PDA

View Full Version : Nieuwe pick-ups



Blowfishy
7 januari 2009, 15:13
Hallo,

Ik ben in het bezit van een Cort EVL-K6. Ik vind het een hele vette gitaar qua uiterlijk. In deze Cort EVL-K6 zitten stock EMG's (81 en 85). Deze zijn actief. In de tijd dat ik deze gitaar kocht, speelde ik meer metal. Nu speel ik bijna alleen maar blues en classic rock. Ik wil nieuwe pickups kopen omdat ik mijn EMG's te metal-achtig vindt klinken...Nu is mijn vraag, welke pickups zouden jullie mij aanraden? Als amp heb ik een Peavey Valveking 112 (buizen). Zelf had ik een oogje op de combo Dimarzio Air Norton/Dimarzio Air Zone. Wat vinden jullie hier van? Suggesties zijn altijd welkom ;p ik heb bovendien goede verhalen gehoord over Dimarzio en Seymour Duncan dus ik zou graag mijn pickups van dat merk willen. Oja als laatste..weten jullie hoeveel het ongeveer kost om die pickups in mijn gitaar te laten zetten? Ik ben totaal niet technisch, ben meer het theoretische type (en eigenlijk ben ik ook bang om iets kapot te maken).

Maar goed...Wat vinden jullie?

Vriendelijke groet,

Blowfishy :)

jimihattricks
7 januari 2009, 15:25
wat betreft pickupkeuze zou ik eens goed op een rijtje zetten wat je voor sound wil.. en hier als het kan voorbeelden bij noemen (bv. ik wil klinken als Slash, Gary Moore, etc.) of heel goed beschrijven wat je van de pickup verwacht in terms of mids, sustain, helderheid, output etc. dat laatste is eigenlijke beter omdat je dan de touch van je voorbeeld uit de equation haalt

met die gegevens kunnen wij je wel verder helpen.. en anders kun je goed terecht bij de helpdesk van DiMarzio, die jongens weten waar ze het over hebben en reageren vrij snel

installatie zou niet meer dan 25-35 euro mogen kosten voor vervangen van 2 pickups

orreltak
7 januari 2009, 15:37
dit is een behoorlijk setje HB`s voor blues en allerlei soorten rock.
ideaal voor mahonie neckthru gitaren.
en je hebt wat voor een schappelijke prijs.

wil je het meteen goed aanpakken dan neem je voor variatie er een push/pull tone pot(die moeten zoiezo vervangen) erbij om de HB`s te splitten naar SC`s.


http://www.thomann.de/nl/seymour_duncan_sshjb_jazz_rodded_humbucker.htm

zal je even googlen moeten,wie weet is ie ergens anders nog goedkoper.

Blowfishy
7 januari 2009, 15:55
Hmm...waarom moeten die sowieso vervangen worden dan?

Ik snap nog niet echt wat een push/pull tone pot doet..Is dat gewoon een tweeweg of driewegschakelaar waarmee je kunt wisselen tussen single coil/humbucker? Zou ik dan die pickup set moeten kopen en dit : http://www.thomann.de/nl/goeldo_pushpull_poti_500kohm.htm en dan ben ik klaar? (alleen nog in laten bouwen dan)

ik kijk nu naar dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=zuiUFe2Lv78 (dit zijn de pickups die mij aangeraden werden). En ik vind ze echt heel goed klinken, zo'n soort geluid wilde ik hebben. Wat moet ik nog naast de pickups bestellen? Of is dit compleet zo?

orreltak
7 januari 2009, 16:32
je emg-set heeft als ik het goed heb 25 Kohm tonepots.
je vervangende passieve HB-set(dimarzio,SD maakt niet uit) komen het best tot zijn recht met 500 Kohm tonepots en 0,047 capacitoren.

mocht het het geval zijn dat je wil splitten moet de tonepot van volume een 500 Kohm push/pull zijn(die van dat fotootje van je,ja).

dan krijg je dit schemaatje als hieronder

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_1v_1t_3w_1pp

mocht je niet willen splitten dan gewoon 2 normale 500 Kohm tonepots erin.

orreltak
7 januari 2009, 16:41
dit filmpje....iemand met het setje met de optie om te splitten

http://www.youtube.com/watch?v=AsoEr30f5Hk&feature=related

je zal toch naar een gitaarreparateur moeten gaan om te weten wat het kost.
als het goed is heeft die alle benodigheden wel in huis hebben of anders zo kunnen bestellen.

maar de nodige materialen zijn toch wel:
1.HB-set.
2.2 tonepots 500 Kohm(1 push/pull indien splitten)
3.0,047 capacitor.
4.mono output.(je kunt je oude ook gebruiken maar die is stereo)
5.bedrading.

als ik het goed heb is dit alles

Blowfishy
7 januari 2009, 16:52
1) waarom moet ik een mono output kopen? Stereo klinkt toch mooier?
2) die bedrading heeft die gitaar reparateur zeker zelf? (hoef ik dus niet aan te schaffen)
3) Waar kan ik zo'n capacitor kopen en waar kan ik tonepot's kopen...
4) krijg ik dan 4 knoppen op mijn gitaar of worden mijn oude vervangen?

met vriendelijke groet...

Blowfishy

orreltak
7 januari 2009, 16:57
je laat het toch doen?
gewoon vragen aan die meneer wat het kost aan materialen en het hele rataplan om hem om te toveren naar splitbare passieve humbuckers.

Blowfishy
7 januari 2009, 17:00
is ook goed ;) bedankt voor alle info ik weet nu genoeg

orreltak
7 januari 2009, 17:06
1) waarom moet ik een mono output kopen? Stereo klinkt toch mooier?
2) die bedrading heeft die gitaar reparateur zeker zelf? (hoef ik dus niet aan te schaffen)
3) Waar kan ik zo'n capacitor kopen en waar kan ik tonepot's kopen...
4) krijg ik dan 4 knoppen op mijn gitaar of worden mijn oude vervangen?

met vriendelijke groet...

Blowfishy

ik denk dat je alleen die HB-set zal moeten aanschaffen.
de rest heeft die meneer zelf wel en ik denk dat die dat het liefst ook met zijn eigen handel wil doen.
je krijgt gewoon je oude knoppen er weer op.dus gewoon je volume en toneknop.en de 3-way switch uiteraard.

je kan gewoon je oude output gebruiken.
een mono output heeft 2 punten om je aarde en je hotwire aan te solderen.
een stereo heeft er drie.1 extra voor de batterij omdat die emg`s actief waren.
maar dat maakt niet uit.die gebruik je toch niet dus niks aan de hand.

Chocola
7 januari 2009, 17:06
@Orreltak: Één keer HTTP:// is voldoende hoor ;) *hint*.

orreltak
7 januari 2009, 17:16
@Orreltak: Één keer HTTP:// is voldoende hoor ;) *hint*.

sorry.heb het gecorrigeerd

Blowfishy
7 januari 2009, 17:18
oke alles is duidelijk :) echt hartstikke bedankt! Ik heb een paar mailtjes gestuurd naar verschillende gitaar reparateurs bij mij in de beurt en ik zie wel welke de goedkoopste is. Bedankt!