PDA

View Full Version : Aparte gitaren met verschillende setup ?



Brewskie
8 januari 2009, 10:26
Vroeger vond ik het overdreven als een gitarist een heel rijtje gitaren op het podium had staan. Waarom moet hij nou elke keer een ander pakken, dacht ik toen. Nu weet ik wel beter :dance:

Wat ik me nog wel afvraag: hebben jullie verschillende gitaren met verschillende afstelling tav de actie ?
voor snelle partijen: Lage actie voor de snelheid.

voor raggende slagpartijen: Hoge actie, om 'string-buzzing' te voorkomen.

EuroCinema
8 januari 2009, 12:41
Als de actie laag staat, vind ik de sound enorm inboeten aan karakter. Ik stel gitaren zo af dat ze wel tamelijk soepel spelen, maar vooral goed klinken. Dan maar wat harder werken.

Brewskie
8 januari 2009, 19:26
Als de actie laag staat, vind ik de sound enorm inboeten aan karakter. Ik stel gitaren zo af dat ze wel tamelijk soepel spelen, maar vooral goed klinken. Dan maar wat harder werken.

Heb je enig idee waarom lage actie inboet aan karakter ? Ligt de snaar dan wellicht te dicht bij de pickup ? Dat kun je immers corrigeren.

EuroCinema
9 januari 2009, 09:50
Ik hoor het heel specifiek, ook onversterkt, als ik een slide van 1 fret maak, zo'n typisch jazzdingetje. Met hoger actie krijgt dat als je stevig aanslaat een soort van "plop", het wordt een krachtig, bijna percussief geluid. Met lagere actie verdwijnt die power. Misschien slaat de snaar tegen de frets aan oid.

FruscianteFan
9 januari 2009, 11:08
Vroeger vond ik het overdreven als een gitarist een heel rijtje gitaren op het podium had staan. Waarom moet hij nou elke keer een ander pakken, dacht ik toen. Nu weet ik wel beter :dance:

Wat ik me nog wel afvraag: hebben jullie verschillende gitaren met verschillende afstelling tav de actie ?
voor snelle partijen: Lage actie voor de snelheid.

voor raggende slagpartijen: Hoge actie, om 'string-buzzing' te voorkomen.
Ik denk dat je eerder meerdere gitaren hebt om het karakter van elke gitaar, en elke gitaar stel je af zodat die gitaar het lekkerst speelt of klinkt. Ik hou wel van hoge actie, en als ik ineens iets heel snels moet spelen, doe ik maar wat meer moeite.

Maar dan moet ik er wel weer bij zeggen dat ik absoluut niet per se sneller speel met lage actie...

bastiaanvanbeek
10 januari 2009, 13:45
Vroeger vond ik het overdreven als een gitarist een heel rijtje gitaren op het podium had staan. Waarom moet hij nou elke keer een ander pakken, dacht ik toen. Nu weet ik wel beter :dance:

Wat ik me nog wel afvraag: hebben jullie verschillende gitaren met verschillende afstelling tav de actie ?
voor snelle partijen: Lage actie voor de snelheid.

voor raggende slagpartijen: Hoge actie, om 'string-buzzing' te voorkomen.


ik gebruik één hoofdgitaar, waarvan ik de snaren zo heb laten afstellen dat er geen buzzing is maar dat ie wel soepel speelt. dit is de standaard hoogte volgens de eigenaar van de muziekwinkel waar ik m heb laten afstellen. dit is eigenlijk de ideale hoogte als je een middenweg zoekt. ik vind het zelf fijner dat een gitaar wat soepeler speelt omdat je je spel dan makkelijker kunt aankleden met bends, vibrato's etc. met hoge actie moet je er wat meer moeite voor doen, en heb je een steviger geluid. als ik wat harder speel dan heb ik eigenlijk helemaal geen last van buzzing of kletteren of wat dan ook. dus ik zou gewoon verschillende hoogtes proberen, of gewoon vragen naar de standaard hoogte, zit altijd wel goed.

Eko
10 januari 2009, 15:28
Ik heb altijd meerdere gitaren bij me op het podium. Ze worden gebruikt vanwege het geluid. Een aantal nummers vragen gewoon om een tele , anderen weer om een strat. De Gretsch heeft een eigen geluid en dat wordt weer ingezet bij rock`n roll of Rockabilly.
Wat ik wel heb is een tick om ieder instrument van de meest toepasselijke snaren te voorzien. Soms .010 en anderen weer met .009. De Gretsch met .011 en omwonden G-snaar. Het is een hele zoektocht om het uit te zoeken , maar wel leuk.

Brewskie
12 januari 2009, 11:25
Ik heb altijd meerdere gitaren bij me op het podium. Ze worden gebruikt vanwege het geluid. Een aantal nummers vragen gewoon om een tele , anderen weer om een strat. De Gretsch heeft een eigen geluid en dat wordt weer ingezet bij rock`n roll of Rockabilly.
Wat ik wel heb is een tick om ieder instrument van de meest toepasselijke snaren te voorzien. Soms .010 en anderen weer met .009. De Gretsch met .011 en omwonden G-snaar. Het is een hele zoektocht om het uit te zoeken , maar wel leuk.

Nu dat je het over die G-snaar hebt, ben ik naar mijn eigen gitaren gaan kijken. :dontgeti: Het is me nooit opgevallen dat mijn akoestische western-gitaar ook een 'omwonden G' heeft en mijn strat niet. Daar zit een Ernie Ball RPS Hybrid 2241 op van .0016.