PDA

View Full Version : Losse brug



Fluke
10 januari 2009, 01:10
Hoi allen, ik lees al een jaar ofzo jullie posts en heb nu besloten dat ik ook maar eens een vraag ga stellen. Ik heb al een paar keer de zoek functie gebruikt omdat ik me eigenlijk niet kan voorstellen dat jullie het er niet al over gehad hebben maar ik kan helaas het antwoord op mijn vraag niet vinden..

Ik heb momenteel een ibanez artcore. Deze gitaar heeft een losse brug. Deze brug wil nog wel eens een beetje verschuiven. (Ik zou hem natuurlijk vast kunnen zetten dat weet ik..) Ik ben al een tijdje opzoek naar een specifieke Gretsch en die heeft ook een losse brug.

Ik zou graag willen weten hoe ik zo'n/een brug moet instellen. Wat moet ik doen om te zorgen dat ik de brug op de goede plaats stel..? Ben erg benieuwd of iemand daar een goeie tip voor heeft..

barno
10 januari 2009, 01:29
hi, welkom

Artcore heeft een 24.75" mensuur (628mm) : dwz dat je zadels vd brug op die afstand van de topkam (waar je snaren de kam verlaten) op de body moet zetten. De kant van hoge E wordt meestal enkele mm naar voor geschoven (zodat je brug wat scheef staat, ifv intonatie)

verder moeten de snaren uiteraard uitgelijnd zijn over de pooltjes van je elementen en gecentreerd op je fretboard.

hezz
10 januari 2009, 12:32
Wat betreft het vastzetten, kan zeker geen kwaad dat eens te doen. Ik heb de brug op mijn artcore ook een keer vast gepinned. In dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=44403&page=2) kun je er meer over lezen, ook zitten er links met uitleg e.d. in. Het vastzetten was voor mij echt easy-peasy en het werkt goed!

Succes!

Fluke
10 januari 2009, 15:36
Ben er nog niet helemaal klaar voor om te gaan boren in mijn gitaar.. :)

Dank voor de tips zover. Ga het eens uitproberen..