PDA

View Full Version : customiezing probleem met strat slagplaat



bagheera
7 januari 2009, 22:47
hey daar,

Ik ben al even op zoek naar een slagplaat voor mijn zwart witte strat ( aria pro II ) en die heb ik nu gevonden bij leo caerts ( hij had het achterin nog liggen van heel vroeger.)
Ze was zelfs een beetje krom getrokken maar niet erg, even vast vijzen en dat komt goed.

Maar het probleem is het volgende mijn pickups kunnen niet door de gaten van de slagplaat ik vroeg me af of dat opgelost kan worden als ik nieuwe pickups koop van dimarzio of fender want niet alleen passen ze er niet door de gaatjes voor de vijzen komen ook niet overeen.

En ik heb nu allemaal vijsjes en er zijn er 2 waarvan ik niet meer weet vanwaar ze komen ( maar dat zal zichzelf nog wel uitwijzen)

Ook komen de bestaande gaatjes in de body niet overeen met die van de plaat.
Gewoon met een electrische schroevendraaier oplossen ( ziet eruit als een boor :chicken:

Het zal echt een mooi resultaat worden hoor als het klaar geraakt.

Dus hebben jullie een oplossing.
Is het normaal dat merken als aria pro II een andere maat hebben.
Weten jullie ergens waar ik mogelijk met foto's uitgelegd krijg hoe ik die pu's moet installeren als de oplossing daar ligt.

Ik hoop dat het niet teveel ineens is.

alvast bedankt Bagheera

barno
7 januari 2009, 23:25
gaatjes in de body vullen en nieuwe boren (al lijkt het mij verstandiger een slagplaatje te kopen zonder pickup en schroefgaten en dan je slagplaat aan te passen)

pickup gaten te klein: niets wat een beetje vijl niet kan oplossen

Noid
8 januari 2009, 09:23
Ja het is gebruikelijk dat die slagplaten afwijkend zijn, zelfs als de gitaar verder een (vrijwel) exacte copie is van een stratocaster. Waarom weet ik niet (misschien ivm juridische redenen: als de slagplaat en wat andere details zoals de dikte van de elementen afwijkt, dan kan Fender ook niet zo maar claimen dat de gitaar een copie is?). Waarschijnlijk heb je een imitatie Fender slagplaat gekregen. Daarom komen die schroefgaten in de body niet overeen. En waarschijnlijk valt de slagplaat ook net iets anders over de body dan het origineel. Als de nieuwe slagplaat de oude schroefgaten in de body afdekt hoef je die oude gaten niet op te vullen, anders wel en zul je met verf het cosmetisch wat moeten opleuken.

Maar je elementen zijn dus dikker dan de elementgaten die in de slagplaat zitten? Probeer eerst te achterhalen waar het probleem zit: zijn de elementgaten in die nieuwe slagplaat bij de productie misschien te smal gemaakt? Als dat het geval is heeft het ook geen nut om andere elementen te kopen.
Als je tevreden bent over de Aria elementen zou ik trouwens voor de oplossing van Branco gaan: uitmeten hoe groot je elementen zijn en waar de schroefgaten van de elementen moeten komen. Dit uittekenen op de slagplaat en vervolgens met een figuurzaagje en/of een vijl de elementgaten op de juiste maat maken.

Veel plezier en niet verslaafd raken aan het klussen aan gitaren, want voor je het weet ga je d'r nog zelf een bouwen :)

bagheera
8 januari 2009, 16:12
Ja het is gebruikelijk dat die slagplaten afwijkend zijn, zelfs als de gitaar verder een (vrijwel) exacte copie is van een stratocaster. Waarom weet ik niet (misschien ivm juridische redenen: als de slagplaat en wat andere details zoals de dikte van de elementen afwijkt, dan kan Fender ook niet zo maar claimen dat de gitaar een copie is?). Waarschijnlijk heb je een imitatie Fender slagplaat gekregen. Daarom komen die schroefgaten in de body niet overeen. En waarschijnlijk valt de slagplaat ook net iets anders over de body dan het origineel. Als de nieuwe slagplaat de oude schroefgaten in de body afdekt hoef je die oude gaten niet op te vullen, anders wel en zul je met verf het cosmetisch wat moeten opleuken.

Maar je elementen zijn dus dikker dan de elementgaten die in de slagplaat zitten? Probeer eerst te achterhalen waar het probleem zit: zijn de elementgaten in die nieuwe slagplaat bij de productie misschien te smal gemaakt? Als dat het geval is heeft het ook geen nut om andere elementen te kopen.
Als je tevreden bent over de Aria elementen zou ik trouwens voor de oplossing van Branco gaan: uitmeten hoe groot je elementen zijn en waar de schroefgaten van de elementen moeten komen. Dit uittekenen op de slagplaat en vervolgens met een figuurzaagje en/of een vijl de elementgaten op de juiste maat maken.

Veel plezier en niet verslaafd raken aan het klussen aan gitaren, want voor je het weet ga je d'r nog zelf een bouwen :)

hey ,

de elementen van de aria vind ik maar flauw klinken dus ik ga er wel nieuwe bestellen was ik ook al wel van plan maar ik dacht nog even te wachten.

Nu ben ik dus opzoek naar nieuwe elementen een plakkerig jazzy funky geluid
waar vind ik die ?

Bedankt voor de uitleg als het niets veranderd dan begin ik wel te vijlen

Kakihara
8 januari 2009, 16:42
hey ,

de elementen van de aria vind ik maar flauw klinken dus ik ga er wel nieuwe bestellen was ik ook al wel van plan maar ik dacht nog even te wachten.

Nu ben ik dus opzoek naar nieuwe elementen een plakkerig jazzy funky geluid
waar vind ik die ?

Bedankt voor de uitleg als het niets veranderd dan begin ik wel te vijlen

In elektrische gitaren is er niet zo lang geleden een bijna identitieke vraag geweest: de vraagsteller wou een jazzy geluid, maar tegelijk ook funken en scheuren. Ik heb toen de L45s van Bill Lawrence aangeraden, en zou dat opnieuw willen doen :D (filmpje van de maker van de pickups aan het boppen op NAMM 2008 : http://www.youtube.com/watch?v=rHIZMuNhF5s).
Voor het geld hoef je het volgens mij niet te laten, een volledige stratset zou op $138 (€100) komen exclusief verzendkosten.
Overigens zou ik nog niet direct beginnen vijlen in de slagplaat, wie weet passen die nieuwe pickups er zo wel in, en moest je al aan het vijlen geslagen zijn, kan je weer op zoek naar een nieuwe slagplaat.

bagheera
8 januari 2009, 23:04
In elektrische gitaren is er niet zo lang geleden een bijna identitieke vraag geweest: de vraagsteller wou een jazzy geluid, maar tegelijk ook funken en scheuren. Ik heb toen de L45s van Bill Lawrence aangeraden, en zou dat opnieuw willen doen :D (filmpje van de maker van de pickups aan het boppen op NAMM 2008 : http://www.youtube.com/watch?v=rHIZMuNhF5s).
Voor het geld hoef je het volgens mij niet te laten, een volledige stratset zou op $138 (€100) komen exclusief verzendkosten.
Overigens zou ik nog niet direct beginnen vijlen in de slagplaat, wie weet passen die nieuwe pickups er zo wel in, en moest je al aan het vijlen geslagen zijn, kan je weer op zoek naar een nieuwe slagplaat.

hey bedankt,

en neen hoor geen zorgen ik ben nog niet aan het vijlen geslagen het zou jammer zijn die slagplaat te verknoeien als het niet nodig blijkt te zijn ik denk dat ze redelijk uniek is maar dat zien jullie wel als ze af is en de foto's gepost zijn.
Ik heb vandaag gesproken met mijn gitaarboer en we hebben afgesproken ik stuur hem mijn waslijst mogelijke pu's en we zoeken er samen één uit die HET best bij mij zou passen en dat vind ik een prima oplossing

bagheera
11 januari 2009, 14:07
ik heb gekozen voor een John Suhr set.

John Suhr is een oude wikkelaar van fender en die heeft zijn eigen bedrijfje opgestart
prijs van deze pickups 260 Euro een beetje meer dan ik aanvankelijk wou uitgeven maar what the hey laat ik maar eens gek doen ik ben enorm benieuwd
het zouden zeer goede jazz funk pu's moeten zijn
ik laat het jullie nog wel weten