PDA

View Full Version : EMG SA's werken niet!



Rubster
9 januari 2009, 18:08
Wie o wie helpt me uit de brand!

Ik heb een Tokai Silverstar stratmodel. Zeer leuke en goede stratkopie, maar de pickups zijn niet naar mijn smaak. Ik heb ter vervanging 3 EMG SA pickups gekocht.
Ik was in de veronderstelling dat het om een set ging (incl 1x vol + 2x tone, jack en switch etc.), maar het waren drie doosjes pickups, met in elk doosje: een pickup met draad, jack, 1x vol + 1x tone, maar nergens de switch!
Met wat improvisatie heb ik toch maar het bijgeleverde schema (http://www.emginc.com/downloads/wiringdiagrams/strat.pdf) gevolgd om alles aan elkaar te solderen.
Op de middelste pot zit een condensator (?), welke niet bijgeleverd, maar ik vond een dergelijke op de bedrading van de originele tokai electronica. Deze heb ik vervolgens op de plek gezet.
Nu alles in elkaar zit blijkt alleen de neckpickup te werken! De middle en brug geven een brom. Wanneer ik mijn vinger er tegenaan houdt is de brom weg. (Duidt op aarding?).
Is er iemand die dit bekend voorkomt, of wellicht het probleem ziet? Als evt. foto's nodig zijn kan ik deze maken.

Alvast bedankt!

Pepe
9 januari 2009, 18:23
Heb je gecontroleerd of alle pickups uberhaupt output geven?
Met "ingewikkelde" schema's is het handig om tenminste 1 snaar op de gitaar te laten zodat je tussendoor kan controleren of je signaal/brom of tegenfase hebt.
Je hebt iig signaal van 1 pickup. Doen de potmeters bij die? Ga vervolgens verder met de 2e pickup volgens de "krijg ik signaal/brom/ tegenfase methode. And so on.
Brom en signaal is vaak een aarde probleem. Brom zonder signaal is een verkeerde aansluiting of kapot pickupje.

aaronstonebeat
9 januari 2009, 19:00
Idd, geen signaal en wel brom betekent dat een pup alleen aan de hete kant is aangesloten; waarschijnlijk moet je van beide pups de aarde nog aansluiten. Minder waarschijnlijk, maar natuurlijk niet onmogelijk, is dat de pups kapot zijn.


EDIT:
Die condensator zorgt ervoor dat je icm een potmeter de toon kunt veranderen; 2 toonregelingen delen wel vaker 1 condensator.

groovieguitarguus
9 januari 2009, 20:23
Je hebt toch ook wel je input aangepast? Met extra 'lipje' Waarmee je d.m.v. de plug het circuit inschakeld???

Na spelen altijd je plug er uit... anders loopt je batterij leeg (blijft circuit aan staan)

Chocola
10 januari 2009, 12:12
EMG Pickups (de actieve varianten) hebben een stereo-input nodig, deze heb je erin zitten?

Verder kan het goed aan de aarde liggen door de brom. Ik vind het overigens vreemd dat je 3 losse SA's kreeg, als je een SA-set bestelt krijg je 3 SA's met 1 volume en 2 tones die met EMG's easyconnect-geval in 5 minuten geïnstalleerd is. 3 losse is zeer onpraktisch :-P.

Succes

Rubster
12 januari 2009, 13:35
Dank voor de reacties!

Ik heb bij elk setje ook een input-jack gekregen, welke tevens gemonteerd.
Call me a noob, maar betekend een aardingsprobleem automatisch geen geluid?
Daarnaast komt aarding mij zo raar voor. Omdat alle pickups op dezelfde manier verbonden zijn, dus volgens het schema.
Buitenste draad gesoldeerd op de volumepot, welke verweven is met de zwarte aardingsdraad op de easy-connector.
Juist daarom is het zo vreemd dat de neck pickup wel werkt. Ik sta voor een raadsel, wellicht dat ik hem naar een gitaarzaak breng om het allemaal professioneel te laten aansluiten..

Bedant in ieder geval!

pimmedoris
12 januari 2009, 15:04
heb je de stekkertjes op de pickups ook op iedere PU hetzelfde aangesloten? Dat je niet de neck wel goed hebt, en de midden en brug andersom.

Ik weet niet of dit mogelijk is hoor, maar even checken is zo gedaan

Rubster
12 januari 2009, 15:49
Yep, has been checked! Ik hoop niet echt dat de pickups zelf verrot zijn, hoewel me dat ook wel sterk lijkt. Het zou dan gaan om 2 nieuwe, beide kapot!
Wederom let wel: Ik heb niet de (normaal gesproken bijgeleverde) 5-way switch van EMG geinstalleerd, maar de originele tokai switch. Daarnaast zit een condensator tussen beide toonknoppen, waarvan ik niet weet of de waarde juist is (of maakt dit geen klap uit?). Deze is namelijk ook afkomstig uit de oude tokai electronica.

aaronstonebeat
12 januari 2009, 15:56
Condensator maakt niet uit, potmeters wel; ik geloof dat die bij EMG maar 25K moeten zijn.

Pepe
12 januari 2009, 19:14
Wederom let wel: Ik heb niet de (normaal gesproken bijgeleverde) 5-way switch van EMG geinstalleerd, maar de originele tokai switch. Daarnaast zit een condensator tussen beide toonknoppen, waarvan ik niet weet of de waarde juist is (of maakt dit geen klap uit?). Deze is namelijk ook afkomstig uit de oude tokai electronica.


Daar zit het probleem waarschijnlijk. Niet de condensator maar de switch. Als je verkeerd aansluit krijg je combinaties als 1 pickup wel, andere niet en in derde stand een brom met 1 pickup.
Schema's kloppen alleen als de onderdelen hetzelfde zijn en de ene switch is niet de andere.

Of je pickup kapot is mag natuurlijk geen vraag zijn. Dat kan je zelf heel simpel testen. Als je daar niet handig genoeg voor bent dan gaat de rest zeker niet lukken.

groovieguitarguus
12 januari 2009, 23:03
Hoi Rubster...

Welke regio woon je??? Zaanstad???

Ik heb hier een paar strats met EMG's... kunnen we eventueel kijken waar de fout zit!!!
Desnoods kan ik een foto van 1 slagplaat maken (uiteraard de onderzijde).

gr. Guus

PM me dan even.

Rubster
13 januari 2009, 11:16
Problem solved!

Ik had de slagplaat er gisteren voor het laatst af. Als ik het dan nog niet zou zien had ik hem naar de gitaarshop laten brengen voor repairs.
Ik heb de 5-way switch nog even losgehaald om te checken of niet toch daar de fout zat. En jawel, 2 draadjes op de verkeerde punten gesoldeerd. (Thanks Pepe voor het inzicht!)
Alle schroefjes weer vast gemaakt, de gitaar gestemd en let's play: wat een sound! Allemaal belletjes, precies het geluid dat ik voor ogen had. Sustain tot en met, maar niet per definitie modern high gain.
Helaas was de pret van het testen snel over, de hoge e-snaar brak. Ik zal vanmiddag een pakje nieuwe snaren halen en een set graphtech zadels om het breken van de snaren tegen te gaan. Als alles klaar is zal ik een foto'tje op het net pleuren!
Iedereen hartelijk dank voor de goede ideeen, ik ben een blij man!

Groeten,

Ruben