PDA

View Full Version : E-mu Tracker Pre



bubbles
8 januari 2009, 13:49
Hallo

Ik ben zo'n halfjaar terug naar een muziekwinkel gegaan met de vraag hoe je gitaar kan recorden.
De verkoper heeft me dan dit toestelletje aangeraden maar ik kon er niet echt mee werken, ik kreeg het niet als input in de software enzo...
Nu wil het terug proberen en ben ik vanalles gaan opzoeken en heb nu verschillende dingen gelezen.
Op de ene site staat dat het een externe geluidskaart, is dan weer een audio en midi interface, dan weer alleen audio interface...

Nu is mijn vraag: wat is het nu juist?
Ik heb al begrepen dat mijn gitaar in 1 van de 2 kanalen kan en dat de andere dan voor een andere gitaar/mic kan dienen.
En dat het USB powered is natuurlijk.

Is dit ding goed genoeg voor "normale" opnames, en is de kwaliteit goed of is dit rommel?
Dus geen krakend gedoe maar ook niet professioneel, een beetje tussenin.

Heb ik voor de rest nog iets nodig of raden jullie nog iets aan om te kopen?
Het is voorlopig alleen voor mij, dus 2 inputs zijn genoeg.

Ik ben wel van plan om een keyboard te kopen, het ik daar dan nog iets voor nodig of kan dit in dezelfde input?
Ik dacht gelezen te hebben dat dat via een 2 midi kabels moest.



Alvast bedankt!

bubbles

STW
8 januari 2009, 13:55
hoi,
ik ken het ding niet, maar het is een audio/midi interface, ook wel geluidskaart genoemd.
en t is geen professioneel spul, maar zeker geen troep

dus eigenlijk was je al goed geinformeerd.
met welke software werk je? dan kan je misschien wat gerichtere info geven over het aansluiten en herkennen van dit apparaat.

keyboard kan er ook op, zowel via audio als midi (als je keyboard dit allebei ondersteunt)

bubbles
8 januari 2009, 14:08
Ik heb Live 7.0.3 van software.
Maar het apparaat, hoe werkt het dan?
Zet het dan de audio op de pc of niet?
Want audio en midi zijn toch totaal verschillend, hoe kan het dan audio en midi zijn?
En dit vervangt dus de gewone geluidskaart van mijn pc?

Edit.
Ik heb ook gelezen dat het een pre amp is, dan heb ik geen voorversterker nodig, of wel?

bert k
8 januari 2009, 14:13
Hij doet zowel audio als midi, alles via dat ene usb-touwtje. Zie ook hier: http://www.emu.com/products/product.asp?product=17511
Prima bruikbaar ding.

bubbles
8 januari 2009, 14:27
Kan een keyboard dan met een line input in de tracker?
Ik heb dan eigenlijk niets meer nodig om te recorden?
Mijn effecten kan ik wel uit mijn versterker halen, of is dit niet genoeg?

bert k
8 januari 2009, 14:43
Ja, dat kan. En als je dan ook de midi aansluit, kan je het keyboard ook nog vanaf de computer besturen.

bubbles
8 januari 2009, 18:49
Vervangt dit ook de geluidskaart van mijn pc of moet ik nog een andere kopen?
En hoe zit het met die keyboards inclusief midi controllers?
Want als ik een keyboard zou kopen, kan hij dan rechtstreeks in de line en record hij het dan zoals met de gitaar?

Edit.
En wat is het verschil tussen de tracker pre en deze?

http://www.zzounds.com/item--EMU0404

bert k
8 januari 2009, 19:10
Ja, hij vervangt je geluidskaart, je zal in verschillende programma's de geluidskaart moeten toewijzen naar die emu.

Keyboards kan je op twee manieren opnemen, je kan het keyboard in de line-in steken en het gewoon met de hand inspelen, dan wordt het een audio-opname. Je kan ook een programma als Cubase gebruiken om het als midi op te nemen, dan kan je het weer afspelen over het keyboard. Moet je het later toch weer als audio opnemen, maar je kan dan wel heel makkelijk fouten eruit halen.
Welk opnameprogramma gebruik je?

Dat andere ding is ook mooi, wat technische verschillen, maar niet iets om je druk om te maken op dit moment. Die doos die je hebt is prima.

bubbles
8 januari 2009, 19:57
Altijd zo' snel antwoord, bedankt daarvoor. :)
Ik heb Live 7 op mijn pc staan maar ik ken iemand met Cubase die het niet gebruikt dus daar kan ik ook wel aangeraken.
Ik kan toch ook mijn gitaar in mijn versterker steken en de versterker in de line input?
Is er dan nog een mixer nodig?

bubbles
10 januari 2009, 22:29
Ik kan toch ook mijn gitaar in mijn versterker steken en de versterker in de line input?
Is er dan nog een mixer of andere effecten nodig?

Iemand die het weet?
Anders is mijn versterker zo nutteloos wat opnemen betreft.

bert k
10 januari 2009, 22:49
Kan je proberen, het zal best wel geluid opnemen. Maar de line out van gitaarversterkers klinkt meestal niet zo geweldig. Je kan ook direct in de Emu inprikken en dan software als Guitarrig gebruiken, dan heb je honderden sounds ter beschikking.
Maar probeer het gewoon, het kan best, kijk maar of het een beetje klinkt.

bubbles
10 januari 2009, 23:14
Dus een versterker weegt helemaal niet op tegen de hardware om audio te recorden?
Dan moet ik dus voor de effecten die ik gebruik allemaal aparte apparaten aanschaffen? (in bv. een rack?)

bert k
11 januari 2009, 00:02
Nee, dat zit allemaal in de computer. Programma's als deze (http://www.native-instruments.com/index.php?id=guitarrig3se).

bubbles
11 januari 2009, 02:14
Waarvoor staan er dan zoveel versterkers en racks in studio's?
Of klinkt een mic voor de versterker zoveel beter?

STW
11 januari 2009, 18:23
een goede gitarist, met een goede gitaar, een goede versterker, een goede mic, een goede preamp, een goede kamer.. dat klinkt waarschijnlijk het best

als je met mindere spullen aan de slag gaat klinkt software als guitar rig al snel beter (plus het is makkelijk en heel uitgebreid)


je hebt wel heel veel vragen zeg, ik denk dat je het meeste leert door gewoon eens wat te proberen met de spullen die je hebt.

bubbles
11 januari 2009, 18:30
Mja, ben redelijk nieuw op vlak van recording.
Nog een laatste vraagje: uit je anwoord kan ik dus afleiden dat een mic voor de versterker beter klinkt dan de line out van de versterker in de audio interface?

bert k
11 januari 2009, 19:12
Als al die spullen goed zijn, ja, dat klinkt wel mooi. Maar het is ook erg hard, want je moet je versterker flink opengooien voor een lekkere sound. Dat kan nog wel eens een nadeel zijn.

bubbles
11 januari 2009, 19:25
Klopt dit dan betreffende kwaliteit?
line out < hardware (rack) < versterker met mic