PDA

View Full Version : Welke small body acoustic?



Les TeleStrat
8 januari 2009, 19:03
Hallo,

Ik heb me de afgelopen tijd suf gezocht naar goede small-body akoestische gitaren (Grand Concert Standard, Grand Concert 00 en Auditorium 000). Hoewel ik het verschil tussen deze body-stijlen heb gelezen, is het nog steeds niet helemaal duidelijk wat het beste bij mij zou passen.

Tot testen is het nog niet gekomen, omdat ik er nog niet echt uit ben.
Tijd om jullie hulp in te roepen:)

Welk geluid zoek ik in de gitaar?
Een mooie bass-sound, maar eveneens mooie midden en hoge tonen.
Vooral geschikt voor fingerpicking en solowerk, maar moet ook te gebruiken zijn als 'strummer'

Welke muziekstijlen?
Blues, folk, fingerpicking
Variërend van Tommy Emmanuel tot Eric Clapton

Er zijn twee gitaren die mij tot nu toe zijn opgevallen.
- De Maton EBG808 serie (met name de Artist en de TE)
Deze bluegrass serie zou garant moeten staan voor een mooie bass-sound.
Bijkomend voordeel is dat deze een uitstekend APMic pickup systeem heeft.

http://www.guitarvillage.co.uk/admin/pages/upload/Acoustics/Maton/EBD808TE_m.jpg

- De Blueridge BR-183 (dit is een kopie van de 000-28EC van Martin)
Deze heeft solid Indiaans palissander back- & sides, wat volgens mij ook een warme sound tot gevolg heeft.
Nadeel is dan weer dat hij niet elektrisch te versterken is, in tegenstelling tot de Martin.

http://www.elderly.com/new_instruments/items/images/20N/BR183_body-front.jpg http://www.elderly.com/new_instruments/items/images/20N/BR183_body-back.jpg

Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met één van deze gitaren? Ze zijn namelijk nogal lastig te verkrijgen in Europa, met name de Matons?

Overige tips voor small-body gitaren zijn van harte welkom, graag zelfs!
Alvast bedankt.

jplm
8 januari 2009, 19:45
Overige tips voor small-body gitaren zijn van harte welkom, graag zelfs! Alvast bedankt.

Hallo.

Ik heb het al vaker gepost, maar, bij deze nog maar eens een keer: De Epiphone Masterbilt EF500 M of R (raad maar waar die laatste letters voor staan). Exacte nabouw van de OM uit de jaren dertig, klinkt prima voor rond de 600 euro. Probeer de "oude" versie te krijgen, te herkennen aan de koffer met de hygro-meter aan de binnenkant.

Groet, Jan.

Les TeleStrat
8 januari 2009, 20:00
Hallo.

De Epiphone Masterbilt EF500 M of R (raad maar waar die laatste letters voor staan).

Mahogany en Rosewood!
Nu je het zegt, daar heb ik al eens reviews over gelezen.

Thanks

Mr.Fingers
8 januari 2009, 20:05
Art&Lutherie AMI?

Les TeleStrat
9 januari 2009, 17:26
Art&Lutherie AMI?

De AMI is mij ook bekend, maar dat is me toch iets te klein:) Kwalitatief ook niet heel geweldig volgens mij. Meer een startersgitaar

Mr.Fingers
9 januari 2009, 18:47
Fout gedacht. Ze zijn wel klein, maar klinken verdomd luid, en zijn heus geen "beginnersgitaren" hoor :). Ik denk dat Art&Lutherie qua prijs/kwaliteit het beste is wat je kunt krijgen.

KLIK (http://nl.youtube.com/watch?v=MWNbaGb0Nvs)

freddy
9 januari 2009, 20:19
Blueridge heb ik al meerdere keren in handen gehad dat zijn gewoon erg goede gitaren voor het geld dat ervoor gevraagd word.
Maton heb ik geen ervaring mee maar ik was enige tijd geleden bij Kees Dee waar men een korte tijd deze gitaren geprobeerd heeft, ze zijn ermee gestopt omdat ze er niets aan vonden en die hebben toch zeer veel ervaring met top gitaren.
Het kan ook persoonlijk zijn maar zo zie je maar dat je nooit blindelings op een
bepaald merk mag afgaan, proberen is de boodschap en dan kopen wat jij het beste vind.
Wat versterken betreft, in de Blueridge kan je bv.een Fishman matrix infinity laten inbouwen zoals ik gedaan heb in mijn Taylor 410, fantastisch geluid en geen lelijke gaten in je mooie gitaar.
Kostprijs ongeveer 180 euro.

Les TeleStrat
10 januari 2009, 17:37
@ Freddy

Bedankt voor de info. Dat is wel interessant, dat een bedrijf als Kees Dee stopt met een merk als Maton. Misschien moet ik hen eens vragen wat de reden was voor het stoppen met Maton, misschien wel interessant om te weten.

Absoluut, proberen staat voorop, maar de genoemde gitaren zijn nu niet bepaald standaardassortiment van de gemiddelde muziekwinkel :)

freddy
12 januari 2009, 19:51
Waarom precies men bij Kees Dee gestopt is met Maton is mij ook niet helemaal duidelijk geworden dat zou je inderdaad kunnen vragen als je daar bent en probeer dan zeker Eastman komt uit China als Blueridge en is minstens even goed.
Eastman werkt met Fishman maar niet met de matrix infinity die ik veel beter vond dan het expression systeem van Taylor.
Bij Kees Dee kun je nog veel meer proberen zeer veel mooie gitaren van betaalbaar tot extreem duur de ideale winkel als je op zoek bent en je nog niet goed weet wat je wil, Casa Benely in Den Haag is ook mooi.

Otje
12 januari 2009, 20:48
Ik zou voor de Maton gaan. Niet dat er iets mis is met de andere genoemde gitaren, maar de algehele bouwkwaliteit van Maton is top en hun pickup/mic systeem is gewoon beter dan de meeste andere. Maar het blijft uiteindelijk een kwestie van chemie: de juiste gitaar voor jou is degene die je steeds weer oppakt, of het nou een Martin, een Taylor, een Maton of een Tanglewood van 150 euro is.

guitargeek3
12 januari 2009, 21:06
Ik heb laatst zelf een Maton gekocht via de UK.
In Australië had ik hem al geprobeerd, en daar beviel hij me uitstekend!
Het kopen van een akoestisch zonder er op gespeeld te hebben is een risico, het kan zijn dat juist "die" gitaar net niet lekker in de hand ligt.
Ik had iig het geluk dat mijn gitaar mij precies lag.

Maar mocht je voor de Maton gaan, je kunt hem bestellen via: www.guitarvillage.co.uk.

Mochten ze hem nu niet op voorraad hebben, ze krijgen regelmatig een nieuwe lading Maton's binnen.

Ik had de gitaar in 3 dagen binnen en vooral met deze koers is het aantrekkelijk.

RB-1
12 januari 2009, 21:07
Overweeg een BPR (http://www.barrypricerobinson.com/index.html).
Met afstand de beste small body gitaar die ik ooit in mijn handen heb gehad. Alles zit erin, mooi evenwichtig, met een bas die het makkelijk opneemt tegen mijn D-28.
Zijn Dreadnoughts zijn trouwens ook niet misselijk.

Les TeleStrat
15 januari 2009, 17:49
Het kopen van een akoestisch zonder er op gespeeld te hebben is een risico, het kan zijn dat juist "die" gitaar net niet lekker in de hand ligt.
Ik had iig het geluk dat mijn gitaar mij precies lag.


Daar heb je helemaal gelijk in, het is een risico. Ik heb zo ook mijn Ibanez Artwood gekocht
http://i203.photobucket.com/albums/aa304/LesTeleStrat/Ibanez2.jpg

Ik weet, het is niet te vergelijken met een kwaliteitsgitaar als Maton, Martin, e.d., maar over deze gitaar ben ik dus niet heel erg tevreden. Vandaar dat ik het liefst niet weer een gitaar koop zonder die te hebben getest.
Met mijn Gibson Les Paul had ik dat probleem juist weer niet, ik heb er 1 minuutje op getokkeld.. onversterkt.. dus dat kun je net zo goed ook kopen zonder te testen noemen :D, maar die gitaar is me wel goed bevallen.

@ RB-1 : een custom build gitaar is toekomstmuziek.. ik heb de tik dat ik een gitaar het liefst zo snel mogelijk in mn handen wil hebben, ofwel spelen/testen en meenemen.

Vooralsnog ben ik er nog steeds niet uit.. Maton blijft me zeer aanspreken, maar misschien laat ik me te veel leiden door het geweldige, versterkte geluid van Tommy Emmanuel:satisfie:

northernlake
15 januari 2009, 22:20
vandaag aangekondigd op de NAMM: twee fijne small body acoustics van Martin, de 0-28VS en de 00-28VS (er was al een 000-28VS)

http://www.mguitar.com/guitars/choosing/guitars.php?p=w&m=0-28VS
http://www.mguitar.com/guitars/choosing/guitars.php?p=w&m=00-28VS

dadgad
16 januari 2009, 09:23
Hallo Northernlake,

Heb je de prijzen van die dingen ook gezien ?

Greetz,

Han.

Les TeleStrat
16 januari 2009, 20:25
Hallo Northernlake,

Heb je de prijzen van die dingen ook gezien ?

Greetz,

Han.

Haha, ach, net geen 4700 dollar.. koopje toch;)

jplm
16 januari 2009, 20:37
Haha, ach, net geen 4700 dollar.. koopje toch;)

In algemene zin valt mij op dat Martin hun gewone, betaalbare modellen uitvoert met allerlei gelamineerde boven-, onder-, en zijkanten, en een hoop goedkoper materiaal, terwijl je voor dat zelfde geld bij de chinees een volledig massief model kunt krijgen, en hun "normale" modellen, dus gemaakt van fatsoenlijke materialen, komen meteen met een idioot hoog prijskaartje. Maar ja, het wordt verkocht, blijkbaar.
Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld National; dan betaal je ook een vrij hoge prijs, maar hebt dan qua klank en afwerking dan ook meteen iets wat je niet snel beter aan zult treffen.

Groet, Jan.

dede
16 januari 2009, 21:27
Ja, ik bezit nu zo'n Chineese Guild, een GAD 30RE, een OM type dus met "all solid wood", ben er zeer tevreden over, heb ze via internet besteld en moest dus wel wat bijstellen om de bespeelbaarheid optimaal te krijgen maar dat is best gelukt. Blueridge zou in dezelfde fabriek gemaakt worden.
De volgende zal een palour versie worden denk ik.

groeten,
Danny

:B

northernlake
17 januari 2009, 10:36
Ik kruip wel weer onder mijn steen.

De beste betaalbare massieve OM onder de 1000 die ik ken is overigens de Yamaha LS-16. Ik heb begrepen dat ze nu in China worden gemaakt; die ken ik niet. Ik had er een uit de eerste periode toen ze in Taiwan werden gebouwd. Al solid met Englemann top en rosewood b/s.

chris c
17 januari 2009, 14:37
Haha, ach, net geen 4700 dollar.. koopje toch;)

Dat is de list price... doe er toch 40 % af voor de winkelprijs. Nog altijd veel geld, maar een goede Martin is wel een heel goede gitaar (vind ik toch) !