PDA

View Full Version : PRS Carve - klopt mijn computermodel?



Cocobolo
8 januari 2009, 23:10
Hoi,

Ik ben bezig met het uitdokteren hoe de carve van een PRS loopt. Ik heb een opzetje, zouden de mensen die een PRS hebben (of er een gebouwd hebben) eens willen kijken of hij lijkt te kloppen? Ik heb de vectoren ergens gevonden op internet dus de maten en buitenkant zijn wel goed, het gaat me dus om de carve. Ik denk dat hij bij de rechterhoorn nog niet helemaal ver genoeg doorloopt (en misschien ook niet diep genoeg)? En ik vraag me ook af of er een soort max. hoogte is van de carve? Ik heb nu 16mm verschil gehouden tussen het laagste punt en het hoogste punt.

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/prs1.jpg

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/prs3.jpg

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/prs4.jpg

Alle suggesties welkom :)
Thnx,
Marco

barno
8 januari 2009, 23:31
ziet er goed uit, ken wel niks van prs. LP heeft ook een top van 16 mm (onderkant binding tot hoogste punt) dus ik denk dat dat wel kan kloppen. moet die carve zo juist zijn omdat hij de cnc in gaat, veronderstel ik?

Cocobolo
9 januari 2009, 08:02
ziet er goed uit, ken wel niks van prs. LP heeft ook een top van 16 mm (onderkant binding tot hoogste punt) dus ik denk dat dat wel kan kloppen. moet die carve zo juist zijn omdat hij de cnc in gaat, veronderstel ik?

Hoi Barno,
Ja, je begrijpt het helemaal goed :)
Ik weet dat sommige van jullie het misschien valsspelen vinden, maar ik had al een beetje bekend dat ik ook wat commerciele plannen ga maken om een stukje van de kosten van mijn cnc-machine terug te verdienen. Ik zeg niet dat ik nu PRS gitaren ga frezen (krijg ik misschien wel problemen mee :confused: ) maar ik vind het een mooie vorm om eens te proberen. Dit weekend ga ik naar de Arnhemse Fijnhouthandel dus wie weet span ik een mooi blok hout in binnenkort. Het is wel leuk om in de software te zien hoe het eruit ziet, maar ik denk dat ik het pas echt goed kan beoordelen als ik het resultaat in m'n handen heb en vooral je handen eroverheen kan laten glijden om te zien of hij 'vloeit'...

Ik heb het idee van G.G. m.b.t. "body blanks" ook nog in mijn hoofd, dat gaat nog wel een keer gebeuren (vormeloze planken maar met hals en element frezingen al op de plaats + hals met voorgevormde hiel enzo....dan kunnen bouwers zelf hun ontwerp zagen terwijl de basis goed zit). Erg goed idee van hem!

robostrat
9 januari 2009, 08:45
Hey Cocobolo,

het is er dus toch van gekomen ...
ziet er goed uit, hoewel het lijkt of sommige overgangen iets te scherp zijn
maar dat is moeilijk te beoordelen op de plaatjes.
Ik kan die van mij een keer meenemen natuurlijk ;)
gr robo

rijsberman
9 januari 2009, 08:52
Check even of hij onder de brug nog wel hoog genoeg is, hij lijkt 'wat vroeg weg te lopen'. En de carve bij die twee hoorns ziet er inderdaad verschillend uit.

Cocobolo
9 januari 2009, 09:05
He Robo, ja het is er toch nog van gekomen :) Dus ondanks telkens flinke perioden dat ik helaas met andere dingen bezig ben dan gitaren, komt het uiteindelijk ooit wel af/goed.

Ik denk dat jullie gelijk kunnen hebben m.b.t de hoorns, te scherpe carves en misschien ook wel de brug. Ik ga nog even verder kijken maar misschien dat ik alleen de top maar even uit vurenhout (of zo) frees, op een gegeven moment zit je maar naar zo'n plaatje te staren en zie je het gewoon niet meer.

niekb
9 januari 2009, 11:21
Hey Cocobolo,

het is er dus toch van gekomen ...
ziet er goed uit, hoewel het lijkt of sommige overgangen iets te scherp zijn
maar dat is moeilijk te beoordelen op de plaatjes.
Ik kan die van mij een keer meenemen natuurlijk ;)
gr robo

Dat dacht ik ook. Prs is wat vloeiender. Ook dat buikje zie ik niet echt op foto's.

Ik ben wel benieuwd wat je ermee kan.

Succes!

superfly
9 januari 2009, 15:10
Ik zou de rechterhoorn inderdaad wat dieper maken.
Dat buikje zit vlgs mij wel goed, op de groene plaatjes springt de bolling er wat meer uit door de belichting, vermoed ik. De halshoek en het type brug dat je wilt gebruiken zijn voor de hoogte van het buikje natuurlijk relevant
(Let niet op mij, ik ben een liefhebber van een PRS met spierballen:dance:.)

Cocobolo
9 januari 2009, 20:23
Ik zou de rechterhoorn inderdaad wat dieper maken.
Dat buikje zit vlgs mij wel goed, op de groene plaatjes springt de bolling er wat meer uit door de belichting, vermoed ik. De halshoek en het type brug dat je wilt gebruiken zijn voor de hoogte van het buikje natuurlijk relevant
(Let niet op mij, ik ben een liefhebber van een PRS met spierballen:dance:.)

Ja, ik heb die tekening vele malen lopen draaien en zo'n computerpakket maakt er dan iets moois van door er een bepaalde belichting op te zetten, maar uiteindelijk kun je 3D op zo'n 2D scherm toch maar lastig beoordelen.
Ik denk dat ik de rechterhoorn nog aanpas maar daarna gaat hij uit een goedkoop houtsoortje gefreesd worden en dan kijk ikweer verder. Eerlijk gezegd hoeft hij niet 100% overeen te kome, als ik hem maar mooi vind nietwaar? :)



Hey Cocobolo,
Ik kan die van mij een keer meenemen natuurlijk ;)
gr robo

He Robo,
meenemen? Kom je wel eens in de buurt van Apeldoorn dan? Je bent altijd welkom hoor!

Ik ben vandaag bij de Arnhemse Fijnhouthandel geweest. De verlichting werkte niet in het pad waar het body-hout lag dus ik kon amper iets zien. De schakelaar (20 meter hoger?) was kapot.
Ik heb alleen mahonie balken meegenomen voor een andere klus...niet voor een gitaar, voor een grafmonument (niet lachen! :))

interessander
9 januari 2009, 21:52
Ziet er leuk uit! Met welk programma maak je dit?

En ik vraag me ook af, krijg je hiermee in eerste instantie een carve a la de gibson BFG, en moet je hem dan met de hand nabewerken, of hangt dat van de resolutie van je 3d-model af?
Kan op zich best interessant zijn, een BFG/PRS.

niekb
9 januari 2009, 21:57
Eerlijk gezegd hoeft hij niet 100% overeen te kome, als ik hem maar mooi vind nietwaar? :)


Zo is dat.
Ik wil wel een keer komen kijken als je ermee aan de slag gaat. Kan je zien hoe dat apparaat bezig is? Lijkt me wel intressant.

Cocobolo
9 januari 2009, 22:30
Zo is dat.
Ik wil wel een keer komen kijken als je ermee aan de slag gaat. Kan je zien hoe dat apparaat bezig is? Lijkt me wel intressant.

Je bent heel welkom, altijd gezellig om mensen over de vloer te hebben en we hebben nog een gezamelijke interesse ook :-) Bovendien, Zwolle is dichtbij. Zal ik je een PM sturen zodra ik hem ga frezen? Ik heb even een cnc-klus waar ik de komende anderhalve week erg druk mee ben dus dat gaat even eerst, maar daarna lijkt me erg leuk!

Groeten
Marco

niekb
9 januari 2009, 22:59
Dat lijkt me een goed plan! Zwolle - Apeldoorn is idd niet ver.
PM me maar als je zover bent. :)

Grtz,
Niek

robostrat
9 januari 2009, 23:12
He Robo,
meenemen? Kom je wel eens in de buurt van Apeldoorn dan? Je bent altijd welkom hoor!
als ik m'n stalen ros genoeg voer geef kom ik er vanzelf ;)
heb je lekkere koffie ??

Cocobolo
9 januari 2009, 23:16
als ik m'n stalen ros genoeg voer geef kom ik er vanzelf ;)
heb je lekkere koffie ??

Ons apparaat (die ook bonen maalt enzo) is recent overleden. Balen! Ik moet me nu even behelpen met die zakjes. Maar er komt weer een nieuw apparaat hoor, dus de koffie staat klaar!

Je kunt ook komen als NiekB komt, die wil ook kijken :-)

Orpheo
10 januari 2009, 13:19
de prs heeft juist zo'n hoekige carve! mijn respect! ik zou graag eens een stukkie hout langsbrengen zodat je 'm kunt carven ;) te gek idee, te gek project!

Cocobolo
10 januari 2009, 19:45
de prs heeft juist zo'n hoekige carve! mijn respect! ik zou graag eens een stukkie hout langsbrengen zodat je 'm kunt carven ;) te gek idee, te gek project!

Hou dit topic dan maar even in de gaten, zodra ik hem gefreesd heb (vermoedelijk over een week of 2, moet eerst iets anders doen) zal ik zeker plaatjes plaatsen. En dan kan ik ook beoordelen of ik dit voor een ander wil doen of dat ik dat een ander niet wil aandoen haha.

Nee, zonder gekheid, het grappige is dat de simulatie van m'n software zo goed is, dat de frees het er ook echt zo uitgooit. Ik heb nog niet gehad dat iets op de simulatie heel anders werkte op de freesmachine. Wat me wel soms tegenvalt is de enorme hoeveelheid uren die ronde vormen kunnen kosten. De body rondom uitfrezen is zo klaar. Maar je moet je voorstellen dat zo'n carve er helemaal naadloos uit komt als ik een zeer klein 1mm bolkopfreesje gebruik, en daarvoor stel ik dan in dat hij maar 1/10e millimeter moet opschuiven elke keer. Dan duurt het dus een eeuwigheid. Maar het resultaat is zo goed dat je niet eens meer hoeft te schuren. Ik ga binnenkort wat testen doen om de stappen gewoon groter te maken + een grotere frees gebruiken en dan is alles vele malen sneller klaar. En dan simpelweg nog even na schuren maar dat stelt dan ook niet veel voor. Ik moet dus nog een beetje optimaliseren.

Cocobolo
10 januari 2009, 20:08
Ziet er leuk uit! Met welk programma maak je dit?

En ik vraag me ook af, krijg je hiermee in eerste instantie een carve a la de gibson BFG, en moet je hem dan met de hand nabewerken, of hangt dat van de resolutie van je 3d-model af?
Kan op zich best interessant zijn, een BFG/PRS.

Hoi,
Ik heb je vragen gisteren helemaal over het hoofd gezien, sorry.
Ik frees met een programma dat Artcam heet. Indrukwekkend goed maar ook best complex (althans, dat vind ik). Het is een cnc-programma (dus een CAM programma, en beperkt CAD).

Ik weet niet of ik je 2e vraag helemaal begrijp. De carve is bedoelt als die van een PRS. De kwaliteit van het resultaat hangt niet af van de resolutie van mijn tekening maar van de toolpaden die ik maak en de keuze voor welke frezen. Dus nadat de 3D tekening klaar is, ga je aan de gang met het kiezen van de frezen en vertellen welke delen ze moeten doen, met welke snelheid, welke XY-as verplaatsing ('stepover') en Z-as verplaatsing (' stepdown'). Dat alles levert je een stuk programmacode op (G-code). Die zet ik op een usb-stick en die stick gaat in de frees. En dan draaien maar (en wachten....)
Ik heb in m'n vorige post al iets vertelt over frezen en de tijden die snel kunnen oplopen (tot vele uren).
Om het toch even te koppelen aan de woorden die jij gebruikte : de resolutie van het gefreesde resultaat hangt af van de fijnheid van de frees en de grootte van de stappen die je hem laat nemen. Grote stappen met een grove frees = grof resultaat. Dit is niet voor alles waar, maar wel voor ronde vormen.

cas121
10 januari 2009, 22:43
Ben echt benieuwd hoe het er uit komt rollen. Denk trw wel dat de hoogte van je carve iets te diep is. Heb wel alleen ervaring met LP's en niet op PRSsen, maar daar is de totale top iig 16-17 mm dik, en de carve loopt dan over ongeveer 11-12 mm. Maar misschien is zo'n diepe carve wel heel vet.

aaronstonebeat
11 januari 2009, 01:52
Wat me wel soms tegenvalt is de enorme hoeveelheid uren die ronde vormen kunnen kosten.

Ik heb regelmatig discovery channel hier als een soort behang aanstaan en zo weet ik dat ze bij OCC (American Chopper) een cnc-frees hebben. Als ze dan een bijzonder wiel ofzo frezen is die machine soms wel twee volledige etmalen bezig! Maar dan hebben ze ook wat :cooler:

Ik zou zelf die tijd voor lief nemen als het er idd zo mooi uitkomt. Dan ga je toch niet een grover model maken dat je nog met de hand bij moet schuren?
Van de andere kant: ik zou het zelf ook niet kunnen laten om te experimenteren.

Cocobolo
11 januari 2009, 09:18
Ik heb regelmatig discovery channel hier als een soort behang aanstaan en zo weet ik dat ze bij OCC (American Chopper) een cnc-frees hebben. Als ze dan een bijzonder wiel ofzo frezen is die machine soms wel twee volledige etmalen bezig! Maar dan hebben ze ook wat :cooler:

Ik zou zelf die tijd voor lief nemen als het er idd zo mooi uitkomt. Dan ga je toch niet een grover model maken dat je nog met de hand bij moet schuren?
Van de andere kant: ik zou het zelf ook niet kunnen laten om te experimenteren.

Ik ben het helemaal met je eens als ik iets voor mezelf maak. Die PRS is dus geen probleem. Volgens de simulatie doet hij er nu 16 uur over (met een 1mm frees). So what.

Maar als ik een vraag krijg om uit een grote plaat MDF een 'kuil' te frezen van een bepaalde radius (recent praktijkvoorbeeld :)), dan is het eindresultaat al snel te duur voor wat je daarna hebt. En dan is het wel handig om te weten welke frees-keuzes direct enorm urenwinst leveren. In het MDF voorbeeld is het dus makkelijker om het frezen in 1 uur klaar te hebben en dan nog even een schuurpapiertje erop los te laten, dan 4 uur zonder schuren. Het zijn dus ook een beetje commerciele proefjes.

Ik ga deze week beginnen aan de volgende klus (daarom kan ik ook pas over 2 weken aan de gitaar beginnen), een grafmonument in opdracht van een kunstenaar :

Geschatte tijd 50-70 uur. Maar ja, als het je smaak is dan is het natuurlijk geweldig
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/CelticCross.jpg

niekb
11 januari 2009, 13:40
Damn,

Hoe gedetaileerd kan je frezen met dat apparaat?
Kan je er ook echt kleine details mee doen?

Hoe lang ben je bezig om dat allemaal in de computer te krijgen zodat het ook is zoals het moet zijn?

Wel een erg intressant apparaat is het.

grtz

Cocobolo
11 januari 2009, 13:47
Damn,

Hoe gedetaileerd kan je frezen met dat apparaat?
Kan je er ook echt kleine details mee doen?

Hoe lang ben je bezig om dat allemaal in de computer te krijgen zodat het ook is zoals het moet zijn?

Wel een erg intressant apparaat is het.

grtz

Er zijn ook juweliers die zo'n cnc machine hebben, alleen hebben die een kleiner ' bed' . Dus zeg maar gerust, onvoorstelbaar precies. op de tiende millimeter nauwkeurig.

Ik heb het kruis niet getekend, dat heeft die kunstenaar gedaan, keurig als STL-file aangeleverd (zeg maar een bestand met alle relief informatie). Dus ik hoef alleen het CAM-gedeelte te regelen, hoewel ik daar ook nog wel een paar uurtjes in heb zitten (je loopt soms tegen de gekste dingetjes aan die maken dat de tekening toch weer iets aangepast moet worden).

niekb
11 januari 2009, 13:53
Maar als je dat blok voor dat kruis erin doet en je zet m aan is dus 50 uur aan het frezen. Van wat voor hout moet dat ding worden?

superfly
11 januari 2009, 14:20
Ik ben wel benieuwd naar dat frees-apparaat. Heb je een foto of een linkje naar een beschrijving?

Cocobolo
11 januari 2009, 14:27
Ik ben wel benieuwd naar dat frees-apparaat. Heb je een foto of een linkje naar een beschrijving?

Ik zal straks de specs even opzoeken + een plaatje.

EDIT :
Hier zijn de specs :

NO. Discription Parameter
1 X,Y,Z Working Area 1300x1200x200mm
2 Table Size 1440×1740mm
3 X,Y,Z Traveling Positioning Accuracy ±0.03/300mm
4 X,Y,Z repositioning Positioning Accuracy ±0.05mm
5 Lathe Structure Welded Strucutre
6 X, Y Structure GeAar Wheel Transmission, Shaft Linear Bearings
7 Z Structure Ball Screw, Shaft Linear Bearings
8 Max.Consume power 5.0Kw
9 Max.Speed 0-32000mm/min
10 Max.Working Speed 0-20000mm/min
11 Spindle Power Motor 2.0Kw HSD Spindle
12 Spindle Speed 0-18000RPM
13 Working Mode Stepper
14 Working Voltage AC220V/50/60Hz,1PH (Option: 380V,3PH)
15 Command G Code, *uoo, *mmg, *plt
16 Operating System DSP System
17 Interface USB
18 Flash Memory 128M
19 Collet ER25
20 X,Y Working Delicacy <0.01mm
21 Software Type3 software, Wentai software,Artcam software
22 Running circumstance Temperature: 0℃~45℃
23 Packing Size 1950X1950X1950mm
24 Net Weight 520KG
25 Gross Weight 600KG

...en een plaatje
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01287.jpg


...en een plaatje van het rooster dat ik vanochtend heb gemaakt voor mijn zus (converctorput, haar rooster was kapot).
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01298.jpg


@Niekb : het is een showroommodel, dus deze komt niet echt buiten te staan. We hebben gekozen voor mahonie (hoewel er nog een klein kansje is dat we hem in Red Cedar uitvoeren). Als hij buiten zou komen te staan weet ik nog niet zo goed wat verstandig is. Ik zou dan zelfs overwegen om binnenin een stalen kruis op te nemen om hem stevig te houden.

superfly
11 januari 2009, 16:15
Sohee, heftig apparaat. Demo op de volgende DGBM zit er niet in denk ik:seriousf:

Wim

niekb
11 januari 2009, 16:50
Dat is een leuk apparaat voor een woodworkshop.

En ook nog eens een lp bouwtekening aan de muur!

Ik ben heel benieuwd.

Wat maken jullie daar allemaal?

Marcel61
15 januari 2009, 22:10
hallo Cocobolo,

Zeer interessant! Ik zoek zelf al een tijd een adres waar ik mijn carved top (gewelde top -zoals bv PRS) bodies zou kunnen laten maken. Ik hoop dat je binnekort zoiets hier kan laten zien.

Mvgr, Marcel

prs
23 februari 2009, 23:19
Cocobolo,

Nog verder gegaan aan het daadwerkelijk carven van de PRS? Ben benieuwd!

oknarb180
24 februari 2009, 00:12
Hey Cocobolo,

Wat is dat een ongelooflijk gaaf apparaat zeg.
Ik kom 'm zeker nog een keertje bekijken, als je dat goed vind.
Ben alleen prive ff druk, dus wordt geen korte termijn.
In ieder geval, ik heb nog een paar mooie maple tops liggen, dus ik ga wat wat ideeën bedenken en moet dan toch naar Arnhem voor mahonie, dus dat is om de hoek. Tenminste, vanuit Heerhugowaard gezien dan.
Ik stuur je binnenkort nog wel ff een mailtje.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is het nu gewoon een kwestie van een 3D CAD tekening inlezen? Of moet je zo'n tekening nog bewerken voordat je er iets mee kunt doen?

vr.gr.

Branko

Cocobolo
24 februari 2009, 08:21
....Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is het nu gewoon een kwestie van een 3D CAD tekening inlezen? Of moet je zo'n tekening nog bewerken voordat je er iets mee kunt doen?...



Hoi,
Branko, je bent altijd welkom, dat weet je :-) Als je in de buurt bent, zeker even langskomen !

Een CAD tekening is vaak alleen de vectoren (dus de buitenlijn + bijvoorbeeld de lijnen voor de control cavities). Daarmee kun je dus uitstekend iets 2D uitfrezen. Maar de welving van een body is een 3D relief. En dat zit meestal niet in die tekeningen die je nog wel op het internet kunt vinden. De Les Paul heb ik intussen ook (met carve!), en die PRS is heel ver maar ik weet dus nog niet helemaal zeker of hij goed is. Op een gegeven moment zit je maar te staren naar zo'n tekening en ik ben nu op het punt om hem in MDF of vuren of zo uit te frezen. Met name de halshoek moet straks kloppen met het relief.


@PRS : Ik heb me laten verleiden om tussentijds nog een klus aan te nemen (tafelblad voor een helse motorclub met hun embleem (schedels, vlammen, je kent het wel :-)) en die zit me nu een beetje in de weg, kost toch ook wel veel tijd. En sommige mensen wil je te vriend houden nietwaar :seriousf:
Dus ik baal nu een beetje dat ik nog niet toekom aan waar ik zelf zin in heb. Maar goed, de andere klus waar ik het over had (dat keltisch kruis/grafmonument in opdracht van een 3D artist, zie een paar pagina's terug in dit topic) is gelukkig af en dat was echt een paar weken heel intensief bloed, zweet en tranen. Ik sluit een plaatje bij, kun je zien hoeveel detail zo'n frees aan kan:
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/Cross.jpg

Ik beloof dat de plaatjes van de PRS hier zeer binnenkort verschijnen, ik kan zelf ook niet wachten :)

Cocobolo
24 februari 2009, 08:24
PS : wat is trouwens de halshoek die jullie meestal voor de PRS aanhoude? Zelfde als voor een Les Paul??

prs
24 februari 2009, 13:52
PS : wat is trouwens de halshoek die jullie meestal voor de PRS aanhoude? Zelfde als voor een Les Paul??

Bij PRS is het als ik me goed herinner 18 graden.
Ben benieuwd hoe je body er uiteindelijk uit zal gaan zien :)... Houd ons op de hoogte!

madman
24 februari 2009, 14:06
Bij PRS is het als ik me goed herinner 18 graden.
Ben benieuwd hoe je body er uiteindelijk uit zal gaan zien :)... Houd ons op de hoogte!

Scuse me? Halshoek van 18 graden? Hoe hoge brug zit er dan op de jouwe:p;)

De headstock angle van een prs is al jaren 9 graden, al was het eerst 7. De neck angle is geloof ik iets van rond de 3 graden.

prs
24 februari 2009, 15:58
Dit mailtje kreeg ik een paar jaar geleden van PRS Customer Service...

They are all the same headstock angle - between 10 and 11 degrees, but the neck angles of a tremolo and stoptail guitar are different.

Neck angle on tremolo guitars - 11 - 12 degrees
Neck angle on stoptail guitars - 17 - 18 degrees

Best Regards,
Jim Cullen
Customer Relations
Paul Reed Smith Guitars
380 Log Canoe Circle
Stevensville, MD 21666
Phone: 410-643-9970
Fax: 410-643-9980
http://www.prsguitars.com.

Het kan ook zijn dat het hier om de hoek van de headstock gaat en niet om de halshoek, dat denk ik eerder.

oknarb180
24 februari 2009, 22:37
Hey Cocobolo,

In deze link vind je mijn bevindingen van een PRS angle met trem.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1091238&postcount=40

Ik heb deze gegevens gebruikt voor de bouw van mijn PRS.
Ik heb bij een met trem uitgevoerde PRS gemeten en kwam op een hoogte verschil van 4mm tussen plaats tremolo en aansluiting t.p.v. hals, ik weet zo niet wat voor angle dat is.
De trem is dan vlak af met de body. Uiteindelijk heb ik in de body nog een verdieping van de trem gefreesd van 3mm diep om toch ook een beetje aan de tremolobar te kunnen trekken.

Goed, geen vast gegeven dus, maar misschien heb je er wat aan!

Je hebt ook een Les Paul carved top, lees ik! Da's mooi, want ik heb nog een bouwtekening voor een Les Paul (stewmac) en een mooie tigerstripe top. Dat moet een Gary Moore-achtige Les Paul worden. Dus, dat is het eerste ontwerp, nog 2 tops te gaan!

vr.gr.

Branko

Cocobolo
24 februari 2009, 22:53
Hey Cocobolo,

...In deze link vind je mijn bevindingen van een PRS angle met trem.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1091238&postcount=40

...

Perfect info Branko, dat kan ik zeker gebruiken :-) Dank !

aaronstonebeat
24 februari 2009, 22:53
Ik heb bij een met trem uitgevoerde PRS gemeten en kwam op een hoogte verschil van 4mm tussen plaats tremolo en aansluiting t.p.v. hals, ik weet zo niet wat voor angle dat is.


Meet 'ns die afstand, tussen de tremolo en het eind van de hals. Als je 4 mm deelt door die afstand, heb je de tangens van de hoek.
Rekenmachientje, INV > TAN en de hoek rolt eruit.

Noid
24 februari 2009, 22:59
Hoi,
Maar goed, de andere klus waar ik het over had (dat keltisch kruis/grafmonument in opdracht van een 3D artist, zie een paar pagina's terug in dit topic) is gelukkig af en dat was echt een paar weken heel intensief bloed, zweet en tranen. Ik sluit een plaatje bij, kun je zien hoeveel detail zo'n frees aan kan:
Dat kruis is erg mooi geworden zeg. Nou ja, mooi ... ik bedoel in de zin van gedetailleerdheid. Ik begrijp dat 3D veel bewerkelijker is dan 2D, maar begrijp ik het goed dat het programmeren veel tijd kost en dat je daarna dat ding z'n gang moet laten gaan, of kun je dan tussentijds nog aanpassingen doen?

Cocobolo
24 februari 2009, 23:15
Dat kruis is erg mooi geworden zeg. Nou ja, mooi ... ik bedoel in de zin van gedetailleerdheid. Ik begrijp dat 3D veel bewerkelijker is dan 2D, maar begrijp ik het goed dat het programmeren veel tijd kost en dat je daarna dat ding z'n gang moet laten gaan, of kun je dan tussentijds nog aanpassingen doen?

Het CAD deel (de tekening dus) kost de meeste tijd, en het CAM deel (dus alles omzetten in freespaden waarbij je moet zeggen met welke frees hoe snel hoe diep, in welk patroon je bijvoorbeeld langs de vectoren freest) is voor de gemiddelde tekening niet zo veel werk. Maar met zo'n kruis loop je tegen allemaal problemen op (zoals : voor die mate van detail heb je een minuscuul freesje nodig. Die hebben bijna altijd een zeer korte schacht. En hoe kom je dan toch op bepaalde dieptes zonder dat de freeskop van de machine fijn je werkstukje molt...Daarvoor waarschuwt de software bijvoorbeeld niet! Dus het is helaas niet aanzetten en een dag later eens kijken hoe ver het is. Je hebt een heleboel verschillende freespaden bij zo'n ingewikkeld voorwerp. Ik heb er enorm veel van geleerd (oftewel : er ging van alles fout :seriousf: ).

Maar voor een gitaarbody met een carve is het betrekkelijk eenvoudig nadat hij eenmaal getekend is:
- eerst een grove ballnose-frees die de carve ruw voorfreest en waarbij ik opgeef hoever hij van de uiteindelijke diepte moet wegblijven --> overlaten voor de volgende frees:
- Dan een veel fijnere ballnose-frees die dezelfde carve doorloopt maar nu tot op de juiste hoogte mag gaan. Deze frees zou waarschijnlijk breken als ik het zonder die grove voorfrees zou doen.
- Dan een spiraalfrees die de control cavities en/of halspocket freest.
- En dan (misschien wel met dezelfde spiraalfrees) de body-outline frezen zodat de gitaar los komt te liggen.

Gerrit
2 maart 2009, 23:25
Echt onwijs gaaf!

De mensen die beweren dat dit vals spelen is ben ik het niet mee eens.
Dit is met de tijd mee gaan!

Ik ben nu bezig een zelfde project op te starten zoals op deze link.

http://www.cncguitar.org

Ga zoo door cocobolo!

Cocobolo
2 maart 2009, 23:33
Echt onwijs gaaf!

De mensen die beweren dat dit vals spelen is ben ik het niet mee eens.
Dit is met de tijd mee gaan!

Ik ben nu bezig een zelfde project op te starten zoals op deze link.

http://www.cncguitar.org

Ga zoo door cocobolo!

Het is uiteraard een stuk minder ambachtelijk. Maar ook dat doe ik nog af en toe hoor, toch heerlijk om met een spookschaafje ergens een vorm aan te geven :-) Maar het is ook lekker om achter je pc mooie tekeningen te maken die je daarna ook nog kunt realiseren :) Hoewel het soms heel veel uren kost (ben de hele avond al aan het tekenen dus....pfff)

Orpheo
3 maart 2009, 00:51
poeh, ik zou dolgraag dit hebben/kunnen. is het een kwestie bijna van plank van voren erin, gitaar(onderdelen) van achteren eruit. en omdat de computer het allemaal freest, en de computer altijd hetzelfde zal frezen, zal iedere gitaar er superstrak uitkomen (om in de gitarenhoek te blijven).

espike
3 maart 2009, 20:23
Om nog maar s terug te komen op de originele vraag van de ts. als ik zo naar die onderste curve kijk, denk ik dat ie al spot on is. ik probeerde even me voor te stellen wat er gebeurt als deze dieper wordt, en dit trekt door naar de onderste horn..
als ie hoger zou worden klopt de bovenste curve niet meer.
Nou ken ik je 3d skills verder niet, maar zelf zou ik dit bijv. naar 3d max exporteren, en wat belichting er op zetten..
je zou t dan ook nog in een positie kunnen draaien zodat dit gelijk is aan een duidelijke prs foto en die 2 transparant over elkaar kunnen leggen.

fred dons
3 maart 2009, 20:58
poeh, ik zou dolgraag dit hebben/kunnen. is het een kwestie bijna van plank van voren erin, gitaar(onderdelen) van achteren eruit. en omdat de computer het allemaal freest, en de computer altijd hetzelfde zal frezen, zal iedere gitaar er superstrak uitkomen (om in de gitarenhoek te blijven).

ja en nee, het blijft een natuur produkt, john suhr en ron thorn bijvoorbeeld maken hun nekken ietwat oversized, pas bij finale assemblage worden die smaller geschuurd om ze passend te maken; dit omdat hout zelfs als het gedroogd is nog wat kan uitzetten en krimpen en je er niet achter wilt komen dat je ze te smal hebt gemaakt

flanders
4 maart 2009, 11:52
Hoi Cocobolo,

Als ik het goed begrijp heb je voldoende aan een STL-file.
Ik ben zelf vormgever en heb een professioneel 3D CAD programma..
In mijn project kan je op de eerste pagina een rendering zien van mijn gitaar.
Oorsprongelijk was het de bedoeling deze gitaar helemaal in plexi te maken. Zwart voorkant, doorzichtig achter kant.
En dan de twee delen met inbussen verbinden ;-)

Helaas heb ik dan twee vrij dikke plexiplaten nodig.. en die zijn NIET te betalen.. of toch niet voor mijn budget.

Maar... het is dus mogelijk met STL..
Kan je ook SAT files lezen, of beter STEP files.. ???

Greetings

Flanders

Cocobolo
4 maart 2009, 12:27
Hoi Cocobolo,
......Kan je ook SAT files lezen, of beter STEP files.. ???

Greetings

Flanders

STL is prima, STEP kan ook. SAT weet ik niet uit mijn hoofd maar zal ook wel kunnen :)

Nog een paar dagen en dan is mijn machine vrij om de PRS eens te gaan frezen(eerst in MDF ofzo). Ik ben zelf erg benieuwd, foto's volgen uiteraard.

Cocobolo
8 maart 2009, 21:33
Hoi,

Ik had de PRS willen proef-frezen vandaag, maar ik kwam toch achter nog wel wat dingetjes die niet klopten in de tekening. Intussen had ik ruzie met mijn 3dsMax versie onder Vista dus dat moet heel eventjes wachten maar om toch wat te proberen heb ik de Les Paul carve maar eens aan de praktijktoets gewaagd :)
Zie hieronder het resultaat.

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01451.jpg

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01455.jpg

http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/DSC01456.jpg

Het is uiteraard gewoon nog maar MDF en het is iets te dun (18mm, je ziet bij de brug dat hij een deel niet geraakt heeft, omdat ik had opgegeven dat het hout dikker was). Ook zie je dat de elementen en de neckpocket er niet helemaal uit is en ook de buitenste rand is gekarteld, maar dat heeft te maken met dat ik alleen nog maar het relief had laten doen met een ballnose frees : de randen en de pockets zouden hierna nog moeten met een rechte vingerfrees.
Maar mijn proef ging dus over of de carve er vloeiend uitkomt en dat is aardig gelukt vind ik. Ik kan hem nog fijner laten lopen (kleinere stapjes, langere freestijd) maar ook dat doe ik pas met echt mooi hout. Ik moet nog wel wat fine-tunen, hij dook er op veel punten de volle 18mm in. Nou gaat dat nog wel met MDF, maar wil ik liever niet hebben met een mooie top (de kans op dat de splinters je om de oren vliegen is me te groot).

De PRS volgt nog, maar ik ben weer back-to-the-drawingboard...

fred dons
8 maart 2009, 21:44
wow, erg goed zeg , ik ben onder de indruk . ik was van plan wat nieuwe beitels aan te schaffen om wat tops te carven maar ik geloof dat ik beter wat hout bij jou langs kan gaan brengen :D

niekb
8 maart 2009, 21:55
Wow dat ziet er goed uit zeg. Daar doe je met de hand wel een 'paar' uurtjes over.

Gitaarbouwer
8 maart 2009, 22:47
Deze jongen vindt het (tussen)resultaat ook schitterend! Chapeau.

oigun
8 maart 2009, 23:07
Mooi man :cheerup:

barno
8 maart 2009, 23:44
chique!
Hoe dik is een LP top eigenlijk? ik dacht 16 + dikte van de binding 8, 24mm of is het minder?

aaronstonebeat
8 maart 2009, 23:53
Volgens dat stewmac guitar_building_plans is de body zelf 45 mm en en de top max 16 mm; aan de rand zijn body + top 50 mm. De binding is 6 mm.
Maar ik hoor steeds meer verhalen over kleine verschillen tussen die ontwerpen en the real deal; heb ik zelf ook wel gemerkt bij de bouw van de tele.

Orpheo
9 maart 2009, 00:14
ikvind het heel mooi, echt, geweldig. Echter, ik zou wel de carve 'dieper' laten maken, al dat kon...

Hedge
9 maart 2009, 08:28
Ziet er gaaf uit. Het is ongelooflijk wat zo'n machine kan.

Cocobolo
9 maart 2009, 08:47
chique!
Hoe dik is een LP top eigenlijk? ik dacht 16 + dikte van de binding 8, 24mm of is het minder?

mmm, ik zit hier ook nog een beetje mee.

Ik had nu dus 18mm mdf gebruikt. Bij de brug zie je dat het eigenlijk nog net even een milimeter dikker had moeten zijn. En aan de zijkant zie je dat het niet de dikte van de binding heeft. Ik ging uit van een binding van 6mm. Ik denk dat de complete top dan op 22mm zou zitten. De carve verloopt dan over 16mm (zoals Barno al dacht), de rest is voor de binding.

Als ik echter de Stewmac maten aanhou (dank Aaron!) dan is de top 16mm maar daar zit dan 6mm binding bij in? Dan verloopt de carve slechts over 10mm? Dan gaat hij heel flauw worden. En als ik dan Orpheo's commentaar erbij haal (die de carve nog dieper zou willen hebben) dan moet ik de stewmac maten denk ik zeker niet hanteren.

Ja, ik loop dus ook tegen de verschillende (elkaar tegensprekende) maten aan op het net. De buitenmaat van de gitaar verschilt ook soms een paar millimeter. Ik weet niet meer wat waar is, ik denk dat Gibson zelf ook in de loop der jaren lichte veranderingen heeft aangebracht (bewust of onbewust). Het gaat mij niet om een op de micrometer exacte replica, zolang hij maar goed voelt en goed eruit ziet. En als ik zo de MDf versie bekijk (hier naast me op het werk, kon het niet laten om hem mee te nemen ;) ) dan is hij behoorlijk goed en vloeit perfect. Ik zou hem eigenlijk naast een echte Les Paul moeten houden (welke ik helaas niet heb).

Orpheo
9 maart 2009, 11:53
@cocobolo: vat me niet verkeerd op. de carve lijkt mij heel erg 'vintage correct'. maar ik ben zelf meer fan van de extremere carves, zoals ik bv zie op de nieuwere gibsons en mijn warmoths. de val is veel sneller zeg maar, en hij gaat richting de randen iets omhoog. ik hoop dat je me n beetje snapt? :P

espike
9 maart 2009, 12:02
Is de bedoeling van een binding oorspronkelijk ook niet dat je de naad tussen de 2 houtsoorten juist niet ziet? m.a.w deze zou toch juist over beide hout soorten moeten vallen, in t ideaal 3 mm over de top, en 3mm over de mahonie ondergrond? in dat geval kom je als ik zo snel reken, ook heel mooi uit.


B.t.w hoe lang doet t apperaat eigenlijk over zo'n les paul top?
en wat ik me net bedenk: je kan hier vast ook perfect een compound radius toets op maken ;)

Cocobolo
9 maart 2009, 12:07
@cocobolo: vat me niet verkeerd op. de carve lijkt mij heel erg 'vintage correct'. maar ik ben zelf meer fan van de extremere carves, zoals ik bv zie op de nieuwere gibsons en mijn warmoths. de val is veel sneller zeg maar, en hij gaat richting de randen iets omhoog. ik hoop dat je me n beetje snapt? :P

Ik weet wat je bedoelt, ik vind dat ook mooi. Je had vroeger zo'n Roland synthesizergitaar (G-303) waarbij de carve ook aan de randen weer iets omhoog liep. Die vond ik altijd prachtig.

Cocobolo
9 maart 2009, 12:11
Is de bedoeling van een binding oorspronkelijk ook niet dat je de naad tussen de 2 houtsoorten juist niet ziet? m.a.w deze zou toch juist over beide hout soorten moeten vallen, in t ideaal 3 mm over de top, en 3mm over de mahonie ondergrond? in dat geval kom je als ik zo snel reken, ook heel mooi uit.


B.t.w hoe lang doet t apperaat eigenlijk over zo'n les paul top?
en wat ik me net bedenk: je kan hier vast ook perfect een compound radius toets op maken ;)

Ik had de frees gisteren in moordend tempo staan, dat zou fout gaan op echt mooi hout. Ik denk dat hij over een top ongeveer 1 tot 1,5 uur gaat doen (eerst grof voorfrezen (net iets boven het beoogde relief) en dan frees wisselen en vervolgens hetzelfde patroon heel rustig met kleine stappen laten frezen op het definitieve relief. Daarna weer een frees wisselen om de cavities er uit te frezen en de outline zodat de top los komt. Je moet dus tussentijds wat handelingen verrichten. Inclusief een mahonie onderkant denk ik toch wel een aantal uur nodig te hebben (vergeet niet dat je een top ook nog eerst moet bookmatchen en daarna vlakken).

Ja, een compound radius toetst is natuurlijk ook makkelijk te doen. Of een scalloped.... :)

barno
9 maart 2009, 12:19
Is de bedoeling van een binding oorspronkelijk ook niet dat je de naad tussen de 2 houtsoorten juist niet ziet? m.a.w deze zou toch juist over beide hout soorten moeten vallen, in t ideaal 3 mm over de top, en 3mm over de mahonie ondergrond? in dat geval kom je als ik zo snel reken, ook heel mooi uit.


B.t.w hoe lang doet t apperaat eigenlijk over zo'n les paul top?
en wat ik me net bedenk: je kan hier vast ook perfect een compound radius toets op maken ;)

ik weet niet hoe het bij Les Pauls is, maar om de naad te camoufleren moet je echt niet ook nog stuk mahonie wegfrezen (als de top goed gelijmd is.

aaronstonebeat
9 maart 2009, 12:21
Als ik echter de Stewmac maten aanhou (dank Aaron!) dan is de top 16mm maar daar zit dan 6mm binding bij in? Dan verloopt de carve slechts over 10mm? Dan gaat hij heel flauw worden. En als ik dan Orpheo's commentaar erbij haal (die de carve nog dieper zou willen hebben) dan moet ik de stewmac maten denk ik zeker niet hanteren.


De carve loopt in dat plan over 11 mm. Daaronder hangt de binding van 6 mm en die ligt dus 1 mm over de zijkant van de body heen.

Cocobolo
9 maart 2009, 12:24
ik weet niet hoe het bij Les Pauls is, maar om de naad te camoufleren moet je echt niet ook nog stuk mahonie wegfrezen (als de top goed gelijmd is.

Klopt. Maar ik denk dat Espike bedoelde dat je niet moet hebben dat je top-hout onder je binding vandaan zou kunnen komen en daardoor zichtbaar is(dus een zekere veiligheidsmarge lijkt me inderdaad een goede optie)

Orpheo
9 maart 2009, 12:52
en toch piept er bij gibson vaak genoeg wat esdoorn onder de binding ;)

maar hoe kan 't dan dat bij gibson ze er maar 10 minuten over doen, per toppie? ik heb 't ooit gezien, dat is echt floep floep floep, zo gepiept...

Cocobolo
9 maart 2009, 13:27
en toch piept er bij gibson vaak genoeg wat esdoorn onder de binding ;)

maar hoe kan 't dan dat bij gibson ze er maar 10 minuten over doen, per toppie? ik heb 't ooit gezien, dat is echt floep floep floep, zo gepiept...

Meen je dat? Staat dat misschien op youtube of zo? Ik ben natuurlijk erg nieuwsgierig hoe ze dat doen dan. De top was dan bij Gibson wel al gebookmatched en verlijmt neem ik aan. En hun machines zijn ongetwijfeld sneller en krachtiger als de mijne. Ik had het in MDF gisteren in 20 minuten klaar en het zou nog sneller kunnen als ik de snelheid opvoer, maar zoals ik al had gezegd, op sommige punten duikt hij 18mm het hout in en gaat frezen, dat kan volgens mij niet goed gaan met massief hout. Ik ga nog wel wat optimaliseren, zou erg mooi zijn als ik het kan terugbrengen naar aan half uur of zo, maar ik moet het nog zien. Misschien ben ik wel te voorzichtig hoor, durf ik het (nog) niet aan om alles zo supersnel te laten lopen. Ik zal straks exact de tijd bijhouden als ik hem in Maple ga uitvoeren :-)

fred dons
9 maart 2009, 14:58
en toch piept er bij gibson vaak genoeg wat esdoorn onder de binding ;)

maar hoe kan 't dan dat bij gibson ze er maar 10 minuten over doen, per toppie? ik heb 't ooit gezien, dat is echt floep floep floep, zo gepiept...

het resultaat daarvan is te zien bijn de BFG, die is alleen maar ruw gefreest en zelfs dat duurt langer bij Gibson hoor, toen gibson nog met de kopieertafel werkte was ruim 40 minuten met daarna nog een hele (hele) boel schuurwerk en met de CNC verwacht ik dat ze daar iets onder zitten maar niet veel. Ook PRS doet daar veel langer over maar dat is afhankelijk van de gebruikte houtsoort, bij quilted maple wil nog wel eens hout weg springen als je te snel wilt frezen.

Orpheo
9 maart 2009, 15:05
het resultaat daarvan is te zien bijn de BFG, die is alleen maar ruw gefreest en zelfs dat duurt langer bij Gibson hoor, toen gibson nog met de kopieertafel werkte was ruim 40 minuten met daarna nog een hele (hele) boel schuurwerk en met de CNC verwacht ik dat ze daar iets onder zitten maar niet veel. Ook PRS doet daar veel langer over maar dat is afhankelijk van de gebruikte houtsoort, bij quilted maple wil nog wel eens hout weg springen als je te snel wilt frezen.

hmm okayy... ik kan me herinneren dat zij 't niet met een CNC doen, nja, wel CNC maar niet met freesbits, maar met soort-van cirkelzagen die vast zitten op een schacht, die op zijn beurt op het uiteinde vastzit aan een wiel. dat wiel volgt de contouren van een mal. deze mal is dan natuurlijk de carving van de les paul...

oigun
9 maart 2009, 16:59
http://www.youtube.com/watch?v=3vARFwbhLOM
op 2:51
Het gaat wel snel maar het is maar een korte flits...

oigun
9 maart 2009, 17:00
http://www.youtube.com/watch?v=3vARFwbhLOM
op 2:51
Het gaat wel snel maar het is maar een korte flits...ik dacht dat ik ergens een langer stukje gezien had...

Orpheo
9 maart 2009, 17:07
http://www.youtube.com/watch?v=3vARFwbhLOM
op 2:51
Het gaat wel snel maar het is maar een korte flits...ik dacht dat ik ergens een langer stukje gezien had...

paar seconden later zie je het in meer detail :)

fred dons
9 maart 2009, 17:17
dat is nog een duplicarver en die doet in dit geval heel grof de top frezen maar daar komt zeker in dit geval nog enorm veel werk bij
prs heeft ook ergens een filmpje met een CNC en die is veel precieser (en daardoor uiteindelijk veel sneller)

Orpheo
11 maart 2009, 02:17
Cocobolo, vraagje. zou jij uit een stukje metaal van zeg, 3x2 centimeter, een 'celtic cross' kunnen uitfrezen met in het midden een doodshoofd?

zoiets als dit als kruis:

http://www.knightsedge.com/jewelry/celtic-cross-3740g.jpg

http://www.rudedogleather.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/pp3377.jpg

dit komt al in de buurt van wat ik wil. alleen de skull moet niet zo 'boos' kijken. maar kan zoiets? ik wil 'm als headstockplate hebben. tis zo kaal nu... in z'n niksie...

Cocobolo
11 maart 2009, 08:30
Cocobolo, vraagje. zou jij uit een stukje metaal van zeg, 3x2 centimeter, een 'celtic cross' kunnen uitfrezen met in het midden een doodshoofd?



uhm, dit moeten we even via PM doen.
Maar omdat een deel van mijn antwoord misschien ook wel interessant is voor anderen : kijk bijvoorbeeld eens op Ebay en zoek op "cross skull pendant" en je krijgt erg veel zilveren hangers met schedels en kruizen. Het is eigenlijk een erg goed idee van je om deze misschien in te leggen in een headstock of zo :-) Ik zie daar nog veel meer mooiere (erg goedkope!) dingen. Er zijn ook soms wel juwelen bij waarvan ik me kan voorstellen dat ze bruikbaar te maken zijn als draaiknoppen, of het knopje van de pickup-switch enzo...

Orpheo
11 maart 2009, 10:49
uhm, dit moeten we even via PM doen.
Maar omdat een deel van mijn antwoord misschien ook wel interessant is voor anderen : kijk bijvoorbeeld eens op Ebay en zoek op "cross skull pendant" en je krijgt erg veel zilveren hangers met schedels en kruizen. Het is eigenlijk een erg goed idee van je om deze misschien in te leggen in een headstock of zo :-) Ik zie daar nog veel meer mooiere (erg goedkope!) dingen. Er zijn ook soms wel juwelen bij waarvan ik me kan voorstellen dat ze bruikbaar te maken zijn als draaiknoppen, of het knopje van de pickup-switch enzo...

Ok, dank je. ik ga daar eens naar kijken :) thnx.

espike
11 maart 2009, 10:59
Begin nu toch wel erg geintereseerd te worden in die prs proef frees.

Btw, ik zat nog s even naar die lp test te kijken, en vroeg me ineens af, hoe ga je dat eigenlijk doen met de onderkant? ook voor de prs natuurlijk, de bovenkant is na de cnc behandeling niet meer vlak natuurlijk, als je de onderkant ook wil curven, potmeter vakjes in maken etc.

ga je dan eerst een mal maken van goedkoop triplex oid, met mischien nogmaals hetzelfde programma, maar dan inverted? of kan je m op een andere manier spannen?
Nog spannender wordt t natuurlijk als je voor semi hollow gaat, levert de druk van de frees dan geen problemen op, op de dunnere delen van het hout?

Cocobolo
11 maart 2009, 11:40
Begin nu toch wel erg geintereseerd te worden in die prs proef frees.

Btw, ik zat nog s even naar die lp test te kijken, en vroeg me ineens af, hoe ga je dat eigenlijk doen met de onderkant? ook voor de prs natuurlijk, de bovenkant is na de cnc behandeling niet meer vlak natuurlijk, als je de onderkant ook wil curven, potmeter vakjes in maken etc.

ga je dan eerst een mal maken van goedkoop triplex oid, met mischien nogmaals hetzelfde programma, maar dan inverted? of kan je m op een andere manier spannen?
Nog spannender wordt t natuurlijk als je voor semi hollow gaat, levert de druk van de frees dan geen problemen op, op de dunnere delen van het hout?

Ja, de PRS komt echt hoor. Hij is nog te vlak, en ik heb moeite met die sterke holling bij de onderste hoorn. Ik heb tekenhulp van een vriend, dus dat scheelt :-) Ik moet er zelf nog veel bedrevener in worden.

Ok, ik heb daar ook over gepiekerd :
Een inverted mal is een idee. Maar ik doe het voor de Les Paul denk ik eenvoudiger :

1) ik begin met het hout van de achterkant (stel even dat ik daarvoor mahonie neem). Ik moet dit uiteraard al gevalkt hebben en op de juiste dikte. Dat klem ik vervolgens in, door het te omsluiten met ander hout (zodat ik het ook kan oppakken, weghalen, en later weer exact terug kan leggen)

2) ik frees uit het mahonie door-en-door de gaten voor de electronica en de pickup-switch. Ook de elementgaten frees ik (maar niet door en door uiteraard) en ook de neck-pocket. Ik moet nog puzzelen hoe ik die op de juiste hoek krijg maar dat is een tekentechnisch verhaal. Ik zit er over te denken om het me eerst nog makkelijk te maken en deze vlak te houden (en de hoek dus aan de hals te zetten).

3) Ik laat de frees een dun streepje zetten over de hartlijn van de body BUITEN de bodyvorm uiteraard . Dit is dus een streepje die de middenlijn aangeeft. Ik moet dit met de frees doen en niet eerst met een potlood of zo, want de frees weet exact wat de middenlijn is ten opzichte van de control cavities, en het stuk hout zou immers een beetje scheef op de freestafel kunnen liggen (en dan klopt een potlood streepje niet).

4) De (nu nog hoekige!) mahonie body haal ik van de frees. Ik moet nu een gebookmatched stuk maple (bijv.) pakken en dit verlijmen op de mahonie onderkant. Ik gebruik hiervoor de gefreesde hulp-middenlijn op het mahonie en zorg ervoor dat de middenlijn van de bookmatch-top hiermee gelijk ligt! Het is allemaal nog helemaal vormeloos op dit punt he!

5) De body (met top nu) gaat terug op de tafel. Ik frees nu eerst de gaten voor de electronica door de top heen (komen dus exact uit in de al eerder gefreesde gaten van het mahonie). Idem voor de neckpocket.

6) Nu de Carve eroverheen. (andere frees gebruiken uiteraard).

7) Grote (lange!) frees erin, en nu de buitenlijnen uitfrezen : de Les Paul krijgt nu dus pas zijn vorm en de body valt los met alles op z'n plek.

Er is nog 1 probleempje op de achterkant van de body : de control cavities zitten er wel in, maar het randje dat de afdekplaatjes tegenhoudt, is dus niet gefreesd. Ik weet niet hoe ik dit moet combineren. Ik denk dat dit dus daarna handwerk gaat worden (malletje + bovenfrees).

Vandaar dat ik al eerder heb durven stellen dat ik er toch wel een paar (3?)uurtjes mee bezig ben, ook door het bookmatchen/vlakken/verlijmen).

espike
11 maart 2009, 16:02
Om nog wat ideeen te spuien:
Ipv een hartlijn trekken met de frees, zou je mischien ook kunnen denken aan 4 gaten net buiten de body op de 4 hoek punten.
Als je er meerdere gaat maken, zou je op de volgende stappen ook een ondergrond met 4 pennen kunnen gebruiken, scheelt tijd en precisie werk, gewoon stapelen, en klaar.
met de preciesie van zo'n apperaat, verwacht ik ook eigenlijk dat je zo ook ongelijmd zou kunnen werken pas na het frezen lijm je dan alles in elkaar.
Een goeie dosis bierviltjes en lijmklemmen zou t mooi onbeschadigd kunnen houden
Als je de afdekplaatjes uit t zelfde hout als de achterkant wil houden, zou je een heel licht groefje kunnen maken en de schroef gaten, haal de back van de 4 pinnen af, dubbelzijdig tape onder het plaatje zet m weer terug (of een extra stuk el cheapo hout met dezelfde 4 eik punten/gaten maak een licht groefje voor de backplate, en plaats hier je tape op.

t is voor mij lang geleden dat ik met cnc werkte ;) maar dit truukje gebruikten we ook bij piepschuim en metaal (bij metaal natuurlijk geen tape)

Cocobolo
12 maart 2009, 22:53
Om nog wat ideeen te spuien:
Ipv een hartlijn trekken met de frees, zou je mischien ook kunnen denken aan 4 gaten net buiten de body op de 4 hoek punten.
Als je er meerdere gaat maken, zou je op de volgende stappen ook een ondergrond met 4 pennen kunnen gebruiken, scheelt tijd en precisie werk, gewoon stapelen, en klaar.
met de preciesie van zo'n apperaat, verwacht ik ook eigenlijk dat je zo ook ongelijmd zou kunnen werken pas na het frezen lijm je dan alles in elkaar.
Een goeie dosis bierviltjes en lijmklemmen zou t mooi onbeschadigd kunnen houden
Als je de afdekplaatjes uit t zelfde hout als de achterkant wil houden, zou je een heel licht groefje kunnen maken en de schroef gaten, haal de back van de 4 pinnen af, dubbelzijdig tape onder het plaatje zet m weer terug (of een extra stuk el cheapo hout met dezelfde 4 eik punten/gaten maak een licht groefje voor de backplate, en plaats hier je tape op.

t is voor mij lang geleden dat ik met cnc werkte ;) maar dit truukje gebruikten we ook bij piepschuim en metaal (bij metaal natuurlijk geen tape)
Hoi,
Een kenner! Da's leuk :-)
Je tips zijn welkom, en ook bruikbaar.

Over jouw idee m.b.t. die afdekplaatjes : Ik begrijp dat je op die manier een plaatje hebt dat helemaal klopt met de rest van het hout (nerven lopen exact door enzo). Prachtig ! :-)) Maar hij zal wel naar beneden vallen zo, klopt? Het uitgefreesde gat heeft dus geen randje waar de afdekplaat op steunt? Niet zo;n probleem hoor, dan frees ik gewoon uit een ander plaatje een inzet-randje die ik erin lijm. Mmm, dat gaat werken! Ok, je hebt me volledig overtuigd, dat is de manier voor een prachtige helemaal kloppende afdekplaat! Die ga ik doen, dank voor de tip!

Marcel61
16 maart 2009, 19:57
Ik heb een best wel een uniek filmpje gevonden, gemaakt door de Japanse fanclub van PRS. Hier zie je ook heel duidelijk het traject die de (enorm grote ronde) freeskop aflegt om de gewelfde top te carven.

PRS freest eerst altijd de vlakke onderkant. Als die helemaal klaar is gaat de body naar de 2e CNC die de top helemaal kant en klaar freest.

Hier de link: http://www.prsguitars.jp/club/movie.html

O ja: er komt waarschijnlijk een pop-up schermpje die zegt dat er Japanse tekens nodig zijn: gewoon op annuleren drukken en dan begint de video.
Veel plezier!

Cocobolo
16 maart 2009, 20:57
superfilmpje!!!

Ik verbaas me wel over een paar dingen, zoals hoe ze met dat kleine handpalm schuurmachientje de body te lijf gaan (ik vind die dingen altijd erg hard gaan en voor je het weet heb je een probleem). Ook het boren van het gat voor de jackplug : gewoon uit de hand :-) Ik dacht dat alles wel machinaal zou gaan daar.

Maar de cnc-frees is enorm, en wat een frees zit er in. Op die manier is het zo klaar!

Doe maar zo'n pallet bodyhout deze kant op, nietwaar ? ;)

oknarb180
16 maart 2009, 21:03
Hey Cocobolo,

Misschien een beetje laat met de reactie, maar een erg fraai proef model geworden zeg! Erg netjes. Alleen vraag ik me af of de carve tussen de pickups ook rond loopt. Volgens mij is ie daar gewoon vlak. Ik kan het ook verkeerd hebben hoor, ik heb tenslotte geen echte PRS om het resultaat mee te vergelijken, helaas.

vr.gr.

Branko

Marcel61
16 maart 2009, 21:12
Dat met die schuurmachientjes: ze gebruiken Dynabrade excetrisch roterende pneumatische (op lucht aangedreven) schuurmachientjes en schuren nauwelijks: alles wat uit de CNC komt bij PRS is al zo glad dat je het bijna al kan voorzien van lak. Deze schuurmachientjes zijn ook nog eens in snelheid regelbaar. De CNC gaat snel maar toch verspringt het volgende traject met iets van maar tienden van milimeters. Vandaar dat de body er al zo glad uitkomt. Ik weet behoorlijk veel van de werkwijze van PRS omdat ik goed bevriend ben met Nik Huber (Guitars). Nik is weer heel goed bevriend met Paul Smith. We praten heel vaak over van alles en nog wat (en niet alleen over gitaren ;)).

Dat met het gat boren voor de jack-plug: eigenlijk hoort de body in het filmpje vacuum vast gezogen te zitten aan de mal die je duidelijk daaronder ziet zitten...de man is het waarschijnlijk in de zenuwen vergeten te doen.

Iemand al eens gehoord hoe snel de aangebrachte lak droogt bij PRS? En hoe dit gaat?

Orpheo
16 maart 2009, 21:21
Dat met die schuurmachientjes: ze gebruiken Dynabride excetrisch roterende pneumatische (op lucht aangedreven) schuurmachientjes en schuren nauwelijks: alles wat uit de CNC komt bij PRS is al zo glad dat je het bijna al kan voorzien van lak. Deze schuurmachientjes zijn ook nog eens in snelheid regelbaar. De CNC gaat snel maar toch verspringt het volgende traject met iets van maar tienden van milimeters. Vandaar dat de body er al zo glad uitkomt. Ik weet behoorlijk veel van de werkwijze van PRS omdat ik goed bevriend ben met Nik Huber (Guitars). Nik is weer heel goed bevriend met Paul Smith. We praten heel vaak over van alles en nog wat (en niet alleen over gitaren ;)).

Dat met het gat boren van de jack pug: eigenlijk hoort de body in het filmpje vacuum vast gezogen te zitten aan de mal die je duidelijk daaronder ziet zitten...de man is het waarschijnlijk in de zenuwen vergeten te doen.

Iemand al eens gehoord hoe snel de aangebrachte lak droogt bij PRS? En hoe dit gaat?

1: interessant om te lezen
2: nee, nooit gehoord jij weet 't vast, en vindt het zeker niet erg om het ons te vertellen :)

barno
16 maart 2009, 21:55
Ik heb een best wel een uniek filmpje gevonden, gemaakt door de Japanse fanclub van PRS. Hier zie je ook heel duidelijk het traject die de (enorm grote ronde) freeskop aflegt om de gewelfde top te carven.

PRS freest eerst altijd de vlakke onderkant. Als die helemaal klaar is gaat de body naar de 2e CNC die de top helemaal kant en klaar freest.

Hier de link: http://www.prsguitars.jp/club/movie.html

O ja: er komt waarschijnlijk een pop-up schermpje die zegt dat er Japanse tekens nodig zijn: gewoon op annuleren drukken en dan begint de video.
Veel plezier!


geweldige filmpjes !
verbaast me telkens weer hoeveel handwerk er toch nog komt kijken bij high end productiegitaren.
(en ook dat die Japanner nog meer Engelse woorden gebruikt dan wij, zelfs voor schuurpapier is er blijkbaar geen Japans woord ... )

en ja, toen die kerel met speedboor input boorde, dacht ik ook even, hé zo doe ik dat ook :)

Cocobolo
16 maart 2009, 21:57
Dat met die schuurmachientjes: ze gebruiken Dynabride excetrisch roterende pneumatische (op lucht aangedreven) schuurmachientjes en schuren nauwelijks: alles wat uit de CNC komt bij PRS is al zo glad dat je het bijna al kan voorzien van lak. Deze schuurmachientjes zijn ook nog eens in snelheid regelbaar. De CNC gaat snel maar toch verspringt het volgende traject met iets van maar tienden van milimeters. Vandaar dat de body er al zo glad uitkomt. Ik weet behoorlijk veel van de werkwijze van PRS omdat ik goed bevriend ben met Nik Huber (Guitars). Nik is weer heel goed bevriend met Paul Smith. We praten heel vaak over van alles en nog wat (en niet alleen over gitaren ;)).

Dat met het gat boren van de jack pug: eigenlijk hoort de body in het filmpje vacuum vast gezogen te zitten aan de mal die je duidelijk daaronder ziet zitten...de man is het waarschijnlijk in de zenuwen vergeten te doen.

Iemand al eens gehoord hoe snel de aangebrachte lak droogt bij PRS? En hoe dit gaat?

Ja, dat van de verplaatsingen met tiende millimeters ken ik : ik heb zojuist een paar uur zitten wachten op een body :soinnocent: Maar zoals je zegt : ik hoef niet eens meer te schuren! Superglad....:) Nou ja, misschien nog even schuren voordat je hem zou lakken.

Dat zijn erg leuke vrienden om te hebben. Ik heb de site van Nik zitten bekijken en dat ziet er erg goed uit wat hij bouwt. Complimenten voor hem!

Marcel61
16 maart 2009, 22:59
1: interessant om te lezen
2: nee, nooit gehoord jij weet 't vast, en vindt het zeker niet erg om het ons te vertellen :)

OK, Bijna alle grote en kleine gitaarfabrieken in de USA gebruiken tegenwoordig UltraViolet drogende lakken. Dat wil zeggen: deze lakken drogen door middel van de lampen die je ook tegenkomt in de zonnebank...maar dan "ietsjes" sterker. Droogtijd...90 seconden in de zgn U.V. oven! Daarna meteen weer schuren voor de volgende laag en hopla...weer droog na 90 seconden. Een gitaar word binnen een uur compleet afgelakt en is dan klaar voor slijpen en polijsten.

Video: van het electrostatisch spuiten, en als laaste zie je de U.V oven waar de body (in dit geval een acoustische) ingezet wordt en na 90 seconden weer kurkdroog tevoorschijn komt.

http://www.youtube.com/watch?v=K_aHxTbIBlc&feature=related

Ik kan (wie belangstelling heeft) adressen geven voor deze lakken en de (kleine) U.V. oven voor de kleine bouwer.

oigun
16 maart 2009, 23:02
WOW!! Dat gaat rap.:cheerup:

Marcel61
16 maart 2009, 23:34
http://i455.photobucket.com/albums/qq271/marceldam/JoeDriskillUVbooth.jpg


Dit is Joe (Drisskill Guitars / USA) met een kleine uitvoering van een U.V. "oven" die speciaal voor de kleine fabrikant te koop is. Je ziet Joe met een zonnebril...U.V licht is schadelijk (zoals de meeste van ons weten die onder een zonnbank hebben gelegen).

Mc.Fadden (hoop dat ik het goed spel) is o.a. een heel bekende fabrikant van U.V lakken in de USA.

je kan als kleine bouwer ook nog een U.V. lamp kopen die je met de hand kan vasthouden: deze is veel goedkoper maar werkt net zo goed als de U.V. oven. De met U.V. lak gespoten body of nek kan je dan drogen door de lamp rondom de body of nek te bewegen (zoals Nik Huber dat ook doet). Je moet dan wel je huid bedekken en een speciale zonnebril dragen. Anders verbrand je net zoals felle zon dat ook doet, alleen gaat dit ietsjes sneller...!!!

Laat me eens weten of jullie prijs stellen op adressen waar dit te koop is, dan zal ik deze plaatsen.

fred dons
17 maart 2009, 08:54
graag laat maar komen Marcel

@ Cocobolo, een tijdje terug heeft Marcus van Engelen (bouwer in Leiden) een speciale freesbit laten maken waarbij het mogelijk was door de ronding van de bit om de carve in 1 keer te frezen zonder bitjes te verwisselen. dit was toen voor een model waar we toen aan werkten, ik zal hem eens vragen waar hij dit heeft laten doen

Marcel61
17 maart 2009, 12:03
Marcus van Engelen? Die Marcus voorheen uit Edam (of was het Monnickendam)?
Je hebt gelijk, Fred.
PRS freest de top (dan bedoel ik de carve = gewelfde top in het Nederlands - dus niet de gaten voor humbucker(s), tremolo of stud) ook alleen met die dikke freeskop. Best wel slim om een model te ontwerpen waarbij dat met slechts 1 freesbit kan.

Moderators: mag ik hier adressen plaatsen of moet ik PM'en?

Fred: ik woon in Opmeer, dus dicht bij jou.

Orpheo
17 maart 2009, 12:31
maar of de carve er mooier op wordt...? ik vind van niet. veel te hoekig. geef mij maar de gibson carve. wordt ook machinaal gedaan,maar heeft de vormen alsof het met de hand gemaakt is. veel vloeiender, maar toch overduidelijk.

Marcel61
17 maart 2009, 14:44
Ach, smaken verschillen. Ik vind die van PRS VEEL mooier.

Fred, hier de U.V. lakleverancier uit de USA waar Nik Huber zijn lakken ook vandaan haalt:

http://www.lawrence-Mcfadden.com

Marcel61
17 maart 2009, 15:57
O ja, ik zou nog uitleggen hoe PRS het lakken doet..daar gaat ie:

Nadat de gitaar is samengestelt (ik heb het hier over een Custom model) en perfect glad is geschuurt wordt deze eerst met een heel dunne blanke lak gespoten: wij noemen dat hier in Europa een zgn DD blanke lak. Deze isoleert de natuurlijke vetten die je bv vind in een rosewood (palisander) toets en/of andere houtsoorten. Als de top een Maple (Esdoorn) is word deze eerst afgeplakt: hier mag geen lak op komen want deze moet worden voorzien van stain (wij noemen dat hier ordinair: beits).

Als de isolerende UV / DD blanke lak UV gedroogd is (na een paar minuten dus) brengt PRS een dikke pasta aan met een soort van spons (yep, met de hand) alleen op het mahonie: dit is de porien vuller. Restant afvegen met een soort van papieren doeken en hup - in de UV oven. Dit proces wordt eventueel nog een keer gedaan totdat de porien gevult zijn.
Hier word de Maple top ook nog beschermt en dus NIET gedaan!

Nu wordt eerst de Maple top voorzien van stain (kijk maar eens naar het filmpje hoe dat gaat). Vaak word deze afgeschuurt en dan nog een x gedaan: double stainen noemen ze dat, dan komt bv een quilt er nog mooier uit te zien. Laten drogen in een verwarmde ruimte. Eventueel stain dat langs de zijkant van de body is gelopen word wegeschuurd (dat kan omdat het mahonie al was voorzien van de eerste DD lagen en porien vuller).
Daarna nog 2 dunne laagjes DD lak over de hele gitaar, dus ook over de Maple top.
Weer U.V. laten drogen. De DD pisdunne blanke U.V. lak laagjes moeten (ook) worden aangebracht omdat anders de (volgende) U.V. Polyester blanke lak niet goed zal hechten...dus zeer belangrijk!!

Hierna spuiten ze de hele gitaar met 2x drie lage U.V. Polyester blanke lak, samen dus 6 lagen.
Deze "Basecoat" zoals PRS het noemt wordt mooi glad geschuurt met die roterende schuurmachientjes en schuurwalsjes, en de details als laaste met de hand.

Dan wordt de gestainde Maple top netjes en precies afgeplakt (zie het filmpje) en word op de zij, achterkant en de nek de dekkende (U.V.) of transparante kleur aangebracht (je weet wel: zoiets als de Clou Nitro beitsen die hier te koop zijn). Dan word de maple top ontdaan van het afplakmateriaal, en de "natural binding" komt dan ook tevoorschijn. Voor zover ik weet wordt de transparante kleurlaag niet U.V. gedroogd, maar wel worden deze gitaren in een flink verwarmde ruimte gehangen. Dan is het na een 2 uren overspuitbaar.

Dan krijgt de gitaar 2 x 3 lagen van een hoogglans Urethane, de zgn "Top Coat": laten drogen in de UV oven en tussendoor de gitaren schuren met korrel 400 (droog schuren).

Dan kan daarna meteen worden begonnen met het nat slijpen van de top coat. Dit gaat ook voor het grootste gedeelte met de Dynabrade, kijk maar eens naar dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=lySd3cJGUp0 en daarna worden de plaatsen waar het schuur machientje niet bij kan komen met de hand gedaan.
Als laaste volgt dan het machinaal polijsten van de gitaar. Het duurt slechts 2 dagen om een Custom te lakken en te polijsten. Het polijsten word voor het grootste gedeelte door een Robot gedaan!

Zo simpel is het nou!

Hier een video waar je o.a kan zien dat de porienvuller word aangebracht en afgeveegd:

http://www.youtube.com/watch?v=6T_tXP0W2zU

Orpheo
17 maart 2009, 16:25
bijna alles machinaal, en TOCh zulke idiooot hoge prijzen vragen?! belacheijk.

fred dons
17 maart 2009, 17:29
ja die Marcus, (eerst Volendam daarna Monnickendam) wij werken samen aan gitaren, waarbij ik lak en het inlegwerk doe

@ Orph, alles machinaal betekent niet dat PRS gratis produceerd ;) die machines moeten gekocht worden en dan hebben we het over (erg) grote investeringen die terug verdiend moeten worden, daarnaast houd PRS ook een excellente houtvoorraad aan wat ook geld kost om bij te houden.
PRS werkt wel efficient waardoor zij een grotere marge kunnen pakken dan bijvoorbeeld Gibson maar als je het verschil ziet tussen inkoop en verkoop van een PRS gitaar in de VS (ongeveer 60 procent van de adviesprijs) zie je dat dat nog mee valt in absolute termen

Dit is verder niet te vergelijken met een kleine handbouwer die kleinere voorraden kan aanhouden en die veelal noodgedwongen ook met de hand werkt, deze kan veel meer tailormade werken wat goed is voor de client maar hij moet daarnaast wel genoegen nemen met een kleine marge omdat hij moet concurerren tegen de PRS' van deze wereld (ik ken daarom eigenlijk ook geen kleine bouwers die een goede boterham aan gitaarbouwen overhouden)



Marcus van Engelen? Die Marcus voorheen uit Edam (of was het Monnickendam)?
Je hebt gelijk, Fret.
PRS freest de top (dan bedoel ik de carve = gewelfde top in het Nederlands - dus niet de gaten voor humbucker(s), tremolo of stud) ook alleen met die dikke freeskop. Best wel slim om een model te ontwerpen waarbij dat met slechts 1 freesbit kan.

Moderators: mag ik hier adressen plaatsen of moet ik PM'en?

Fret: ik woon in Opmeer, dus dicht bij jou.

Marcel61
17 maart 2009, 18:45
bijna alles machinaal, en TOCh zulke idiooot hoge prijzen vragen?! belacheijk.


Mopper, mopper...Orph, het maken van een nek duurt altijd nog 16 dagen bij PRS voordat deze gelakt kan worden...en 1 schuurwalsje kost al ongeveer € 800,- à 900,- €uries...ik bedoel maar. Gereedschappen slijten ook weer en moeten worden vervangen, men moet dus geld overhouden...het is nu 1 x geen liefdadigheidsinstelling.

Grappig Fred, ik Airbrush en heb vroeger al die malle gitaren van Robberts (toen die nog in Hoorn zat) gespoten en gepolijst..ik mag wel zeggen dat ik een expert ben op dat gebied. Ik ken Marcus, ben een keer in z'n shop geweest toen die nog in Monnickendam zat. Heel aardige vent EN een vakman!!!

Ik weet bijna zeker dat Nik zowat de enigste is die wel een goede boterham heeft. Maar die heeft dan ook een (kleine) CNC, en werkt ook met UV lakken en de gereedschappen die ik hier noem. En maakt -niet te vergeten - uitstekende gitaren.

Orpheo
17 maart 2009, 19:10
ik weet bij toeval dat Ben Crowe van crimson ook een verdomd dik belegde boterham overhoudt aan het gitaarbouwen.

maar 2 dagen voor het lakwerk, maar 16 voor de hals...? :dontgeti:

Marcel61
17 maart 2009, 19:23
ik weet bij toeval dat Ben Crowe van crimson ook een verdomd dik belegde boterham overhoudt aan het gitaarbouwen.

maar 2 dagen voor het lakwerk, maar 16 voor de hals...? :dontgeti:

YUP (maar dan hebben ze er wel zo'n 50 klaar)!

Marcel61
17 maart 2009, 19:24
http://i455.photobucket.com/albums/qq271/marceldam/IMG_0224.jpg

Nik, mijn persoontje, en Johaness (de man die investeerde in Nik aan het begin).

http://i455.photobucket.com/albums/qq271/marceldam/IMG_0501.jpg

Nieuwe Dolphin Bolt-on bij mij thuis.

http://i455.photobucket.com/albums/qq271/marceldam/CncNik.jpg

CNC van Nik...dit was de eerste test-run, vandaar dat het freeswerk er nogal wat grof uitziet. Ze komen er tegenwoordig spiegelglad uit.

fred dons
17 maart 2009, 19:31
[QUOTE=Marcel61;1982177]

Grappig Fred, ik Airbrush en heb vroeger al die malle gitaren van Robberts (toen die nog in Hoorn zat) gespoten en gepolijst..ik mag wel zeggen dat ik een expert ben op dat gebied. Ik ken Marcus, ben een keer in z'n shop geweest toen die nog in Monnickendam zat. Heel aardige vent EN een vakman!!!

QUOTE]

leuk dat jij ook airbrushed (en lakt) , ik heb een tijdje lesgegeven maar er ging gewoon te veel tijd inzitten en nu doe ik het eigenlijk alleen nog maar voor mijzelf, Marcus, en een enkele gitaar voor Rebel Relic
keertje afspreken om face to face tips uit te wisselen ? (voorkomen we ook dat dit topic ontspoort :D )

Marcel61
17 maart 2009, 19:37
leuk dat jij ook airbrushed (en lakt) , ik heb een tijdje lesgegeven maar er ging gewoon te veel tijd inzitten en nu doe ik het eigenlijk alleen nog maar voor mijzelf, Marcus, en een enkele gitaar voor Rebel Relic
keertje afspreken om face to face tips uit te wisselen ? (voorkomen we ook dat dit topic ontspoort :D )


Staat! Roept U maar!