt dan al snel de internet-consensus, tot in lengte van dagen...

VanBiLL.com
11 januari 2009, 00:03
Eerlijk gezegd, het was met een optreden van Velvet Revolver...(niet GnR). Maar ja, wat je zegt, op een gegeven moment is het dan internetwaardheid en lult iedereen elkaar na (zien we hier ook vaak gebeuren).

richwoodplayer
11 januari 2009, 00:09
Maar dat terzijde, ik heb hem nog nooit z'n pickup switch zien gebruiken.

hoe kan het dan dat hij hier in het begin de bridge gebruikt, en rond 3:42 je kan zien dat hij zijn neck picup gebruikt?
http://www.youtube.com/watch?v=sOwFkTGndGk

Nielsje
11 januari 2009, 00:09
Als iemand vraag naar de slash sound dan is het 9 van de 10 keer ook wel de GNR sound die geïmiteerd dient te worden, onieda?
Volgens mij is er niemand die weet wat slash' laatste single was..
Ik kan me iets herinneren met 'Fall into Pieces' oid... klopt dat?

JimmY41
11 januari 2009, 00:20
Als iemand vraag naar de slash sound dan is het 9 van de 10 keer ook wel de GNR sound die geïmiteerd dient te worden, onieda?
Volgens mij is er niemand die weet wat slash' laatste single was..
Ik kan me iets herinneren met 'Fall into Pieces' oid... klopt dat?

Fall to Pieces , alleen geen idee of dat de laatste was. Het laatste album was Libertad en ergens dit jaar komt een solo album.



Njaah.. maar het probleem is ook een beetje ik heb heel weinig plaats
+ het geluid gaat heel goed door alle muren etc. en mn ouders liggen
nu al te jammeren over het lawaai dus ben ik zeker nog niet direct
in de stemming om zo een bak van 1.5m hoog binnen te halen . =D
En die iets "serieuzere" versterker in wat voor een prijsklasse zit je dan
zoal.?

Een nieuwe Amp hoeft niet te betekenen dat hij 3 meter hoog is en al je ramen eruit blaast. Ik had hetzelfde probleem toen ik mijn idee over een nieuwe versterker tijdens het avond eten vertelde. Mijn ouders zaten niet te wachten op geluidsoverlast. Ik vertelde mijn ouders dus ook dat nieuw en beter niet betekend harder geluid (eigenlijk wel), maar mooier!

Een goede is bijvoorbeeld (zover ik weet) Roland Cube 30X, http://www.youtube.com/watch?v=zBwq4UXI9VA&feature=PlayList&p=8F63EEF4DE881F56&playnext=1&index=34 , op marktplaats te krijgen voor 100/150 euro en nieuw in de winkel +/- 200 euro.

:hippie:

richwoodplayer
11 januari 2009, 00:27
weet iemand dan ook hoe slash zijn volume en tone knoppen op zijn gitaar heeft staan, die tellen ook wel mee voor zijn sound toch?

Mitch
11 januari 2009, 00:35
Volgens mij staan ze een beetje schuin naast elkaar, maar wel mooi symmetrisch.

richwoodplayer
11 januari 2009, 00:51
haaahahaha:seriousf:
dat klopt, dat is heel mooi:D

Fiendish
11 januari 2009, 01:30
@ richwoodplayer : ik bedoelde dus dat IK hem dat nog nooit had zien doen.
Maar nu dus wel :cheerup:

aaronstonebeat
11 januari 2009, 02:41
Ik ben wel 'ns gestoten op de amp-settings van Angus Young. Niet omdat ik specifiek daarnaar op zoek was maar ik kwam het tegen zoekend naar info over zijn speeltechniek. Lijkt wel op die van Slash: bass en mid wat verder open dan het hoog, alleen geen presence, en veel minder gain dan menigeen zou verwachten; geen effecten.

Ik schat in dat Slash (afgaand op het gnr geluid) op een marshall-achtige versterker speelt, geen fender of vox bv. Je moet inderdaad een op z'n minst redelijke versterker hebben, zoals velen al eerder gezegd hebben.
Maar in mijn bescheiden optiek maakt het uiteindelijk niet zo gek veel uit op wat voor spullen je speelt. Ik kan inmiddels ook heel goed Angus Young dingen spelen op 'n strat met humbucker bij de brug, als het moet zelfs met 'n single coil. Het is meer de stijl van spelen, de manier waarop je de snaren fret en hoe je er met je plectrum doorheen snijdt; en hoe je dingen dempt enzo.

Boet van Dulmen (weet u nog?) gaf ooit ruiterlijk toe dat Jack Middelburg op een langzamere motor toch harder ging dan hij op 'n snellere.

Desondanks, ik ben nog nooit op zoek geweest naar Slash' settings, maar ik zou het niettemin leuk vinden als ze hier zomaar zouden verschijnen.

richwoodplayer
11 januari 2009, 11:22
boet van dulmen:cheerup:

richwoodplayer
11 januari 2009, 11:23
@ richwoodplayer : ik bedoelde dus dat IK hem dat nog nooit had zien doen.
Maar nu dus wel :cheerup:

ook als je een filmpje zoekt van sweet child o mine, als hij op die goldtop speelt, dan zie je m bij de solo ook de switch gebruiken ;)

Wizz
11 januari 2009, 13:17
Dat Yamaha-versterkertje is helemaal zo gek nog niet. Nadeel van Line 6 en Vox AD vind ik dat ze het signaal ingrijpend kleuren. Het verschil tussen een Gibson en een Epi is over een Spider niet te horen. Ideaal dus voor de man met de Epi, maar over het tekort doen aan een Gibson gesproken...
Zelfs als je precies dezelfde versterker als Slash hebt, zul je niet 100% hetzelfde klinken met die setting. Ik heb van veel Marshalls twee exemplaren, en de verschillen tussen twee "identieke" toppen zijn toch altijd weer opmerkelijk. De één gaat harder dan de ander, de één scheurt mooier dan de ander, de één heeft een ingrijpender middenknop dan de ander, enzovoort. Zo'n amp-setting is een leuke indicatie, een uitgangspunt, meer niet.

Wizz

marter544
11 januari 2009, 14:23
Je gaat daar denk ik niet zo snel een slash geluid uit halen denk ik.. Ik denk dat zoiets wel wat voor je is:

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_ga5g112v.htm

Probleem is wel dat je em al aardig luid zal moet zetten voor wat scheur, maar het zal mooier klinken dan een roland cube of vox ad, en zoals ook al gezegd, met die versterkers komt het karakter van je gitaar er niet zo best door. Dat heb ik trouwens met de elk modelling-apparaat wat ik tot nu toe heb getest, gemerkt. Ik hoorde dan veel minder verschil tussen mijn Ibanez instapgitaartje, en mijn Schecter met duncans dan wanneer ik in een goede versterker (in dit geval een Engl Fireball) prik.