PDA

View Full Version : Welke phaser?



blindfaith85
8 januari 2009, 18:25
Hoi,

ff vraag ik wil een phaser gana kopen van rond de 100/120 euro. Ik vind de MXR phase90 leuk klinken mar zijn er nog andere modellen waar ik voor zou kunnen kijken?

en hoeregageren ze incombi met een tubesceamer, rat of een Muff?

groet ferry

Mitch
8 januari 2009, 18:31
MXR is wat subtieler, EH Small Stone is wat vetter. De grote versie dan, die nano vind ik weinig soeps, beetje vlak.

robert-gitarist
8 januari 2009, 18:47
Boss heeft een aantal versie. Lekker simpel: PH-1/PH-1r, uitgebreid: PH-2 en heel uitgebreid: PH-3. Die erste twee worden niet meer gemaakt maar op Ebay vast nog wel te scoren. PH-2 word niet meer gemaakt maar veel te vinden op de tweedehands markt. PH-3 word nog gewoon gemaakt. Ik gebruik zelf de Phase 90 van MXR, die ik helemaal geweldig vind. MXR heeft overigens nu meer versie he van de Phase 90 ;)

United
8 januari 2009, 18:53
Gein, k ben ook aan het kijken voor zo'n mxr phase90.
Wel leuke dingen op gelezen op het forum.
Schijnt ook wel vet te zijn in combi met je overdrive en een wah.

United
8 januari 2009, 18:54
Boss heeft een aantal versie. Lekker simpel: PH-1/PH-1r, uitgebreid: PH-2 en heel uitgebreid: PH-3. Die erste twee worden niet meer gemaakt maar op Ebay vast nog wel te scoren. PH-2 word niet meer gemaakt maar veel te vinden op de tweedehands markt. PH-3 word nog gewoon gemaakt. Ik gebruik zelf de Phase 90 van MXR, die ik helemaal geweldig vind. MXR heeft overigens nu meer versie he van de Phase 90 ;)

welke mxr phase heb jij dan?

robert-gitarist
8 januari 2009, 18:57
Ik heb de gewone Phase 90 maar met R28 mod. Zo krijg je geen randje drive erbij en ik heb een C11+12 verwijderd zodat ie nog wat subtieler klinkt net als de oude Script Phase 90. De standaard Phase 90 kan ook overigens erg vet zijn. Ligt er ook aan waar je hem plaatst, FX loop of voor de FX loopt maakt namelijk een erg groot verschil ;)

tubeonly
8 januari 2009, 19:21
MXR phase 90 is wat mij betreft een van de lekkerste ooit. Ik had de mxr 100, best ok, en de de mxr 45 die voor mij niet ver genoeg ging, maar wel super voor clean gitaar is.

Als je hem samen met oversturing wilt gebruiken is de mxr 90 top. Ik heb ook nog diverse Ibanezen / Bossen gehad en anderen maar die halen het allemaal net niet.

De EH Small Stone vind ik ook te gek, maar voor bepaalde dingen. Die gebruik ik bijvoorbeeld ook meer voor clean en met veel delay. Lekker spacy ;)

Nielsje
8 januari 2009, 19:51
Tja, het is gewoon smaak afhankelijk.
Zelf heb ik de Small stone RI, en die bevalt uitstekend. De MXR 90 klinkt wat subtieler, maar laatst in Zoetermeer bij Rick's gig klonk het toch wel extreem lekker. Beiden zijn goeie 'instap-phasers'. Beiden veel gebruikt door grote artiesten in het verleden, en geven dus vaak een herkenbare sound.

2e hands beiden goed te scoren, en dus wellicht gewoon wat kopen, om te proberen. De boss phasers lang geleden geprobeerd, maar ik weet niet zo meer welke, weet nog wel dat 'ie niet zo extreem vet was, was wat sterieler.

United
8 januari 2009, 20:01
Ja klopt, die mxr phasers worden regelmatig te koop aanboden. K probeer er op dit moment een te scoren... :strat:

robert-gitarist
8 januari 2009, 20:29
Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat de Ibanez PM-7 (tonelock serie) ook wel erg goed is! Ik vind het jammer dat de topicstarter niet even heeft laten weten voor welke stijl etc hij een phaser wilt gaan gebruiken en wat hij zoekt, subtiel? extreem?....? de PM-7 is ook weer lekker uitgebreid. De PH-7 uit die zelfde tonelock serie vind ik weer wat minder. Minder mogelijkheden en na mijn idee klinkt deze ook wat dunner als een PM-7. Kan natuurlijk ook aan mij liggen ;)

Mitch
9 januari 2009, 00:03
Dat ligt niet aan jou. Hoewel de PH7 analoog is klinkt hij extreem slecht. Zoals de CF7 Ibanez' slechtste chorus ooit aan boord heeft, zo is de PH7 Ibanez' grootste miskleun op phasergebied. De P7 daarentegen....ondanks zijn digitale inborst en minimale volumedrop één van de tofste freakpedalen die ook nog een aardige basic phaser aan boord heeft. Mijn smaak is verschoven naar vette, meer vintage sounds (Small Stone...) maar ik heb erg veel plezier gehad aan dat ding.

Valoosj
9 januari 2009, 00:08
MXR phase 90 is wat mij betreft een van de lekkerste ooit.

Daar geef ik je gelijk in :D ik heb die ondertussen al 3 keer gebouwd, wel zonder de feedback weerstand om dat randje drive er uit te halen en met depth, feedback en soms mix knop er nog eens bij voor extra diversiteit. Momenteel gebruik ik wel nog meestal mijn Ibanez PH-10. Wat Mitch daarover weet wil ik wel eens horen :)

Mitch
9 januari 2009, 00:19
Laat dat er nou één zijn die ik niet heb gehoord :D Maar D_H vertelde me dat -ie niet zo heel bijzonder was dus ik heb 'm niet gekocht toen het kon...

Valoosj
9 januari 2009, 00:42
Hmmm, volgende meeting (als ik er eindelijk eens geraak) neem ik hem mee en wil ik je mening wel eens. Ik hoorde hem het eerst bij een bevriende band en was meteen verkocht. Daarvoor moest ik niets van phasers hebben. Het heeft me dan ook bijna een jaar gekost alvorens ik er eentje tegenkwam.

rickert
9 januari 2009, 00:45
De MXR 90 klinkt wat subtieler, maar laatst in Zoetermeer bij Rick's gig klonk het toch wel extreem lekker.

:soul: :soul::soul:

Nielsje
9 januari 2009, 00:51
:soul: :soul::soul:

Tja, eerlijk is eerlijk vriend. Ik heb gewoon een EHX small stone nodig om 'vet' te klinken! :D

rickert
9 januari 2009, 01:15
Well thank you! Die MXR Phase90 is wel erg gaaf hoor!

FruscianteFan
9 januari 2009, 11:01
Als dat randje van de Phase90 is wat ik denk wat het is, vind ik dat juist erg lekker. Ik heb de 'gewone' versie en op clean vind ik hem heerlijk om een beetje mellow weg te dromen, als je begrijpt wat ik bedoel. Op volle snelheid klinkt-ie trouwens ook erg grappig. Met distortion krijg je een heerlijk woosh.

Maar ik moet ook wel weer zeggen dat het de enige echte phaser is die ik heb of heb geprobeerd.

Tubescreamer
9 januari 2009, 12:28
Ik heb de EHX Small Stone tijdje gebruikt maar ben toch overgestapt op de MXR Phase90 (standaard versie), in eerste instantie omdat de EHX teveel plek innam op mijn boardje. Wat dat betreft heeft MXR de perfecte maat!
Ik vind ze allebei net zo lekker klinken, de EHX vind ik denk ik wat "natter" en de "Color" switch op de Stone is natuurlijk leuk voor wat variatie.
Was op een gegeven moment wel met een koptelefoon op aan het luisteren en hoorde, in de bovenste "Color" stand een heeeeel klein tikje aan het begin van iedere sinusgolf; heb er nog niet naar laten kijken dus geen idee of er wat aan te doen valt. Maar goed, in de andere stand heeft -ie er gek genoeg geen last van.
Heb geen last van het "randje" op de MXR; moet je ook bedenken dat ik het voor bepaalde stukjes in 2, misschien 3 nummers gebruik dus een duurdere script kopen -of (laten) modden- vond ik de moeite niet waard. Voor net onder de 100 euro had ik een nieuwe, vond ik geen geld.
De Small Stone klinkt echter ook nog steeds goed, ga over twee maanden de studio in, kan ik daar even kijken welke van de twee het wordt voor dat ene riffje in dat ene nummertje :D
Ik zet de phaser trouwens doorgaans ná distortion/drive e.d. Nu doen de meeste mensen dit geloof ik, maar ik heb het andersom geprobeerd en vond het toch een beetje gek klinken persoonlijk. Maar dat is net wat je leuk vindt.
Vond trouwens wel dat de EHX misschien wel wat transparanter klonk dan de MXR na de distortion, maar dat was wel door een versterker in een oefenruimte waar we nu nooit meer spelen en sindsdien gebruik ik de MXR, dus misschien lag het wel daaraan.....ik ga ze maar weer eens naast elkaar zetten en maar weer eens goed luisteren.
Maar het allebei zeker dikke aanraders voor niet veel geld!

blindfaith85
9 januari 2009, 14:05
Hoi allemaal

Bedankt voor de grotehoeveelheid reacties! zal ze vanaaf ff rustig doorlezen. Maar als ik zosnel lees komen nemtname de Boss en MXR eruit, en denk dat ik dan voor de MXR ga die vond ik wel lekker klinken.

voor de vraag waar ik het voor wil gebruiken zijn diverse dingen, voor bijvoorbeeld beetje univibe achtige dingen la david gilmore maar ook wat meer la Coldplay of Rolling stones. en moet voor al niet te moeilijk in stellen zijn, dat vond ik met de MXR pretigge ff draaien en klaar.

Zitten er bij de MXR's nog griote verschillen tussen de soorten of moet je echt goed luisteren? want wil gewoon lekker simpel snel goed geluid.

Don Olivier
9 januari 2009, 14:18
MXR 'vintage 74' re-issue is de beste die er is.

Nielsje
9 januari 2009, 16:53
MXR 'vintage 74' re-issue is de beste die er is.

Zou je dat misschien willen onderbouwen? Ik kom de laatste tijd wel vaker berichten van jou tegen die zomaar uit de lucht (lijken) te vallen.

Mitch
9 januari 2009, 17:14
Nee, dat zie je verkeerd, een forum is om je mening te delen. Er staat niets in de regels over verplicht onderbouwen :D En roep die jongen eens niet op het matje, je zit niet op de PABO...

Nielsje
9 januari 2009, 17:18
Je hebt wel gelijk, maar ik word er soms zo moe van als mensen iets lukraak roepen.. :dontgeti:
ik ga maar even thee zetten.

Anyway:

Blindfaith, hopelijk komt er in februari ergens een pedalendag, waaronder verschillende phasers aanwezig zullen zijn. Als je wil komen luisteren, ben je natuurlijk van harte welkom.

Joey Handsome
9 januari 2009, 17:24
Maar als ik zosnel lees komen nemtname de Boss en MXR eruit, en denk dat ik dan voor de MXR ga die vond ik wel lekker klinken.
.

EHX en MXR toch?
Ik zou die EHX zeker ook eens proberen. Op zich is een Small Stone net even veelzijdiger door het color schakelaartje.

Nielsje
9 januari 2009, 17:25
EHX en MXR toch?
Ik zou die EHX zeker ook eens proberen. Op zich is een Small Stone net even veelzijdiger door het color schakelaartje.

Overigens, probeer dan wel een RI versie te scoren, die zijn standaard al TB (mocht je dat belangrijk vinden), hoef je alleen nog maar de volume mod te doen. :)

Mitch
9 januari 2009, 17:28
EHX en MXR toch?

Dat je na zo'n topic doorlezen op Boss en MXR uitkomt is een sterk staaltje selectief lezen inderdaad ;)

Joey Handsome
9 januari 2009, 17:28
Overigens, probeer dan wel een RI versie te scoren, die zijn standaard al TB (mocht je dat belangrijk vinden), hoef je alleen nog maar de volume mod te doen. :)

Die volumedrop is wel een bitch, maakt het verder geen verschil in klank als je die mod doet? Snap niet dat dat dan niet standaard gedaan wordt... Heb je een link naar die mod? Ben van plan mijn Small Stone binnenkort eens onder handen te nemen. Ik heb een Russische RI.

Nielsje
9 januari 2009, 17:47
Die volumedrop is wel een bitch, maakt het verder geen verschil in klank als je die mod doet? Snap niet dat dat dan niet standaard gedaan wordt... Heb je een link naar die mod? Ben van plan mijn Small Stone binnenkort eens onder handen te nemen. Ik heb een Russische RI.

Het verschilt een beetje. Soms moet je 2 weerstanden vervangen, soms slechts 1, omdat 'ie dan met 2e begint te gillen als je vriendin.
Wat wel zo is: ongemod denk je er eerder aan om de colorswitch aan te zetten, maar na de volume mod wat minder snel, het effect is dan nog vetter. Wel leuk, overigens. Mocht ik wat vergeten zijn, dan tikt D_H me vast wel even de vingers :)

Small Stone information (http://www.generalguitargadgets.com/index.php?option=com_content&task=view&id=51&Itemid=26)

Joey Handsome
9 januari 2009, 17:49
Het verschilt een beetje. Soms moet je 2 weerstanden vervangen, soms slechts 1, omdat 'ie dan met 2e begint te gillen als je vriendin.
Wat wel zo is: ongemod denk je er eerder aan om de colorswitch aan te zetten, maar na de volume mod wat minder snel, het effect is dan nog vetter. Wel leuk, overigens. Mocht ik wat vergeten zijn, dan tikt D_H me vast wel even de vingers :)

Small Stone information (http://www.generalguitargadgets.com/index.php?option=com_content&task=view&id=51&Itemid=26)

Oké, bedankt. Ik ga wel kijken wat ik er aan kan doen. Sowieso ga ik hem nog modden dat ie nog een stuk langzamer kan sweepen. Verder gewoon een beetje rotzooien. Ik gebruik hem eigenlijk nooit. Ben meer van de chorus en flange.

Don Olivier
10 januari 2009, 04:44
Zou je dat misschien willen onderbouwen? Ik kom de laatste tijd wel vaker berichten van jou tegen die zomaar uit de lucht (lijken) te vallen.

Misschien moet je je oren eens gebruiken? Moet er per se een heel verhaal geschreven worden dan? Die 74 is gewoon de beste van alle MXR Phase 90's modellen. Evengoed als een orginele script versie....Simpel toch?

Mitch
10 januari 2009, 13:36
Rustig vriend, ik had je al in bescherming genomen. Als je verder nog wil bakkeleien doe je dat maar via PB.

blindfaith85
18 januari 2009, 21:49
Hi

ben gister ff naar wat winkels geweest en denk dat ik voor de gwone MXR phase 90 ga, die zat me qua prijs en werkbaarheid en geluid het dichtste bij wat ik denk dat ik zoek

Joey Handsome
18 januari 2009, 21:50
Wat heb je allemaal getest?

blindfaith85
18 januari 2009, 22:15
de mxr boss en EH

Liquid_Metal
22 januari 2009, 17:00
Ik heb vandaag de Boss PH-3 en de MXR Phase 90 getest. De Boss valt voor mij DIK af. Tonesuck op bypass weet ik niet, niet zo erg op gelet, maar als ie aangaat mis ik gewoon een deel van m'n warme laag. Da's niet de bedoeling.
De Phase 90 vond ik wel heel erg lekker. Alleen jammer dat 'ie maar 1 knop heeft, ik hou van tweaken.
Maar de settings die 'ie had waren goed dus mogelijk wordt het een MXR Phase 90 voor mij. Verdere phasers heb ik niet geprobeerd, behalve de phaser uit de Boss GT8, TC G-Major en de Ibanez Phaser One PT1000 (expressionpedaal, geen stompbox)

WillemdaGuide
22 januari 2009, 17:42
Probeer anders eens een Boss PH-1 of PH-1r te vinden, vind ze persoonlijk net zo warm als zo'n mxr maar met meer instelmogelijkheden. Of anders eventueel een ibanez? In de tonelock serie is een hagelnieuwe uit, maar oudere zijn meestal ook niet verkeerd.

Arjan12
25 januari 2009, 16:25
Ik schop hem nog maar even omhoog. Ik vroeg me af of er veel verschil is tussen de EHX Small stone nano en de USA-versie (op het formaat na)?

Of stond het al in dit topic en heb ik er overheen gelezen?

blindfaith85
14 februari 2009, 12:34
MXR phase 90 is binnen heerlijk dinkie!