PDA

View Full Version : Uitwisselen tone-knop



HUESSEN
9 januari 2009, 01:01
Heb een gitaar met 2 humbuckers,1 volume knop en 1 tone knop.Nu wil ik de tone knop laten vervallen en vervangen voor een volumeknop.Zodat ik de humbuckers afzonderlijk qua volume kan regelen.Dit vind ik fijner als ik schakel van brug naar hals element.Als ik de toneknop verwijder in welke tone blijf ik mijn geluid dan houden?Gebruik de tone knop nooit en staat altijd op de hoogste tone ingesteld.En heb ik voor de nieuwe volume pot een nieuwe nodig of kan ik de oude tonepot hiervoor gebruiken met een eventueel andere bedradings-schema?

Ace 1.15.19
9 januari 2009, 01:12
Als je één tone knop weg laat kun je van die andere een master tone maken. Maar waarvoor wil je die derde volume knop? Één voor hals pickup, één voor brug pickup en één master?

Edit: Wacht even, heb niet goed gelezen. Ik dacht even dat je 4 knoppen had.

Edit 2: Tone knoppen zijn lineair (aangegeven met de letter A), volume knoppen zijn logaritmisch (aangegeven met de letter B)

Voor het schema kun je hier kijken: bedrading schema (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_2v_3w).
Mocht je je HB's nog naar SC's willen schakelen door middel van push-pull potmeters moet je deze hebben: deze dus (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_2v_3w_2pp).

Orpheo
9 januari 2009, 01:14
tonepot is lineair, volumepot hoort logaritmisch te zijn. je krijgt dus niet een (voor het gehoor) lineair verloop van volume als je de tonepot dichtdraait.

de tone die je krijgt zonder tonepot is hetzelfde als helemaal open, en dan een HEEL klein beetje helderder. om dat tegen te gaan kan je bijvoorbeeld desnoods een 500k weerstandje op de pootjes van de pot solderen om het hoog te temperen, maar dat is vaak niet echt nodig.

telepathic
9 januari 2009, 09:34
Edit 2: Tone knoppen zijn lineair (aangegeven met de letter A), volume knoppen zijn logaritmisch (aangegeven met de letter B)

Volgens mij betekent de aanduiding 'A' logaritmisch en 'B' lineair...

FruscianteFan
9 januari 2009, 10:50
Je zult, als je van je mastervolume en mastertone twee aparte volumeknoppen wilt maken, de pots vóór de elementschakelaar moeten zetten. Volgens mij is het heel eenvoudig: Je kijkt naar hoe je volumepot nu is aangesloten, waar de verbinding met de pickupswitch zit en waar de verbinding met de output zit. Het draadje wat van de pickupswitch afkomt vervang je door het draadje van één humbucker (dit draadje zit nu nog op de pickupswitch zelf). Op dezelfde manier sluit je de tonepot aan, dus alsof het een volumepot is (zult dus eerst de weerstand eraf moeten halen), alleen dan gebruik je het draadje van het andere element.

Vervolgens verbind je het punt op de volumepot dat eerst naar de output van de gitaar ging, met het punt op de pickupswitch waar eerst het signaal van de humbucker aankwam. Hetzelfde doe je met wat eerst de tonepot was.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is? Zal tegenvallen, een schema zou makkelijker zijn. Belangrijk om in de gaten te houden is welke knop je op welk element aansluit (hoe wil je het hebben?) en dat je de pickupswitch weer zo aansluit als eerst, zodat de standen hetzelfde blijven.

aaronstonebeat
9 januari 2009, 12:27
Volgens mij betekent de aanduiding 'A' logaritmisch en 'B' lineair...

Dat is in Nederland en Belgë precies tegengesteld; ik leer het daardoor nooit uit m'n hoofd :)

Ace 1.15.19
9 januari 2009, 16:22
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is? Zal tegenvallen, een schema zou makkelijker zijn.
Zie post #2.

HUESSEN
9 januari 2009, 17:58
:zz:Dank voor de reacties.Mijn elementen zijn Gibson '57 pickups en zoals ik het zag komt er maar 1 draad uit en natuurlijk een aardedraad.Op het schema van post #2 hebben de elementen er meerdere.Moet ik de draden van beide elementen op de schakelaar laten zitten zoals ze nu ook zitten?Misschien is het dan wel niet allemaal zo moeilijk,maar zou het zonde vinden er een prutszooitje van te maken.

Ace 1.15.19
11 januari 2009, 23:10
Van pickups heb ik verder geen verstand, daar kan ik je helaas niet bij helpen.