PDA

View Full Version : Hulp nodig van gitaarkenners/ervaringsdeskundigen : Tanglewood kopen ?



limati
9 januari 2009, 10:21
Hallo,

Ik ben van plan om deze Tanglewood TW47 B te kopen voor 599 euro.

http://www.janmorien-gitaren.nl/images/TW47MEDkopie.jpg

SPECIFICATIES

The Tanglewood TW47B SUNDANCE PRO SERIES, 6-String Super Folk Electro Acoustic Guitar.

* Super Folk cutaway body
* All solid Mahogany body
* Celluloid bound body, neck and headstock
* Hand carved bone top nut and saddle
* B-Band EQ system
* Elixir strings

Nu vind ik de gitaar er vooral erg leuk uitzien, en alleen al daarom wil ik het graag kopen.Prachtige kleur en leuke front. (Ja, ik ben vrouw...:seriousf:;)...

Maar om toch maar even mijn hersenen te gebruiken voordat ik deze gitaar impulsief ga kopen, plaats ik nu dit topic om advies te vragen. Ik hoop op wat bruikbare antwoorden van jullie gitaargurus. Het liefst in lekentaal, dus niet met te veel technische termen smijten aub:satisfie:!

ACHTERGROND INFO:

* Ik speel voornamelijk slag, geen solostukken
* Ik wil er met name jazz, folk en softe pop/rock spelen (vooral slagpartijen, maar ik ben ook mijn tokkelwerk aan het
verbeteren)
* Er moeten prima opnames via de Mac mee gemaakt worden
* Niet zeker, en ook geen hoofddoel, maar wie weet wil ik ook live spelen met
de gitaar in bandsetting.
* Mijn voorkeur gaat uit naar een warme, diepe doch heldere sound



VRAGEN:
1. Weet iemand iets algemeens te zeggen over de kwaliteit van Tanglewood electro-akkoestische gitaren?
2. Wat voor invloed heeft het mahoniehout op de sound van de gitaar?
(Ik wil niet te schelle klanken, liefst een warm geluid, en ja ik ga de gitaar proberen in de zaak...)
3. De kast is klein. Klinkt de sound dan iel bij een live optreden?
4.Wat is een B-band EQ system?
5. Elixer strings, wat zijn dat voor snaren? En welke snaren heb ik nodig voor een warm geluid? En welke voor een scheller geluid?
6. Vind jij deze gitaar geschikt voor de doelen die ik er mee heb?
7. Heb je een alternatieve gitaar voor mij op het oog ? Hij mag niet meer dan 600 euro kosten.


Alvast bedankt voor alle antwoorden.

:)

Muzieknono
9 januari 2009, 10:38
Ga vooral proberen en probeer ook andere gitaren zodat je kunt vergelijken welke klank je het meeste aanspreekt.Tijdens een optreden neem ik aan dat je versterkt speelt dus maakt de grootte van de body ook minder uit, dit is met name belangrijk als je onversterkt speelt.
Elixer snaren zijn uitstekende snaren, kijk wel even voor je tot aankoop overgaat of er geen donkere plekken in de snaren zitten, dit duidt er op dat er al veel op gespeeld is en laat in dat geval de snaren vervange door een vers setje, een goede zaak doet dit gratis en hoort gewoon bij de service.
Veel succes Dirk Jan :metal:

Ello
9 januari 2009, 10:52
Ik heb gisteren op een Tanglewood gespeeld van een kennis. Die gitaar speelde echt fantastisch. Heerlijk lage afstelling (af winkel) zonder buzz.

Qua uiterlijk vond ik hem ook erg mooi. Inleg was netjes maar had wel wat mooier parelmoer gebruikt mogen worden. Binding was mooi.

Electronica zat helaas een beetje scheef in de body en zag er een beetje fragiel uit. Ik heb 'm niet versterkt gehoord.

Voor een gitaar uit China was ik erg onder de indruk.

Veel succes met uitzoeken!

freddy
9 januari 2009, 12:12
In de Gitarist van enkele maanden geleden zijn 2 Tanglewood gitaren getest nl. de TW170AS en de TW60VSB het oordeel was zeer positief.
Tanglewood zijn dus uitstekende gitaren die zich gemakkelijk kunnen meten met duurdere concurenten, zeker proberen.
Kijk ook naar bv. Parkwood,Bleuridge,Cort,Lag,Eastman en anderen voor je beslist en koop vooral geen gitaar omdat hij er zo leuk uitziet maar wel omdat hij zo mooi klinkt en lekker licht speelt enz...zoveel mogelijk gitaren proberen en dan beslissen wat jij het beste vind,sucses!!
PS:Mahonie geeft wat minder bas en wat meer midden,als je voornamelijk versterkt speelt maakt de omvang van de body niet zo veel uit,Elixer snaren zijn erg goed en gaan lang mee de nanos zijn wat feller de polywebs warmer,B-band is een van de betere systemen en is een goede keuze,deze gitaar is zeker goed maar kijk ook naar anderen, in de prijsklasse van 600 Euro heb je veel goede gitaren kijk naar de merken hierboven genoemd en ik vergeet er vast nog die ook geschikt zijn voor jou.

dadgad
9 januari 2009, 12:25
Hallo Limati,

Als je Engels goed genoeg is, kun je hier (http://www.tanglewoodguitars.co.uk/_documents/pdfs/019_JUL_06_GUITARIST_TW47.pdf) een
uitgebreide review vinden, uit het Engelse blad "Guitarist".

Tanglewood is een merk dat in Engeland veel bekender
is dan in Nederland, en krijgt regelmatig positieve reviews
in de vakbladen.

Dit specifieke model is volledig massief, bovenblad zowel
als zij- en achterkant mahonie, dus ik verwacht dat 'ie
een behoorlijk volume en goede bassen heeft. De gebruikte
B-Band electronica is een beproefd systeem, dus dat zal op
deze gitaar ook wel voldoen.

Greetz,

Han.

P.S. Ga je hem online bestellen, of heb je hem echt in een winkel gezien ? Die
prijs van 599 Euro lijkt de officieele 'list price' te zijn, dus "in den lande" zou hij
goedkoper te vinden moeten zijn.

Alberto
9 januari 2009, 14:52
Ik heb ook elke week een Tanglewood in mijn handen bij mijn leerlingen. Dezelfde prijsklasse en specificaties en die gitaar speelt super.
Zoals al gezegd heel fijn afgesteld, mooie klank, nauwkeurig afgewerkt en versterkt ook niets op aan te merken.
Ik zou zeggen kopen die handel!

limati
9 januari 2009, 14:54
Ik kom zojuist van de muziekzaak...en heb de Tanglewood geprobeerd en deze beviel goed:noob:! Warm genoeg qua klank en toch helder.

Ik heb de gitaar gekocht voor 599 en ben happy :cheerup:!

Heb uiteraard ook nog andere gitaren bespeeld maar in zn totaliteit kwam de Tanglewood er voor mij het best uit.

Er was een gitaar (weet merk niet meer) die zelfs ietsje goedkoper was en warmer klonk vanwege een grotere klankkast. Op aanraden van de verkoper ff geprobeerd. Echter deze gitaar vond ik minder lekker aanvoelen op mijn knie. De Tanglewood heeft een handige inham onderin, geeft wat meer grip.

Ik ben meer dan tevreden! De recensie uit het blad heb ik overigens gelezen via google, positieve geluiden inderdaad.

Bedankt voor alle tips. Wie weet kom ik af en toe nog eens op het forum met gitaarvraagjes.

Limati



(PS. Guys de gitaar kleurt overigens prachtig bij mijn meubeltjes...hihi:dance:... Maar t geluid en de grip gaven de doorslag hoor ;) !)

Acousticaster
10 januari 2009, 20:01
VRAGEN:
1. Weet iemand iets algemeens te zeggen over de kwaliteit van Tanglewood electro-akkoestische gitaren?
2. Wat voor invloed heeft het mahoniehout op de sound van de gitaar?
(Ik wil niet te schelle klanken, liefst een warm geluid, en ja ik ga de gitaar proberen in de zaak...)
3. De kast is klein. Klinkt de sound dan iel bij een live optreden?
4.Wat is een B-band EQ system?
5. Elixer strings, wat zijn dat voor snaren? En welke snaren heb ik nodig voor een warm geluid? En welke voor een scheller geluid?
6. Vind jij deze gitaar geschikt voor de doelen die ik er mee heb?
7. Heb je een alternatieve gitaar voor mij op het oog ? Hij mag niet meer dan 600 euro kosten.

1. Jup, heb zelf de TW 170 AS CE. Ik denk dat ik een van de eerste in Nederland was met een Tanglewood (heb deze gitaar uit de UK gehaald toen dit type net een maand op de markt was) en ondanks dat deze gitaar me toen vele malen meer gekost heeft dan dat ie me nu zou kosten, zou ik dat hogere bedrag er zo weer voor over hebben. Ge-wel-dige gitaar. Nu ik ook aan het kijken ben naar een tweede elektro-akoestische heb ik al behoorlijk wat Tanglewoodjes door m'n handen laten gaan, en geen van allen is me tegen gevallen (uiteraard bevielen sommige me beter dan andere, maar dat is een kwestie van smaak, niet van kwaliteit). Top gitaren, super betrouwbaar, kosten naar verhouding geen hol en zien er vaak ook nog eens prachtig uit.

2. Waarschijnlijk precies wat jij beschrijft: mahonie is een houtsoort die een hele warme klank geeft. Het zou ook wel kunnen dat de klank van een volledig mahonie kast iets te warm (lees wollig) wordt, dus vandaar dat ik zelf niet zou kiezen voor een volledige mahonie kast. Beter is (naar mijn mening) een sparren top met mahonie zij- en achterkant, of, als je wat meer warmte wilt, een cederhouten top. Nadeel van die tweede is dat ik 'm weer niet zo geslaagd vind als top voor slaggitaar, en dat de gitaar dus iets te eenzijdig wordt. Een sparren top met mahonie zij- en achterkant, daar kan je bij Tanglewood niet fout mee gaan...

3. Zeker niet! Het is een misvatting dat gitaren met een kleinere kast per definitie minder volume of laag zouden hebben. Ik durf te beweren dat mijn TW 170 (een Grand Auditorium-model, bijna precies als die jij op het oog hebt) meer kloten geeft dan een jumbo. Dit doordat de kleinere kast een veel betere projectie heeft.

4. B-Band is een merk (misschien wel de meest gebruikte, maar dat kan ook Fishman zijn) van versterkingselektronica voor akoestische instrumenten (vnl. gitaren). M.a.w.: door middel van een B-Band systeem kan je je gitaar met een jackkabel versterken over versterker of PA. Op je gitaar zit dan een klein 'kastje' gemonteerd waar je onder meer de beschikking hebt over een 3-bands equalizer, presence en volume control en vaak ook nog (bij de nieuwere B-Band versies iig) een ingebouwde tuner. Onder de brug van je gitaar zit dan een zogenaamde piezo pickup die de magnetische trilling van de snaren opvangt (net zoals bij een elektrische gitaar eigenlijk). De duurdere modellen hebben ook nog een condensator microfoon in de kast hangen, dat geluid wat 'echter' maakt.

5. Elixers zijn een merk (akoestische) snaren die als voordeel hebben ontzettend lang mee te gaan. Dit door een speciale coating die vuilafstotend werkt. Je hebt twee soorten: polywebs en nanowebs. De laatste vind je het meest en geven een helder geluid. De polywebs klinken wat meer 'ingespeeld' en dus wat voller. Overigens zou ik nooit voor die laatste kiezen in combinatie met een mahonie kast.

6. Jup, maar in de mix met een band kan de gitaar wel snel wollig maken. Vandaar dat ik je dus eerder een sparren top/mahonie zij- en achterkant zou adviseren, maar op zich kan je met deze gitaar prima de stijlen spelen die jij wilt.

7. Mede door bovenstaande opmerkingen zou ik je de TW45 NS B adviseren. Met een cedar top en mahonie zij-/achterkant net wat breder inzetbaar, en dezelfde vorm als de gitaar die jij op het oog hebt.

EDIT: Schijt, zie net dat je 'm al gekocht hebt :P. Nou ja, misschien heb je als nog wat aan bovenstaande antwoorden. Gefeliciteerd met de aankoop! Van een TW zal je niet snel spijt hebben...

Fireplace
10 januari 2009, 23:30
@ Acousticaster:

Er zijn nog meer geinteresseerde lezers. Je informatie is door mij en misschien ook nog wel door anderen in dank afgenomen!