PDA

View Full Version : TV tip. Kijken!



Ron Houben
10 januari 2009, 16:35
Hoi,

Op vrijdag 16 januari komt de film over Flip Scipio "Talking Guitars" op TV. Nederland 2, 22.55 uur.

Flip Scipio is een gitaarbouwer/reparateur van Nederlandse ouders die in USA de gitaren van de groten der aarde onderhoudt. Jackson Browne, David Lindley, Dave Tronzo etc. komen er in voor. De film was in de Nederlandse filmhuizen te zien, maar toen heb ik die gemist.

Ik weet niet of dit wel in dit subforum thuishoort, maar ik denk dat er vast wel een moderator is die dit dan verplaatst.

--=HANS=--
10 januari 2009, 17:29
Dank voor de tip!
Ga ik zeker kijken.

Jedeel
10 januari 2009, 18:20
Op vrijdag 16 januari komt de film over Flip Scipio "Talking Guitars" op TV. Nederland 2, 22.55 uur.

Bedankt Ron, de opname is inmiddels geprogrammeerd.

Bartelomeus
10 januari 2009, 19:08
Ja bedankt! dit soort dingen moeten vaker vermeld worden!

LaurentB
10 januari 2009, 21:01
Lijkt me heel interessant! Wat aardig dat je eraan denkt dat hier te posten.

peter_heijnen
11 januari 2009, 11:35
Ik weet niet of dit wel in dit subforum thuishoort, maar ik denk dat er vast wel een moderator is die dit dan verplaatst.
Ik hoop van niet, zeer bedankt voor de tip Ron!

Muzieknono
13 januari 2009, 09:34
Bedankt voor de tip, ik ga zeker kijken en opnemen want dit soort dingen wil ik altijd nog wel eens terugzien.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

bleep
13 januari 2009, 13:23
Hoi,

Op vrijdag 16 januari komt de film over Flip Scipio "Talking Guitars" op TV. Nederland 2, 22.55 uur.

Flip Scipio is een gitaarbouwer/reparateur van Nederlandse ouders die in USA de gitaren van de groten der aarde onderhoudt. Jackson Browne, David Lindley, Dave Tronzo etc. komen er in voor. De film was in de Nederlandse filmhuizen te zien, maar toen heb ik die gemist.

Ik weet niet of dit wel in dit subforum thuishoort, maar ik denk dat er vast wel een moderator is die dit dan verplaatst.

Leuk bericht Ron.

Weet je ook wie de 'Leermeester' is van Flip van Domburg ook vanuit Heilloo. Je kent hem wel vanuit Zwolle.
Hij is diegene die veel Nederlandse gitaristen voortreffelijk bediend betaalbaar en zonder poespas. The Godfahter of guitar maintanance.
Ik herken in de trailer al een beetje het eenvoudige 'Willy Wortel' gehalte van beide Heilloo'ers geen grote machine's, maar eenvoudig handwerk met eenvoudig gereedschap. Wel toevallig dat diezelfde plek als geboorteplaats geld voor 2 goede bouwers.

Leuk is ook dat het getoonde werk, waarin hij een bovenblad beluisterd een eerbetoon ( pastiche) aan de meester is waarin hij een knipoog en innovatie doet naar de meester Luitbouwer op de voorloper van dit edele instrument.

rocker_71
13 januari 2009, 13:27
Hoi,

Ik weet niet of dit wel in dit subforum thuishoort, maar ik denk dat er vast wel een moderator is die dit dan verplaatst.

Er is volgens mij een centraal topic voor in off-topic. Maar deslanietteplus bedankt voor de tip.

Ron Houben
13 januari 2009, 19:43
Bleep: "Weet je ook wie de 'Leermeester' is van Flip van Domburg ook vanuit Heilloo. Je kent hem wel vanuit Zwolle."

Nee ken ik niet. Of komt die uit Leeuwarden?

Groet,

RonHouben

sanderz
14 januari 2009, 18:57
Voor de mensen die vrijdagavond geen tv kunnen kijken omdat hun schoonouders streng gereformeerd zijn en juist dan langskomen, of omdat de sabbat dan begint, of omdat de weekendexercitie dit keer vroeg begint en je net als ik niet weet hoe de recorder werkt:

Op Holland Doc (dat is op UPC zender 309) wordt de uitzending herhaald:

Zaterdag 17 januari om 23:30
Zondag 18 januari om 10:15 en 22:00
Maandag 19 januari om 08:45 en 18:50
Dingesdag 20 januari om 06:35 en 16:25
Woensdag om 04:05 en 15:10

Allemaal Nederlandse tijd, dus voor de Belgiëers: hou rekening met het tijdverschil.

Brewskie
17 januari 2009, 13:34
Zo, ik heb de documentaire gister gezien. Wat vonden jullie ervan ? Leuke anekdote vond ik van Paul Simon, die een gitaar van hem kreeg die half af was, maar Paul vond 'm zo perfect klinken, waardoor hij 'm niet eens af mocht maken. Open caveties en halve slagplaat. En op de headstock stond met pen gekrabbeld Flip Scipio. De hoge 4 snaren waren een octaaf hoger gestemd. Daar had ik nog nooit van gehoord. Moet je daar aparte snaren voor gebruiken ? Gewone snaren breken toch als je die een octaaf strakker trekt ?

Leuke documentaire die wel een beetje als los zand aan elkaar hing. Stukje die niet zoveel toevoegden was het bezoekje aan die Harley fan met de 12-string.

Verder ook wel komisch om te zien dat hij er weinig happig op was om die oude mandoline van zijn opa mee terug te nemen naar New York om te restaureren.

En dat van die bril die hij in Alkmaar laat maken. Waarom zouden die glazen in de VS verboden zijn ?

Ron Houben
17 januari 2009, 13:56
Hoi, ik vond die documentaire maar middelmatig. Leuk om Lindley en Jackson Browne te zien en de toewijding waarmee Scipio een bouw/reparatie aangaat.

De stemming waar Paul Simon over spreekt is de zogenaamde Highstrung of Nashville tuning. Die wordt gebruikt als een gewone 12-snarige teveel ruimte neemt tijdens een opname. De Nashville tuning is inderdaad gewone E en b-snaar, de rest zijn de octaafsnaren van een 12-string. Is een fantastisch geluid.

northernlake
17 januari 2009, 14:53
Ik vond het een erg leuke docu. Volgens mij was de film geedit, trouwens, omdat H.U.V.D.W. maar een uur heeft. Ik heb vaker muziekdocu's daar gezien waar het snijden geen verbetering was.

Muzieknono
17 januari 2009, 17:40
Ik vond het eigenlijk een beetje tegenvallen, het gitaatbouwen en zijn persoonlijke insteek kwamen niet echt uit de verf zullen we maar zeggen, had wel meer willen zien van de gitaar waar hij mee bezig was, jammer.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

VanBiLL.com
17 januari 2009, 17:49
'K heb het ook gezien, zaten mooi stukken bij en vond vooral ook dat stukkie met Paul Simon mooi. Ik had echter graag ook meer over het gitaarbouwen zelf gezien...

Toch leuk om naar te kijken, moeten meer van dat soort docu's op TeeVee komen!

stratestic
17 januari 2009, 19:04
Ik vond het op zich interessant maar dit interview in de wereld draait door op een of andere manier veel leuker. Het was een beetje afstandelijk allemaal.

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/terugkijken.php?id=386

Blijkt inderdaad geknipt te zijn in de docu in het interview zie je namelijk ook beelden dat hij de gitaren van de Stones repareerd.
Ik denk dat de hele documentaire mooier is, dan wat uitgezonden is op tv.

--=HANS=--
17 januari 2009, 19:21
Vond het wel een sfeervolle docu maar had ook de hoop iets meer over het bouwen van de gitaren te zien. Ben benieuwd hoe dat aparte model waar hij op een gegeven moment de zijkanten van aan het buigen is geworden is.

jplm
18 januari 2009, 01:04
Er is volgens mij een centraal topic voor in off-topic. Maar deslanietteplus bedankt voor de tip.

Volgens mij moet je dit soort onderwerpen juist wél in de afdaling "akoestisch" houden. Ze komen maar zeer tijdelijk voorbij, en zijn rechtstreeks van belang voor mensen die elke dag op het forum in "akoestisch" lezen. Zet je het in "off-topic" of zo dan ziet vrijwel niemand het, en mis je het doel van 't forum, en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Groet, Jan.

bert
18 januari 2009, 12:16
Bedankt inderdaad voor de tip HIER. Anders had ik het nooit gelezen. Op de rest kijk ik bijna nooit.

Bert.

Guitar GoD
18 januari 2009, 12:30
ik vond het toch wel een zeer mooie documentaire hoor. ik heber echt van genoten

Alberto
18 januari 2009, 12:59
Voor de mensen die vrijdagavond geen tv kunnen kijken omdat hun schoonouders streng gereformeerd zijn en juist dan langskomen, of omdat de sabbat dan begint, of omdat de weekendexercitie dit keer vroeg begint en je net als ik niet weet hoe de recorder werkt:

Op Holland Doc (dat is op UPC zender 309) wordt de uitzending herhaald:

Zaterdag 17 januari om 23:30
Zondag 18 januari om 10:15 en 22:00
Maandag 19 januari om 08:45 en 18:50
Dingesdag 20 januari om 06:35 en 16:25
Woensdag om 04:05 en 15:10

Allemaal Nederlandse tijd, dus voor de Belgiëers: hou rekening met het tijdverschil.

Tijdsverschil? We zitten in dezelfde tijdszone... :satisfie:
En hoe geraak je vanuit België op UPC zender 309? Volgens mij enkel in Nederland te krijgen?

Gitaar4LifeDude
18 januari 2009, 16:48
ik vond 't een zeer vermakelijk stukje tv!
alleen had ik misschien wat meer focus op het daadwerkelijk bouwen willen zien ipv zoveel gespeel van imho niet zo geweldige gitaristen.

JanB
18 januari 2009, 17:00
Bedankt inderdaad voor de tip HIER. Anders had ik het nooit gelezen. Op de rest kijk ik bijna nooit.

Bert.

Precies. Ron, bedankt voor de tip. Ik kende de naam niet. Ook het interview bij DWDD had ik niet gezien. Hij droeg trouwens geen bril meer; blijkbaar zijn de 'verboden' glazen nu in contactlens leverbaar.

Jan

HenryCrun
18 januari 2009, 19:55
De DVD-versie is langer dan wat op Holland Doc te zien was:

http://www.filmfreaks.nl/filmdetail.asp?id=664

De documentaire heeft ook een eigen website met wat extra's:

http://www.talkingguitars.nl/index.htm

Fireplace
18 januari 2009, 20:01
ik vond 't een zeer vermakelijk stukje tv!
alleen had ik misschien wat meer focus op het daadwerkelijk bouwen willen zien ipv zoveel gespeel van imho niet zo geweldige gitaristen.

Je bedoelt prutsers als Paul Simon en David Lindley? Die kneuzen waren inderdaad niet om aan te horen. Zonde dat er dure minuten zendtijd aan die losers besteed is. Misschien kunnen we samen een actie starten?

Onmeunig Hans
18 januari 2009, 20:13
Je bedoelt prutsers als Paul Simon en David Lindley? Die kneuzen waren inderdaad niet om aan te horen. Zonde dat er dure minuten zendtijd aan die losers besteed is. Misschien kunnen we samen een actie starten?

Nou, prutsers? Maar goed iedereen zijn mening.

Uur van de Wolf viel me ook wat tegen, ik had meer over gitaarbouw verwacht. Voor de late vrijdagavond was het prima tv.

Fireplace
18 januari 2009, 20:26
Nou, prutsers? Maar goed iedereen zijn mening.

Uur van de Wolf viel me ook wat tegen, ik had meer over gitaarbouw verwacht. Voor de late vrijdagavond was het prima tv.

Eeuh, was een geval van *sarcasme-modus AAN*....

Brewskie
18 januari 2009, 21:13
Eeuh, was een geval van *sarcasme-modus AAN*....

Ja, en met die mindere gitaristen bedoelde hij waarschijnlijk die motormuis uit Akersloot met de 12-string of diegene die een liedje zong in het atelier.

Onmeunig Hans
18 januari 2009, 21:33
Ja die motormuis die snapte ik ook niet helemaal. Henk Boonstra geloof ik? In een docu verwacht je toch dat ze dan vertellen waarom die iemand er in komt.

Uur van de Wolf heeft anders wel mooie uitzending, pas Pink Floyd nog en een hele tijd terug Jan Akkerman en ook al eens JJ Cale. Die laatste kan ik helaas niet weer terug vinden.

Hans

bert
18 januari 2009, 22:13
Precies. Ron, bedankt voor de tip. Ik kende de naam niet. Ook het interview bij DWDD had ik niet gezien. Hij droeg trouwens geen bril meer; blijkbaar zijn de 'verboden' glazen nu in contactlens leverbaar.

Jan

"Off topic " dat je nog nooit van die naam had gehoord snap ik niet ! ! Nu ben je ook nog niet zo lang op dit forum als dat ik ben. ( grapje, kijk maar eens naar mijn aanmeldingsdatum ! ! )
Ik had trouwens ook nog nooit van hem gehoord.

"on topic"
Ik heb vanmiddag voor de 2e keer gekeken. Doe ik niet vaak, zo mooi vond ik het. Ook nog even het nummer van Carly Simon : Coming around again, gedownload. ( speelde ze op de paino )

Brewskie
18 januari 2009, 23:40
...en ook al eens JJ Cale. Die laatste kan ik helaas niet weer terug vinden.

Hans

JJ.Cale is uitgezonden op dinsdag 28 februari 2006 om 20.25 uur bij de NPS op Nederland 3.

Harald
18 januari 2009, 23:44
JJ Cale was toch die docu From Tulsa and back of zoiets. Zou wel eens op dvd verkrijgbaar kunnen zijn.

peter_heijnen
19 januari 2009, 07:44
Voor die Boonstra heeft hij toen zijn eerste gitaar in opdracht gebouwd.

bleep
19 januari 2009, 13:51
Persoonlijk vond ik het erg tegen vallen.

Wat viel mij op:


Akoestische gitaristen dienen bloot voets door het leven te gaan. In ieder geval wanneer de camera's rollen.

Geen praktische reparatie in uitvoering gezien en het tonen van een resultaat.
Alleen een erg hoog feel good gehalte.

Alleen reanimatie van wat J-50's en oude Martin's. Is ook belangrijk werk! Geen Moderne gitaar langs zien komen.

Het beeld van Flip. Hij is een goed (Hollands)koopman van zijn eigen diensten.
Hij heeft zelf zeer weinig qua inhoud verteld of laten zien.

Ik heb het idee, dat dit soort materiaal voor buitenstaanders en filmhuis bezoekers erg interessant is. Een kijkje in de keuken van een Tovenaar met zijn magische instrumenten. Harry Potter 6,5


Waar ging het eigenlijk over?

--=HANS=--
19 januari 2009, 15:04
Origineel gepost door Bleep:Akoestische gitaristen dienen bloot voets door het leven te gaan. In ieder geval wanneer de camera's rollen.
:seriousf::seriousf:

Man, ik loop hier al sinds vrijdag avond barrevoets door de hut te banjeren in de hoop iets meer glans aan mijn povere spel te geven. Heb er mijn vriendin ook maar meteen een fijne hennatattoo op laten maken want dat had een van die gasten ook!
Het werkt overigens voor geen meter, het blijft tobben hier in huisje weltevree :satisfie:

Onmeunig Hans
19 januari 2009, 17:42
JJ.Cale is uitgezonden op dinsdag 28 februari 2006 om 20.25 uur bij de NPS op Nederland 3.

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik de uitzending niet opnieuw kan zien via de site of uitzending gemist. Zal wel met rechten te maken hebben.

Hans

Gitaar4LifeDude
19 januari 2009, 19:44
met niet geweldige gitaristen doelde ik op bijv. die man met ENORME zweethanden die eigenlijk alleen maar heel veel herrie maakte..

stoppel
19 januari 2009, 21:12
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik de uitzending niet opnieuw kan zien via de site of uitzending gemist. Zal wel met rechten te maken hebben.
Hans

Dat kan ik evt. morgen voor je nakijken.

Luca P
19 januari 2009, 22:26
Fuck man, zit daar gewoon bij Carly Simon in de huiskamerrrr....!!!

Muzieknono
20 januari 2009, 08:49
FF op deze link klikken en de juiste uitzending aanklikken.
http://sites.nps.nl/jerome/templates/uurvandewolf/welcome.html?http://sites.nps.nl/jerome/index.cfm/site/uurvandewolf/pageid/0F1BF136-508B-E1CA-3A2505ECD64F6824/objectid/09046CFC-1635-041D-06E653C4DD8A7C40/index.cfm?c=container_Actueel~content
Mvgr. Dirk Jan :B
PS. de uitzending van Jan Akkerman is ook zeer de moeite waard.

--=HANS=--
20 januari 2009, 11:27
FF op deze link klikken en de juiste uitzending aanklikken.
http://sites.nps.nl/jerome/templates/uurvandewolf/welcome.html?http://sites.nps.nl/jerome/index.cfm/site/uurvandewolf/pageid/0F1BF136-508B-E1CA-3A2505ECD64F6824/objectid/09046CFC-1635-041D-06E653C4DD8A7C40/index.cfm?c=container_Actueel~content
Mvgr. Dirk Jan :B
PS. de uitzending van Jan Akkerman is ook zeer de moeite waard.

Idd zeer de moeite waard!

Jan Akkerman tegen Benjamin Herman: "hebbie je toeter bij je?"
"ja"
"nou dan loop je dadelijk toch even het podium op en speel je een stukkie mee" :D

stoppel
20 januari 2009, 13:07
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik de uitzending niet opnieuw kan zien via de site of uitzending gemist. Zal wel met rechten te maken hebben.
Hans

De uitzendingen die op Uitzendinggemist staan op die datum voor ned 3 zijn:

De wereld draait door
Nederland Kiest! (nova)
Shouf shouf de serie

Er staat op die datum niets in de systemen over JJ Cale, dus het moet dan wel een andere dag zijn

Op 28 feb 2006 om 20:12 kwam LOUIS THEROUX: LOUIS AND THE BROTHEL en duurde 1 uur.
Op de andere publieke netten kon ik ook niets vinden over jj Cale op die dag.

edit: Als ik een zoekquery invoer met alleen Cale dan vind ik alleen uitzendingen die gaan over radiCALEn.......

Onmeunig Hans
20 januari 2009, 17:45
Bedankt voor al jullie moeite.
Ik had bij de uur van de wolf site al gevonden dat Back to Tulsa niet online beschikbaar is.

De dvd is wel te bestellen via bol.com.
Zal de kinderen eens vertellen dat het in juni weer vaderdag is ....

hans

Brewskie
21 januari 2009, 19:39
Bedankt voor al jullie moeite.
Ik had bij de uur van de wolf site al gevonden dat Back to Tulsa niet online beschikbaar is.

De dvd is wel te bestellen via bol.com.
Zal de kinderen eens vertellen dat het in juni weer vaderdag is ....

hans

Ja, die DVD heb ik. "On tour with" J.J. Cale To tulsa and back (3 voor 25 euro bij Freerecord.)

Laser
23 januari 2009, 22:26
Zelf heb ik de dvd nu besteld.
Ik vind het gewoon heel ontspannende film over muziekmakers, over hun interactie en de appreciatie van goed vakwerk.
Dat Flip Scipio naar eigen zeggen 'toevallig' in aanraking kwam met die beroemdheden is tof, maar daar gaat het niet om. Het hele verhaal gaat over de liefde voor muziek, de gitaarbouwer vanuit zijn kant, de muzikanten vanuit de spelerskant, maar ze vinden elkaar in het resultaat: gitaren die goed klinken.
En in dat wereldje is mond-aan-mond reclame echt het enige wat werkt en blijft duren. Als je over het paard getild gaat doen, dan val je direct door de mand. Dus Flip kan echt wel wat, anders was hij nooit in de running gebleven.

Uitkijken naar de postbode, ik ga ervan genieten.