PDA

View Full Version : Gibson Les Paul Traditional ervaringen.



Klaasj Vaak
10 januari 2009, 12:19
Aloha,

Ik ben, naast een thinline telecaster (die gaat er komen, weet alleen nog niet wanneer en hoe), erg gecharmeerd van een zwarte Gibson Les Paul Traditional. Helaas kan ik het ding nergens uitproberen vanwege mijn linkshandigheid en ben dus ook gaan kijken naar andere alternatieven om aan het ding te komen. Bovendien is het apparaat hier in Nederland honderden Euro's duurder en vind ik dat ik het niet kan maken om bij een zaak te testen en elders via internet te kopen. Nou heb ik wat Engelse sites gevonden waar het ding voor nauwelijks €1500,- te verkrijgen is. Alleen, ik heb hele wisselende ervaringen met Les Pauls en heb ook erg lang het idee gehad dat dit misschien gewoon mijn type gitaar niet is. Echter, mijn smaak is ook onderhevig aan verandering en ik aas zo onderhand toch eigenlijk wel lichtelijk op deze Les Paul. Er schijnt een dikkere nek op te zitten, wat mij erg bevalt met m'n pianovingers en er zitten geen gaten of klankkamers (a.k.a. gewichtsreductie als oplossing voor zwaarder hout) in en verder gaat mijn kennis over deze gitaar niet.

De zoekfunctie geeft weinig prijs (dat moet je er tegenwoordig bijzetten, toch?:seriousf:), dus mijn vraag is, heeft er iemand ervaring met deze gitaar? Alle info is welkom!

Bij voorbaat dank.

Orpheo
10 januari 2009, 12:45
ik heb 'm gezien voor 2500E bij max guitars, maar hij heeft swiss cheese holes, dus een stuk of 9 gaten, niet die enorme zwembadrouting die je had op onder andere de standard faded en de bfg.

Klaasj Vaak
10 januari 2009, 13:02
De site van Gibson doet het momenteel niet, maar voor zover ik heb begrepen is er verder niet in geboord, maar pin me er niet op vast. Ik heb juist begrepen dat dit een Les Paul is naar aanleiding van de vraag naar een traditionele, originele Les Paul.

Dat Max Guitars is dan trouwens wel erg duur hoor... Ook in Nederland zie je 'm regelmatig voor onder de €2000,-.

Orpheo
10 januari 2009, 13:07
De site van Gibson doet het momenteel niet, maar voor zover ik heb begrepen is er verder niet in geboord, maar pin me er niet op vast. Ik heb juist begrepen dat dit een Les Paul is naar aanleiding van de vraag naar een traditionele, originele Les Paul.

Dat Max Guitars is dan trouwens wel erg duur hoor... Ook in Nederland zie je 'm regelmatig voor onder de €2000,-.

ik heb de traditional daar gezien ergens in augustus, wellicht dat ie daarom zo duur is. maar nee, solid bodies, echt zonder gaten, heb je alleen in de customshop, en max guitars heeft juist lage prijzen. als je ergens namelijk een prijs ziet die hoger is bij een nederlandse (niet-web)winkel, gaan ze er gewoon in mee.

Klaasj Vaak
10 januari 2009, 13:54
Bij nader inzien, ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de gaten. Er staat iets van 'weight-relief holes' op de Gibson site, dus dat mag duidelijk zijn. Hiermee begin ik toch wel weer erg te twijfelen of het wel iets voor mij is. Misschien qua gitaar wel, maar het blijft voor mij wat apart om te betalen voor wat grof geboorde gaten in een gitaar.

Wat de prijs betreft, hij zou wellicht nu goedkoper zijn bij Max Guitars, mochten ze de goedkoopste zijn (dat zegt Feedback overigens ook en Peter Verspuy, enz...) want bijvoorbeeld bij Tonika (die hebben nu een boutique afdeling, jaja:seriousf:) staat ie voor onder de tweeduizend Eurie. Bij Soundslive, Gear4music en Guitar Village staat ie echter voor amper €1500,- en dat is inclusief btw en verzendkosten, linkshandig welteverstaan.

Orpheo
10 januari 2009, 14:09
Bij nader inzien, ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de gaten. Er staat iets van 'weight-relief holes' op de Gibson site, dus dat mag duidelijk zijn. Hiermee begin ik toch wel weer erg te twijfelen of het wel iets voor mij is. Misschien qua gitaar wel, maar het blijft voor mij wat apart om te betalen voor wat grof geboorde gaten in een gitaar.

Wat de prijs betreft, hij zou wellicht nu goedkoper zijn bij Max Guitars, mochten ze de goedkoopste zijn (dat zegt Feedback overigens ook en Peter Verspuy, enz...) want bijvoorbeeld bij Tonika (die hebben nu een boutique afdeling, jaja:seriousf:) staat ie voor onder de tweeduizend Eurie. Bij Soundslive, Gear4music en Guitar Village staat ie echter voor amper €1500,- en dat is inclusief btw en verzendkosten, linkshandig welteverstaan.

bij tonika net onder de 2000, maar normaal is ie duurder. het is een standard, de standard is altijd rond de 2200E. bij die andere winkels, dat zijn internetwinkels geloof ik, en daarom is ie goedkoper (en engelse winkels, en dat scheelt ook enorm, vanwege de pond, en in engeland zijn de prijzen altijd minder, nja, vaak, vergeleken bij nederland).

nadeel: je kunt ze niet testen!

Klaasj Vaak
10 januari 2009, 14:14
Dat nadeel had ik sowieso al, gezien mijn linkshandigheid. Vandaar mijn zoektocht naar internetwinkels.

PieterFX
10 januari 2009, 16:04
Ik heb er een gekocht!


hij is alleen nog niet binnen...

Een goldtop, gekocht bij andertons in engeland, voor 1500 euro.
keep you informed

Klaasj Vaak
10 januari 2009, 16:29
Top, ik ben heel benieuwd naar de ervaring!

Anderton, die had ik nog niet in m'n lijstje staan. Ik ga 's even kijken. Dank!

PieterFX
10 januari 2009, 16:39
de enige toko waar ze een goldtop op voorraad hadden.
bij thoman zijn ze 1869 euro, en ik heb met een goede wisselkoers gekocht (1,03)..

het viel mij ook al op dat er hier op gitaarnet nog maar weinig tot niet over de traditionals wordt/is geschreven. op myslespaul forum zijn mensen erg enthousiast.

soup
10 januari 2009, 18:51
Ik ben benieuwd naar die goldtop. :)

kenx
10 januari 2009, 19:50
Voor linkshandige gitaren, kan ik je leftyguitars.be aanbevelen, is wel in belgië, maar een zeer goede service, en natuurlijk enkel lefty's. Voor de rest kàn je natuurlijk wel vanuit engeland bestellen, maar dan kan je natuurlijk niet testen...

Succes!

grtz,

kenny

Eko
10 januari 2009, 21:35
Er wordt wel gesproken op gear4music over +/- 1500,- , dat is echter wel in pondjes i.p.v. euries. Een beetje reeel blijven graag. Dan is in een keer een Hollandse winkel zo duur niet. Wie doet de service? De meeste Gibsons die ik ken zijn zo slecht afgesteld af fabriek dat een servicebeurt zeker noodzakelijk is. Ga je hiermee even terug als het geheel niet even goed bevalt?

Klaasj Vaak
10 januari 2009, 22:05
Nee hoor, de prijs van pak 'm beet €1500,- is echt berekend naar de Euro. Overigens ontlopen de Euro en de Pond elkaar ook niet meer zo veel. Laat het hooguit €1600,- zijn en meer niet. Daar kunnen zelfs onze oosterburen het niet voor doen.

Als jij een zaak voor me weet in Nederland wat goed te bereizen voor me is en die binnen een paar dagen een Les Paul Traditional voor me hebben, voor dezelfde prijs als de dat de Engelse internetsites het voor kunnen doen, dan houd ik me aanbevolen. Linkshandig dan he. Wishfull thinking...:(

Afstellen is het punt ook niet. Ik ga altijd naar dezelfde zaak, omdat daar de enige persoon werkt aan wie ik het afstellen cq aanpassen toe vertrouw en ik vrijwel altijd gematst word in de prijs en ik er altijd bij kan blijven en proberen, net zo lang tot de afstelling me bevalt.

Geloof me, alles is de revue al gepasseerd. Bovendien weet ik helemaal nog niet zeker of ik de gitaar wel wil kopen. Daarvoor zou ik graag wat meer over deze gitaar te weten willen komen. Testen is er voor nou eenmaal niet bij, was het maar zo. Let er maar 's op als je muziekwinkels binnen loopt, er hangen hooguit vier linkshandige modellen. Drie ervan zijn Ibanezzen en de vierde is een Stagg, of een Squier.:chicken: