PDA

View Full Version : Mesa settings...



Michael AE
8 januari 2009, 18:21
In dit topic is het de bedoeling je settings te plaatsen als je een Mesa/Boogie versterker hebt, om het wat makkelijker te maken voor beginnende Mesa gebruikers hun versterker in te stellen.

Ik bijt het spits wel af:

Bij de meeste Mark series Boogies (MKIIC, MKIIC+, MKIII, MKIV, Quad preamp) en een aantal amps uit de Studio- en Caliber series (Studio 22, Studio 22+, Studio Preamp, Caliber 50, Caliber 50+), krijg ik met de volgende settings altijd wel een bruikbaar geluid.

Lead:

Volume - Tussen de 7 en 8
Treble - Tussen de 6.5 en 8 (Hogere settings geven meer gain en een strakker laag.)
Bass - Tussen de 2 en 4
Middle - Tussen de 4 en de 6
Master - Afhankelijk van hoe hard het moet
Lead Drive - Tussen de 6.5 en 8 (Hogere settings voor meer gain)
Lead Master - Heb ik meestal op 2 of 3 staan
Prescence - Tussen de 3 en 5

Bij een aantal amps kun je ook nog knoppen uit trekken voor een andere sound. Ik heb meestal de pull deep uit, en de treble shift.

Clean en Crunch laat ik even aan de anderen over, omdat ik dat niet uit mijn hoofd weet zonder amp er bij.

Hier nog een link van Aart met wat settings van het Boogie Board:

http://www.grailtone.com/tone-settings/mesa-boogie/mesa-boogie-amp-settings.html

Nocki
8 januari 2009, 18:35
Treble 7
Mid op 4
bass op 3

AART
8 januari 2009, 19:45
Hmm, settings opnoemen hangt erg af van gebruikte gitaren en cabs, maar de knoppen van Marks zijn best goed uit te leggen.

Treble: Bij marks moet de treble bij het lead kanaal vaak hoog voor high gain sounds. De treble is ook de belangrijkste control in de 'normale' toonregeling. 8 of zelfs 10 is niet ongewoon. Hoe hoger je de treble zet, hoe meer gain en hoe minder de bass en middle doen.

Bass: Bij marks moet deze vaak erg laag staan voor high gain sounds. Boven de 3 of 4 wordt de bas erg los en verneukt het je hele sound. Minder dan 3 is aan te raden en 0 is ook prima te doen.

Middle: Als je bovenstaand advies hebt opgevolgd doet de middle control zo goed als niks meer.

Gain(volume op de eerdere marks): Dit is net zo als op andere versterkers, pas echter op dat je niet te veel gebruikt en je sound fuzzy wordt.

Drive: hiermee draai je bij wijze van spreken de gain in je sound. In combinatie met de gain knop kun je hiermee de korrel van de gain en de intensiteit ietwat bepalen.

De echte toneshaping (meer of minder bas, hoog of middle) doe je vervolgens met de grafische EQ, vandaar de california smile of 'V' die je vaak ziet. Dat is niet extra scoopen, dat is je sound weer in orde maken.

De verschillende push-pull knoppen en tone shaping opties die je vooral opd e Mark IV vindt voegen daar nog een hoop mogelijkheden aan toe, maar dat is bijzaak en simpel te proberen.


Ik gebruik zelf de volgende settings voor skatepunk/metal op een Mark IV:

Lead kanaal:

Gain 7 pulled
Treble 8
bass 2
midde 4 (doet geen drol, maar 4 is een mooi getal als ie toch ergens op moet staan)
drive 5 pushed

presence 8 pushed (erg hoog, maar dat is lekker icm met lage gain instellingen die ik gebruik, geeft erg veel punch)

master 2
output 2

pentode
full power
simul class

Eq:

-._..._._
.....-

Rexx
8 januari 2009, 20:01
Elke keer dat ik over mesa amps lees begin ik weer te kwijlen..

Ik heb in ieder geval een mesa v-twin(floor pre-amp)

interessander
8 januari 2009, 22:40
http://www.chain-metal.nl/mark3/front.php?bg=0&t=&p=55&d1=70&d2=60&d3=5&d4=55&d5=25&d6=75&d7=60&p1=&p2=&p3=&p4=&p5=&p6=&p7=&g1=70&g2=60&g3=10&g4=55&g5=65

Dit ongeveer op een mark III, sinds ik nieuwe eindbuizen heb hoeft de master ook niet voor gepulled te worden voor de deep switch, bas zat...
De bas wordt zowel pre- en post- afgesteld per gitaar.
EQ staat op auto zodat deze enkel aan staat op het lead kanaal, en automatisch uitgeschakeld wordt als Clean geselecteerd wordt.

Waar ik verder nog wel eens mee experimenteer is de treble shift en ik moet nog eens proberen om R2 en Lead tegelijk aan te zetten, schijnt ook nog uit te maken, wellicht bruikbaar voor een lichte soloboost.
EQ uitzetten op lead kan ook, maar dan heb je er opeens wel een hele bak mids bij...

Edit: linkje voor settings-tool: http://www.chain-metal.nl/mark3/

iWishmaster
9 januari 2009, 14:15
Nuttig topic!

Hoewel aan de andere kant: ik heb ooit eens een mark IV combo zitten testen in een winkel met een aantal settings van anderen en de handleiding, maar er kwam nog steeds niks zinnigs uit. Geen idee wat ik toen fout gedaan heb, want ik weet nu dat het dus echt wel kan!

Overigens een side-note: het clean kanaal van de Mark IV heeft weinig uitleg nodig, daar had ik in een minuutje draaien een hele mooie glasheldere clean uit.

Jimwoud
9 januari 2009, 16:00
Ik wil ook een Mark III! Heb even de Studio preamp gehad, en die vond ik al super.

Hoe zit het trouwens met clean en heavy ritme tegelijk met die Mark III is dat goed in te stellen of heb je net als bij de preamp last dat je je clean toch niet lekker clean krijgt dan? Vind ook bij een strak distortion geluid vaak het clean wat iel.

Bij clean werken de pre-eq altijd wel goed met veel bass. Maar met distortion is dat totaal andere wereld.

interessander
9 januari 2009, 16:16
Mk III is wat dat betreft redelijk gelijk aan de Studio. Hangt ook van je elementen af natuurlijk (passief/actief) Mmijn prioriteit ligt in ieder geval bij m'n slaggitaar sound, clean staat op de tweede plaats. Om alles beter en onafhankelijk in te kunnen stellen is een Quad aan te raden.

De andere gitarist had een Studio preamp en hij kon niet alles lekker afstellen, nu hij een Quad heeft (icm MIDI switcher) gaat het perfect. Toen zijn Quad in reparatie was heeft hij een triple reco te leen gehad voor een oefensessie en een gig en dat was best leuk speelgoed maar ik hou toch meer van de oude mesa sound.

Ik schakel overigens ook alles via MIDI icm een laney babelswitch (incl. intellifex in de loop) en dat gaat perfect, andere opties zijn natuurlijk nobels ms-4/ms-8, rockman octopus etc.

AART
10 januari 2009, 00:26
Clean versus lead blijft een probleem bij alle 2 kanaals marks.

De Mark IV en Quad zijn bruikbaar als je twee kanalen volledig onafhankelijk wil instellen.

Jimwoud
10 januari 2009, 13:25
Ok, bedankt voor de info, zoiets dacht ik al. Wel jammer van dat ontwerp.

AART
10 januari 2009, 14:19
dat krijg je met jaren '80 channel switchers. De Mark IV heeft het lead volledig gescheiden en de clean en crunch delen middle en bass. Daar is op zich goed mee te werken, maar hij heeft dus net geen 3 volledig gescheiden kanalen.

De quad heeft 4 kanalen, maar ze delen per 2 kanalen één set controls.

wiegersma
11 januari 2009, 15:38
kanaal 1 en 3 Boogie Quad:
http://www.chain-metal.nl/mark3/front.php?bg=0&t=&p=70&d1=80&d2=80&d3=60&d4=60&d5=20&d6=30&d7=60&p1=1&p2=1&p3=&p4=1&p5=&p6=&p7=1&g1=85&g2=70&g3=55&g4=65&g5=75

kanaal 2 en 4 Boogie Quad:
http://www.chain-metal.nl/mark3/front.php?bg=0&t=&p=70&d1=80&d2=80&d3=60&d4=50&d5=65&d6=60&d7=80&p1=1&p2=1&p3=&p4=1&p5=&p6=&p7=1&g1=85&g2=70&g3=55&g4=65&g5=75

interessander
11 januari 2009, 15:42
2x pull bright en de treble shift en de EQ zo hoog, lijkt me een enorm schelle sound!

wiegersma
11 januari 2009, 16:16
met een les paul valt dat best mee. Deze setting is trouwens de 'slaapkamersetting' en is nog niet in een grote ruimte uitgebrobeerd. Ik heb dit kortgeleden aangepast. Dus ja, ik ben ook benieuwd naar mijn nieuwere sound

EDIT: de laatste pull van de leadmaster is niét gepulled (fout ingevoerd)

interessander
11 januari 2009, 17:12
Dat verklaart een hoop, op hogere mastervolume settings is het ook niet meer nodig om ze te pullen (bright), dat staat ook zo in de handleiding vermeld.

Mufftin
11 januari 2009, 19:58
Edit: linkje voor settings-tool: http://www.chain-metal.nl/mark3/

off topic
haha dat tooltje is van een jongen die ik ken en gaat echt de hele wereld over

AART
11 januari 2009, 22:23
Kan ie dat ook voor een mark IV maken? :D

en dan meer mogelijkheden voor de grafische EQ? dan zou het echt perfect zijn. Maarja, waarschijnlijk heeft ie een leven buiten dat soort dingen maken?:dontgeti:

marc_o
11 januari 2009, 22:41
Nuttig topic dit.
Wat vooral opvalt is de lage basstand, wat het aan de andere kant moeilijker maakt voor de gemiddelde metalhead die vlug even gaat draaien in een muziekwinkel voor een vette metalsound en dan bedrogen uitkomt omdat die vaak denkt: bass voluit, mids eruit en hoog erin. Dan krijg je dus niet het gewenste resultaat.

AART
11 januari 2009, 22:47
Nuttig topic dit.
Wat vooral opvalt is de lage basstand, wat het aan de andere kant moeilijker maakt voor de gemiddelde metalhead die vlug even gaat draaien in een muziekwinkel voor een vette metalsound en dan bedrogen uitkomt omdat die vaak denkt: bass voluit, mids eruit en hoog erin. Dan krijg je dus niet het gewenste resultaat.

zo wordt er tenminste geen slipsnot gespeeld op de amp.

marc_o
11 januari 2009, 23:10
zo wordt er tenminste geen slipsnot gespeeld op de amp.


Daar heb je een Rivera voor nodig AART...:)

AART
11 januari 2009, 23:28
Daar heb je een Rivera voor nodig AART...:)

Doe mij maar een gewone Knucklehead Reverb ;)

marc_o
11 januari 2009, 23:38
Doe mij maar een gewone Knucklehead Reverb ;)


Als jij geld hebt, heb ik er eentje voor je...

AART
11 januari 2009, 23:51
Als jij geld hebt, heb ik er eentje voor je...

hmm,

In mijn portemonnee vond ik nog 31 cent, genoeg?:satisfie:
Oh, er zat ook nog een gulden in btw.


Ik ben best benieuwd eigenlijk naar de instelvriendelijkheid van de Mark 5, de tonestackvolgorde van de mark series is altijd belangrijk geweest voor de tone maar redelijk lastig om in te stellen zonder voorkennis...

Raffel
12 januari 2009, 13:49
Misschien weet ik mijn settings uit m'n hoofd!:

Ik gebruik voornamelijk rhy. 2 op mijn Mark IV (speel voornamelijk punk/hardcore)
Ik heb mijn settings origineel gebaseerd op die van Melvin van NOFX:


think you screen name is rather fetching. The sound out of your amp starts with what guitar and pick up you use. It better be a humbucker, and I prefer a higher output one. This same setting sounds great with a Les Paul and weak with a Strat. Mark IV: Use Rhym2 Channel. Turn the gain up to 8-10. Bass and Mid around 5 or 6. Treble around 7 or 8. The Presence should be 7-8. Put the second volume anywhere from 1-3, and the big Master volume as loud as you can stand it. It doesn’t have to be loud to sound good, but if you’re playing live, you’d better listen to it at that level. This is a very clean, but very crunchy distortion sound. If that’s too clean, use the lead channel with the same Bass, Mid, and Treb settings, but the first gain should be around 7-8 and the second gain about the same. I set the sliding EQ on the front at a slight ‘V’ shape, with the Mid slider not adding or subtracting, and the others higher on each side. Oh yeah, on the back, I put the switch to all 4 tubes (Class A or Simul class, I can’t remember) And I switch to Pentode, not Triode, for a smoother sound. If your amp sounded bad, it might have needed new tubes. There should be all AX7’s in the pre-amp section and all four of the same power tubes (I use 6L6’s, or EL34’s or whatever you like) Start with these settings and then change them a little here and there and notice the difference. It’s a great sounding amp, so don’t use a distortion box, at least not until it sounds good on it’s own and then you can color it up with a good stomp box. And Thanks, I'm really glad you think we haven't started sucking, me too.

Ik gebruik wel veel minder bass, want die dringt bij mij heel erg door op zijn settings. Ik denk bass op 1 of 2.