PDA

View Full Version : Framus biassen!!



THEREALMURDERMANIFEST
8 januari 2009, 22:41
Hallo beste mensen,

ten eerst wil ik jullie complementeren voor de prachtige dingen die hier gebouwt worden en hoe jullie elkaar helpen en ondersteunen. Zelf volg ik dit forum al een aantal jaar maar dankzij jullie tips heb ik me nooit genoodzaakt gevoelt om te posten tot vandaag!!.

Ik bezit een framus dragon met el84 eindbuizen. Graag zou ik deze zelf willen biassen.
Zouden jullie dit stap voor stap voor mij kunnen uitleggen in jip en janneke taal of in vaktermen, dat verstaat ook.
Reden waarom ik dit post is omdat ik niets kon vinden over het biassen van een Framus. Denk ook niet dat het verschil maakt met andere versterkers, maar ik ben nog een leek.
Maar leer snel met jullie hulp. En mocht ik het na jullie uitleg niet aandurven dan breng ik hem alsnog naar een gitaarshop.

alvast bedankt.

gr
Wouter J

Squier4ever
8 januari 2009, 23:09
zoek eerst maar eens een schema. er zit waarschijnlijk geen bias pot in je versterker of wel. lees eerst eens de FAQ's hier voor de zekerheid.

bert k
8 januari 2009, 23:16
Lees eerst dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=69543) eens door, en kijk wat je wel en niet begrijpt, dan zijn we al een eind op weg. O ja, en welkom op het forum!

Puerco
9 januari 2009, 08:32
Ik bezit een framus dragon met el84 eindbuizen. Graag zou ik deze zelf willen biassen.

Zou dat geen EL34 moeten zijn? Volgens de framus site heeft die top tenminste 4x EL34 aan boord, of zijn er meerdere types?

cluseau
9 januari 2009, 10:07
zoek eerst maar eens een schema.

Schema heb ik wel voor je maar je moet dan eerst het serie nummer geven. er zijn meerdere versie's in omloop. voor zover ik weet allemaal 100Watt. Dat gaat je niet lukken met 4 EL84 pitjes dus het zullen idd wel EL34's zijn.

Frans

THEREALMURDERMANIFEST
9 januari 2009, 10:30
Zal het morgenavond ff bekijken in de oefenruimte wat betreft het serienummer en de buizen, heb de top tweedehands weet dus niet of de standaard buizen ernog inzitten.
En zal uiteraard de topics goed doorlezen.