PDA

View Full Version : Akoestische reisgitaar eigen ontwerp?



kabouter_plons
8 januari 2009, 18:51
Geïnspireerd door het draadje van de "backpacker" http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=116680
ben ik enthousiast geworden voor dit soort gitaren. Echter na een paar avonden googelen heb ik helemaal niets kunnen vinden over het zelf bouwen van een dergelijke gitaar. Een enkeling heeft wel wat gebouwd ( zie http://www.buildyourguitar.com/resources/naor/index.htm en http://www.guitarflame.com/category/acoustic-guitars/ ) maar iets van bouwtekeningen of beschrijvingen is niet te vinden. Ook bij Stewmac niets kunnen vinden.

Nu vraag ik mij af of het te doen is er zelf een te ontwerpen. Hoe belangrijk is bv de vormgeving, het klankgat enz. voor het uiteindelijke geluid. Als je de 2e link b.v. bekijkt heeft men er m.i. ook een naar eigen inzicht gebouwd. En bij de laatste link zijn ze zelfs gemaakt van sigarenkistjes en koektrommels. Kennelijk gaf dat toch ook een redelijk resultaat.

En als ik er een ga "ontwerpen" waar moet ik dan zoal op letten?

Of weet iemand misschien toch ergens een bouwtekening e.d. te verkrijgen?

Tnx,
Fer

barno
8 januari 2009, 19:32
bij acoustische gitaren is de vorm van de body ook vooral ingegeven door ergonomie en het vereiste acoustische volume.
voor een reisgitaartje kan je imo best creatief omgaan met deze twee criteria. zo'n gitaar vindt zijn ergonomie niet in de handige vorm (tijdens het spelen), maar in het kleine formaat (om mee te nemen). Een minder diepe acoustische ruimte leidt logisch tot minder volume maar kan wel nog een mooi timbre hebben.

Hedge
8 januari 2009, 20:00
Waar je aan vast zit, zijn een paar maten waar je rekening mee moet houden. Totale snaar lengte, op welke hoogte zit de body joint (bij een martin backpacker volgens mij op fret 15), wat is de locatie van brug. Verder moet de kop zo zijn vormgegeven dat deze wel klein is, maar dat de snaren niet tegen elkaar lopen.

Verder ben je redelijk vrij, zoals Barno al aangeeft. Je moet geen wereld geluid verwachten van iets met amper klankkast.

Ik ben zelf ook bezig geweest met een ontwerp. Heb toen uit ergonomisch oogpunt de onderkant gevormd als een normale gitaar alleen dan smaller/kleiner en de bovenkant als de Martin. Opzich best geslaagd, maar ik ga binnenkort toch beginnen aan het model van Martin. Dan maar altijd spelen met band om je nek. Ik wil hem voor de zomer af hebben.

kabouter_plons
8 januari 2009, 22:32
Dus ik begrijp dat de vormgeving is niet of nauwelijks van invloed op de klank? En is de groote van het klankgat ook niet zo van belang?

Ik las dat van diverse modellen de mensuur (scale length) 24" is. Omgerekend 609,6 mm. Is dat niet wat aan de korte kant. Mijn full size gitaren hebben een mensuur van ca 63 cm (nylon) en 65 cm (staal). Uiteraard is dat wel winst in de uiteindelijke omvang.

Overigens lijkt mij dat Martin model wel wat aan de lange kant. If is dat gezichtsbedrog.

Fer

Hedge
8 januari 2009, 23:33
Ik heb zelfs overwogen om er een Bo Diddley Backpacker te maken. Dus een vierkante doos met hals. Het model zal vast wel iets uitmaken, maar ik heb helaas te weinig bouwervaring om te zeggen dat ik daar invloed op kan uit oefenen.

De snaarlengte is iets korter om hem compacter te kunnen maken.

barno
9 januari 2009, 00:27
Je kan volgens mij nog wat korter gaan hoor: ik heb een acoustisch gitaartje met een scale van 54 cm , zo'n spaans kindergitaartje. da's mijn reisding. speelt nog net comfortabel genoeg qua fretafstanden (ik heb wel geen grote handen) en klinkt niet verkeerd (heb 'm zelfs op cd opnames gebruikt)

Muzieknono
9 januari 2009, 07:47
Als je me je E-mail ff doorgeeft via PM dan stuur ik je een bouwtek. die ik van het net heb gehaald.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

aaronstonebeat
9 januari 2009, 13:22
Dus ik begrijp dat de vormgeving is niet of nauwelijks van invloed op de klank? En is de groote van het klankgat ook niet zo van belang?

Fer

Ik heb ergens gelezen dat de diameter van het klankgat idealiter gelijk moet zijn aan de straal van een bol waarvan de inhoud gelijk is aan de inhoud van de klankkast.
Bij een inhoud van bv. 15 l (mijn schatting van 'n dreadnaught) zou je dan aan een klankgat met 15,3 cm komen; bij een inhoud van 2,5 l (mijn schatting van 'n zelfgebouwde thinline) 8,4 cm.

kabouter_plons
9 januari 2009, 14:21
Ingewikkeld maar klinkt wel aannemelijk. Alleen...... hoe bepaal je de inhoud van de klankkast? Je kunt hem moeilijk vol laten lopen met water ;-)) en berekenen is ook niet eenvoudig.

Fer

Hedge
9 januari 2009, 14:26
Ik heb ergens gelezen dat de diameter van het klankgat idealiter gelijk moet zijn aan de straal van een bol waarvan de inhoud gelijk is aan de inhoud van de klankkast.
Bij een inhoud van bv. 15 l (mijn schatting van 'n dreadnaught) zou je dan aan een klankgat met 15,3 cm komen; bij een inhoud van 2,5 l (mijn schatting van 'n zelfgebouwde thinline) 8,4 cm.

15,3 cm is wel heel erg groot. Ook 8,4 cm op een reisgitaar a la Martin is erg veel, dit is amper de breedte van de gitaar op die hoogte. Volgens mij is het klankgat rond de 5 tot 6 cm.

aaronstonebeat
9 januari 2009, 14:34
Ik weet ook niet of 't waar is, ik heb het ergens gelezen; en als ik het uitreken, kom ik op die waardes. Vind ik zelf ook groot; die dreadnaught heeft in werkelijkheid een klankgatdiameter van 10 cm.

EDIT:
En berekenen van de inhoud van een kast zal doorgaans idd niet meevallen; misschien 'ns met zaagsel proberen ipv water.