PDA

View Full Version : linkshandige samick



the zanger
10 januari 2009, 13:50
hey

ik heb heir een linkshandige samick. Beetje als een ibanez qua looks. Het is een elzen body en een mapple arm (denk ik) en een bleke toets (ook mapple denk ik) Nu weet ik niet zeker in hoevere de arm nog bruikbaar is want hij lijkt mij krom te zijn getrokken. Ik zou er zeker nieuwe elementen, nieuwe pot's, nieuwe standenschakelaar en een nieuwe brug op zetten.
Nu zit er niks meer op maar hij had een S-S-S setup met twee pot's (volume en toon) en een standaard strat tremolo.
Mijn vragen zijn de volgende:

- hoe kan ik controleren of die arm nog recht is en nog dienst kan doen?
- als ik een FR tremolo wil plaatsen zal ik dan moeten frezen?
- als ik een vaste brug wil moet ik dan het gat langs achter dichtmaken?
- waar kan ik linkshandige slagplaten vinden of is het moeilijk om die zelf te maken?

thx

aaronstonebeat
10 januari 2009, 14:11
- truss rod vaster draaien; niet te snel en teveel tegelijk, een kwart slag per keer en dan een tijdje wachten en kijken wat het effect is; met iets rechts (stalen lineaal ofzo) op de frets kun je controleren op hol/recht/bol.

- voor een FR moet een speciale ruimte gefreesd worden.

- gat van de trem dichtmaken bij een vaste brug kan, maar hoeft niet; als er maar hout is om in te schroeven.

- linkshandige slagplaten zijn volgens mij wel te koop bij de bekende adressen (vox humana, guitar supplies, guitar parts, stewmac enzo).

the zanger
10 januari 2009, 14:17
thx voor de supersnelle reactie....ik ben al een stuk wijzer...
nog een vraagje dat mij te binnen schiet: hoe weet ik of ik een kwalitatief goede arm heb?

Duff
10 januari 2009, 14:34
wat bedoel je precies met arm?
de tremelo arm
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/regular/9/1/5/247915.jpg
of de neck
http://melodymusiconline.com/images/mm2914.jpg?

the zanger
10 januari 2009, 14:54
de nek..http://www.gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_confused.gif

niekb
10 januari 2009, 16:58
Waarschijnlijk wijkt de body van die Smacick af. Ik vraag me af of een kant en klare slagplaat gaat passen.

Zelf maken is wel te doen als je een beetje handig bent.

aaronstonebeat
10 januari 2009, 17:24
Ik ken Samick niet uit eigen ervaring, maar er zijn wel goede reviews over te lezen. Wat dat betreft zou je een op z'n minst redelijke hals kunnen verwachten. Maar zelfs met halzen van hele dure gitaren wil wel eens iets mis gaan.
Belangrijk is dat de hals goed af te stellen is, dan maakt het niet uit dat ie op dit moment niet helemaal recht is. Een getordeerde hals is meestal een veel groter, en vaak onoplosbaar probleem (hoewel ik wel eens verhalen heb gehoord dat de juiste vakman daar soms ook met de truss rod iets aan kan doen); dan is de hals als een spiraal verdraaid en daar is geen afstelmechanisme voor.
Verder belangrijk dat de frets en de topkam op de juiste plek zitten (maar daar mag je wel vanuit gaan) en dat er niets meerammelt als je speelt.

the zanger
10 januari 2009, 20:52
heb nog eens goed naar die arm gekeken en volgens mij is ie lichtjes getorst dus dat ziet er niet goed uit....
heb ondertussen wel al geboden op een ibanez s370 waarvan alleen nog de single coil en de pot's aanwezig zijn....hier zaten zowel humbuckers als een floyd rose op dus dat zou voor mij in elk geval minder werk zijn....dan zie ik later wel wat ik doe met die samick...