PDA

View Full Version : Kutgeluid!



levyij
7 januari 2009, 18:23
Hoi,

Ik speel op een peavey bandit en met elke gitaar waarmee ik speel klinkt de G-snaar echt heel beroerd,
tegen het valse aan, terwijl hij wel gewoon goed gestemd is.
Heeft iemand hier misschien een oplossing voor?:D

VanBiLL.com
7 januari 2009, 18:38
Oke, hij is goed gestemd maar klinkt op de G-snaar toch wat valsig...ik zou dan niet aan de versterker denken maar aan de intonatie...heb je die al eens gechecked?

levyij
8 januari 2009, 13:34
Intonatie? Waar moet ik dan aan denken?

Geoffrey
8 januari 2009, 14:34
Hoe lang speel je al met dezelfde snaren?

Bl44t44p
8 januari 2009, 14:36
Intonatie? Waar moet ik dan aan denken?

Hieraan bijvoorbeeld: http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php

robert-gitarist
8 januari 2009, 14:48
Sla je de G snaar wel goed aan? Sommige slaan de snaren soms te hard aan of te zacht waardoor je ook niet altijd een strakke toon krijgt maar iets of wat aan de valse kant. Versterker zou ik het inderdaad niet bij gaan zoeken.

Harry
8 januari 2009, 14:56
anders ga je toch gewoon lekker kutmuziek maken?





maar het lijkt me verstandiger dat je er even iemand naar laat kijken, en die je gitaar eventueel kan afstellen voor je.

BamBuFan1
8 januari 2009, 16:23
anders ga je toch gewoon lekker kutmuziek maken?

Eén Coldplay is echt meer dan genoeg.

toneblo
8 januari 2009, 17:14
iets minder hard knijpen in de snaar misschien?!












.....iets kunnen ala, iets leren?! .... Boekkie lezuh!!!:sneaky:

Nobler
8 januari 2009, 17:45
Probeer je versterker eens volkomen clean te zetten en sla de G dan weer aan, vooral niet te hard. Klinkt hij dan nog steeds vals?

Mijn ervaring is dat als je snaren lang op je gitaar hebt zitten (ik noem dat 'dode' snaren) en je met veel vervorming speelt, sommige snaren lager klinken dan dat ze onversterkt of clean klinken. Ik kan niet uitleggen hoe het komt, maar ik denk dat het komt doordat bepaalde boventonen niet of juist wel extra versterkt worden, en andere boven-of ondertonen juist wegvallen. Als ik dat meemaakte kon ik door de knop die de vervorming regelt op de versterker (bijvoorbeeld gain) op meer of minder vervorming te draaien voor het gehoor de toon van een (losse) snaar laten stijgen of dalen.

De oplossing is dan: met minder vervorming spelen of nieuwe snaren op je gitaar zetten.

Nocki
9 januari 2009, 11:48
Ik ken de peaveys niet maar als het toevallig een buien amp is zou je de fasedraaier eens kunnen verwisselen. Dat is een preamp buis voor de poweramp.
Is aak een buis waar goedkope rommel voor wrdt gebruikt. Als je daar een goede gabalanceerde buis voor gebruikt lijkt het net alsof je beter gestemd staat!

probeer het eens als je amp idd buizen is... nogmaals.. ik ken je amp verder neit.

arcane
9 januari 2009, 11:53
Ik zou eerst wel eens willen weten hoe lang de snaren er al op liggen.

Mr.Bluesbreaker
9 januari 2009, 13:36
TS: heb je een digitale camera of een telefoontoestel met video functie?
Zoja, schiet eens een kort filmpje van het euvel en post het hier. Dan kan het best zijn dat we niet eens over je versterker moeten gaan discussieren, maar het ergens in je gitaar ligt en wordt het wat makkelijker. Ik zie al tips over fasedraaiers et cetera, maar misschien is het wel gewoon je topkam?

ErikE
9 januari 2009, 14:01
'T is een transistor dus dat gaat niet op...misschien een resonantie van de behuizing bij die frequentie o.i.d.? Het gebeurt bij meerdere gitaren dus lijkt me sterk dat het een intonatieprobleem is. Filmpje kan verhelderend zijn!

levyij
9 januari 2009, 14:10
De snaren zitten er net een week op, dus daar ligt het niet aan!

VanBiLL.com
9 januari 2009, 15:13
Maar nogmaals is/zijn je gitaar(en) goed geintoneerd??? Want dat is me nog niet duidelijk...