PDA

View Full Version : snel hulp gezocht



gitaarfan
9 januari 2009, 17:04
hoi allemaal,

ben begonnen met nieuwe pick ups installeren in mijn epi les paul.
nu kom ik ff ergens niet uit. hoe moet ik de 3-way switch aarden?? of is dit niet eens nodig om te aarden??

bedankt!!

oh ja, dit is de switch die ik heb --> http://www.stewmac.com/product_images/1lg/1217/Straight_Toggle_Switch_Detail.jpg

Yoshida
9 januari 2009, 17:25
hoi allemaal,

ben begonnen met nieuwe pick ups installeren in mijn epi les paul.
nu kom ik ff ergens niet uit. hoe moet ik de 3-way switch aarden?? of is dit niet eens nodig om te aarden??

bedankt!!

oh ja, dit is de switch die ik heb --> http://www.stewmac.com/product_images/1lg/1217/Straight_Toggle_Switch_Detail.jpg

Net even een paar Seymour/Duncan wiring diagrammen bekeken.
De threeway heeft geen speciaal lipje om te aarden. In plaats daarvan denk ik dat je je aardedraad moet bevestigen aan een willekeurig constructief onderdeel van de switch. In jouw geval ligt er onder de oppervlakte nog genoeg metaal bloot om de aardedraad aan te bevestigen (in het wiring diagram zit de aarde zelfs aan de schakelaar).

Of dit makkelijk te solderen valt is de vraag. Het is mogelijk dat er iets meer geduld voor nodig is omdat de switch zal werken als een heatsink. Bewaar de aarding dan ook tot het laatst. Naar mijn mening moet de aardedraad gesoldeerd worden op de meest voor de hand liggende plek waar je op dat moment het beste bij kan.

aaronstonebeat
9 januari 2009, 17:33
Zo'n switch wil je idd aarden. Het werk wel zonder, maar dan begint ie te brommen zodra je er met je hand in de buurt komt.

gitaarfan
9 januari 2009, 18:16
dus eigenlijk komt het hierop neer:

"zoek een stukje vrij metaal op en soldeer het hier aan vast"

maakt verder niet uit waar het aan vast zit dan? of toch wel?

Kosty
9 januari 2009, 18:26
dus eigenlijk komt het hierop neer:

"zoek een stukje vrij metaal op en soldeer het hier aan vast"

maakt verder niet uit waar het aan vast zit dan? of toch wel?

Metaal geleid hé, dus nee eigenlijk niet.

Ik zou het btw niet aan een lipje vastmaken, maar idd aan zo'n deel van de switch waar je geen kabeltje zou aansluiten - Tenzij er een speciaal lipje voor de aarding is

gitaarfan
9 januari 2009, 18:29
ok, thnx voor de snelle uitleg :)

ik denk (hoop) dat ik er nu wel uit ga komen.

groetjes