PDA

View Full Version : Stereo Stack Setup Vraag



Willlem
8 januari 2009, 21:26
als enige gitarist in onze band probeer ik ook als we niet volledig worden uitversterkt toch een zo breed mogelijk livegeluid te krijgen, en daar ook een beetje mee te spelen. dus bij een "simpele" half stack heb ik een 2e 4x12 kabinet gekocht dat ik aan de andere kant van het podium, naast onze bassist neerzet. al een hele verbetering qua breedte.

maar nu ik een 2e top heb (fenderbassman 70) ben ik benieuwd of ik dit stereo-idee nog iets meer kan uitbreiden door deze fendertop op het 2e kabinet te zetten en aan te sluiten op de "send"-uitgang van mijn effect-loop. zo hoop ik dat ik via de fx-switch op de footswitch van mijn triamptop het geluid uit het andere kabinet aan en uit kan zetten, zodat ik mijn geluid af en toe wat dunner (want maar aan 1 kant van het podium) kan laten klinken via mijn footswitch.

ik vraag me oa af of het geluid dat er via de bassman uit het 2e kabinet zal komen wel matcht met het oorspronkelijke geluid uit het 1e kabinet. de bassman heft namelijk wel 4 inputs (bass 1+2, instrument 1+2), maar geen "effect-in". het signaal gaat dus van de triamp "send-output" naar de bassman "instrument-input". dubbele kleuring dus. al is de bassman een erg cleane versterker.

het klinkt allemaal erg ingewikkeld misschien (aan de andere kant zijn er veel ingewikkelder constructies op dit forum voorbij gekomen), maar ik was benieuwd of mensen hier een mening/suggestie/opmerking over hadden. ik heb het zelf nog niet geprobeerd, simpelweg omdat ik de 2 tops en de 2 kabinetten nog niet in 1 ruimte heb gehad sinds dit idee in me opkwam. verder heb ik weinig ervaring met het werken met de FX-loop dus kan ik de uitkomst niet helemaal voorspellen. vandaar mijn vraag.

kom maar op! ;-)

Squier4ever
8 januari 2009, 21:47
volgens mij als je 'm gebruikt met de send, heb je geen geluid meer uit je triamp. met een seriële loop gebruik je zo namelijk alleen de preamp van je triamp die je naar de preamp en poweramp van je bassman stuurt. een parallele fx-loop doet dit niet en zou dus werken (volgens mij). anders moet je het splitten al voor de versterker laten gebeuren, een simpele A,B,Y box is daar al geschikt voor. dit brengt ook iets meer kleur in je geluid, werkt erg gaaf om je bassman clean te houden en je triamp te laten scheuren bijv.

Willlem
8 januari 2009, 22:09
bedankt voor je (snelle!) reactie!

eerlijk gezegd gebruik ik wel de kanalen van mijn triamp, dus de bassman-kant helemaal clean houden en de triamp-kant van kanaal laten switchen lijkt me geen optie, een rare brij aan kanalen verloop opleveren.
aan de andere kant kan ik met een potmeter de hoeveel "FX" instellen (wet/dry), dus dat moet qua parallelle FX loop wel lukken, hij is niet serieel.

Humedo
9 januari 2009, 10:33
Was het maar zo simpel, je krijgt bijna gegarandeerd een brom, veroorzaakt door een aardlus tussen de 2 versterkers. Maar je kunt het in ieder geval proberen en als het bromt weet je waar het door komt nu :satisfie:.

Overigens weet ik niet of je, als het wel werkt, de send zomaar weer in de input van je bassman kunt steken, je zit op line niveau. Je zou dan de return van de bassman moeten gebruiken, als ie die heeft. Maar meestal wordt dan de volumeregeling weer overgeslagen, waardoor je op max volume staat te blazen. Maar dat is weer voor elke versterker verschillend, blablabla... er kan zoveel gebeuren. Maar je kunt het proberen natuurlijk :rockon:.

bart_g
9 januari 2009, 10:40
Misschien denk ik wel te simpel, maar waarom ga je niet voor een ABY switch? Zo kun je allebei de versterkers apart van elkaar, maar ook tegelijk inschakelen...

Squier4ever
9 januari 2009, 10:42
het kan wel volgens mij, als je bassman een return zou hebben sowieso. (die mod kun je ook nog even overwegen, is volgens mij niet al te duur) dan kun je je triamp slaven zoals je dat graag zou willen.

volgens mij snap je mijn opmerking over de cleane (of net crunchende) bassman met een scheurende triamp niet helemaal. door dit te doen krijg je namelijk een veel voller gitaargeluid dan met maar 1 sound. veel bands passen dit toe hoor en werkt echt gaaf. probeer het voor de gein eens, zet een aby box tussen je effecten (liefst voor je overdrives). de a kant gaat naar de triamp bijv, met hier dan je extra overdrives en weetik het wat tussen. de b kant blijft clean (zonder overige effecten zelfs dry) en je triamp heeft dan een wet signaal. dit geeft een soort wet/dry setup en klinkt echt heel vet.

casper innosence
9 januari 2009, 11:46
Jo Willem A, ik wil hier wel n keer voor gaan zitten met je.. Vind ik wel vet :)

casper innosence
9 januari 2009, 11:52
het kan wel volgens mij, als je bassman een return zou hebben sowieso. (die mod kun je ook nog even overwegen, is volgens mij niet al te duur) dan kun je je triamp slaven zoals je dat graag zou willen.

volgens mij snap je mijn opmerking over de cleane (of net crunchende) bassman met een scheurende triamp niet helemaal. door dit te doen krijg je namelijk een veel voller gitaargeluid dan met maar 1 sound. veel bands passen dit toe hoor en werkt echt gaaf. probeer het voor de gein eens, zet een aby box tussen je effecten (liefst voor je overdrives). de a kant gaat naar de triamp bijv, met hier dan je extra overdrives en weetik het wat tussen. de b kant blijft clean (zonder overige effecten zelfs dry) en je triamp heeft dan een wet signaal. dit geeft een soort wet/dry setup en klinkt echt heel vet.

Dit laatste gaat niet lukken, ik ken de setup van willem, hij gebruikt geen losse pedalen, puur de triamps kanalen. En met de muziek die zijn band maakt, is een volledig cleane bassman echt niet te doen.

Maar Willem, zoals hier bovengezegt, ik wil dr best n keer met je naar kijken, heb wel n idee wat zou kunnen werken. Bel/mail maar een keer

Felanovic
9 januari 2009, 12:25
Hey ik lees ff mee en ik vind het een vet idee !

Ik wil dit binnenkort gaan proberen met een Marshall JVM en een Fender hotrod deville (heeft mn broer nog over).

Als ik het goed begrijp dus van de JVM-send naar de Fender-return. Dat zou moeten werken. Of anders naar de Fender-input.

Kan er ook het 1 en ander kapot gaan? Daar zit ik natuurlijk niet op te wachten.

ltr

ben vanhoof
9 januari 2009, 12:33
Ik heb het al gedaan met mn jvm, inderdaad van de seriele send naar de return van de andere amp. Dit werkt perfect! In de input zal ook wel werken, evt wat tweaken met de instellingen van de bassman en 't zal wel werken.

Willlem
11 januari 2009, 14:42
bedankt voor de reacties en het meedenken!

zoals casper al zei is het voor de muziek die wij maken (punk/hardcore) niet altijd mooi als er naast de high-gain scheur ook een clean geluid zit, voornamelijk omdat mijn geluid dus uit de triamp komt. eigenlijk wil ik het geluid niet splitten vóór de triamp. ik gebruik alle 6 de kanalen daarop en die wil ik live ook footswitchbaar houden. vandaar dat ik het 2e signaal uit de send van de FX-loop wil halen.
en idd, op de bassman zit helaas geen FX-loop, geen return dus. daarom ben ik aangewezen op 1 vd 4 inputs. maar idd met wat getweak hoop ik dat het (zonder brom) gaat lukken.

ik wil het eerst zonder modificaties, AB pedalen, of wat dan ook eens proberen, want het zou mij erg goed uitkomen als ik mijn plannetje zou kunnen uitvoeren zonder geld uit te geven.
het lijkt erop dat ik dinsdag al mn spul bij elkaar kan hebben en het dan eens ga uitproberen. ik hou u op de hoogte! dat het anderen iig al is gelukt schept hoop.

Willlem
13 januari 2009, 14:17
ervaringen!

het principe zoals ik het bedacht had werkt prima. geen brom, geen raar gitaargeluid, prima. feit is wel dat wanneer ik de FX-loop inschakel met de footswitch het 2e kabinet in zijn eentje klinkt en het kabinet van de triamp stil wordt, maar dat is wel logisch aangezien je dan de triamp als het ware bypasst.

punt is wel dat het volumeverschil tussen de kanalen heel erg groot is als ik beide versterkers en kabinetten gebruik.
bijv:als ik de afstelling gebruik die ik altijd gebruik, is kanaal 3a (mijn ene mainkanaal) prima, maar 2a (mijn andere mainkanaal) komt veel harder uit de bassman dan uit de triamp. dit lijkt mij te liggen aan de eindbuizen van de triamp (hoewel niet ouder dan 2 jaar) of aan de buizen van de bassman. bepaalde kanalen/types geluid komen uit 1 van de 2 harder door dan andere. is dat logisch? is daar wat aan te doen?
nou moet ik wel zeggen dat dat verschil tussen de kanalen ook bij gebruik van alleen de triamp al aanwezig is, alleen niet zo extreem als nu. ik moet kanaal 2 altijd "meer harder" zetten als ik de main volume ook harder zet om nog in balans met kanaal 3 te blijven.

ik ga nu de bassman even vervangen door een ampeg VB4 die ik hier ook nog heb om te kijken wat er dan gebeurt. ik houd u op de hoogte.

wederom een ingewikkeld verhaal, maar als jullie nog eens met mij mee zouden willen denken?

Willlem
13 januari 2009, 14:49
ok, ook de VB4 geprobeerd, en het volume verschil tussen de kanalen blijft bestaan. dan lijkt het me dus aan de eindversterker (buizen) van de triamp te liggen, die geven het signaal van kanaal 2 minder goed door dan dat van kanaal 1 en 3. wat is de oorzaak hiervan, de 6l6 GC-buizen? en wat zou de oplossing kunnen zijn?

Felanovic
13 januari 2009, 22:25
Joo willem,

ik heb het van het weekend ook geprobeerd met een jvm en een hotrod deluxe.

- send marshall -> return fender -> heel groot volume verschil maar als je alleen maar hard speelt, met een beetje tweaken wel gelijk te trekken. Werd al eerder opgemerkt dat dit een mogelijkheid kon zijn.
- send marshall -> gitaarinput fender -> volume verschil minder erg maar nog steeds aanwezig.

Op de cleane kanalen werkte het prima, maar op de overdrive kanalen van mijn jvm gaf het dikke brom en andere narigheid.

leuk om een keer te proberen in ieder geval.

TimmU
14 januari 2009, 09:36
Ja, of anders koop je gewoon een Peavey 50/50 poweramp met een 4x12 eronder. ben je helemaal klaar!

Willlem
14 januari 2009, 14:42
Ja, of anders koop je gewoon een Peavey 50/50 poweramp met een 4x12 eronder. ben je helemaal klaar!

hoe werkt dat precies met een stereo poweramp? hoe zou je dat dan aansluiten?:

preamp triamp -> stereo poweramp -> 4x12 kabinet op elk van beide kanten aansluiten (want ik heb dus al 2 4x12's.

zou je die poweramp/het stereobeeld ook per footswitch kunnen aansturen? want dat is wel een pre voor mij. of hoe kun je tijdens het spelen je stereobeeld veranderen?

TimmU
14 januari 2009, 15:09
ja, kan natuurlijk stereo in een stereo4x12, of je gebruikt gewoon 1 kant, of je gebruikt een Y kabel. Zoveel mogelijkheden.

Weet niet zeker of die opties footswitchable zijn, maar meestal wel.

casper innosence
14 januari 2009, 15:25
Jo Willem,

Dat er verschil zit tussen de verschillende kanalen zou ik niet direct wijten aan de eindbuizen van de triamp. Mn aanbod staat nog steeds, dus mocht je n keer samen willen filosoferen over mogelijkheden, dan hoor k t wel!

hole
14 januari 2009, 16:18
hoe werkt dat precies met een stereo poweramp? hoe zou je dat dan aansluiten?:

preamp triamp -> stereo poweramp -> 4x12 kabinet op elk van beide kanten aansluiten (want ik heb dus al 2 4x12's.

zou je die poweramp/het stereobeeld ook per footswitch kunnen aansturen? want dat is wel een pre voor mij. of hoe kun je tijdens het spelen je stereobeeld veranderen?

Een stereo amp is gewoon hetzelfde als het hebben van twee versterkers, alleen wat compacter. Mono in / Stereo uit (of stereo in/ stereo uit) Vaak is daar echter weinig aan te schakelen.

Met veel multiFX kun je wel pannen mbv (midi)controllers, maar dat is niet precies wat je bedoeld denk ik.

Misschien met een A/B/Y switch?

Willlem
17 januari 2009, 19:49
ok, dan snap ik hoe het met zo'n stereo poweramp zou werken. maar dan moet ik 1) een stereo poweramp kopen en 2) een FX-apparaat dat het stereobeeld kan aansturen/veranderen. en ik hoopte juist mijn plannetje te kunnen uitvoeren met wat ik nual heb.
op zich kunnen die buizen in de bassman al eeuwen oud zijn, want ik weet niets van de geschiedenis daarvan af. maar stel dat ik die vervang, weet ik niet of het signaal per kanaal ineens wél gelijk blijft. zelfde geldt voor het aanbrengen van een "return-input" op de poweramp van de bassman.

@casper, filosoferen is altijd welkom! ;-)

casper innosence
18 januari 2009, 18:08
staat je spul in nmgen vandeweek willem? anders kan ik es kijken of ik n keer tijd heb langs te komen, misschien dat dat makkelijker is dan op afstand, ben namelijk niet zooo bekend met de achter kant van de triamp :P

Maar zoals gezegt, denk ik dat t verschil niet zit in oude eindbuizen van de een of de ander.

jacobhdejong
27 januari 2009, 09:09
Hey ik lees ff mee en ik vind het een vet idee !

Ik wil dit binnenkort gaan proberen met een Marshall JVM en een Fender hotrod deville (heeft mn broer nog over).

Als ik het goed begrijp dus van de JVM-send naar de Fender-return. Dat zou moeten werken. Of anders naar de Fender-input.

Kan er ook het 1 en ander kapot gaan? Daar zit ik natuurlijk niet op te wachten.

ltr

Hallo mensen,

Ik heb ook een JVM en wil ook stereo gaan spelen.
Maar als ik de JVM send naar de .........versterker return gebruik, waar moet ik dan mn fx kwijt? Ik heb namelijk een G-Force en daar heb ik wel send en return voor nodig.

Willlem
14 maart 2009, 13:57
dan moet je misschien je signaal splitten na je G-force, dmv een splitterplug oid, en dan 1 kant terugsturen naar de JVM return en dan de tweede kant naar de andere poweramp. denk ik?

en ik denk dat datzelfde truucje ook wel eens zou kunnen werken voor mijn eigen set-up/probleem. want ik heb het er nog eens met wat mensen over gehad. en die dachten dat (omdat ieder kanaal op de triamp een eigen master heeft die door de poweramp wordt bepaald) het zou kunnen helpen als ik het signaal uit de sendoutput split en daarvan 1 terugstuur naar de poweramp van de triamp en de andere naar de bassman stuur, ik zo de volumeverschillen tussen de kanalen ophef (omdat het interne signaal dan wordt onderbroken. dan blijft het wel de vraag of de niveaus tussen de kanalen goed is. iemand vooraf al gedachten? want ik ga het binnenkort sowieso checken. dan hoort u weer van mij.

Jimwoud
14 maart 2009, 16:25
iK zou een poweramp in of fx-loop in je bassman laten bouwen en dan een a/b/y box naar de poweramp van bassman, en een naar de triamp.

Willlem
14 maart 2009, 16:36
dat is exact mijn plan als het omzeilen dan de volumeverschillen lukt! en aan één van de uitgangen van de A/B/Y-box een minimale delay hangen zodat het geluid nóg wat breder klinkt als beide boxen aanstaan.

casper innosence
14 maart 2009, 21:08
He Willem, zit er een slave out op die amp van jou?

stevie ray
15 maart 2009, 15:22
heavy metal is percieved best from a single unit amp...

DaveItUp
15 maart 2009, 19:16
Ja maar als je echt een gruwelijk breed geluid wil hebben is 2 amps supercool. Zeker met een heel minimale delay idd.

Anyway: Niet zo moeilijk doen en gewoon een aby pakken. Je normale, wat modernere amp en dan een bassman/V4 met een pedaaltje ervoor, ik weet wel zeker dat dat megaruig klinkt.

Willlem
24 maart 2009, 14:09
He Willem, zit er een slave out op die amp van jou?

ik heb mijn laatste idee getest, en begin langzaam wanhopig te worden. want ook bij het splitten in de FX loop blijft het volumeverschil bestaan. dus de FX loop zit vóór de mastervolumes van de kanalen. ik heb zelfs geprobeerd het signaal via de reverb effectlus te splitten, maar daar zit ergens een storing in, want zelfs cleane kanalen beginnen te scheuren. daardoor kon ik niet echt bepalen of het volumeprobleem was opgelsot. het kan dus nog steeds een buizenprobleem/mastervolumekwestie zijn.

wellicht ga ik een geldprijs op de gouden tip zetten ...

er zit geen slave out op, maar wel een "red box DI". dat eerst nog eens even proberen of daar iets mee te doen is.

yhcmarc
24 maart 2009, 14:24
Willem, ik heb eens de manual van die Triamp bekeken, als het goed is zit er een fx-loop op en een preamp send / poweramp return op?

Heb je al geprobeerd om die send door te sturen naar die bassman? Of, nog beter, heb je het al andersom geprobeerd? Gitaar in de bassman en daarvan een kanaal doorgepatch naar de input van je triamp? De bassman heeft per kanaal (guitar / bass) 2 inputs, die kun je doorpatchen. Dus je gitaar in input 1, input 2 gaat naar de triamp.

Bassman op standje ruig, je input doorpatchen naar je triamp en klaar, op je bassman heb je in feite continu gewoon dezelfde sound waarvan de overdrive afhankelijk is van de dynamiek in je spel, en de triamp werkt gewoon zoals die voorheen al werkte.

Wat uiteraard ook nog een mogelijkheid is, een loadbox met een line out tap erop, bv. een Weber mass ofzo, die loadbox hang je tussen de triamp en je cab, die line out tap stuur je door naar de bassman. Ik kan de mijne wel een keer aan Riekus meegeven om te proberen.

Willlem
24 maart 2009, 15:01
hey marc!

thanks voor het meedenken en checken. maar dan heb ik op de "bassman-kant" niet de mogelijkheid om de kanalen van de triamp te footswitchen, wel?

maar eerlijk gezegd heb ik net de DI gebruikt en dat werkt super! die stuurt gewoon het signaal dat naar de speaker gaat (zonder fantoom uiteraard) naar de bassman en geen enkel volumeverschil tussen de kanalen. problem solved wat mij betreft.

nu nog een delaypedaaltje (suggesties?) in de DI lijn dat 100% wet, 15 milliseconde vertraging uitstuurt zodat het geluid nog breder wordt. en die ik uitzet bij de solo's zodat het juist weer recht op je af komt. aan/uitpedaaltje in diezelfde lijn en ik kan de "andere" kant uitzetten voor de wat "kleinere" stukjes.

yhcmarc
24 maart 2009, 15:18
Ok cool, weet wel dat die DI ook een speaker simulatie heeft he, en dat hij dus niet een echt droog signaal uitstuurt.

Voor je delay, ja, in feite wil je dus een 100% wet signaal doorsturen, je zou eens kunnen kijken voor een Electro harmonix #1 echo, een simpele digitale delay met blend functie. Ik gok als je de blend voluit draait, de feedback helemaal dicht en de delay tijd instelt dat het wel zou moeten werken voor wat je zoekt.


Ik heb het even uitgeprobeerd. Met de blend voluit, de feedback dicht krijg je idd alleen het delay signaal met de vertraging die je er in draait. Dit pedaaltje zou in feite dus gewoon moeten doen wat je bedoeld. Ik ga het ook eens een keer proberen, misschien wel cool voor opnames :)

Willlem
25 maart 2009, 14:05
ah bedankt voor de tip ja. ik ga hem eens checken.

er zit op deze manier inderdaad wel veel "kleurspoeling" door het bassman signaal heen ja: pre- en poweramp van de triamp, DI speakersimulatie, en pre- en poweramp van de bassman. maar voor nu ben ik tevreden. tzt een simpele/droge poweramp zoeken ipv de bassman.

Willlem
28 maart 2009, 15:45
zo, ik heb het allemaal eens geprobeerd met een (pardon my french) behringer fx 100 als delay en een metalzone (alles op 0) als aan/uitknop. en het principe werkt echt super.
zowel de bassman (droge poweramp), behringerpedaal (kwaliteitsdelay) als metalzone (voor mijn eigen reputatie) kunnen beter vervangen worden, maar het idee werkt.
bedankt voor het meedenken!

nu nog een flightcase voor de bassman, en ik kan weer op tour.

Willlem
10 juli 2009, 14:05
Ok cool, weet wel dat die DI ook een speaker simulatie heeft he, en dat hij dus niet een echt droog signaal uitstuurt.

Voor je delay, ja, in feite wil je dus een 100% wet signaal doorsturen, je zou eens kunnen kijken voor een Electro harmonix #1 echo, een simpele digitale delay met blend functie. Ik gok als je de blend voluit draait, de feedback helemaal dicht en de delay tijd instelt dat het wel zou moeten werken voor wat je zoekt.


Ik heb het even uitgeprobeerd. Met de blend voluit, de feedback dicht krijg je idd alleen het delay signaal met de vertraging die je er in draait. Dit pedaaltje zou in feite dus gewoon moeten doen wat je bedoeld. Ik ga het ook eens een keer proberen, misschien wel cool voor opnames :)


goed, zoals al voorspeld wil ik dus van die behringer af, want onbetrouwbaar. en die Electro Harmonix #1 Echo van marc kan dus wat ik wil (100% delay, oorspronkelijke signaal wegdraaien en alleen 1 vertraging horen na een tiental milliseconden). punt is alleen dat die Electro Harmonix #1 Echo hier (Nijmegen) nergens in de buurt wordt verkocht. ik kan em uiteraard wel bestellen, maar weet iemand toevallig andere delay's/echo's die een dergelijke functie kunnen?
omdat ik voor de rest geen andere dingen met dat delaypedaal zal doen zoek ik de goedkoopste optie en hoeft ie voor mij verder niet veel te kunnen.

yhcmarc
11 juli 2009, 13:06
De boss DD3 heeft ook een dry out / delay out. De nieuwere versies zullen dat ongetwijfeld ook wel hebben.

Ik had mijn #1 echo bij thomann besteld, ik kan de mijne wel een keertje aan Riekus meegeven, kan je hem uitproberen.

Willlem
12 juli 2009, 16:51
Ik had mijn #1 echo bij thomann besteld, ik kan de mijne wel een keertje aan Riekus meegeven, kan je hem uitproberen.

he marc, dat zou super zijn! dan kan ik dubbelchecken of het inderdaad is wat ik zoek en als het bevalt bestel ik em. jij hoeft er zelf niet van af neem ik aan?
jullie spelen dinsdag toch? als jij em kan missen mag je hem wat mij betreft aan riekus meegeven; hij weet ervan. dan geef ik hem de eerstvolgende keer weer mee terug.

yhcmarc
12 juli 2009, 20:28
Ik wil er zeker niet vanaf idd ;). Aangezien het nu toch vakantie is en mijn pedalboard nog onderweg heb ik hem nu toch even niet nodig. Ik geef hem dinsdag wel ff aan Riekus mee, no sweat.