PDA

View Full Version : feeling



thekid
7 januari 2009, 20:47
Hey

Ik heb een probleem. Ik ben nu de boek van slash aan het lezen en daar beschrijft hij in wat hij voelde voor de gitaar en dat hij zichzelf beter kan uitdrukken doormiddel van de gitaar.

Nu speel ik ook zeer graag gitaar maar denk ik zit altijd maar wat rond te klungelen in de zelfde toonladder. Feeling is dat iets wat moet groeien en wat meer en meer komt naarmate je je toonladders perfect begint te kennen of hebben jullie zoiets van stop almaar met spelen? (bij wijze van spreke dan he)

vulvasonic
7 januari 2009, 20:57
Feeling is een nogal vaag begrip. Meestal wordt het gebruikt (hier althans) om aan te duiden hoe een gitaar aanvoelt, in letterlijke zin dus, of het wordt gebruikt om aan te geven welk gevoel de gitaar jou geeft (nodigt de gitaar uit om vet te rocken, of vraagt ie juist om subtiel spel?).
In beide gevallen is het een kwestie van ervaring en een stijgende lijn in je technische capaciteiten om hiermee bekend te raken en je eigen 'feel' te ontdekken (en wat jouw voorkeuren zijn, enzovoorts).

Ik heb het interview met Slash niet gelezen, maar het lijkt er op dat hij het puur heeft over de liefde voor de gitaar, dat voor hem een verlengstuk is om zijn gevoelens tot uiting te brengen. Ook dat kan groeien met de jaren, maar evenzo vaak is dat DE reden om een gitaar te willen leren spelen.

thekid
7 januari 2009, 21:06
Ja als ik mijn gitaar vast heb wil ik "vette" riffs en solo's spelen maar de kennis ontbreekt me om deze echt vet te laten klinken. Bv de opbouw van een solo gaat ook niet helemaal zoals het moet maar dat zal zeker wel komen naarmate ik meer en meer ken en speel.

jaspie
7 januari 2009, 22:44
persoonlijk vind ik dat bekende muzikanten snel wazig beginnen te praten over het bespelen van hun instrument, zodat het wat mythischer lijkt dat het is.
Zolang je hoort wat vals en wat zuiver is en veel blijft oefenen( echt veel) denk ik dat iedereen wel kan leren muziekmaken. De een uiteraard beter dan de ander, maar ik zou gewoon lekker verder spelen. Je merkt dan mits je goed oefend echt wel verschil na wat tijd.

EuroCinema
8 januari 2009, 09:56
Het helpt wel om te begrijpen waarom een bepaalde nootkeuze gemaakt wordt natuurlijk. Maar focus niet alleen daarop: timing is minstens zo belangrijk.

jaspie
8 januari 2009, 15:09
timing is minstens zo belangrijk.

juist, altijd in the pocket blijven. Iets wat veel gitaristen vaak uit het oog verliezen als ze net spelen.

vulvasonic
8 januari 2009, 19:14
timing is minstens zo belangrijk.

Timing is bijna ALLES.

Speel 3 noten, precies raak, voeg wat dynamiek toe..... en je hebt een perfecte solo. Speel alle arpeggio's met sweeppicking en divebombs, in alle omkeringen, plus toevoegingen, alteraties, omspelingen en noem maar op, terwijl je timing beroerd is..... en je klinkt als een beginneling.
:D




Het is een cliché, maar o zo waar!