PDA

View Full Version : Maple vs. Rosewood fingerboard



john.3001
12 maart 2003, 17:50
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het maple-fingerboard van de 50's reissue strat?
Ik vind ze op zich wel lekker spelen, maar ik weet niet hoe dat zit op langere termijn.
Gaan maple-fingerboardjes meer slijten op den duur of blijven ze juist beter in vorm dan de rosewood-varianten?
Ik zou het graag willen weten, aangezien ik eventueel overweeg om een 50's reissue met maple fingerboard te nemen...

sash
12 maart 2003, 18:21
Maple fretboards zijn gelakt, dus de lak zal er op den duur wel af slijten, maar die 50's RI's zijn zo dik gelakt dat dat wel een poosje duurt. En tegen de tijd de lak zou gaan slijten zijn je frets ook aan vervanging toe en moet je hals opnieuw gelakt worden, maar hier spreken we over tientallen jaren. Het is dus net maar wat je mooier vind. Zelf vind ik maple toetsen mooier.

sash
12 maart 2003, 18:24
Trouwens, wat versta je onder 'slijten'?

Negative K3 fan
12 maart 2003, 19:13
Ik denk niet dat je je daar al te veel zorgen over moet maken.

roppie
12 maart 2003, 20:40
bij mijn 7 jaar oude fender begint de lak aan de zijkanten van de toets af te bladderen, dus 't slijt wel (of 't is in mijn geval niet normaal)

blimb
12 maart 2003, 23:07
k zou me niet al te veel zorgen maken over het slijten ... ik zou kiezen voor hetgeen je het lekkerst vindt spelen en het mooist vindt klinken .. k vind maple meestal beter .... k heb altijd het idee dat het wat strakker klinkt .. maar dat kannatuurlijk ook gewoon een illusie zijn
.2$

sash
12 maart 2003, 23:25
Nou het maakt wel wat verschil bij het geluid. Rosewood klinkt iets donkerder en voller en maple wat scheller.

john.3001
13 maart 2003, 15:40
Op 2003-03-12 18:24, schreef sash:
Trouwens, wat versta je onder 'slijten'?


Nou, precies waar jij het over hebt...

sash
13 maart 2003, 15:53
Okay :smile:
Nou ik zou me er niet al te druk over maken en die strat gewoon kopen. Supergitaartje.

Sevstring
13 maart 2003, 18:10
Slijtage heb je alleen als je Eric Clapton heet volgens mij. Zijn oude Blackie hals was dusdanig versleten dat ze een Fender Clapton strat hebben uitgebracht waarbij de hals de vorm had van die oude versleten bak. De hals was ipv D-vorm naar V-vorm gegaan. Verder waren op toets de plekken waar ij vaak speelde (E min pentatonisch, A Min pentatonisch) ook helemaal ingesleten.

Have Fun,
Sev

sash
13 maart 2003, 18:28
Op 2003-03-13 18:10, schreef Sevstring:
Slijtage heb je alleen als je Eric Clapton heet volgens mij. Zijn oude Blackie hals was dusdanig versleten dat ze een Fender Clapton strat hebben uitgebracht waarbij de hals de vorm had van die oude versleten bak. De hals was ipv D-vorm naar V-vorm gegaan. Verder waren op toets de plekken waar ij vaak speelde (E min pentatonisch, A Min pentatonisch) ook helemaal ingesleten.

Have Fun,
Sev


Totally wrong...

Blackie werd zoveel waard dat Clapton em in pensioen bracht toen zijn signature strats uitkwamen. De halzen heeft ie speciaal laten modellen naar z'n hand en niet naar de hals van Blackie. De hals loopt van een licht V vorm naar een D vorm boven de 12e fret. De plekken die jij 'ingesleten' noemt zijn niets anders dan stukjes lak die eraf zijn, maar Clapton was ook niet degene die dat gedaan heeft. Je denkt toch niet dat Clapton 40 jaar op die gitaar heeft staan spelen?

Braindead
13 maart 2003, 22:11
Op 2003-03-13 18:28, schreef sash:


Op 2003-03-13 18:10, schreef Sevstring:
Slijtage heb je alleen als je Eric Clapton heet volgens mij. Zijn oude Blackie hals was dusdanig versleten dat ze een Fender Clapton strat hebben uitgebracht waarbij de hals de vorm had van die oude versleten bak. De hals was ipv D-vorm naar V-vorm gegaan. Verder waren op toets de plekken waar ij vaak speelde (E min pentatonisch, A Min pentatonisch) ook helemaal ingesleten.

Have Fun,
Sev


Totally wrong...

Blackie werd zoveel waard dat Clapton em in pensioen bracht toen zijn signature strats uitkwamen. De halzen heeft ie speciaal laten modellen naar z'n hand en niet naar de hals van Blackie. De hals loopt van een licht V vorm naar een D vorm boven de 12e fret. De plekken die jij 'ingesleten' noemt zijn niets anders dan stukjes lak die eraf zijn, maar Clapton was ook niet degene die dat gedaan heeft. Je denkt toch niet dat Clapton 40 jaar op die gitaar heeft staan spelen?


Soms is de waarheid gewoon niet zo interessant.
Dan kun je beter een leuk verhaaltje vertellen.
Lachu toch!

Anders Destium
14 maart 2003, 12:38
Ik heb een gitaar met maple fretboard die ook aan de zijkanten wat is afgesleten. Nu het er toch over gaat:

Hoe kun je maple fretboards het beste onderhouden en schoonhouden?

het Dunlop spul dat ik heb is alleen geschikt voor rosewood en ebony...