PDA

View Full Version : Brom van gitaar



Arvoitus
9 januari 2009, 02:27
Hallo,
Ik heb in mijn gitaar een beetje de electronica veranderd ... Pickup eruit gehaald, pickup vervangen, tone knop eruit, booster erin, stereo jack erin, etc. Het probleem is dat ik een lichte brom heb, en die brom gaat weg wanneer ik met mijn vinger de volumeknop/brug/jack connector aanraak.

Aarde probleem zou je dus zeggen, maar ik heb nu al voor een tweede keer alles opnieuw bedraad en ervoor gezorgt dat alles zit aangesloten op het soldeer op de bovenkant van de volume pot.

Nou moet ik wel toegeven dat ik een cheapo versterker met cheapo kabel heb en dat ik op een ongeaard stopcontact speel. Maar ik kan me niet herinneren dat mijn gitaar in het begin ook zo bromde. En in ons repetitiehok met een andere versterker (met randaarde) heb ik ook brom.

Hebben jullie nog ideeën voor mij waar het aan zou kunnen liggen?

no 1 hops
9 januari 2009, 08:00
een booster zal een aanwezige brom ook versterken.
het lijkt toch een aarde probleem

aaronstonebeat
9 januari 2009, 12:12
Heb je de brug ook met de aarde verbonden? Een brommetje is op zich niet abnormaal, alle pickups zijn bromantennes. Een geaarde brug onderdrukt de brom zolang je de snaren aanraakt.

Arvoitus
9 januari 2009, 14:24
een booster zal een aanwezige brom ook versterken.
het lijkt toch een aarde probleem
Dat dacht ik dus ook, maar aangezien ik het al 2x opnieuw heb bedraad ...

De booster boost niet echt heel veel, het is niet echt een high-gain boost. Maw: clean blijft nog gewoon clean.


Heb je de brug ook met de aarde verbonden? Een brommetje is op zich niet abnormaal, alle pickups zijn bromantennes. Een geaarde brug onderdrukt de brom zolang je de snaren aanraakt.
De brug is ook verbonden ja. Iniedergeval, als ik de lage E aanraak dan gaat de brom ook weer weg.

Yoshida
9 januari 2009, 17:32
Wat voor gitaar heb je? Als het een strat is met humbuckers dan wil coil tap wel eens het ei van Columbus zijn. Absoluut geen brom in mijn geval, zelfs niet met (lichte) distortion.
Wel merk ik dat er geen andere apparaten op datzelfde stopcontact of in het verlengde moeten zitten, zeker niet met voeding en al helemaal geen televisie. Ook ik speel op een ongeaard stopcontact.

Arvoitus
9 januari 2009, 23:13
Wat voor gitaar heb je? Als het een strat is met humbuckers dan wil coil tap wel eens het ei van Columbus zijn. Absoluut geen brom in mijn geval, zelfs niet met (lichte) distortion.
Wel merk ik dat er geen andere apparaten op datzelfde stopcontact of in het verlengde moeten zitten, zeker niet met voeding en al helemaal geen televisie. Ook ik speel op een ongeaard stopcontact.
Ehm, het is een jackson met HSH pickups.

Op mijn slaapkamer heb ik wel een tv, maar die zit op een ander stopcontact en die staat niet aan.

Yoshida
12 januari 2009, 15:17
HSH leent zich perfect voor coil tapping. In posities 2 en 4 wordt dan net zo goed ruis tegengegaan als in 1 en 5.
Als je hoofdzakelijk ruis hebt op 2 en 4 dan moet je dat eens proberen (bij 4 aderige humbuckers).

Arvoitus
29 januari 2009, 18:04
HSH leent zich perfect voor coil tapping. In posities 2 en 4 wordt dan net zo goed ruis tegengegaan als in 1 en 5.
Als je hoofdzakelijk ruis hebt op 2 en 4 dan moet je dat eens proberen (bij 4 aderige humbuckers).
Ik heb op elke positie gewoon brom, en die brom gaat gewoon perfect weg als ik mijn volumeknop/brug/tuner/etc aanraak.

Help me astublieft, met mijn nieuwe buizenversterker is dat probleem nog erger geworden.

aaronstonebeat
29 januari 2009, 18:12
Zit er shielding (afscherming) in je gitaar? Dat kan veel uitmaken.
Doorgaans hebben vooral humbuckers ook een grondplaat die met de aarde verbonden dient te zijn (ivm brom); is dat bij jou het geval?

Arvoitus
29 januari 2009, 18:43
Zit er shielding (afscherming) in je gitaar? Dat kan veel uitmaken.
Doorgaans hebben vooral humbuckers ook een grondplaat die met de aarde verbonden dient te zijn (ivm brom); is dat bij jou het geval?
Er zit geen shielding in mijn gitaar, maar dat zou toch niet moeten uitmaken als de brom weg gaat als ik iets aanraak.

Ook wanneer mijn volumeknop helemaal dicht staat heb ik nog steeds een brom. Als ik dan met mijn pickupschakelaar schakel dan verandert er niks aan die brom, maar zodra ik weer iets aanraak dan is hij weg.

Die grondplaat heb ik nog niet naar gekeken, dat zal ik eens doen.

aaronstonebeat
29 januari 2009, 18:56
Dat is vreemd, dat ie blijft brommen als het volume dichtstaat. Dan zit zeker ergens iets niet goed. Kun je niet een duidelijke foto van het binnenwerk plaatsen?

Ik denk dat 'n gitaar altijd 'n beetje bromt als je 'm niet aanraakt; maar met shielding is iig het verschil veel minder.

Arvoitus
30 januari 2009, 00:51
Dat is vreemd, dat ie blijft brommen als het volume dichtstaat. Dan zit zeker ergens iets niet goed. Kun je niet een duidelijke foto van het binnenwerk plaatsen?

Ik denk dat 'n gitaar altijd 'n beetje bromt als je 'm niet aanraakt; maar met shielding is iig het verschil veel minder.
Jazeker, ik kan wel een aantal foto's leveren. Maar dan wordt dat morgen.

Ik kom nu net op een idee, ik heb nu

Pickup \
Pickup -> volume -> booster -> output jack.
Pickup /

Ik kan proberen om de volumeknop zo dicht mogelijk bij de output jack te stoppen zodat die de brom, die eventueel van de booster komt, weghaalt.

Maar het lijkt me nog steeds een aarde probleem. Maar morgen zullen er wat duidelijke foto's komen

Arvoitus
24 maart 2009, 12:15
Ok, ik heb ondertussen die booster uit mijn gitaar gehaald.

Maar ik heb nog steeds last van een brom!

En ik ben erachter gekomen dat als ik de 2 middelste schroefjes van mijn brug-humbucker ring aan raak (dus diegene die die de hoogte van de humbucker regelt) dat de brom dan heel erg wordt.

Kunnen jullie iets met deze informatie?

espike
24 maart 2009, 12:24
wissel de draden op je output eens om.

Heb t al een paar keer mee gemaakt dat t probleem dan gelijk opgelost was

Arvoitus
24 maart 2009, 12:27
wissel de draden op je output eens om.

Heb t al een paar keer mee gemaakt dat t probleem dan gelijk opgelost was
Welke draden van mijn output bedoel je?

Mijn humbucker heeft 4 draden, groen (signaal) rood/wit (aan elkaar verbonden) en zwart (grond).

Er gaan twee draden naar mijn output jack, signaal en grond.

Ik zal vanavond wat foto's proberen te maken.

aaronstonebeat
24 maart 2009, 12:43
Espike heeft een punt. Ergens heb je een hete kant aan de aarde hangen. Als alles verder wel goed klinkt, zou het opgelost moeten zijn door die 2 laatste draadjes naar de output om te wisselen.

Arvoitus
24 maart 2009, 12:54
Espike heeft een punt. Ergens heb je een hete kant aan de aarde hangen. Als alles verder wel goed klinkt, zou het opgelost moeten zijn door die 2 laatste draadjes naar de output om te wisselen.
Ik kan even niet begrijpen over welke draadjes je het hebt. Gaat het daadwerkelijk over de draad die van de (ik dacht) middelste lug van mijn volumepot naar de jack gaat, en de grond?

aaronstonebeat
24 maart 2009, 12:56
Ik kan even niet begrijpen over welke draadjes je het hebt. Gaat het daadwerkelijk over de draad die van de (ik dacht) middelste lug van mijn volumepot naar de jack gaat, en de grond?

Jawel.....

Arvoitus
24 maart 2009, 13:11
Het theoretische verhaal daarachter kan ik even niet begrijpen, maar ik zal het vanavond proberen.

Zal het misschien uitmaken als ik de grondplaat van mijn humbucker ook verbind met de grond, of zit die al verbonden doormiddel van de 4-aderige kabel van mijn humbucker zelf.

Yoshida
24 maart 2009, 13:15
Het theoretische verhaal daarachter kan ik even niet begrijpen, maar ik zal het vanavond proberen.

Zal het misschien uitmaken als ik de grondplaat van mijn humbucker ook verbind met de grond, of zit die al verbonden doormiddel van de 4-aderige kabel van mijn humbucker zelf.

Loopt er geen dun kabeltje zonder mantel vanaf de humbucker? Dit zou 'de' aarde moeten zijn die ook de shielding aardt.

Ik zie geen foto, kan aan de firewall van mijn werk liggen, anders kan ik je echt aanraden om er 1 te posten (inclusief merk pickups, alle bouwers gebruiken een andere conventie).

Arvoitus
24 maart 2009, 14:06
Loopt er geen dun kabeltje zonder mantel vanaf de humbucker? Dit zou 'de' aarde moeten zijn die ook de shielding aardt.

Ik zie geen foto, kan aan de firewall van mijn werk liggen, anders kan ik je echt aanraden om er 1 te posten (inclusief merk pickups, alle bouwers gebruiken een andere conventie).

Ik zal vanavond een hoop foto's plaatsen, ik heb er nu nog geen.

Op dit moment heb ik wel een stereo jack in mijn gitaar. maar ik heb de 2 grond aansluitingen gewoon doorgelust.

Vanavond zal ik een mono jack erin plaatsen, de twee draadjes omwisselen, en nieuwe snaren erop zetten. Ik zal rond 9 uur wat updaten.
Moet ik verder nog wat dingen proberen?

Pickups:
Brug: Jackson J-50BC
Middle: Jackson J-200 (SC sized stacked humbucker)
Neck: Jackson J-70
Volumepot: 500k
Dan recht naar de jack.

Alles is gedaan met "star-grounding" op de volumepot. De brug is uiteraard ge-aard.

Yoshida
24 maart 2009, 14:14
Klinkt goed. Het enige wat me te binnen schiet is dat je inderdaad 2 verkeerde kabels hebt samengebonden.

De draadjes zijn als volgt gekleurd: klik hier (http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/color_codes.jpg)

Voor hoe ik het heb aangesloten verwijs ik naar een van mijn oudere topics (http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.schoolmusic.co.kr/html/wiring/img/08/wdu_hsh5l11_01.gif&imgrefurl=http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php%3Fp%3D1838381&usg=__aklxDhErPtdcIRPYF4GJ5WMTkis=&h=581&w=518&sz=11&hl=nl&start=1&tbnid=Wl7BAQ6uRHnQiM:&tbnh=134&tbnw=119&prev=/images%3Fq%3Dhsh%2Bcoil%2Btap%26gbv%3D2%26hl%3Dnl% 26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:nl:official%26sa%3DG). Met de opmerking dat ik uiteindelijk dit schema (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=lilhum_sing_lilhum_1v_2t_ s) heb gebruikt. Als je geen tonepots hebt dan mag je die wegcijferen omdat ze toch parallel aan het signaal van de pickup zitten.

Arvoitus
24 maart 2009, 20:46
Ik dacht het probleem opgelost te hebben, maar helaas niet zo. Ik heb de draad van mijn humbucker verder gestript en daar zat inderdaad een shielding. Deze heb ik verbonden, en mijn gitaar bromt niet meer harder als ik de humbuckerschroefjes aanraak.

Maar hij bromt nog wel, en het is minder als ik zon beetje alles aanraak (behalve de switch, als ik het rubberen dopje eraf haal). De switch is in de cavity wel geshield.

Hier zijn de foto's, als er nog detailfoto's nodig zijn dan roep maar:

http://i535.photobucket.com/albums/ee355/arvoitus/guitar%20problem/P1010224.jpg
http://i535.photobucket.com/albums/ee355/arvoitus/guitar%20problem/P1010226.jpg
http://i535.photobucket.com/albums/ee355/arvoitus/guitar%20problem/P1010227.jpg
http://i535.photobucket.com/albums/ee355/arvoitus/guitar%20problem/P1010228.jpg
http://i535.photobucket.com/albums/ee355/arvoitus/guitar%20problem/P1010229.jpg
http://i535.photobucket.com/albums/ee355/arvoitus/guitar%20problem/P1010230.jpg

Die verroeste tonepot die erin zit doet helemaal niet mee in het verhaal.

aaronstonebeat
24 maart 2009, 21:18
Stopt het brommen ook als je alleen maar de snaren aanraakt?

Arvoitus
24 maart 2009, 21:19
Stopt het brommen ook als je alleen maar de snaren aanraakt?
Jazeker. 12324

aaronstonebeat
24 maart 2009, 21:54
Jazeker. 12324

Dan is je brug iig geaard; dat is goed.

Arvoitus
24 maart 2009, 22:17
Dan is je brug iig geaard; dat is goed.

Jep, dat zie je namelijk ook op de foto's.

Heb je toevallig enig idee waar het aan zou kunnen liggen? Iets raars op de foto?

Ik heb een multimeter hier, dus ik kan genoeg dingen nameten.

espike
24 maart 2009, 22:22
t lijkt niet echt shielded daar binnen. Je hebt niet toevallig de tv, magnetron, wasmachine pc en frituur er bij aan staan ?
Oh en je versterker op een geaard stopcontactje zetten is ook geen slechte zet.
Mischien verrandert t iets

aaronstonebeat
24 maart 2009, 22:28
Jep, dat zie je namelijk ook op de foto's.

Heb je toevallig enig idee waar het aan zou kunnen liggen? Iets raars op de foto?

Ik heb een multimeter hier, dus ik kan genoeg dingen nameten.

Klopt, had ik overheen gekeken op de foto's. Ik kan er niets vreemds op ontdekken.

Ook moeilijk om zo'n brom uit tekst te beoordelen. In zijn algemeenheid kun je stellen dat alle metalen onderdelen die vlakbij signaaldraden en -verbindingen zitten, geaard moeten zijn; anders heb je geheid brom, zeker als je er met je handen bij in de buurt komt of ze aanraakt.
Ook een spoel die wel aan de signaalkant is aangesloten maar niet aan de aarde veroorzaakt brom.

En daarbij, zoals Espike ook aangeeft, allerlei apparaten zijn externe bronnen van brom. Shielding helpt daartegen, het gebruik van geaarde stopcontacten ook.

En als je je gain maar ver genoeg opendraait, krijg je elke gitaar aan het brommen (ik weet niet wat jouw amp settings zijn, ik probeer maar mogelijkheden te opperen).

Yoshida
24 maart 2009, 22:45
Pickups zijn heel erg gevoelig. Als ik mijn gain ver opendraai dan komt zelfs het getik van mijn horloge (!) nog door.

Ik zie geen foute kleurtjes op een verdachte plek zitten, zwart mooi naar aarde, groen naar signaal, en wit en rood samengebonden. Volgens de kleurenkaart klopt dat voor Jacksons. Kan je proberen om de samengebonden kleuren rood en wit aan de schakelaar te bevestigen op deze manier:
http://www.schoolmusic.co.kr/html/wiring/img/08/wdu_hsh5l11_01.gif
Dat zijn de north finish en south start van de humbucker. Dit zou theoretisch alleen 2 en 4 ruisvrij moeten maken. Lees ook de opmerking onderaan het diagram. Let wel, ik ben niet bevoegd om te adviseren over jouw gitaar en misschien zit ik helemaal op het verkeerde spoor. Veel erger kan het niet worden lijkt me, baat 't niet dan schaadt 't (hopelijk) ook niet.

...en misschien helpt het ook wel als je de cavity leeghaalt en shielding folie erin legt. ;)

EDIT: iets dat ik zou doen is de draden korter afknippen zodat ze niet langs elkaar heen kronkelen. Maar dat komt omdat ik kick op nette bekabeling. Zal wel iets met mijn ICT achtergrond te maken hebben. ;) Ze zijn shielded dus hoeft niet noodzakelijk te zijn.

Arvoitus
24 maart 2009, 22:47
t lijkt niet echt shielded daar binnen. Je hebt niet toevallig de tv, magnetron, wasmachine pc en frituur er bij aan staan ?
Oh en je versterker op een geaard stopcontactje zetten is ook geen slechte zet.
Mischien verrandert t iets
Mijn gitaar is inderdaad niet geshield van binnen, mijn pc staat inderdaad in de buurt (Geen CRT bak, maar een LCD scherm). Maar bij de repetities heb ik er net zo goed last van.

Uiteraard een ge-aard stopcontact.


Klopt, had ik overheen gekeken op de foto's. Ik kan er niets vreemds op ontdekken.

Ook moeilijk om zo'n brom uit tekst te beoordelen. In zijn algemeenheid kun je stellen dat alle metalen onderdelen die vlakbij signaaldraden en -verbindingen zitten, geaard moeten zijn; anders heb je geheid brom, zeker als je er met je handen bij in de buurt komt of ze aanraakt.
Ook een spoel die wel aan de signaalkant is aangesloten maar niet aan de aarde veroorzaakt brom.

En daarbij, zoals Espike ook aangeeft, allerlei apparaten zijn externe bronnen van brom. Shielding helpt daartegen, het gebruik van geaarde stopcontacten ook.

En als je je gain maar ver genoeg opendraait, krijg je elke gitaar aan het brommen (ik weet niet wat jouw amp settings zijn, ik probeer maar mogelijkheden te opperen).
Brommen doet ie zowiezo wel. Maar als het veel is, en als het verdwijnt als ik mijn vinger erop hou dan denk ik dat het wel te fixen is.

espike
24 maart 2009, 22:55
als t verdwijnt als je je vinger er op houdt, is t aarding, of kortsluiting.
Check anders ook even met je multimeter of er geen spanning op staat?

ALs je er echt helemaal op vast zit, en er niet uitkomt, sluit dan t element eens rechtstreeks op een gitaar kabel aan, check voor brom, voeg vervolgens de volume toe, check weer, etc. etc. tot je de hele schakeling weer opgebouwd hebt

Arvoitus
24 maart 2009, 22:56
Ik denk dat ik toch een poging ga doen om te shielden ... is aluminiumtape voldoende voor shielding?

aaronstonebeat
24 maart 2009, 23:06
Aluminiumtape is daar zeer geschikt voor. Ik gebruik die van tesa, reuze handig omdat de lijmlaag geleidend is; overlappende delen zijn automatisch elektrisch met elkaar verbonden en de aardeverbinding kun je gewoon tussen 2 stukjes tape plakken.

Beetje uitkijken met veel aluminium vlak in de buurt van de elementen. Het is zo goed in het absorberen van elektromagnetische straling dat het ook invloed op het geluid van de pups kan hebben.

niekb
24 maart 2009, 23:57
als t verdwijnt als je je vinger er op houdt, is t aarding, of kortsluiting.


Bij sluiting heb je toch helemaal geen signaal? Of is dat niet perse zo?

espike
25 maart 2009, 10:42
Niet perse.
Als je bijv. sluiting maakt met 1 akelig dun koper draadje, wordt dit gewoon een weerstand.
Ik zit alleen in dit geval ook nog te denken aan bijv. spanning op de aarding. Als je dan een snaar aanraakt, ben je zelf de aarding, en valt de brom gedeeltelijk weg.
Nog eens een ideetje: check ook even de gitaar kabel. als de aarding daar niet goed aangesloten is. heb je ook een verklaring

Arvoitus
29 maart 2009, 17:44
Ik heb de brug humbucker nu rechtstreeks op de volumepot aangesloten, en ik zit nog steeds met dezelfde brom.

Kan ik gewoon beide delen van mijn multimeter op de aarde zetten en kijken of er spanning op staat ?

aaronstonebeat
29 maart 2009, 17:52
Dat kan, maar het lijkt me sterk dat je dan iets meet; meet ook eens tussen heet en aarde.

Hoe heb je 't nu aangesloten? Heet van de pickup naar het linker lipje van de pot (van onder bekeken) en de aarde van de pickup naar het rechter lipje en de behuizing; en dan het middelste lipje van de pot naar de tip van de output en aarde naar de sleeve van de output?

Arvoitus
29 maart 2009, 19:32
Dat kan, maar het lijkt me sterk dat je dan iets meet; meet ook eens tussen heet en aarde.

Hoe heb je 't nu aangesloten? Heet van de pickup naar het linker lipje van de pot (van onder bekeken) en de aarde van de pickup naar het rechter lipje en de behuizing; en dan het middelste lipje van de pot naar de tip van de output en aarde naar de sleeve van de output?
Jep, precies zoals je het beschrijft. Alleen heb ik de aarde van de pickup bovenop de volumepot gesoldeerd (welke ook zit aangesloten op het 3de lipje).

Van het linkse lipje naar mijn brug (of de bovenkant mijn volumepot) meet ik 10k ohm. Of hij nu dicht of open is.

snaarplukker
29 maart 2009, 19:39
Jep, precies zoals je het beschrijft. Alleen heb ik de aarde van de pickup bovenop de volumepot gesoldeerd (welke ook zit aangesloten op het 3de lipje).

Van het linkse lipje naar mijn brug (of de bovenkant mijn volumepot) meet ik 10k ohm. Of hij nu dicht of open is.
Kan wel kloppen. Tussen het eerste lipje en de massa zit je pickup en daar meet je de weerstand van. Van het 2e lipje is de weerstand variabel als je aan de potmeter draait.

Arvoitus
29 maart 2009, 19:50
Kan wel kloppen. Tussen het eerste lipje en de massa zit je pickup en daar meet je de weerstand van. Van het 2e lipje is de weerstand variabel als je aan de potmeter draait.

Inderdaad, van 10k to 0 ohm.

aaronstonebeat
29 maart 2009, 23:10
Wel bizar dat je nog steeds met die brom zit.
Je kunt ook nog proberen het element direct aan de output te verbinden, kijken wat er dan gebeurt.

Arvoitus
30 maart 2009, 10:00
Wel bizar dat je nog steeds met die brom zit.
Je kunt ook nog proberen het element direct aan de output te verbinden, kijken wat er dan gebeurt.

Dit zal ik vanavond proberen.

Ik neem aan dat is om problemen uit te sluiten? Want zonder volumepot spelen is niet fijn ^^

aaronstonebeat
30 maart 2009, 11:48
Dit zal ik vanavond proberen.

Ik neem aan dat is om problemen uit te sluiten? Want zonder volumepot spelen is niet fijn ^^

Ja precies.
Ik had nog een idee wat brom zou kunnen veroorzaken, maar ik geloof niet dat dat hier aan de orde kan zijn: als een spoel alleen met de hete draad is verbonden, krijg je geen signaal maar wel brom. Maar jij hebt de spoelen toch doorverbonden?

Arvoitus
6 april 2009, 21:00
Hallo, ik ben weer bezig geweest en ik vroeg me af.

Ik heb nu de twee humbuckers op mijn switch weer aangesloten. Zonder single coil dus. Op de middelste lug heb ik nu dus niks zitten, maar TOCH hoor ik nu signaal.

Wat klopt er niet?

Arvoitus
10 april 2009, 10:30
Hallo, ik ben weer bezig geweest en ik vroeg me af.

Ik heb nu de twee humbuckers op mijn switch weer aangesloten. Zonder single coil dus. Op de middelste lug heb ik nu dus niks zitten, maar TOCH hoor ik nu signaal.

Wat klopt er niet?
Iemand nog enige tips? Ik ga wat demo's opnemen volgende week zaterdag, en dan zou het heel fijn zijn als ik die brom weg heb.

ijzerbroot1
13 april 2009, 00:22
Als je idd op korte termijn je gitaar nodig hebt voor een demo, zou ik of een gitaar ergens lenen die niet bromt, of eens kijken of een guitartech je kan helpen op korte termijn. Zoiets als Vox Humana of een dergelijke winkel.

aaronstonebeat
13 april 2009, 00:27
Het zou verhelderend zijn als je de schakeling eens tekent; op foto's zie je zelden hoe het precies zit. Alles nalopen en een schema maken waarvan je zeker weet dat het klopt. Als je dat hier post, ben ik ervan overtuigd dat we er met z'n allen uitkomen.

no 1 hops
13 april 2009, 08:02
misschien gekke opmerking die ik ga maken maar iedereen roept van niet geshield, maar ik zie er een zwarte matte verf op sommige foto's dat wel eens shield paint kan zijn.
als dat zo is zorg er dan voor dat geen blanke draad einden de lak raken

pak even de multimeter en zet een pen op de brug en op je common ground op de volume potmeter en meet of er geleiding is.
omdat je gitaar een booster had, ga ik ervan uit dat de jack aansluiting een stereo model is met ingebouwde schakel mogelijkheid die wanneer de jack aan gesloten word de batterij aanzet. controleer ook die jack aansluiting of je massa en hot op de goed plek zit en niet ergens contact maakt.

je zal echt niet de eerste zijn, yes me to ;-)

als je nu zeker weet dat de brug contact heeft met de massa van de volume pot en je sluit een pup rechtstreeks aan op de jack, vergeet dan niet die brug draad mee aan te sluiten opde gnd . is er dan nu nog die brom dan weet je dat het ergens in dit signaal moet zitten en kan dus ook de kabel zijn.

andere vraag, die booster, zat die er origineel in?, zo ja praten we dan wel over passieve pups?

Arvoitus
13 april 2009, 13:53
Als je idd op korte termijn je gitaar nodig hebt voor een demo, zou ik of een gitaar ergens lenen die niet bromt, of eens kijken of een guitartech je kan helpen op korte termijn. Zoiets als Vox Humana of een dergelijke winkel.
Mm, dan moet ik weer een smak geld uit gaan geven wat ik eigenlijk niet heb voor deze doeleinden.


Het zou verhelderend zijn als je de schakeling eens tekent; op foto's zie je zelden hoe het precies zit. Alles nalopen en een schema maken waarvan je zeker weet dat het klopt. Als je dat hier post, ben ik ervan overtuigd dat we er met z'n allen uitkomen.
Schema komt eraan.


misschien gekke opmerking die ik ga maken maar iedereen roept van niet geshield, maar ik zie er een zwarte matte verf op sommige foto's dat wel eens shield paint kan zijn.
als dat zo is zorg er dan voor dat geen blanke draad einden de lak raken
Nee, ik heb geen zwarte verf, en ook geen shielding.


pak even de multimeter en zet een pen op de brug en op je common ground op de volume potmeter en meet of er geleiding is.
omdat je gitaar een booster had, ga ik ervan uit dat de jack aansluiting een stereo model is met ingebouwde schakel mogelijkheid die wanneer de jack aan gesloten word de batterij aanzet. controleer ook die jack aansluiting of je massa en hot op de goed plek zit en niet ergens contact maakt.

je zal echt niet de eerste zijn, yes me to ;-)
Die geleiding van de brug naar de common ground is er.

Mijn gitaar had een booster, maar die heb ik er nu uitgehaald en er meteen mijn oude mono jack in gebouwd.


als je nu zeker weet dat de brug contact heeft met de massa van de volume pot en je sluit een pup rechtstreeks aan op de jack, vergeet dan niet die brug draad mee aan te sluiten opde gnd . is er dan nu nog die brom dan weet je dat het ergens in dit signaal moet zitten en kan dus ook de kabel zijn.

andere vraag, die booster, zat die er origineel in?, zo ja praten we dan wel over passieve pups?
Ik ga nu meteen de pickup rechtstreeks op de jack aansluiten, brb.

Die booster was niet origineel, de pickups zijn beide passive.

Hier is mijn schema:
http://img513.imageshack.us/img513/9678/schema.png

aaronstonebeat
13 april 2009, 14:50
Ik vraag me even hardop af of de aansluiting aan de schakelaar wel klopt. Maar ik kan er alleen iets zinnigs over zeggen als ik kan zien wat met wat contact maakt in welke stand.

Het schema is verder correct.

Arvoitus
13 april 2009, 15:15
Ik vraag me even hardop af of de aansluiting aan de schakelaar wel klopt. Maar ik kan er alleen iets zinnigs over zeggen als ik kan zien wat met wat contact maakt in welke stand.

Het schema is verder correct.

En hoe kan ik jou dat het beste laten zien? Doormeten, foto's ?

aaronstonebeat
13 april 2009, 15:24
Een foto waarop de koperbanen te zien zijn (als dat kan), kan veel verduidelijken; anders idd doormeten, of beide natuurlijk.

Arvoitus
13 april 2009, 16:09
http://img513.imageshack.us/img513/5153/p1010241v.jpg

Arvoitus
13 april 2009, 16:22
Beide pickups (brug en neck) brommen als ze rehstreeks zijn aangesloten op de jack.

aaronstonebeat
13 april 2009, 16:33
Beide pickups (brug en neck) brommen als ze rehstreeks zijn aangesloten op de jack.

Da's interessant! Ik heb dan nog een andere vraag:
Is de metalen bodemplaat van de pickups verbonden met één kant van de spoelen? Zo ja, sluit dan de pickups gewoon eens andersom aan op de output jack. Die bodemplaat werkt als een afscherming en als die met de hete kant is verbonden, krijg je dit soort gedonder.

Aan de schakelaar en de manier van aansluiten, kan ik niets vreemds ontdekken. Maar ik meen dat je laatst ook schreef dat je ondanks deze wijze van aansluiten toch signaal krijgt in de middenstand? Dan maakt die schakelaar misschien ergens contact waar het niet hoort.

Arvoitus
13 april 2009, 16:50
Da's interessant! Ik heb dan nog een andere vraag:
Is de metalen bodemplaat van de pickups verbonden met één kant van de spoelen? Zo ja, sluit dan de pickups gewoon eens andersom aan op de output jack. Die bodemplaat werkt als een afscherming en als die met de hete kant is verbonden, krijg je dit soort gedonder.
Ehm, dat zou ik niet weten. Kan ik dat controleren dmv de wit/rood draad en de onderkant door te meten?
En wat bedoel je met andersom aansluiten?


Aan de schakelaar en de manier van aansluiten, kan ik niets vreemds ontdekken. Maar ik meen dat je laatst ook schreef dat je ondanks deze wijze van aansluiten toch signaal krijgt in de middenstand? Dan maakt die schakelaar misschien ergens contact waar het niet hoort.
Ja dat klopt.

aaronstonebeat
13 april 2009, 17:03
Ja, één pin van de meter tegen de onderkant van het element en met de andere aansluitingen aflopen. Als de bodemplaat en de spoelen met elkaar verbonden zijn (wat lang niet ongebruikelijk is) moet je ergen 0 Ω meten.

Met andersom bedoel ik tip en sleeve van de output jack verwisselen.

Arvoitus
13 april 2009, 17:10
Ja, één pin van de meter tegen de onderkant van het element en met de andere aansluitingen aflopen. Als de bodemplaat en de spoelen met elkaar verbonden zijn (wat lang niet ongebruikelijk is) moet je ergen 0 Ω meten.

Met andersom bedoel ik tip en sleeve van de output jack verwisselen.
Ok, dat zal ik eens proberen.

Kan ik ook gewoon de twee kabeltjes op mijn volumepot omwisselen?

Arvoitus
13 april 2009, 17:32
Ok, de 2 kabeltjes op mijn jack omgewisseld = Brom 10,000 keer erger.

Maar ik hoor wel signaal in de verte.

Nu maar weer al mijn snaren eraf halen en de onderkant van mijn pickup doormeten.

Arvoitus
13 april 2009, 17:59
Resultaat van de Neck pickup:
Grondplaat neck pickup -> brug = 0 ohm
Grondplaat neck pickup -> common ground = 0 ohm
Grondplaat neck pickup -> signaal neck pickup = 9,0 kOhm
Grondplaat neck pickup -> signaal brug pickup = 9,5 kOhm

Resultaat van de brug pickup:
Grondplaat brug pickup -> brug = 0 ohm
Grondplaat brug pickup -> common ground = 0 ohm
Grondplaat brug pickup -> signaal neck pickup = 9,0 kOhm
Grondplaat brug pickup -> signaal brug pickup = 9,5 kOhm

aaronstonebeat
13 april 2009, 18:59
Potverdorie, dit begint een waar mysterie te worden! Al die waardes die je meet, zien er prima uit en kennelijk zat de zaak toch goed om aangesloten.

Ik heb net het hele topic nog eens doorgelezen; bodemplaat en andersom aansluiten waren al aan de orde geweest. Echt bizar.

Heb je al eens geprobeerd de elementen direct op de gitaarkabel aan te sluiten, met tape of krokodillenbekjes?

Arvoitus
13 april 2009, 19:03
Potverdorie, dit begint een waar mysterie te worden! Al die waardes die je meet, zien er prima uit en kennelijk zat de zaak toch goed om aangesloten.

Ik heb net het hele topic nog eens doorgelezen; bodemplaat en andersom aansluiten waren al aan de orde geweest. Echt bizar.

Heb je al eens geprobeerd de elementen direct op de gitaarkabel aan te sluiten, met tape of krokodillenbekjes?
Nee dat niet, maar ik kan wel een andere jack proberen?

aaronstonebeat
13 april 2009, 19:08
Of een andere kabel misschien? Stel je voor dat het daarin zit :seriousf:

Arvoitus
13 april 2009, 19:16
Of een andere kabel misschien? Stel je voor dat het daarin zit :seriousf:
Nee, ik heb 3x verschillende kabels waarmee ik redelijk vaak mee afwissel ;)

aaronstonebeat
13 april 2009, 19:22
Ha OK. Op een gegeven moment moet je toch alles systematisch gaan uitsluiten. Vandaar dat idee om de pickups eens rechtstreeks tegen de plug van de kabel aan te sluiten.

Nog een vraag:
Als je repeteert, doe je dat dan op dezelfde versterker of op een andere? Kan me nu zo gauw niet herinneren of je dat al ergens had vermeld.

Arvoitus
13 april 2009, 19:24
Ha OK. Op een gegeven moment moet je toch alles systematisch gaan uitsluiten. Vandaar dat idee om de pickups eens rechtstreeks tegen de plug van de kabel aan te sluiten.

Nog een vraag:
Als je repeteert, doe je dat dan op dezelfde versterker of op een andere? Kan me nu zo gauw niet herinneren of je dat al ergens had vermeld.
Dan doe ik dat inderdaad op dezelfde versterker ja.

Zou de fout nu bij mijn versterker kunnen liggen?

aaronstonebeat
13 april 2009, 19:34
Het zou kunnen toch? Op voorhand moet je niets uitsluiten, zeker niet bij zo'n probleem waar je maar geen vinger achter krijgt.
Probeer eens een andere versterker. Als je geen andere gitaarversterker bij de hand hebt, kun je ook eens de gitaar op een kanaal van je stereo-installatie aansluiten. Voorzichtig met het volume en zeker niet hard aanslaan; maar je zou in ieder geval moet kunnen horen of die brom er dan wel of niet is.

Aca Ilic
13 april 2009, 19:36
ha ha eindelijk in goede richting gedacht. Als je tot nu toe alles gedaan hebt en brom blijft dan blijft alleen een ding over- amp. Iedereen is hier over solderen en noem maar op bezig maar gast zei het al aan het begin -" cheapo" versterker. Is deze amp goed geaard?
Probeer eeens gitaar zoals je hem "goed " gedacht gesoldeerd te hebben op een andere amp, misschien dat het toch aan jouw amp ligt...;-)

snaarplukker
14 april 2009, 01:37
Op je getekende schema zie ik geen mantel van je pickup's kabels erbij staan. Hebt je deze ook niet aan de massa gesoldeerd?

Arvoitus
14 april 2009, 16:50
Op je getekende schema zie ik geen mantel van je pickup's kabels erbij staan. Hebt je deze ook niet aan de massa gesoldeerd?
Ehm, van mijn neck pickup ben ik nog geen mantel tegen gekomen. En van de brug is dat enorm filterdun en onmogelijk om te solderen.

snaarplukker
14 april 2009, 21:09
Ja, daar dacht ik aan toen ik las dat je tussen je baseplate en common earth 0 Ohm meet. Want je baseplate moet via je mantel naar de aarde lopen. Even de kabel een beetje verder strippen, mantel beetje samendraaien en aan een kabeltje naar je aarde/massa solderen.

Arvoitus
15 april 2009, 11:54
Ja, daar dacht ik aan toen ik las dat je tussen je baseplate en common earth 0 Ohm meet. Want je baseplate moet via je mantel naar de aarde lopen. Even de kabel een beetje verder strippen, mantel beetje samendraaien en aan een kabeltje naar je aarde/massa solderen.
Als ik 0 ohm tussen de baseplate en de common ground meet dan neem ik aan dat deze toch verbonden is (en automatisch meteen de mantel erbij)?

Even terzijde:
Ik heb mijn gitaar gisteren op een Marshall uitgeprobeerd, en daar leek het op dat hij NIET bromde en er geen verschil was tussen wel aanraken en niet aanraken. (PS: ik had wel met minder gain gespeeld).

Ik zal vragen of iemand met zijn gitaar bij mij komt spelen, dan kan ik het een en ander uitstellen.

snaarplukker
16 april 2009, 01:31
Als ik 0 ohm tussen de baseplate en de common ground meet dan neem ik aan dat deze toch verbonden is (en automatisch meteen de mantel erbij)?
Nee, er moet minimaal ca. 5-7 ohm op je meter uitslaan als er een verbinding is want het geleidend materiaal geeft ook iets weerstand.

Arvoitus
16 april 2009, 16:05
Nee, er moet minimaal ca. 5-7 ohm op je meter uitslaan als er een verbinding is want het geleidend materiaal geeft ook iets weerstand.

Ik heb een analoge multimeter, dus ik kan dat niet zo heel goed zien. Zit 5-7 ohm niet heel dichtbij 0 ohm op zo'n multimeter?

aaronstonebeat
16 april 2009, 16:10
Ik heb een analoge multimeter, dus ik kan dat niet zo heel goed zien. Zit 5-7 ohm niet heel dichtbij 0 ohm op zo'n multimeter?

Ja, dat zie je alleen als 'm op z'n laagste meetbereik zet.