PDA

View Full Version : Carbon



Yoshida
8 januari 2009, 17:23
Ik heb onlangs twee afgekeurde stukken carbonpanel van een kameraad gekregen. Hiervan wil ik wellicht een pickguard maken voor een volgend project.

Iemand hier ervaring mee, waar ik op moet letten bij geluid en dergelijke?

stijnkenens
8 januari 2009, 20:03
Ik denk niet dat het materiaal van het pickguard uitmaakt bij het geluid.

Let alleen op jeuk, carbon verzagen is niet leuk, en voor zover ik weet zit daar epoxy in, ik denk niet dat dat gezond is.

Maar ik ben er wel benieuwd naar, vooral als die raster tekening in zit, of juist maar één richting.

s

Nielsje
8 januari 2009, 20:09
Puur carbon? Heb je niet heel veel aan. Koolstof is niet bepaald slagvast. Het is heel erg sterk op trek, maar buiging kan het dus niet echt goed hebben, dan moet je eigenlijk een combinatie hebben van koolstof/glas of koolstof/kevlar.

Ga je het wel doen, let dan op met slijpen, er komen hele kleine fijne deeltjes af, die erg gevaarlijk kunnen zijn (denk aan asbest perikelen), niet dat het zo'n vaart zal lopen, maar doe gewoon een mondkapje voor.

Mocht het een plaat worden voor een strat oid, let er dan op dat je niet teveel kracht erop zet met het vastschroeven, je belast het materiaal dan in de verkeerde richting, en het zou zonde zijn als het gaat splijten.

Yoshida
8 januari 2009, 21:21
OK thnx.
Het is gelamineerd carbon, dus meerdere lagen gewoven koolstof. Naar wat ik heb begrepen is dat lichter en sterker dan vliegtuig alu.
Dat verwerking een probleem is heb ik ook begrepen. Splijten ben ik niet zo heel bang voor, slechte afwerking en krassen wel. Duurt nog wel even voor ik geld en inspiratie heb voor een tweede zelfbouwer.

pueblo
8 januari 2009, 21:22
waarom er geen body uit maken? of valt dat niet meer goed te plooien?

Nielsje
8 januari 2009, 21:28
OK thnx.
Het is gelamineerd carbon, dus meerdere lagen gewoven koolstof. Naar wat ik heb begrepen is dat lichter en sterker dan vliegtuig alu.
Dat verwerking een probleem is heb ik ook begrepen. Splijten ben ik niet zo heel bang voor, slechte afwerking en krassen wel. Duurt nog wel even voor ik geld en inspiratie heb voor een tweede zelfbouwer.


waarom er geen body uit maken? of valt dat niet meer goed te plooien?

Als het al gelamineerd is, dan is het dus al in z'n uiteindelijk vorm en kan je daar niets meer mee doen. Het is inderdaad lichter en sterker dan aluminium, maar het ligt er maar net aan op welke manier je het materiaal belast.

Je kan de vorm er gewoon netjes uitslijpen met een goeie dremel, maar pas op het stof. Eventueel dan netjes schuren, vervolgens weer een laagje epoxy d'r over, afschuren, klaar.

Een body maken van koolstof lijkt me niets. Je hebt dan een body die heel erg licht gaat worden. Op de eerder genoemde problemen na (slagvastheid etc). Zal je gitaar dus kopzwaar worden, en het klinkt ook nergens na.

Je kan dan beter een carbon-look-plak-plastic op je gitaar plakken, dan klinkt het tenmiste nog ergens naar.

Yoshida
8 januari 2009, 23:06
Je kan dan beter een carbon-look-plak-plastic op je gitaar plakken, dan klinkt het tenmiste nog ergens naar.

Of een archtop ermee bekleden :D (doodzonde)

Nielsje
9 januari 2009, 00:56
Of een archtop ermee bekleden :D (doodzonde)

jij Heiden! :D

Yoshida
9 januari 2009, 17:19
jij Heiden! :D

Nope, heavy metal hotrod :p

iesiediesie74
9 januari 2009, 20:19
Zou je het ook kunnen gebruiken als inlay in de hals ? In combinatie met de pickguard wel chique denk ik.

pueblo
10 januari 2009, 18:28
inlay? waarom niet, of gewoon als toets, wel moeilijk te radiussen denk ik

Nielsje
10 januari 2009, 19:06
Als toets zou wel kunnen, maar zou het niet doen. Carbon is erg, erg sterk. Op het moment dat je dan je halspen gaat verdraaien, gaat geheid je lijmlaag loslaten...

als inlay kan, maar neem dan wel fatsoenlijk grote inlays dat het te zien is. Voor louter stippen zou ik gewoon stickertjes nemen..

gengar
11 januari 2009, 23:55
ik werk zelf veel met carbon. Is goed mee te werken en niet echt moeilijk. Ik begrijp dat je een bestaan stuk carbon hebt en daar de vorm uit wilt halen? Dat is geen enkel probleem. Je moet echter wel even opletten bij het slijpen dat je het niet allemaal inademt en dan dat je je er niet aan prikt als er een ruwe rand aan zit. Je kunt het gewoon schuren, ook met je schuurpapiertje en zo, maar je moet wel het geheel weer glad maken, en dan vooral de randen met een nieuwe laag epoxy. Ik denk dat het dan prima bruikbaar is als pickguard en het kan ook echt wel wat hebben.
Voor gebruik als toets zie ik geen toepassing. Je kunt het niet zo gemakkelijk verwerken als hout, je kunt niet zo makkelijk nette fretsleuven zagen, er moet een stevige beschermlaag op om erop te kunnen spelen en als je dan gaat spelen en je gaat op een gegeven moment door de toets dan heb je je vingers vol carbon vezel zitten en dat doet pijn. (echt waar, van de week nog gehad). Ik zie dus geen voordelen bij verwerking als toets.