PDA

View Full Version : Niet luid genoeg?!



metalllexica
10 januari 2009, 20:21
hallo,

ik heb zo'n 2 weken geleden mijn nieuwe versterker aangekregen van musicstore.de uit keulen (peavey valveking 112, 50 watt buizen). Maar nu had ik met mijn bandje repetitie vandaag en ik dacht dat ik nu wel over de drummer uit ging ,want met mijn fame megatone ml 30 r (25 watt, transistor) lukte het niet, maar dat was niet helemaal zo.

We spelen wel in een kleine ruimte en hij drumt loeihard. Als het clean kanaal op het luidste volume gaat, ga ik wel net boven de drummer uit maar klinkt het niet zuiver meer :confused: .Bij de distortion klinkt hij samen met de drummer ook niet helemaal naar wens. Komt het door de kleine ruimte? De drum gaat echt zo hard (zonder versterking ofzo) dat ik niet kan begrijpen hoe je er bovenuit zou moeten komen.

Moet ik dan mijn versterker terugsturen (want ik heb nog 14 dagen de tijd om hem terug te sturen en dan krijg ik men geld ook trug) en de peavey valveking 212 (100 watt) bestellen daarna?

Op lagere volumumes klinkt hij wel naar wens. Kan het misschien aan mijn gitaar liggen (Jack & Danny LS 1)?

Alvast bedankt

budje
10 januari 2009, 20:23
We spelen wel in een kleine ruimte en hij drumt loeihard.


volgens mij weet je ergens diep van binnen het antwoord al!

budje
10 januari 2009, 20:24
en zo niet: koop een andere drummer!

pannekoek
10 januari 2009, 20:29
koop de peavey 212, veel gaver imo

en het antwoord weet je al, drummer moet zachter

koentjo
10 januari 2009, 20:30
en zo niet: koop een andere drummer!

en zo niet:
http://i209.photobucket.com/albums/bb110/kunil_1402/cratebv600h.jpg

Eko
10 januari 2009, 20:45
Een enkele 12 inch of een 2 x 12 inch hebben een heel andere spreiding. Ook het laag zal er heel anders uit komen. De karakters zullen dus nogal anders overkomen. Het vermogen is belangrijk om clean te kunnen blijven op hogere volumes. Als je veel wilt optreden is het hebben van de 100 watt een betere optie , dat is wat je wilde horen neem ik aan.

Ik ben een zever en ik weet het zelf, maar:
Als je met een repetitie een 50 watt bak vol open moet zetten is er iets niet goed geregeld. Afgezien van de gehoorschade die je kunt oplopen is het geen repeteren meer maar een wedstrijd wie komt er bovenuit.

budje
10 januari 2009, 20:47
Blijft het echter wel een gegeven dat je met een 1x12 50 watt buizenbak toch echt wel boven de drummer uit moet komen... of het geluid anders gespreid word of niet!

metalllexica
10 januari 2009, 20:49
Een enkele 12 inch of een 2 x 12 inch hebben een heel andere spreiding. Ook het laag zal er heel anders uit komen. De karakters zullen dus nogal anders overkomen. Het vermogen is belangrijk om clean te kunnen blijven op hogere volumes. Als je veel wilt optreden is het hebben van de 100 watt een betere optie , dat is wat je wilde horen neem ik aan.

Ik ben een zever en ik weet het zelf, maar:
Als je met een repetitie een 50 watt bak vol open moet zetten is er iets niet goed geregeld. Afgezien van de gehoorschade die je kunt oplopen is het geen repeteren meer maar een wedstrijd wie komt er bovenuit.

ja dat dacht ik ook al. Wat is er dan mis? De 2 x 50 watt kost wel 97 euro meer.

arcane
10 januari 2009, 21:42
Zit er niet op de achterkant een knop om het vermogen aan te passen ofzo?
Misschien dat ie wel op 25 watt ofzo staat ingesteld.

budje
10 januari 2009, 21:48
Zit er niet op de achterkant een knop om het vermogen aan te passen ofzo?
Misschien dat ie wel op 25 watt ofzo staat ingesteld.

Goed plan! heb net gezocht op de website van thomann (die hebben veel van die plaatjes die je 360 graden kan draaien) en onder de naam "texture" zit die er inderdaad op!!!

pannekoek
10 januari 2009, 21:55
en zo niet:
http://i209.photobucket.com/albums/bb110/kunil_1402/cratebv600h.jpg

1500 watt buizen is dat ding toch? :seriousf:

arcane
10 januari 2009, 21:55
ik meen 600 watt, maar ook dat lijkt me wel voldoende;)

budje
10 januari 2009, 21:56
ik meen 600 watt, maar ook dat lijkt me wel voldoende;)

Dan wel een aan elke kant van het podium, voor een betere spreiding *zoekt een dove smiley*

arcane
10 januari 2009, 21:59
Ach beam blockers zou ook wel werken;)

metalllexica
11 januari 2009, 11:36
Zit er niet op de achterkant een knop om het vermogen aan te passen ofzo?
Misschien dat ie wel op 25 watt ofzo staat ingesteld.

Nee, die stond op full power class AB dus daar zal het niet aan liggen denk ik. :confused:

Geoffrey
11 januari 2009, 11:54
50watt buizen in het repetitiekot lijkt me wel voldoende om boven de drummer uit te komen.. gebruiken jullie gehoorbescherming?
Ik zou die 97euro opleggen voor de 212 100watt.. en de drummer moet leren stiller drummen!!

Agent_Smith
11 januari 2009, 12:04
.. en de drummer moet leren stiller drummen!!

En dat is het belangrijkste. En zo niet: zoek een andere drummer. Muziek maken in een band doe je door naar elkaar te luisteren, geen competitie wie het hardst kan.

zjanke
11 januari 2009, 12:12
Recht voor je versterker gaan staan, desnoods het ding achterover kantelen en op je oren richten! En schroef eens aan je EQ. Meer mids wil vaak ook wel helpen.

arjanb01
11 januari 2009, 12:16
+1 en zet je combotje op een kist zodat hij recht op je gericht is, wil ook weleens helpen. Niet alleen jij zult jezelf beter horen ook je bandleden.
50 watts is belachelijk hard en moet voldoende zijn, zeker op repetitie level.... Dus voordat je die 100 euro extra uitgeeft je amp anders neerzetten.... en de drummer een ram voor zn kop geven !

ben vanhoof
11 januari 2009, 12:24
Gewoon andere equilizerinstellingen, is volgens mij onmogelijk om met 100watt buizen en een 1x12 cabinetje niet boven een hardmeppende drummer bovenuit te komen... Zoals gezegd, méér mids.

Geoffrey
11 januari 2009, 12:33
Gewoon andere equilizerinstellingen, is volgens mij onmogelijk om met 100watt buizen en een 1x12 cabinetje niet boven een hardmeppende drummer bovenuit te komen... Zoals gezegd, méér mids.

Het is een 112.. en dat is 50watt aan buizen.

mcannegieter
11 januari 2009, 13:03
50W buizen lijkt mij ook meer dan genoeg. Mijn 30W buizen kwam ik tijdens optredens ook prima over de drummer heen. Even overleggen met elkaar over hoe er gerepeteerd wordt dus en.. als je het nog niet hebt: koop gehoorbescherming. Als je goede koopt kost het je wel wat geld maar ik repeteer en speel niet meer zonder.

Mitch
11 januari 2009, 13:16
Waarom toch elke keer die discussie over of het vermogen toereikend is om boven een drummer uit te komen? Het gaat vooral ook om het totale plaatje: circuit, onderdelen, speakers, kast e nuiteraard de omgevingsfactoren!
Dan kun je 50W vermogen hebben, maar met een flutspeaker in een waaibomenhout behuizing kun je dan met je scooped mids wel inpakken in een kleine ruimte tegen een harde drummer. Met een 15W bakkie met meer mids en een goeie speaker prik je er zo doorheen, maar ja, dan heb je geen metal sound meer...

marter544
11 januari 2009, 14:12
Begin eens met meer mids, ik denk dat dat al wel scheelt.. Vriend van me heeft ook de 50 watt versie, en die gaat toch bést wel hard, dus ik denk toch dat je iets vreemds hebt afgestelt, je een asociale drummer hebt, of je amp kuren heeft.

Magic Bean
11 januari 2009, 20:49
als je het nog niet hebt: koop gehoorbescherming. Als je goede koopt kost het je wel wat geld maar ik repeteer en speel niet meer zonder.

+ n heleboel!!!

Serieus, gehoorbescherming is een must! Bij elke manual van elke versterker staat een tabel met de hoeveelheid dB en de tijdsduur dat je eraan blootgesteld kan worden zonder gehoorbeschadiging op te lopen. Met een 50 watt (buizen)amp opengedraaid, gok ik dat de tijd die daarbij hoort ongeveer n half uur is.
Ga eens een (gratis) gehoortest doen bij Beter Horen ofzo... Als je het resultaat bekijkt zal je schrikken!

Zoals eerder gezegd, kijk naar je mids en je presence.
Maar ga ook eens wat verder van je amp af staan of tilt hem omhoog als een floormonitor.

pol
12 januari 2009, 01:37
speaker met een hoger rendement gebruiken. die standaard speaker in een valveking gaat niet luid.

B.A.
12 januari 2009, 14:55
Volgens mij ligt het aan de kamer en de drummer.
Ik had net dezelfde versterker, maar wij repeteerden in een zeer klein kamertje... Zogoed als niks kwam boven de drum uit. Ook toen ik een 100 watt transistor combo en de Valve King 112 tezamen aansloot en kantelde. Ja ik hoorde het nu wel, maar de drummer of bassist (aangezien die zijn bassversterker al in zijn oren moest laten blazen) hoorden niks. We spelen rock (bass: 8 mid: 9: treble: 6), dus aan die mids lag het echt niet. De drummer speelde gewoon ZEER hard en dan nog in een klein kamertje met kale muren.

TimmU
12 januari 2009, 17:54
met meer mids en een goeie speaker prik je er zo doorheen, maar ja, dan heb je geen metal sound meer...

Dit snap ik nooit zo , Mitch. er zijn zat metalgitaristen die zat mids gebruiken. Zal ik mijn EQ even posten? bass: 3, Mid 8 , Treble 7 ( nou is die amp ook vrij bassheavy). Andere amp: bass 5, mid7, treble 5 , andere amp bass zes, mid 8 , treble 5.

pannekoek
12 januari 2009, 18:02
Dit snap ik nooit zo , Mitch. er zijn zat metalgitaristen die zat mids gebruiken. Zal ik mijn EQ even posten? bass: 3, Mid 8 , Treble 7 ( nou is die amp ook vrij bassheavy). Andere amp: bass 5, mid7, treble 5 , andere amp bass zes, mid 8 , treble 5.



ik gebruik ook zat mids in mijn geluid, zonder mids is het echt een zeikgeluid

alleen op mijn roland cube 30x heb ik:
treble 10
bass 10
mid 0
r-fier stand
beetje delay erbij


heeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijke sound voor thuis.

metalllexica
12 januari 2009, 21:01
speaker met een hoger rendement gebruiken. die standaard speaker in een valveking gaat niet luid.

Gaat dat dan echt zo'n verschil geven? Of zou ik beter mijn geld geven aan de 212? Hoeveel kost zo'n degelijke speaker dan? :)

pol
13 januari 2009, 03:23
ja, dat gaat veel verschil maken. beste oplossing lijkt me hier dat je er een 2 x 12 bijkoopt en die op de valveking aansluit.

meer speakers geeft je al meer rendement, en als je dan nog een 2 x 12 met effeciente speakers zoals bv celestion vintage 30's neemt ga je een pak meer volume hebben.

als de speaker in de valveking wil veranderen : let erop dat het rendement ( sensitivity) rond de 100db zit

TimmU
13 januari 2009, 09:12
ik gebruik ook zat mids in mijn geluid, zonder mids is het echt een zeikgeluid

alleen op mijn roland cube 30x heb ik:
treble 10
bass 10
mid 0
r-fier stand
beetje delay erbij


heeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijke sound voor thuis.

Vind je het dan raar dat je jezelf niet hoort in een band? dat moet ook wel echt een stofzuigergeluid zijn , mids op 0 . Dat moet niet goed kunnen klinken, dat geloof ik niet.

The Lo Lands
13 januari 2009, 09:26
Ik heb zelf de Orange Rockerverb 50H en heb een 1x12" V30 speakerkast en een 2x12" V30 speakerkast. De 2x12 is vele male beter/voller binnen bandverband dan een 1x12 cabinet welke ik voor thuis (oefenen) gebruik. En verder is 50 Watt meer dan voldoende. Je kunt wel een 100 Watter gebruiken maar dan ben je als eerder gemeld met twee keer oefenen doof :) Zelfs met een 50 Watter voluit zal je gehoor beschadigen. Muziekmaken is een samenspel waarbij je rekening met elkaar moet houden, zorg dat je drummer zich iets in houdt of laat hem zijn trommels dempen met iets (ben geen drummer)??!

Succes!

LaszloVersteeg
13 januari 2009, 09:53
Vind je het dan raar dat je jezelf niet hoort in een band? dat moet ook wel echt een stofzuigergeluid zijn , mids op 0 . Dat moet niet goed kunnen klinken, dat geloof ik niet.

lees ff goed, hij zegt datie normaal veel Mid gebruikt, maar alleen op z'n roland cube geen mids.

en mijn tip is gewoon 'n ego op zetten tegen de drummer en eisen datie zachter gaat drummer. t is toch absurt dat je met een 50 buizen er niet bovenuitkomt?! ik heb met mijn 75 wat transistor echt meer dan genoeg vermogen om bijna boven alles uit te komen.

and allways wear oordoppen...

TimmU
13 januari 2009, 10:10
Die opmerking was richting pannekoek, niet richting TS.

Agent_Smith
13 januari 2009, 10:43
Die opmerking was richting pannekoek, niet richting TS.

Idd. Mid op 0 en bass op 10. Ik krijg al een idee hoe dat klinkt...

ErikE
13 januari 2009, 11:09
De niet conform het Groene Boekje gespelde eetbare schijf in kwestie geeft echter aan dit geluid voor thuis te gebruiken...Onnodige referentie aan huishoudelijke apparatuur dus. :stop:

LaszloVersteeg
13 januari 2009, 12:06
Die opmerking was richting pannekoek, niet richting TS.

mijn excuses, zal beter lezen:hippie:

almarvk
13 januari 2009, 12:13
Staat de amp op de grond of heb je 'm verhoogd?

Als je een 2x12 op de grond zet of je huidige 1x12 zal je geen verschil merken. Zet dat ding maar 's op een tafeltje ofzo en je zal merken hoe je geluid is.

pannekoek
13 januari 2009, 13:07
Die opmerking was richting pannekoek, niet richting TS.

lees dan nog beter, er staat ook, ik gebruik zat mids, iig wel op mijn marshall anders klinkt het ruk


op mijn cube klinkt het thuis gewoon erg vet met een scooped geluid

crapton
13 januari 2009, 22:46
Ik heb n 40W H&K Statesman Quad met een Strat.
Die zet ik op n krat.
En weet je wat?
Het gaat hard zat!!! 8-)

Alle gekheid je moet m wel goed opstellen & richten dan gaat het prima en volgens mij moet het meer dan hard zat gaan. Probeer eens met een andere gitaar & kabel, zonder stompboxes...

SPAM

metalllexica
14 januari 2009, 21:37
Staat de amp op de grond of heb je 'm verhoogd?

Als je een 2x12 op de grond zet of je huidige 1x12 zal je geen verschil merken. Zet dat ding maar 's op een tafeltje ofzo en je zal merken hoe je geluid is.

Op de grond, ik zal hem bij de volgende repetitie op een verhoog zetten.
:)

metalllexica
14 januari 2009, 21:47
ja, dat gaat veel verschil maken. beste oplossing lijkt me hier dat je er een 2 x 12 bijkoopt en die op de valveking aansluit.

meer speakers geeft je al meer rendement, en als je dan nog een 2 x 12 met effeciente speakers zoals bv celestion vintage 30's neemt ga je een pak meer volume hebben.

als de speaker in de valveking wil veranderen : let erop dat het rendement ( sensitivity) rond de 100db zit

Maar bij musicstore heb je zo'n soort garantie dat als je niet tevreden bent je binnen de 30 dagen kan terugsturen en dan krijg je je geld trug. Dan kan ik eventueel de 212 bestellen maar die kost wel 100 euro meer. Is dit een betere oplossing dan later zo'n 2x12 box bij te kopen? Nu moet ik gewoon een goede amp hebben voor repetities en ik kan later eventueel iets bijkopen voor optredens. :)

Jeroen76
14 januari 2009, 22:09
Maar bij musicstore heb je zo'n soort garantie dat als je niet tevreden bent je binnen de 30 dagen kan terugsturen en dan krijg je je geld trug. Dan kan ik eventueel de 212 bestellen maar die kost wel 100 euro meer. Is dit een betere oplossing dan later zo'n 2x12 box bij te kopen? Nu moet ik gewoon een goede amp hebben voor repetities en ik kan later eventueel iets bijkopen voor optredens. :)

Ik zou in jou geval toch gaan twijfelen over de drummer. Het kan niet zo zijn dat je versterker niet hard genoeg gaat. Met een Amp op dit volume zul je niet lang van het succes kunnen genieten. Dit omdat je binnen de kortste keren stokdoof bent.

Greetz,
Jeroen

metalllexica
17 januari 2009, 19:16
Ik zou in jou geval toch gaan twijfelen over de drummer. Het kan niet zo zijn dat je versterker niet hard genoeg gaat. Met een Amp op dit volume zul je niet lang van het succes kunnen genieten. Dit omdat je binnen de kortste keren stokdoof bent.

Greetz,
Jeroen


Ik heb vandaag bij de repetitie m'n valveking op een verhoog gezet en we hebben ook in een grotere ruimte gespeeld en het lukte al veel beter :).
Is er veel verschil tussen die valveking speaker en bv een celestion vintage 30?
De randall RG 50TC van mijn vriend klonk wel iet ruiger en zwaarder dan m'n valveking, kan dat aan de speaker liggen?

groeten,
Alexander

Sarco
17 januari 2009, 19:36
Die Randall is gewoon gemaakt voor hardrock/metal terwijl de valveking meer een allrounder is.

metalllexica
19 januari 2009, 21:13
Wat zijn zoal de verschillen tussen een Celestion Vintage 30 en de Valveking speaker? Is het de moeite waard om die standaard valveking speaker te vervangen? :)

Rude Perception
19 januari 2009, 22:02
Wat zijn zoal de verschillen tussen een Celestion Vintage 30 en de Valveking speaker? Is het de moeite waard om die standaard valveking speaker te vervangen? :)

Ik denk wel dat dat de moeite waard zou zijn. Maar ik heb het idee dat je niet echt tevreden bent over je amp, als je nu al andere speakers wilt. Als ik jou was zou ik nu het nog kan terugruilen en op zoek gaan naar een versterker die jou wel echt ligt.

Mitch
19 januari 2009, 22:32
Wat zijn zoal de verschillen tussen een Celestion Vintage 30 en de Valveking speaker? Is het de moeite waard om die standaard valveking speaker te vervangen? :)

Een gerenommeerde speaker als vervaging van een speaker in een budgetcombo is eignelijk per definitie een verbetering. Of het je probleem verhelpt, sja...da's lastig. Overigens zou ik een V30 niet in een open back combo zetten, V30's hebben net als M20's een dichte achterkant nodig om lekker te klinken.

metalllexica
19 januari 2009, 22:32
Ik denk wel dat dat de moeite waard zou zijn. Maar ik heb het idee dat je niet echt tevreden bent over je amp, als je nu al andere speakers wilt. Als ik jou was zou ik nu het nog kan terugruilen en op zoek gaan naar een versterker die jou wel echt ligt.

Ik ben wel tevreden over m'n amp maar ik zit met het probleem dat m'n humbuckers microfonisch zijn en dat hij begint te piepen bij hoog volume (distortion). Als ik echt een veel beter geluid krijg dan ik nu al heb door zo'n celestion wil ik wel de speaker vervangen want ik heb gehoord dat die valveking speaker niet zo super is. Ik heb te weinig ervaring om het zelf te horen. Naar mijn mening klinkt m'n amp heel goed maar ik moet eerst m'n elementen vervangen om die fluittoon weg te krijgen.:)