PDA

View Full Version : Duim erover --> E gedempt



Bluze
8 januari 2009, 23:25
Ik ben nu met m'n derde liedje bezig. Het is van SRV (Texas Flood) en de leraar heeft gezegd dat je dan ik dan net als hem mijn duim over de hals legt. Bij de intro akkoorden dempt dan heel de tijd de hoge E snaar door mijn handpalm. Tips om dit te voorkomen?

strat 91
8 januari 2009, 23:30
Eeuh , niet je duim erop leggen? Bij mij werd der altijd ingehamert dat mijn duim daar niks te zoeken had , maar braaf achter de hals moest blijven

Ace 1.15.19
9 januari 2009, 01:28
Ik denk dat het helpt als je je elleboog wat verder naar buiten steekt (dus van je af). Zo komen je vingers wat rechter op de snaren te staan.

Arvoitus
9 januari 2009, 02:37
Plaatje uit een ander topic:

http://img178.imageshack.us/img178/9463/lefthandfingerpositiondpi8.jpg

Zo! moet je hand staan.

budje
9 januari 2009, 06:55
Volgensch den meeste "ouderwetschen" leraren ende onderwijzersch hoort den duim zekersch en inderdaad braaf achterop den halsch.

Sinds Jimi Hendrix mag ie stiekum ook weleens over de hals heen, vertel het ze maar niet! (Soms best handig, juist als je die snaar wil dempen/fretten! Als je dat niet wil is het natuurlijk helemaal makkelijk, dan moet je het niet doen!)

Lossesnaar
9 januari 2009, 09:58
ben het hier volledig met budje eens.
Ik heb zelf zo'nzelfde vraag wel s gesteld lange tijd geleden:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=73088

Wat ik heb ervaren....de manier die jij uitlegt...gewoon in je arsenaal houden, sterker nog er zijn een hoop nummers die enkel met die techniek gespeeld kunnen worden, daar is Stevie er idd 1 van. Verder moet je je afvragen of het werkelijk een must is dat je die E moet horen, tot nu heb ik m gewoon gedempt, dus een A barre wordt dan (op die manier) x77655, of vaak genoeg ook zo x7765x.
Ander voorbeeld is de welbelbekende open D met een F#, ikzelf pak dit volledig op de (vind ik) "nette" manier, dus 2x023x. Pak je m met je duim, dan kun je er als je wilt 200232 van maken, maar van die laatste ben ik nooit een fan geweest. Deze laatsten even ter zijde.

greetz

Kim Wilson
9 januari 2009, 10:03
Ik doe niet anders. Als ik de E- of A-snaar niet wil horen, demp ik hem met mijn duim.

Ace 1.15.19
9 januari 2009, 16:20
Ik doe niet anders. Als ik de E- of A-snaar niet wil horen, demp ik hem met mijn duim.
Idem. 678910

Lossesnaar
9 januari 2009, 16:31
nou moet ik zeggen dat ik de A-snaar nooit demp met mn duim, ook niet bij een open D bijv. wil ik die niet horen, demp ik m met mn handpalm.

Kim Wilson
9 januari 2009, 16:34
nou moet ik zeggen dat ik de A-snaar nooit demp met mn duim, ook niet bij een open D bijv. wil ik die niet horen, demp ik m met mn handpalm.
Dat lukt mij dus niet, want dan demp ik net zo hard de rest van de snaren. Tenminste, wel als ik voluit op een podium sta te rammen.

Grindpad
9 januari 2009, 18:12
iedereen moet lekker doen wat hij/zij wil maar ook mij is geleerd dat de duim niets te zoeken heeft op de hals, alleen er achter.

ik zelf kies bewust voor "correct" gitaar spelen.
dus, juiste vingerzetting, duim achter op de hals etc.

ik heb er veel profijt van en als ik soms andere gitaristen zie beulen met de meest gruwelijke onnodige oneconomische bewegingen en de meest rare kunst grepen, denk ik: laat mij maar lekker ouderwetsch correct spelen.

Tuurlijk, je kunt elke theorie omver gooien door te "ja maar Jimi Hendrix'en" maar mijn tip aan beginners is:
leer het gewoon goed, je krijgt er veel profijt van, minder kans op rare muzikanten kwaaltjes zoals een verkrampte schouder, zere polsen, stijve onderarm ofzo, ZEKER als je ooit echt een serieus niveau hoger wil komen (sweepen bijv)

maar goed, das mijn bescheiden mening :blast:

doe wat het beste voor je werkt en have fun bovenal!

jaspie
9 januari 2009, 18:21
Het is gewoon een standaard techniek die oa gehanteerd wordt door hendrix,frusciante, john mayer en SRV( en heel veel andere funk gitaristen). Left hand muting gebruik ik ook voor andere dingen dan palm muting.
Leer indd ook zonder te spelen.

paulusdeBKB
9 januari 2009, 19:53
En vergeet het jazzlegioen niet! De helft van de akkoorden die Joe Pass speelt, is zonder duim niet te pakken.