PDA

View Full Version : Amp in de kou?



EuroCinema
9 januari 2009, 13:20
Kan het kwaad om mijn buizenamp een aantal uren in mijn achterbak te laten met dit koude weer?

hole
9 januari 2009, 13:23
Kan het kwaad om mijn buizenamp een aantal uren in mijn achterbak te laten met dit koude weer?

Volgens mij kan het geen kwaad, maar je moet denk ik wel oppassen met condensatie als je hem weer binnen zet. Dus niet meteen gebruiken, maar even op temperatuur laten komen...

Ik denk even hardop, wellicht dat iemand er uit eigen ervaring iets over kan zeggen

schwalbe
9 januari 2009, 13:32
Er kan zich condens vormen bij kou. Dus eerst inderdaad weer op kamertemperatuur laten komen voordat je hem op standby zet ( dus niet opwarmen dmv standby).

marc_o
9 januari 2009, 13:34
Inderdaad, pas er goed mee op, ook andersom, na je gig even laten afkoelen a.u.b.

almarvk
9 januari 2009, 13:41
Als het erg koud is doe ik er standaard een fleecedeken omheen. Daardoor wordt de versterker niet absurd koud.

EuroCinema
9 januari 2009, 13:48
Thanks voor de reacties. Aan hoe lang moet ik dan denken bij even opwarmen/afkoelen? Half uurtje o.i.d.?

Baker
9 januari 2009, 13:53
Als het erg koud is doe ik er standaard een fleecedeken omheen. Daardoor wordt de versterker niet absurd koud.

Door die deken zal de versterker iets langer zijn eigen warmte vasthouden. Maar na verloop van tijd (een paar uur?) zal ie precies net zou koud zijn als zonder deken.....

TimmU
9 januari 2009, 16:20
Opletten, dat zeg ik je. Ik heb wel eens een gig gehad waar het in de opslagruimte voor de gear ongeveer 3 graden was. toen mn amp op t podium, moesten ff snel soundchecken, en toen ik hem aanzette kreeg ik een spannende lichtshow van 4 6l6 buizen.

Chris Winsemius
9 januari 2009, 16:44
Volgens mij kan het geen kwaad, maar je moet denk ik wel oppassen met condensatie als je hem weer binnen zet. Dus niet meteen gebruiken, maar even op temperatuur laten komen...

Ik denk even hardop, wellicht dat iemand er uit eigen ervaring iets over kan zeggen

Ook bij "normale buitentemperaturen" doe ik het volgende.
Amp na gebruik uitzetten en niet verplaatsen. 10-15 minuten laten afkoelen en dan pas sjouwen.

Buizen zijn gevoelig voor mechanische belasting (trillen, stoten, vallen) en als ze nog warm zijn is dat zelfs nog sterker.

Meeste amps kunnen behoorlijk wat hebben maar als je "op safe" wilt spelen helpt bovenstaand iig.

Nu tijd voor de amps tot 11 (steden)tocht :D

arjanb01
9 januari 2009, 16:45
inderdaad, zorg dat je hem in een hoes of flightcase inpakt als je hem mee op de weg neemt en eenmaal thuis of binnen eerst op temperatuur laten komen !

Mr.Bluesbreaker
9 januari 2009, 17:25
We hadden laatst een gig in die nacht waar het rond de -12 was.
Toetsenist heeft gewoon van die hoezen om zijn apparaten, gelukkig had ik alles in flightcases. Hij wilde zijn oude Yamaha DX-7 bij de soundcheck aanzetten, gebeurde niets...
Tijdje in een warm hok gezet, maar het duurde een uur lang voordat het ding weer tot leven kwam:D

Dude
10 januari 2009, 11:08
offtopic:

staat groovedepartement nou in paradiso voor die bekende landelijke coverband wedstrijd ? Gaaf zeg !!!!


ontopic:

ik hou mn spullen maar binnen met deze temperaturen, alleen die 1960 kast staat in de schuur.... neem aan dat speakers daar wel tegen kunnen ?

EpiCenturiesAWAy
10 januari 2009, 12:29
offtopic:

staat groovedepartement nou in paradiso voor die bekende landelijke coverband wedstrijd ? Gaaf zeg !!!!


ontopic:

ik hou mn spullen maar binnen met deze temperaturen, alleen die 1960 kast staat in de schuur.... neem aan dat speakers daar wel tegen kunnen ?

Als daar niets van vocht aan kan komen denk ik van niet..
Maar pas op als er iets van vocht aankan, da roest superhard en supersnel!

Renin
10 januari 2009, 13:17
Epicenturiesaway

...you've got mail....:)

Mr.Bluesbreaker
10 januari 2009, 13:33
Jup, GD goes Paradiso. Stiekem trots als een puber op zijn eerste transistorstack.
-wacht ff, ik ben nog st.. afijn-

Ontopic: check met een hygrometer anders ff je kelder op luchtvochtigheid?
Bij mij is het prima droog maar net even te koud voor instrumenten.