PDA

View Full Version : 5E3 ruis



driftkop
7 januari 2009, 19:18
Ik heb van de zomer zelf een 5E3 gebouwd, via een kit van MissionAmps. Een erg leerzaam project, en natuurlijk een geweldige versterker. Het enige dat me een beetje stoort is dat er soms wat ruis is. Misschien normaal, maar ik heb ook gelezen dat deze amp erg stil hoort te zijn. Ik hoor het vooral wanneer ik de ene volumeknop laag (4-5) heb staan, en dan de andere hoog zet. Vooral tussen 10 en 12 hoor ik de ruis toenemen. Ook wanneer ik de tone verder opendraai hoor ik meer ruis, maar dat lijkt me logisch omdat er meer hoog wordt doorgelaten. Daarnaast kraken de pots afentoe - maar daar is geloof ik wel een spray oid voor.

Is dit herkenbaar voor een 5E3, of zijn er specifieke delen die ik eens moet testen of hersolderen?

Chris Winsemius
7 januari 2009, 20:14
Ruis er bij als de volume-knop v/h niet gebruikmte kanaal boven de 9 zet is vrij normaal, je hoort dan de ruis van de 1e gainstage van dat kanaal en bijna voluit.

Tone meer open: meer hoge freqs. dus meer ruis. Als het echt te veel is: check de soldeerverbindingen en/of probeer eens 'n andere pre-amp-buis.

driftkop
7 januari 2009, 20:47
Bedankt - het lijkt er dus op dat het 'normaal' is. Echt storend is het ook niet. Ik probeer eens een andere buis uit in V1. Moet ik me nog druk maken wbt het kraken van de potmeters? Kan dat met een slechte soldeerverbinding te maken hebben? Ik hoor dat trouwens alleen maar tussen een klein aantal standen.

Chris Winsemius
8 januari 2009, 15:40
Bedankt - het lijkt er dus op dat het 'normaal' is. Echt storend is het ook niet. Ik probeer eens een andere buis uit in V1. Moet ik me nog druk maken wbt het kraken van de potmeters? Kan dat met een slechte soldeerverbinding te maken hebben? Ik hoor dat trouwens alleen maar tussen een klein aantal standen.

Kraken kan verschillende oorzaken hebben:
- stoffige pots (schoonblazen)
- lekkende koppel-C's (meet de spanning die na de koppel-C's komt [na de ingangstrappen): meer dan 'n paar millivolt > C's vervangen
- misschien iets met aarding/aardlus omdat het [alleen] bij bepaalde standen gebeurt maar dat levert meestal brom of andere dingen op...

Succes!

On the side: waarschijnlijk komt er familie van Bruce (van MissionAmps) binnenkort hier langs, hij zal het ook wel tof vinden dat er wat in NL zijn...

driftkop
8 januari 2009, 16:30
On the side: waarschijnlijk komt er familie van Bruce (van MissionAmps) binnenkort hier langs, hij zal het ook wel tof vinden dat er wat in NL zijn...
Dat denk ik ook wel. Maar ik woon in de VS :)

Wat betreft de koppel-C's. Bedoel je de spanning achter de C's tov de aarde?

Chris Winsemius
8 januari 2009, 16:32
Dat denk ik ook wel. Maar ik woon in de VS :)

Wat betreft de koppel-C's. Bedoel je de spanning achter de C's tov de aarde?

Ok! (Ging er even vanuit dat je hier woonde maar net als 'n paar andere GNetters wonen er ook GNetters in de states)

Idd.: spanning achter de C tov. aarde.

SUCCES!

Nobler
8 januari 2009, 17:53
net als 'n paar andere GNetters wonen er ook GNetters in de states

SIG-waardig!

driftkop
11 januari 2009, 21:39
Zo, ik had eindelijk wat tijd om mijn 5E3 open te schroeven en te meten. De spanning achter de koppel condensatoren was 0V, dus die lijken me wel in orde. Ik heb ook de V1 vervangen en de ruis lijkt inderdaad wat minder te zijn. Volgende week maar eens op hoog volume uitproberen in de oefenruimte.

Offtopic: Toch wel verslavend die apparatuur - ik lees nu vanalles over het modificeren van mijn GCB95 Wah pedaal. 8-)