PDA

View Full Version : Don't Think Twice, Bob Dyla, hoe te leren?



rainier
7 januari 2009, 20:53
hallo allemaal,

ben sinds kort helemaal gek van dit nummer en zou hem graag leren spelen.
Ik heb al een aantal guitarpro tabs en online tabs bekeken en geprobeerd, maar ik kom niet echt verder. Ik vind dat er een redelijk moeilijk ritme in zit en kom echt niet verder op het moment.Mischien weten jullie een handige manier om dit nummer te leren en zit er mischien wel een logica achter die ik gewoon nog niet zie.

het gaat om dit nummer: http://nl.youtube.com/watch?v=GtkVGClqrT4

ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

groetjes,

rainier

charles
7 januari 2009, 21:58
Ja, ik vind het ook een beetje moeilijk qua ritme, ik denk dat dat vooral komt omdat hij een aantal noten weglaat, bv. in de tweede en derde maat (in de tabs die ik heb gezien, in ieder geval).

Ik heb bij de eerste paar akkoorden de tellen aangegeven, misschien helpt het. Ze zijn erg dicht opelkaar geschreven in de tab, maar ze zijn natuurlijk allemaal even lang. Als je met de tab dan mee telt (1-2-3-4 enz.) misschien wordt de ritme wat duidelijker.

http://www.folkblues.nl/dylan-tab.jpg

rainier
7 januari 2009, 22:41
ja dat helpt al wel!

zal nog een lange tijd duren voordat ik deze onder de knie krijg ben ik bang :dontgeti:

rvwaveren
8 januari 2009, 11:53
:noob:Volgens mij speelt Bob Dylan het mbv travis fingerpicking Kijk voor het systeem op You tube daar is voldoende info over te vinden. Even oefenen en je kunt het!

rainier
8 januari 2009, 12:06
ja ik begin al wat meer een systeem er in te vinden (als dat er al in zit ha ha) en ik hoef ook niet elk nootje perfect na te spelen natuurlijk, als je maar goed kan horen dat het dit nummer is. sommige stukken waar hij een noot weg laat vind ik nog wel erg moeilijk om goed de timing te vinden, maar het gaat al een stuk beter op het moment.

travis picking word toch ook gebruikt bij dust in the wind van kansas?

rvwaveren
8 januari 2009, 12:54
travis picking word toch ook gebruikt bij dust in the wind van kansas?[/QUOTE]

Inderdaad en ook here comes the sun vd beatles

rainier
8 januari 2009, 14:53
ik heb alweer een probleem in de tab, sorry dat ik weer dingen vraag maargoed.
bij het volgende stukje de 2e C en 2e C7 kom ik niet echt uit het ritme. mischien iemand die het nummer kent het snel kan opnemen oid, of is dit nummer simpelweg te hoog gegrepen op het moment?

dit is het stukje uit de tab:


C..................C.................C7........... ....C7.................
E -----------------!-----------------!-----------------!-----------------!
B ----1--------1---!-------1---------!----1---------1--!---------1-------!
G -----------0-----!---0-----0-------!----------3------!----3------3-----!
D ----2-------2----!-----2-----2-----!----2-------2----!------2------2---!
A -3---------------!-3---------------!-3---------------!-3---------------!
E -----------------!-----------------!-----------------!-----------------!

charles
8 januari 2009, 17:30
Ik speel het liedje niet (eens geprobeerd, jaren geleden) maar heb dat C/C7 stukje een paar keer gespeeld en voor je opgenomen. Ik hoop dat het helpt (en dat het klopt).

C/C7 (http://www.folkblues.nl/dylan.MP3)

"Officeel" is het alleen Travis-picking als je je duim en maar een andere vinger gebruikt (zolas Travis dat deed). Hij heeft die stijl niet bedacht, maar gaf het zijn eigen geluid. Mensen hadden al jaren voor Travis zo'n soort stijl gebruikt - duim gaat om-en-om, terwijl de vinger(s) de melodie (en andere noten) spelen.