PDA

View Full Version : Welke overdrive(s)? Of toch iets anders?



iWishmaster
8 januari 2009, 09:26
Aangezien mijn Boss GT-8 en BYOC Tubescreamer onlangs gestolen zijn en ik niet direct verwacht dat ze nog terug gevonden worden, zal ik op zoek moeten naar iets nieuws. De Boss GT-8 was leuk speelgoed, maar deze zal ik toch geen tweede keer kopen. Veel effecten zijn het gewoon 'net niet' en mijn aversie tegen tapdancen zal maar moeten overwinnen: aan de losse pedaaltjes dus. Nadeel is dat ik hier niet bijzonder veel verstand van heb.

Qua gain haal ik eigenlijk alles uit mijn versterker, een Rivera Rake Reverb. Distortion kanaal is brits (Marshall) gevoiced met een flinke hoeveelheid gain. Denk in de richting van een JCM 800, met iets meer gain misschien (op lager volume dan). Ik speel echter in een (trashy) metalband, waarbij deze versterker de lading niet helemaal dekt: het moet vooral strakker (compressie dus). Anderzijds hou ik van het geluid van een tubescreamer als soloboost, de midboost inbegrepen. Mijn BYOC had ik gebouwd op de eerste: gemod en ingesteld om zo transparant mogelijk te zijn (geen gain, volume vol, basmod etc.) en daar was ik zeer tevreden over. Nadeel is dat deze nu als soloboost het eigenlijk net niet was. Nu speel ik in mijn huidige band eigenlijk alleen rythm, dus dat was geen probleem. Nu ik toch zoek moet naar iets nieuws, wil ik het goed doen.

Ik zoek dus:
-Een overdrive / distortion oid voor een metalrythm sound (palm mutes!), denk aan de oude metallica. Geen metalzone of ander distortionpedaal: het hoeft een amp die al lekker staat te blazen alleen strak te trekken om hem over het randje te duwen van hardrock naar stevige metal.
-Een tubescreamer als soloboost.

Ik zal de beide pedalen niet of zelden tegelijk gebruiken, dus één pedaal waarvan ik de voicing aan kan passen met een switch zou ideaal zijn: van flat EQ boost/compressie naar tubescreamer. Eén pedaal met compressor en overdrive (Route 66 heb ik ooit zien staan, nooit gehoord helaas) erin zou ook een optie zijn. Anders worden het 2 pedalen, ook geen probeem, een tubescreamer-achtige, maar de andere, welk pedaal is daarvoor misschien beter geschikt? Of misschien toch zo'n buizen effectpedaal; wat zouden daar de mogelijkheden van zijn?

Tips zijn welkom. Het alternatief zou zijn 2 BYOC overdrives kopen en beide anders modden, maar ik wil eerst kijken of misschien iets beters te koop is.

tubeonly
8 januari 2009, 09:47
Misschien dat de Ibanez Gemini iets voor je is? Nog niet geprobeerd, maar is de combinatie van een tubescreamer met een distortion.

Q: Speaking of sound, you use two distortions pedals as the basis of your distinct guitar tone, an Ibanez Tube Screamer and a Boss DS-1?

A: Yeah…but I’ve just finished designing a pedal with Ibanez called the Gemini that is coming out sometime next year. It is two pedals in one, two distortion pedals that are both voiced differently. And the volumes are voiced differently too. It’s really great because now I can set the distortions completely differently where if I want a little bit of a kick or a particular sound, I kick one in and then I can kick the other one in for a more distorted sound and it especially works great if you use a clean amp.

http://www.ultimate-guitar.com/interviews/interviews/g3_steve_vai_im_a_composer_more_than_anything_else .html

Of heel iets anders: een Mesa Boogie V-twin pedaal!?

iWishmaster
8 januari 2009, 10:01
Misschien dat de Ibanez Gemini iets voor je is? Nog niet geprobeerd, maar is de combinatie van een tubescreamer met een distortion.

Q: Speaking of sound, you use two distortions pedals as the basis of your distinct guitar tone, an Ibanez Tube Screamer and a Boss DS-1?

A: Yeah…but I’ve just finished designing a pedal with Ibanez called the Gemini that is coming out sometime next year. It is two pedals in one, two distortion pedals that are both voiced differently. And the volumes are voiced differently too. It’s really great because now I can set the distortions completely differently where if I want a little bit of a kick or a particular sound, I kick one in and then I can kick the other one in for a more distorted sound and it especially works great if you use a clean amp.

http://www.ultimate-guitar.com/interviews/interviews/g3_steve_vai_im_a_composer_more_than_anything_else .html

Of heel iets anders: een Mesa Boogie V-twin pedaal!?

Ik zoek niet echt distortion pedaal voor over een cleane amp: gain heb ik genoeg en de voicing hoeft ook niet echt te veranderen, alleen die extra kick voor een betere metalsound.
Ook een alternatief zou een V-Twin zijn als preamp gebruiken voor mijn metal sounds. Lijkt me zeer interessant om te proberen, maar waar? En, kan ik dit pedaal ook als overdrive gebruiken? Dus ipv tubescreamer, zonder die lekkere marshall-achtige sound om zeep te helpen?

Mitch
8 januari 2009, 17:49
In dat geval zou ik zeker de BYOC TS vervangen als die je al eerder zo goed is bevallen en als soloboost een (parametrische) EQ.

iWishmaster
9 januari 2009, 08:14
In dat geval zou ik zeker de BYOC TS vervangen als die je al eerder zo goed is bevallen en als soloboost een (parametrische) EQ.

Mjah, maar wellicht is er iets beters, transparanters met een meer vlakke EQ als een tubescreamer. Een EQ erbij kopen was ik sowieso van plan (zo'n ding komt altijd wel eens ergens van pas).

JelmerOnGuitar
9 januari 2009, 08:56
Een pedaal dat jou geluid strak gaat trekken voor die metal sound zou ik zo niet weten..
Maar voor de solo booster zou je ook het merk Xotic kunnen gebruiken.. Ze hebben de DC booster, die is vrij clean, echt een pure booster... En de AC booster is met een randje overdrive.. Ik heb hem sinds kort, geweldig vind ik hem, de overdrive is prachtig warm en ik gebruik hem ook welles als solo booster, ggewoon met de gain lager..

Misschien een idee om ff te testen, Succes!

marc_o
9 januari 2009, 10:24
Denk ook eens aan de Visual sound Double Trouble, dat zijn 2 vette tubescreamers, beide met bassboost die je ook nog eens kunt stapelen. Die doen het in ieder geval erg goed met Rivera's...en minder ruimte nodig.

iWishmaster
9 januari 2009, 10:38
Denk ook eens aan de Visual sound Double Trouble, dat zijn 2 vette tubescreamers, beide met bassboost die je ook nog eens kunt stapelen. Die doen het in ieder geval erg goed met Rivera's...en minder ruimte nodig.

Dat klinkt wel interessant, en dr is een winkel in buurt die 'em heeft, naast een hele berg andere.

Heb een klein lijstje verzamelt van dingetjes om te testen:
-Visual Sound Double trouble
-MXR boost / line driver (schijnt het zaakje ook strakker te maken)
-Route 66 geval met compressor en overdriver erin
-Boss GE-7 schijnt ook compressie te (kunnen) geven, hoewel ik daar zelf nooit iets van gemerkt heb toen ik hem te leen had.

Ik denk dat ik eerst maar weer eens een rijtje moet gaan testen, ik merk wel dat ik te weinig thuis ben in effecten en de invloed ervan op het geluid ...

marc_o
9 januari 2009, 11:21
Dat klinkt wel interessant, en dr is een winkel in buurt die 'em heeft, naast een hele berg andere.

Heb een klein lijstje verzamelt van dingetjes om te testen:
-Visual Sound Double trouble
-MXR boost / line driver (schijnt het zaakje ook strakker te maken)
-Route 66 geval met compressor en overdriver erin
-Boss GE-7 schijnt ook compressie te (kunnen) geven, hoewel ik daar zelf nooit iets van gemerkt heb toen ik hem te leen had.

Ik denk dat ik eerst maar weer eens een rijtje moet gaan testen, ik merk wel dat ik te weinig thuis ben in effecten en de invloed ervan op het geluid ...


De Jeckyll & Hyde van Visual Sound werkt ook erg goed op Rivera, je hebt dan ook 2 verschillende sounds als je wilt, die je ook nog eens kunt stapelen. Mijn advies hierin is....lees de gebruiksaanwijzing goed door van dit pedaal en probeer de voorbeeldsounds eens uit die ze daarin aangeven, vraag die er dus eventjes bij als je 'm gaat testen, hij kan echt héél goed klinken, maar met de verkeerde knoppencombinaties ook echt heel rot, believe me.
Boos-GE-7 zou kunnen werken, maar die zou ik dan weer als volumeboost in je loop zetten. Wees hier voorzichtig mee en boost 'm met ongeveer 1 milimeter op het volume, anders liggen je speakers aan de andere kant van de zaal.....vlak naast je oren en edele delen.
Zelf absoluut niet onder de indruk van MXR op Rivera, klinkt wat brokkelig, lijkt niet te matchen.
Probeer zeker ook een Barber direct-drive of een Barber LTD.


Succes met deze heerlijke zoektocht!


groet,

Marc

Nielsje
9 januari 2009, 11:50
Probeer zeker ook een Barber direct-drive of een Barber LTD.

Ik heb beiden gehad, de LTD zeker meer dan een jaar, de Direct Drive nog geen week...

Vond de DD helaas veel te plat en vlak klinken, heb hem goed vergeleken met m'n OCD, en ze hebben beiden ongeveer hetzelfde 'gain-bereik', alleen klinkt de OCD vele malen losser, organischer. Ook lead sounds klinken met de OCD beter naar mijn mening. Als je dan toch van compressie houdt, kan je beter een losse compressor er naast zetten.

De LTD vond ik zelf ook erg fijn. Alhoewel deze ook ietwat compressie heeft, vond ik het een heerlijk low gain pedaal, aanzetten = genot.



Ik zoek dus:
-Een overdrive / distortion oid voor een metalrythm sound (palm mutes!), denk aan de oude metallica. Geen metalzone of ander distortionpedaal: het hoeft een amp die al lekker staat te blazen alleen strak te trekken om hem over het randje te duwen van hardrock naar stevige metal.
-Een tubescreamer als soloboost.


Maar als ik naar je wensenlijst kijk, dan lijkt een OCD onggeschikt. Niet echt 'old-skool' metallica. Als 'ie alleen maar hoeft strak te trekken en wat te vlakken zou een DD wel eens net kunnen zijn wat je zoekt.

Of, je gaat kijken naar zo'n Emmareezaritziefritzie (de rooie). Doet het denk ik ook wel.

marc_o
9 januari 2009, 12:11
Daarbij reageren pedalen natuurlijk op iedere versterker weer anders..

Nielsje
9 januari 2009, 12:30
Daarbij reageren pedalen natuurlijk op iedere versterker weer anders..

Jup, en daarmee komen we weer bij het aloude advies:

Alles proberen! :D

iWishmaster
9 januari 2009, 12:38
Jup, en daarmee komen we weer bij het aloude advies:

Alles proberen! :D

'Alles' uit pedaalland is me iets te uitgebreid ;)
Dit topic is ook vooral voor de voorselectie natuurlijk.