PDA

View Full Version : Decal miserie!



JacquesLeDick
7 januari 2009, 18:54
Had een Decal op een headstock gezet. Heb hem 24u laten drogen alvorens ik de volgende laklaag oprolde...
Tijdens het aanbrengen van de lak begonnen mijn lettertjes op te lossen (vooral de Custom BUILT) :(
Dus de boel wegschuren en opnieuw beginnen...
Had de decals in England laten printen, zal ze in de toekomst zelf proberen te maken, Tips Welkom.
http://i191.photobucket.com/albums/z55/JacquesLeDick/DSC_3175.jpg

aaronstonebeat
7 januari 2009, 19:00
Wow, dat is ook wat! Zou 't aan de lak liggen dat de inkt erin oplost?
Ik bestel decals bij Newtone in Den Bosch (http://www.newtone-online.nl/). Verkrijgbaar voor inkjet- en laserprinter.
Ik ga altijd voor de laser want ik heb geen vertrouwen in de kleurechtheid van inkjet; zolang je alleen zwart hoeft, zit je dan goed. Tot dusver helemaal geen problemen en ik heb er al heel wat lakken opgesmeerd.

Pepe
7 januari 2009, 19:02
Toch niet de decalshop?

Ik zoek al jaren naar een Fender decal met made in Japan eronder voor mijn JV domestic hals.
Ook 1 slechte ervaring met zelf laten maken. Als je een goed adresje hebt hou ik me aanbevolen.

Mr.Fingers
7 januari 2009, 19:06
brauskoh@hotmail.com (een dude uit de US of A (zit ook op ebay)), goldplated decals, en als hij het niet heeft, dan maakt hij het

aaronstonebeat
7 januari 2009, 19:10
Zo'n logo als op de foto maak je met die waterslide decals met een laserprinter voor een paar cent zelf.

niekb
7 januari 2009, 19:16
Hmm das zonde, welke lak heb je gebruikt? Spuiten dan maar? Die decals zijn ook maar teer.

Bij mij is het nog niet echt gelukt met het printen maar ik heb dan ook een inktjet en dat vlekt wel wat.

JacquesLeDick
7 januari 2009, 19:21
Hmm das zonde, welke lak heb je gebruikt? Spuiten dan maar? Die decals zijn ook maar teer.

Bij mij is het nog niet echt gelukt met het printen maar ik heb dan ook een inktjet en dat vlekt wel wat.

LiniTop Polyurethaanvernis Brillant. Spuiten nog geen optie, geen plaats om kleine kabine te zetten. Denk er sterk over na om iemand te zoeken die het lakwerk voor mij kan doen, Ik begin't te HATEN!!!!!!!

niekb
7 januari 2009, 19:25
Ja welkom bij de club :D
Ik vind het ook één van de lastigste dingen van het bouwen.

Pepe
7 januari 2009, 19:29
brauskoh@hotmail.com (een dude uit de US of A (zit ook op ebay)), goldplated decals, en als hij het niet heeft, dan maakt hij het

Ja, daar zijn er wel meer van. Slechte ervaring dus.
Zeg ik tegen hem: je decal lost op in de lak. Zegt ie, "oh, wil je een andere bestellen"?
It boggles the mind.

pasqual
7 januari 2009, 21:17
je kan je decal ook gewoon uitprinten thuis op normaal papier en voorzichtig uitknippen. het is wel prutswerk maar het kan er goed uitzien.
kijk maar naar mijn decal ( gewoon er op geplakt en overgespoten met blanke lak ):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VS4C6UDJ.jpg

groeten Pasqual.

Hendriks
7 januari 2009, 21:23
Wat ook een mogelijkheid is : printen op overheadfolie , uitknippen , headstock lakken , decal erop leggen ,even uitharden en nog een keer overlakken.
Heb gehoord dat daar goede resultaten mee te halen zijn , mischien eens een proef mee maken.

barno
7 januari 2009, 21:38
Yes, laten we een "I hate lakken maar blijf het toch proberen"-club oprichten :)
vooral frustrerend omdat lakken bedoeld is om het resultaat van vele uren noeste arbeid te doen schitteren en als het dan de andere kant op gaat... grrr... hate it!

soit:
decals gaan bij mij wel goed:
ik gebruik decal papier en laser! printer.
en ik heb zo'n busje "liquid deca film" dat ik na het aanbrengen erop smeer met oorstokje: verstevigt en beschermt tegen straffe lakken. mss moet je dat es proberen.

at Hendriks: heb ik ook wel es geprobeerd, maar believe me, dat is te dik, randjes blijven zicht- en voelbaar, zelfs na vele lagen lak.

fred dons
7 januari 2009, 22:07
voordat je de decal losweekt in water moet je er met een spuitbus lak 1 laag overnevelen, voordeel is dat de decal steviger wordt en minder snel scheurt bij het losweken + als je daarna er overheen lakt zijn de letters tenminste al gesealed met een lak laag (wat niet betekent dat je als een gek met een kwast er over heen moet gaan ;) )

Gitaarbouwer
7 januari 2009, 22:29
Nog meer tips op http://www.projectguitar.com/tut/logo.htm.

Noid
8 januari 2009, 09:31
Wat ook een mogelijkheid is : printen op overheadfolie , uitknippen , headstock lakken , decal erop leggen ,even uitharden en nog een keer overlakken.
Heb gehoord dat daar goede resultaten mee te halen zijn , mischien eens een proef mee maken.
Heb ik eens gedaan: maar je blijft tegen het licht toch wel duidelijk de harde rand van de overheadfolie zien.
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG4456.jpg

JacquesLeDick
8 januari 2009, 19:24
Thanks for the tips!!!!!!!!!! Respect!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dus ga ze zelf printen/maken, heb wel geen lazer printer. Hmmmmm Denk denk, twijfel twijfel

Valoosj
8 januari 2009, 19:31
Je kan ook decals kopen voor inktjet printers. Newtone en musikding zullen die zeker hebben. Ik gebruik ze zelf ook. Op de kop van mijn G&L plakt er eentje. Enige nadeel is dat je altijd een randje ziet, tenzij je heel lang wil knippen om de letters er propertjes uit te krijgen. Maar dan verlies je weer de stevigheid en het plakken wordt er ook niet makkelijker op. Wat fred zei over die laklaag op de decal, maak daar maar 2 van of meer.

barno
8 januari 2009, 19:31
Thanks for the tips!!!!!!!!!! Respect!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dus ga ze zelf printen/maken, heb wel geen lazer printer. Hmmmmm Denk denk, twijfel twijfel


't kan met een inktjet hoor, hangt een beetje af van complexiteit logo en kwaliteit printer. Maar iemand in de buurt zal toch wel laserprinter hebben ? (het secretariaat van simple minds mss :)

!!!!dennis!!!!
9 januari 2009, 14:42
oke , misschien is dit een oplossing voor je probleempje??


ik heb het namelijk zelf ook gehad dat de inkt oplost met alle gevolgen.

en toen kwam een collega van mij met een oplossing.
gewoon de waterslide transfer decal aanbrengen op een
ongelakte ondergrond en dan laten spuiten in een
auto spuiterij met standaard auto lak ( wel blanke natuurlijk)

dit klonk me vrij radicaal maar t werkte echt!! en t resultaat is waanzinnig

met commandant nr 4 , 2 a 3 keer lichtjes op poetsen en je hebt een spiegel
glad en helder resultaat en de decal vertoont geen 1 imperfectie

Minda
9 januari 2009, 15:19
Ik maak ook zelf decals, voor zowel mijn gitaren als voor modelvliegtuigen. Voor dat laatste heb ik laatst een tutorial geschreven:

http://www.modelbouwforum.nl/forums/tutorials/74548-zelf-decals-maken.html#post1112679

Kan je ook op een gitaar plakken. Even voorschuren, plakken, nachtje laten drogen, aflakken. Ik weet niet of ze nitrobestendig zijn (denk het niet) maar met clearcoat van Motip gaat het best.

Succes,

JacquesLeDick
9 januari 2009, 23:04
Ik maak ook zelf decals, voor zowel mijn gitaren als voor modelvliegtuigen. Voor dat laatste heb ik laatst een tutorial geschreven:

http://www.modelbouwforum.nl/forums/tutorials/74548-zelf-decals-maken.html#post1112679

Kan je ook op een gitaar plakken. Even voorschuren, plakken, nachtje laten drogen, aflakken. Ik weet niet of ze nitrobestendig zijn (denk het niet) maar met clearcoat van Motip gaat het best.

Succes,

Nice man, thanks voor de link!

Heb vandaag de decals weg geschuurd.
Ik hou jullie op de hoogte!

JacquesLeDick
9 januari 2009, 23:06
oke , misschien is dit een oplossing voor je probleempje??


ik heb het namelijk zelf ook gehad dat de inkt oplost met alle gevolgen.

en toen kwam een collega van mij met een oplossing.
gewoon de waterslide transfer decal aanbrengen op een
ongelakte ondergrond en dan laten spuiten in een
auto spuiterij met standaard auto lak ( wel blanke natuurlijk)

dit klonk me vrij radicaal maar t werkte echt!! en t resultaat is waanzinnig

met commandant nr 4 , 2 a 3 keer lichtjes op poetsen en je hebt een spiegel
glad en helder resultaat en de decal vertoont geen 1 imperfectie

Thanks for the tip, maar zou't gaag zelf gedaan krijgen.
Ik blijf proberen....

JacquesLeDick
9 januari 2009, 23:08
Yes, laten we een "I hate lakken maar blijf het toch proberen"-club oprichten :)


Yes zo'n club hebben we nodig, schrijf mij maar in.
Vroeg of laat kom't helemaal goed.

aaronstonebeat
9 januari 2009, 23:16
Ik vind het toch opmerkelijk. De enige bouwer hier, voor zover ik weet, wiens gitaren in het Circuit der Groten gebruikt worden; en gediplomeerd. En toch is ook voor jou, net als voor de meesten van ons, het lakwerk een struikelblok.
Werd in je opleiding alleen aandacht besteed aan klassieke methoden van afwerking? Naar mijn idee zou je daar in een opleiding zo 1 of 2 jaar aan kunnen besteden.
Of is er gewoon maar één Fred Dons :dance: ?

PS
Schrijf mij ook maar in

Pepe
9 januari 2009, 23:23
Lakken is trial & error en goede spullen. Ervaring doe je maar langzaam op als het alleen de gitaren zijn die je zelf bouwt. En dan is een goed pistool en cabine ook niet lonend.
Ik lak wel eens wat -sinds 1982- maar laat het toch liever over aan RebelRelic luke, die heeft daar een aardig handje in gekregen zo langzamerhand.

Maar een vraagje tussendoor aan de bouwers: is het mogelijk om bindingen naderhand in een telebody te maken -wat Albert Collins heeft laten doen- of zijn de randen, zoals een gitaarbouwer mij verzekerde, daarvoor al te rond.

spirit
9 januari 2009, 23:53
Ik heb laatst voor de restauratie van mijn Squier SQ ook zelf een decal gemaakt.

Besteld bij een internet modelbouwzaak, en gewoon geprint met een inktjet printer (niet in spiegelbeeld printen zoals je wel eens leest :seriousf: ) en daarna een laagje blanke lak erover.

Géén enkel probleem, zelfs het "gouden" randje rond het woord Squier is redelijk gelukt, terwijl dat eigenlijk niet kan op een inktjet. Ik had het logo gefotoshop-ed en het goud is in feite gewoon een heleboel verschillende geel en grijs tinten, echt goud is het natuurlijk niet, maar het kwam aardig in de richting.

http://i83.photobucket.com/albums/j297/Extra71/DSC04010.jpg

barno
10 januari 2009, 00:20
Maar een vraagje tussendoor aan de bouwers: is het mogelijk om bindingen naderhand in een telebody te maken -wat Albert Collins heeft laten doen- of zijn de randen, zoals een gitaarbouwer mij verzekerde, daarvoor al te rond.

volgens mij kan dat wel. Ik meet op een tele van mij een radius waarvoor je wel een binding (ev. multiple) nodig hebt die 3 mm breed is: te doen volgens mij. en qua zicht zeker als je de binding ook nog klein radiusje geeft.

Pepe
10 januari 2009, 03:08
okee, tx. s'kijken welke bouwer dat op zich wil nemen..

JacquesLeDick
10 januari 2009, 08:05
Ik vind het toch opmerkelijk. De enige bouwer hier, voor zover ik weet, wiens gitaren in het Circuit der Groten gebruikt worden; en gediplomeerd. En toch is ook voor jou, net als voor de meesten van ons, het lakwerk een struikelblok.
Werd in je opleiding alleen aandacht besteed aan klassieke methoden van afwerking? Naar mijn idee zou je daar in een opleiding zo 1 of 2 jaar aan kunnen besteden.
Of is er gewoon maar één Fred Dons :dance: ?

PS
Schrijf mij ook maar in
Jups, Jacques Le Dick Bonvivant Diplomé :D
Heb enkel leren politoeren (wat aardig lukt) en dat is niet echt aan te raden voor een electrische gitaar. Heb eigenlijk ook alleen maar klassieke instrumenten leren bouwen.
Lak Spuiten is een vak appart dat je niet op 1,2,3 kan. Ik behaal nu goede resultaten met mijn rol systeem, het heeft me jaren gekost (eer ik het geduld had om de lak te laten uitharden). Geduld is een mooie deugd.

Ah ja, Fred Dons is de king der Finish!

barno
10 januari 2009, 11:31
okee, tx. s'kijken welke bouwer dat op zich wil nemen..

pas moi, daarvoor zijn mijn bindingchannelfreesvaardigheden (is that a word) nog niet constant genoeg van kwaliteit. anders moet je maar es wat precieze jongens hier pm'en.
wel funny dat je dit hier zet waar bouwers hun afgrijzen voor lakken uiten (bindings bijzetten impliceert herlak imo)
succes

Pepe
10 januari 2009, 15:07
Toch snap ik dat afgrijzen niet helemaal. Tis enorm leuk om met waterbeitsen een kleur te shaden, dan besteed je de transparant vervolgens uit en ga je zelf weer polijsten. Ik vind sowieso het afwerken het leukste deel. test.

Het plan is eigenlijk een binding van gevlochten hout, zoals je bij o.a. sommige Hoyers ziet. Een beetje een lost art in modern building.
Deze gitaar is gebouwd door Ferdinand, amsterdamse bouwer.

http://img181.imageshack.us/img181/2443/classic16205792fk5.jpg (http://img181.imageshack.us/my.php?image=classic16205792fk5.jpg)

En een Hoyer
http://img265.imageshack.us/img265/9430/hoyerblacklady658051865yo6.jpg (http://img265.imageshack.us/my.php?image=hoyerblacklady658051865yo6.jpg)


Maar enfin, het ging over decals...

Hedge
10 januari 2009, 19:45
okee, tx. s'kijken welke bouwer dat op zich wil nemen..

Ik heb een opstelling voor dummies om de rand te frezen. Kan niet mis gaan. Dus als je wilt moet je maar langs komen.

gengar
11 januari 2009, 23:46
ik denk zelf dat het niet zo'n probleem zou moeten zijn met de decals, zoals hier beschreven. Ik DENK, want ik werk normaal niet met decals, maar misschien kunnen mijn ideeen iets toevoegen.
Het lijkt me zoals Fred zegt een goede optie om gewoon de decal te sealen
met een laagje en dan pas de volledige laklaag erop te zetten. Ik heb het idee dat het er slechts om gaat welke lakken compatibel zijn en welke niet reageren met de decal.
Een goede methode zou bijvoorbeeld kunnen zijn om eerst een watergedragen acryl laagje erop te zetten met de airbrush en daarna een thinner based acryl lak? Vandaag op de airbrush beurs een tijd met een duitse motor spuiter gesproken en deze man spoot fantastische ontwerpen op helmen met deze methode.
Ik werk graag met een spuitsticker. dmv een ontwerpje in vector format een stickertje laten maken en dan spuiten. Je kunt dan bijvoorbeeld zoals hierboven beschreven eerst je naam/ logo erop zetten met de airbrush en dan later een keer de gitaar aflakken.
Ik heb ook bij een gitaartje een zwarte metallic laag erop gezet, toen met gouden fijnschrijver a la PRS mijn naam erop gezet en toen met blanke 2k lak afgelakt, dat gaf ook een perfect resultaat.
Het lakken is echter wel een pain in the ass, ik vind het zelf heel leuk om te doen, maar ik vind het een probleem om een oplossing te vinden voor de afzuiging. Daadwerkelijk een cabine creeren met overdruk is helemaal een onhaalbare zaak voor mij thuis.

Brewskie
11 januari 2009, 23:57
Ik heb laatst voor de restauratie van mijn Squier SQ ook zelf een decal gemaakt.

http://i83.photobucket.com/albums/j297/Extra71/DSC04010.jpg


Heb je die headstock zelf ge-vintaged ? Die gele kleur is niet gelijkmatig. Ik wil dit zelf ook gaan doen, dus vroeg me af hoe je dit hebt gedaan.

Orpheo
12 januari 2009, 02:11
Jups, Jacques Le Dick Bonvivant Diplomé :D
Heb enkel leren politoeren (wat aardig lukt) en dat is niet echt aan te raden voor een electrische gitaar. Heb eigenlijk ook alleen maar klassieke instrumenten leren bouwen.
Lak Spuiten is een vak appart dat je niet op 1,2,3 kan. Ik behaal nu goede resultaten met mijn rol systeem, het heeft me jaren gekost (eer ik het geduld had om de lak te laten uitharden). Geduld is een mooie deugd.

Ah ja, Fred Dons is de king der Finish!

fred is de Koning met finish. Ik heb een warmoth door hem gelakt hier staan, prachtig strak in de lak. iedere keer als ik er naar kijk word ik weer verliefd op dit beessie. Kan me geen fijnere kleur wensen. hij heeft 't perfect gedaan.

JacquesLeDick
12 januari 2009, 11:13
Dus heb vandaag m'n inkjet/clear waterslide decal paper aangekregen. Had het in de UK besteld vermits de £ zo laag staat :seriousf:.
Straks zal ik er eens aan beginnen, heb goede moed.
Waarom bestelde i m'n decals bij die gozer. Blijkbaar print ie ze af met een lazer en spuit er niets over. Daardoor verdwenen de lettertjes als ik als een gek :seriousf: m'n lak eroverheen rolde.
Het enige dat ik nog moet vinden is een busje lak waar ik later met Poly lak overeen kan rollen.
Heb al m'n geld in hout en hardware gestoken dus spuiten is voorloping geen optie.

Tip voor't frezen van binden kan je hier vinden:
http://www.youtube.com/watch?v=iY04tlrEuEg&sdig=1


Ik hou jullie op de hoogte!

JacquesLeDick
12 januari 2009, 23:22
Dus afgeprint op 't papier Hmmmmmm denk toch dat ik voor laser moet gaan... de inkt lijkt blauw naar 1 keer printen, dus heb ik 2X over hetzelfde papier geprint gelukkig lukte dat. Daarna met blanke lak overspoten.